Welke regendeken is echt waterdicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:02

Julia schreef:
Bucas past vaak niet mooi op pony’s en paarden met een stevige schouderpartij. Er zit een groot verschil in qua waterdichtheid. De goedkopere Pagony regendekens zijn beter waterdicht dan Bucas, is mijn ervaring.
Shires heeft ook fijne dekens, passen vaak ook beter op wat bredere types.
Nika hoor ik ook goede verhalen over en ook nog goed te betalen.

Die ervaring deel ik niet. Juist met brede schouderpartij zit Bucas prachtig. Plus dat ze heel lang goed blijven. Amigo is voor mijn EV (die veel smaller is) wel mooi, maar bij de KWPN wil hij niet dicht op de schouder.
Nika drama met doorlekken. Pagony begin ik niet eens aan.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:06

Ik denk bij bucas dat juist de halsaanzet het verschil maakt en niet de breedte van de schouders. Hier passen ze ook bij brede dieren, zowel warmbloedig als koudbloeden, zolang de hals niet te diep uit de borst komt.

En je ze niet te groot koopt. Dat zie ik ook vaak en dan gaan ze schuiven naar achteren en strak trekken op de schoft en schouders. Sowieso kopen mensen graag te grote dekens.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:12

Zinzi_jewel schreef:
Dank Sizzle, mijn veulentje is al zonder mamma . Te vroeg afgespeend!
Heeft wel de rest van onze kudde maar die bedachten nog niet binnen te gaan staan! Kleintje had het zo koud gisteren met de hoosbuien.


Arm ding.
Dan bombardeer je er wellicht het beste eentje tot verplicht gezelschap als het echt te erg wordt. Eentje die gewoon rustig hooi knabbelt als het even verplicht binnen moet staan. Als het veulen een maand of 6-7 is en dat pluishaar erop komt dan neemt het rillen wel af.
Geen idee wat voor soort paarden je hebt, maar als je arm hooi hebt (voor koudbloeden) dan is dat niet perse geschikt voor het veulen en moet je misschien extra bijvoeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:43

AstridJ, nee, ik heb het niet specifiek over oudere paarden, want mn ruin is niet als 23 jarige geboren..................heel raar

En ik hoef niet verder te kijken naar de 15 jarige, want die is kerngezond verder. Heeft ook niet voor niks een (2e) veulen mogen krijgen. Overigens een veulen die ook met mega dun velletje is geboren, amper is verhaard en gister ook stond te rillen.

Ik heb de moeder van 29 gehad, uit Texas en die was spekglad in de zomer, maar maakte altijd al een betere wintervacht. Toen ze eenmaal gewend was EN 24/7 buiten te lopen EN zonder deken te staan, maakte zij nog meer vacht aan. Alleen de laatste 2 winters dus dekens op gehad, toen dus 27 en 28. En niet zoals haar zoon op haar 23ste nodig gehad.

Haar zoon heeft een ander leven gehad en die redt het gewoon echt niet, klaar, punt.

Een andere zoon is nog erger weet ik van de eigenaresse, nog jong en loopt nog in de sport. Een andere zoon weer is al met pensioen en kan nu wel zonder dekens.
Invloed van de hengst is er natuurlijk ook nog en alle kinderen hebben andere vaders.

Het is allemaal kennis uit een boekje waar mensen elkaar gek mee maken. Wij houden onze paarden al jaren zo natuurlijk mogelijk en hebben een pp aangelegd. Zoals gezegd, weet ik heel goed hoe een vacht werkt en heb daarom ook altijd geprobeerd het zonder te doen en bij mn overleden ruin, ( op 23 jarige leeftijd, dus ook "ouder" ) ging dat prima.

Er speelt veel meer mee dan alleen de functie van een vacht. Er zit al verschil in hoeveel paarden buiten komen bijv. Als paarden kort buiten lopen in de winter en veel op stal staan mis je alweer zoveel natuur......Zeker als ze op stal ook nog onder lampen staan.
Er zit een verschil in voeren, bijvoeren, en uiteindelijk ook aanleg en gewenning.

We hebben zelfs een jonge quarter ( 4jr) gehad die zelfs met deken bloed chagerijnig werd. Was absoluut niet gewend om ( veel ) buiten te staan en dat kost tijd. Maar ook hij was spekglad.

Weer een andere ruin kwam bij ons toen hij 10 was, zo 24/7 buiten gezet, geen dekens en die had daar geen problemen mee. Maakte ook behoorlijk wat vacht aan.

