Welke regendeken is echt waterdicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:01

Ja, mensen snappen het soms ook niet.

Iemand met een overleden rijpaard deed dekens weg in maat 195. Ik zei dat ik wel wilde kijken en dat vonden mensen raar. Maar ook mijn merrie had 195. Dochter/zusje heeft dan weer wel 185.

Ik heb juist op die tank geen extra brede deken nodig en dat bedoelde ik eigenlijk. Het mogen geen jurken worden, maar vind het vooraan belangrijk.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:03

Ik heb idd een serie 195 :')

Hopelijk zit de smartex goed en dan heb ik er nog maar 3. De rest verkoop ik.

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:09

Ergens zit er iets kroms in die hele dekens met maten en pasvormen. Te weinig verschil terwijl er zoveel types zijn. Ze zijn allemaal zo verschillend en met van alles kan je dingen op maat laten maken maar dekens moeten ineens maar gewoon bij allemaal passen terwijl ze ze toch lang ophebben. :+

Ik heb dus graag dekens die wat meer jurken zijn bij veel andere paarden, dan valt het hier wat beter haha. Dus vooral stof naar beneden toe en niet langer naar achteren. En een die hoger sluit bij de hals, want genoeg borst voordat hals begint. Breedte zit vooral hoog bij schouders. En dan heb ik 9 van de 10 dekens van hetzelfde merk, maar wijken de maten onderling alsnog af. De ene valt langer naar achteren, de ander ineens korter op de onderkant. Onderdeken valt perfect onder regendeken en winterdeken, recuptex in dezelfde maat komt er overal onderuit.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:11

Het is dat ik niet ver kan auto rijden. Maar anders was ik echt al een deken pas service begonnen.
Denk echt een gat in de markt.

Bielsje

Berichten: 1410
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:25

DuoPenotti schreef:
Het is dat ik niet ver kan auto rijden. Maar anders was ik echt al een deken pas service begonnen.
Denk echt een gat in de markt.


Die is er al in Reeuwijk :j

Hier hadden we vandaag de Bucas Anniversary op zonder hals, alleen de bies om de hals was wat nat maar verder kurkdroog. Ergens heb ik mijn paard een keer perongeluk geleerd dat hij zelf mag kiezen of hij wel of geen deken op wil maar waar ik in mijn hoofd had de vliegendeken met dichte rug op te doen, moest het de Bucas worden... Was er redelijk van overtuigd dat dat te warm zou zijn vandaag, maar ik had het mis :')

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:33

Evamarie schreef:
Slmt9 schreef:


Is de pasvorm ook anders dan de smartex?
Welke maat heb je te koop?


Ja deze sluit beter aan vind ik en is meer verstelbaar. Ik heb 2 dekens in maat 195 6.6 geschikt voor grote pony/ klein paard. De medium en de extra.
In de winkel gekocht voor 259 en 199. De extra is bruin en de medium is zilver (bij hitte wordt dit dek niet warm)


Helaas, mijn paard heeft maat 183.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:44

Over het aanmaken van vacht onder invloed van licht en minder van deken: Ja licht heeft zeker invloed op de aanmaak van de wintervacht, maar een deken zorgt er wel degelijk voor dat een paard minder vacht aanmaakt. Natuurlijk krijgt je paard ook wintervacht met deken, anders zou je nooit hoeven scheren, maar de vacht wordt wel degelijk minder dik. :D De deken zorgt ervoor dat de lichaamswarmte geïsoleerd wordt waardoor de vacht dit niet volledig zelf hoeft te doen. Dus krijgt hij minder vacht. Dat was ook de reden waarom ik dekens gebruikte toen ik bijna elke dag trainde, naast dat het paard schoner blijft. Minder vacht = minder snel zweten bij de training. Wil je dat hij zo min mogelijk zweet omdat je heel veel traint en wedstrijden rijdt dan scheer je je paard in de winter. Voordat ik dekens gebruikte (in de vorige eeuw :D ) zette ik het paard op stal en wreef ik 'm droog met stro, of ik liet 'm rollen in de binnenbak.