En ja, dan kunnen fanatiekelingen gaan roepen dat een kort en glad vachtje ook kan werken, maar uit meerdere ervaringen blijkt dat dus vies tegen te vallen.
En ook dat kun je bestrijden, maar goed dat wordt helemaal off topic.

Net als ik ook al uitleg dat we de paarden zonder dekens op adem en temperatuur gewoon weer terug zette buiten. Totaal niet afhankelijk van leeftijd.
Heb die oudste zelfs elk voorjaar een hals uitgeschoren. Ooit dacht ik toen het heel warm was, dan doe ik bij mn ruin ook een stukje, hahahaha Daar kwam echt 0,0 niks af haast.

In Nederland worden paarden gewoon niet natuurlijk gehouden en kan je geen enkele omstandigheid ook daarmee vergelijken. Ook jonge, gezonde paarden worden "gehouden". Paarden zijn steppe dieren en moeten vele km's kunnen trekken en kiezen. Dus niet op vol op hooi staanmet evt bijvoeding en niet op een klein stukje gehouden.

Maar dan zullen de paarden minder goed bruikbaar zijn voor wat de mens er nu mee doet. En dan zullen er ook minder paarden gehouden worden.

En mensen die zelf nog zoveel fouten maken of bepaalde keuzes maken, hoeven mij hier echt niet de les te lezen, hahahaha.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:08

Bucas past hier in geen 100 jaar.
Ja wel met borstverbreder, maar anders niet.
Vroegah niet op mijn kwpn-er en nu een 198 deken niet eens op een pony van 146 :D
De big neck zou ik wel eens willen proberen.

Ik ben nog best tevreden met mijn goedkope EJ dekens, ja ze zullen vast minder lang mee gaan dan de duurdere merken, maar 5 jaar hebben ze hier altijd wel gehaald.
En ze staan hier in de nacht binnen, maar overdag welk weer ook, 365 dagen per jaar buiten.

Ook de shires 100 grams die echt al 8 jaar oud of misschien ouder is nog altijd droog gebleven.

Dit jaar ga ik kijken of mijn ruin weer zonder kan.
Vorig jaar zat hij wat minder in zijn vel dus toen wel een deken op gehad.
Dat deed hem echt goed.
Dit jaar kijk ik nog even af, maar is hij niet comfortabel krijgt hij er gewoon 1 op.
Ze leven niet meer in het wild, dus ik kan ze helpen.

ingvdh

Berichten: 6380
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:11

Ik heb nog nooit een fijn passende bucas gehad, zeker bij brede paarden niet, zelfs de big neck uitvoeringen, maar als ze passen zijn het super dekens. Maar je moet geluk hebben.
Ik heb daarom amigo of Rambo dekens. Die liggen wel fijn. WB ook.

Persoonlijk ben ik niet echt gecharmeerd van dekens met hals, de halve hals ( of wug) vind ik wel fijn, schouders en hals aanzet mooi bedekt maar de manen blijven heel.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:22

Ik heb nu een shires tempest, een amigo Hero en een bucas irish besteld. Zal vast wel een fijne tussen zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:24

De bucas turnout. Geweldig dek, heb er twee bijna nieuwe te koop ivm verandering paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-22 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:25

Ik heb overigens een passervice erbij gehad voor mijn Bucas dekens, deze zou ik niet zelf gekozen hebben maar ben er wel erg blij mee!

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:26

Evamarie schreef:
De bucas turnout. Geweldig dek, heb er twee bijna nieuwe te koop ivm verandering paard.


Is de pasvorm ook anders dan de smartex?
Welke maat heb je te koop?

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:42

Hier heel tevreden over de dekens van DKR. Mijn Shetlander ruin heeft een regendeken op van DKR en die is gisteren mooi droog gebleven onder de deken ondanks de hele dag regen. Past ook mooi bij hem.
Voor mijn ruin is een deken wel echt nodig. Hij creeërt een wintervacht ja, maar helaas kan zijn vacht slecht tegen regen (en kou/wind) en gooit hij teveel energie inzichzelf warm houden (ook met genoeg ruwvoer). Hij voelt zich duidelijk echt beter met deken op.
Het is nog even de vraag of ik nog een 50gr of 100gr er bij moet nemen voor hem, maar dat is afhankelijk van hoe zijn vacht het deze winter houd met een gewone regen deken.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 15:33


Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 15:39

Dit is overigens de maat van mijn bucas vliegen deken, is misschien makkelijker vergelijken welke maat ik dan nodig heb?