MyWishMax je zegt zelf dat ze toen niet fit was? Het kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn en het kan best zijn dat blijkt dat voor die oorzaak een deken nodig is. Oorzaken kunnen bv zijn minder vitamine E opname, magnesiumtekort, minder goede ruwvoeropname of te weinig ruwvoer, minder goed ontwikkelde ondervacht enz enz. Maar ook mentaal. En een 22-jarige heeft nu eenmaal sneller last van ouderdomskwalen zoals bv een slechtere opname van ruwvoer waardoor een deken nodig is. Dat is dus een oorzaak. En bij oudere paarden is vaak niets aan de oorzaak te doen en heb je de deken echt nodig. De 15-jarige van superpony heeft volgens haar als oorzaak iets in het verleden, ook een oorzaak dus die een deken nodig heeft. Niet elke oorzaak is op een andere manier te verhelpen dus dan help je met een deken. Wat ik zeg is, kijk ook eens naar de oorzaak en misschien kom je er dan achter dat je op een andere manier kan helpen en heb je de deken niet nodig.

Superpony je zegt dat je 15-jarige een ander leven heeft gehad, daar kan je nu weinig meer aan doen. Dan is dat de reden dat ie het beter doet met deken. Prima toch?
Mijn 'kennis' komt trouwens niet uit boekjes hoor. Of bedoel je 'mijn boekjes' :+ Dit onderwerp is nog nooit aan bod gekomen in 'mijn boekjes', maar is wel een goed idee als onderwerp. :D Volgens mij zei ik dat ik vooral spreek uit ervaring (en er zijn wel degelijk wetenschappelijke onderbouwingen voor).

Marije_jiplover mijn ervaring is anders. Mijn paard voelde wel koud aan met een 0 grams regendeken. En als je kijkt naar de werking van de vacht: een paard zonder deken zet zijn ondervacht rechtop als het koud is zodat er lucht gecreëerd wordt tussen de haren en de huid wat de lichaamswarmte isoleert. Dat kan niet als er een deken op ligt. Dat is geen bedachte theorie, dat is gewoon een feit.

Cinnepin als de reden sneller stijf worden door leeftijd is zou ik de deken er toch heel de winter op laten liggen en niet alleen wanneer jij denkt dat hij het nodig heeft door naar het weerbericht te kijken. Het weerbericht klopt vaak genoeg niet en als het dan ineens toch natter en/of kouder wordt dan voorspeld wordt ie alsnog stijf. En zoals ik hierboven uitleg, een deken heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van de vacht.

Celibi daar had ik niet aan gedacht maar de ene 0 grams zal inderdaad beter zijn dan de andere. Ik heb inderdaad vaak de Horseware dekens en daarvan vind ik de 0 grams al snel te koud. Paard voelt dan echt koud onder de deken.

Sizzle wat jij zegt over een veulen wat rilt zei ik over volwassen paarden die rillen. :D Extra hooi bijvoeren, binnen zetten kan idd ook, en wachten tot de vacht goed ontwikkeld is. Komende week wordt het weer rond de 20 graden en droog en zonnig.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 17:51

@ AstridJ ja misschien wel.
Ik heb een 0 grams zonder hals, kan ik die doen als het minder nat is, de deken die ik wil gaan bestellen ( met hals ) voor de echte nattere dagen en ik heb ook nog een 150 gram liggen, voor als het nog kouder wordt...

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:57

Nee, ik zei 1 winter een dikkere vacht toen ze niet fit was, maar alle andere jaren alsnog een deken nodig terwijl er niks aan de hand was. Met die dikkere vacht had ze alsnog dikkere dekens nodig en dat was kmdat ze niet fit was. Maar als ze wel fit is heeft ze ze alsnog nodig om comfortabel te zijn en om het eerlijk te houden dat ik inspanning vraag van haar. Jij blijft vasthouden dat er iets mis moet zijn als een paard een deken nodig heeft en dat is ook gewoon echt niet zo. Er is geen oorzaak dat mijn huidige stijf en daardoor pijnlijk op spieren wordt bij kou of nattigheid. Geen tekorten, niet aan voer, vitamines, geen gebreken of noem maar op, volledig gezond mentaal en lichamelijke. Behalve de kou en nattigheid, die zorgt daarvoor en blijkbaar is zij daar gevoeliger voor. Elk paard is anders en reageert dus anders ook op het weer en je past je aan aan het paard, niet paard aan eigen ideeën.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:08

AstridJ, een veulen staat niet in het werk.
Maar dat neemt niet weg dat het energie kost en het dier het gewoon koud heeft. Rillen = onaangenaam.
Bij een jong paard waarvan niets verlangt wordt vind ik dat acceptabel tot op veilige hoogte. Bij een rijpaard zonder aangepast schema gewoon niet.

Zo veel mensen zoveel meningen denk ik.

Bucas hangt bij mij echt altijd opzij trouwens, daarom koop ik die nooit meer.

Kwa maat zit ik met een ton van 152 bij de premier equine en rhino in de 185 range.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 18:19


AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:24

Sizzle schreef:
AstridJ, een veulen staat niet in het werk.


Heb je het wel eens geprobeerd bij een paard wat wel getraind wordt? Prima als je dat niet wil en er meteen een deken op wil gooien, ik zeg alleen dat het vaak wel kan maar men het niet probeert. Als je het fijner vind om een deken te gebruiken moet je dat doen, ik zeg alleen dat er vaak ook een andere oplossing is.

Rillen is niet perse onaangenaam, rillen is om warm te worden. Als een paard dagenlang erg rilt wordt het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 19-09-22 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2596
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:28

Hij is briljant, Cinnepin. Mijn paard zou wel hard uitgelachen worden door de rest van de kudde :D ).

Ben benieuwd naar de levertijd, heb nog niet bij Ride Away durven bestellen. Zit in de UK, toch? Hoop dat hij past en goed bevalt!

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 18:33

Hij komt 26 september. Wordt verzonden vanuit Europa geloof ik. Voor 6,95 extra zou hij vrijdag al komen, maar het weer is niet super slecht.
En heb deze ook nog..
Afbeelding

Maar regent in dus was in en wilde nu met hals...ik zoek de printjes wel uit hoor :D

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:35

MyWishMax schreef:
Nee, ik zei 1 winter een dikkere vacht toen ze niet fit was, maar alle andere jaren alsnog een deken nodig terwijl er niks aan de hand was. Met die dikkere vacht had ze alsnog dikkere dekens nodig en dat was kmdat ze niet fit was. Maar als ze wel fit is heeft ze ze alsnog nodig om comfortabel te zijn en om het eerlijk te houden dat ik inspanning vraag van haar. Jij blijft vasthouden dat er iets mis moet zijn als een paard een deken nodig heeft en dat is ook gewoon echt niet zo. Er is geen oorzaak dat mijn huidige stijf en daardoor pijnlijk op spieren wordt bij kou of nattigheid. Geen tekorten, niet aan voer, vitamines, geen gebreken of noem maar op, volledig gezond mentaal en lichamelijke. Behalve de kou en nattigheid, die zorgt daarvoor en blijkbaar is zij daar gevoeliger voor. Elk paard is anders en reageert dus anders ook op het weer en je past je aan aan het paard, niet paard aan eigen ideeën.


Ik zeg niet dat er iets mis moet zijn, ik zeg dat er een oorzaak voor is. Dat is iets anders. En dat die oorzaak niet altijd verholpen kan worden door iets anders dan een deken. Soms kom je er ook gewoon niet achter wat de werkelijke oorzaak is.

Leuke deken TS :D

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:39

Ik vraag me nog altijd af wie ooit bedacht heeft dat rillen voor paarden niet onaangenaam is. Totaal onlogisch. Ik snap uiteraard dat er een biologisch doel achter steekt, maar dat maakt het nog niet prettig.