Afbeelding

Carmosijn
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:39

Ik volg even mee :=

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:47

Bucas en Weatherbeeta hebben vergelijkbare maten.
Dus van Weatherbeeta dan ook de 6.0, als de Bucas kwa maat goed zit.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 15:49

Ok, super dankjewel :) Alleen heeft mijn bucas wel big neck, hoe zit dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:05

Slmt9 schreef:
Evamarie schreef:
De bucas turnout. Geweldig dek, heb er twee bijna nieuwe te koop ivm verandering paard.


Is de pasvorm ook anders dan de smartex?
Welke maat heb je te koop?


Ja deze sluit beter aan vind ik en is meer verstelbaar. Ik heb 2 dekens in maat 195 6.6 geschikt voor grote pony/ klein paard. De medium en de extra.
In de winkel gekocht voor 259 en 199. De extra is bruin en de medium is zilver (bij hitte wordt dit dek niet warm)

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:26

Hilary schreef:
Cowgirl schreef:
Als hij naar binnen en buiten kan is een deken toch niet nodig.

Mijn paard heeft daar een andere mening over.

Nika heb ik slechte ervaringen mee, Pagony en Harry’s Horse ook. Waren allemaal vrij snel lek.
Behalve dat zijn de voeringen vaak wat stroef en dat gaat sneller trekken / schuren, maar dat verschilt ook per paard. Een vriendin van mij koopt elk jaar gewoon een nieuwe goedkope deken en gooit die weg zodra ze lek gaan (meestal komt ze daar bij de eerste dag regen in de herfst achter).

Bucas heeft ook Big Neck varianten. Shires volgens mij ook.


Wat een verspilling -O-
Gewoon elk jaar in de wasmachine en daarna opnieuw waterdicht maken. Goedkoop of duur, ik heb nooit een nat paard onder m’n dekens.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:34

195, 6'6 is geen deken voor grote pony, klein paard normaal gesproken. Dat is een doodnormale paardenmaat als je ze goed wilt laten passen en niet veel te groot zoals veel mensen doen. Soms zal er echt een pony zijn die dat nodig heeft maar meestal niet. Bij een te grote deken krijg je juist problemen met op de schoft trekken, niet blijven liggen en noem maar op.

Je kan het ook zelf meten. Net als die 135/6' hierboven, dat is een 185 hoe wij het in Nl meestal noemen.

Citaat:
Meet je paard met een meetlint van het midden van de borst tot aan het uiteinde van het achterbeen (hier moet de deken eindigen, dit is in dezelfde lijn als waar de staartaanzet begint). Deze lengte in cm kan je aanhouden als onderlengte van de deken.

https://www.dochorse.nl/help/welke-deke ... de%20deken.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:36

Mijn fjord van 145 had toch echt een 195 deken.
Geen millimeter te groot. Breed front.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:39

Daarom zeg ik meestal niet en niet nooit. Het is over het algemeen een doodnormale paarden maat en niet voor een klein paard zoals geschreven. Sommige pony's hebben het nodig maar daarom kan je beter zelf gewoon meten.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:41

Tinker 147 & 157 beide 195.
En dan alleen de merken die al bekend staan om het breder vallen.
Geen bucas bijvoorbeeld.

Maar idd mijn kwpner van 165 had het ook.
Ook geen bucas was ook te smal.

Maar bij koudbloeden is het echt vaak wel de maat. Juist kleiner geeft plekken op de schouder.
Maar de sport pony's hebben vaak de normale maat.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:47

Klopt. Bij m’n Camargue zou een 195 een baljurk zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:50

Mijn quarter ruin is echt een tank van ong 1.48m. Hij heeft dekens 1955/205. 1 Deken is met extra brede hals en die zit juist helemaal niet mooi. Waar normale dekens extra groot precies goed gaan zitten. Maar ik heb ze graag iets hoog sluitend denk ik.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:57

Ja, daarom zeg ik meestal niet hé jongens. ;) En vooral niet voor de meeste paarden tenzij je dus zoals heel veel mensen te grote dekens koopt. Nu zijn koudbloeden en quarters soms wel heel afwijkend, hoewel de brede hier ook gewoon de meer gangbare maten (185 bijvoorbeeld) hebben alleen soms aparte modellen. Maar voor de standaard warmbloed is 1,95 niet voor kleine paarden. Of tot in de 1,70 moet klein zijn haha. Wij hebben die maat ook altijd als prijs bij paarden en 95 procent past ze, soms een kasteel wat 205 nodig heeft en heel soms 1 van rond of onder de 160 die 185 nodig hebben. Sterker nog, bij mijn merrie van 164 ongeveer is 195 soms te groot en zou ze 190 moeten hebben. En die is gewoon normale lengte, niet zo kort als sommige tegenwoordig zijn.

Superpony, ik heb ze ook graag wat hoger sluitend dus ik snap je wel :j