Het extreemste kou paard wat ik ooit gereden had moest standaard bij de eerste herfstdagen een gevoerde deken op anders maakte ze accuut een kou koliek. Daar scheen dat hele fok lijntje last van te hebben. Waren wel heel goede paarden.
Maar ik heb ook een bizon gehad (een tuigpaardje), die zou zelfs in Groenland nog tevreden zijn denk ik :+

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:54

Met je eens Sizzle
In de natuur, recht van de sterkste, hoort rillen erbij.
Bij mij in de wei niet.
Dat wil zeggen dat ze het echt heel onaangenaam koud hebben.
Eten hebben ze bij mij altijd, dus als ze rillen is het echt kou.
Dat hoeven ze van mij niette doorstaan om gehard te worden of zo.
Dan gaan ze naar binnen of krijgen een deken op.
Heel vaak hoeft dat ook niet bij de meeste paarden. Het is vaak alleen maar bij ineens die erge weersomslagen.
Van mooi najaarsweer tot de volgende dag gure herfst.
Of in de winter ineens van die horizontale (natte) sneeuw.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:58

AstridJ schreef:
Sizzle schreef:
AstridJ, een veulen staat niet in het werk.


Heb je het wel eens geprobeerd bij een paard wat wel getraind wordt? Prima als je dat niet wil en er meteen een deken op wil gooien, ik zeg alleen dat het vaak wel kan maar men het niet probeert. Als je het fijner vind om een deken te gebruiken moet je dat doen, ik zeg alleen dat er vaak ook een andere oplossing is.

Rillen is niet perse onaangenaam, rillen is om warm te worden. Als een paard dagenlang erg rilt wordt het een ander verhaal.

Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

Ik heb er een gehad die absoluut geen deken nodig had. Die werd helemaal teddy in de winter, super cute.

Ik heb er nu een die afvalt en blijft afvallen zonder deken, en daar ligt echt nu al een deken op.

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:01

Tegen normale kou kunnen paarden prima. Maar bij aanhoudende regen met wind worden ze nat tot op de huid, er is praktisch geen vacht die daar tegen kan. Principes zijn mooi, maar een paard heeft er niets aan. En het feit dat ze er niet ziek van worden, wil niet zeggen dat het niet buitengewoon onaangenaam voor ze is. Ik begrijp die weerzin tegen even een dekentje opleggen bij regen + wind echt niet.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:03

Volkomen mee eens prompter :)

Maar goed, ik heb toch geen principes :D als een paard ijzers nodig heeft, komen ze eronder, en als ze zonder kunnen gaan ze zonder.

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:04

Ja, dat "principe" volg ik ook, kijk wat het paard nodig heeft, niet wat ik vind dat hij nodig zou hebben :)

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:06

Stiekem toch een principe :D

Maar dat is het ook. Zorg dat je paard happy is, en zorg dat ze hebben wat ze nodig hebben.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:21

Ik kijk naar mijn paard.
En ook mijn huidige krijgt bij slecht guur weer een deken op. Ookal kan hij schuilen.

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:24

Cinnepin schreef:


Ik vind hem geweldig fout :') We willen wel een aanfoto!

Mijne zou in het wild echt wel overleven zonder deken. Wat ongemak door stijfheid en gevoelige spieren, maakt dat niks uit, maar dan klimt er geen ruiter op die ook nog van alles wil van die spieren.

Hier hetzelfde principe :') geschoreb paarden met dekens, ongeschoren paarden met deken alleen bij aanhoudende regen, paarden helemaal zonder en nu ongeschoren met deken bij de 1e herfstdag. En voorijzers, rondom ijzers, speciale ijzers en blote voeten :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-09-22 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:26

AstridJ schreef:
Marije_jiplover mijn ervaring is anders. Mijn paard voelde wel koud aan met een 0 grams regendeken. En als je kijkt naar de werking van de vacht: een paard zonder deken zet zijn ondervacht rechtop als het koud is zodat er lucht gecreëerd wordt tussen de haren en de huid wat de lichaamswarmte isoleert. Dat kan niet als er een deken op ligt. Dat is geen bedachte theorie, dat is gewoon een feit.


Geen feit, zelf vastgesteld dat mijn haflinger zijn dikke berenvacht had opstaan met lucht er tussen, onder een ongevoerde regendeken.
Zo'n ongevoerde deken is licht genoeg dat dat de verdere werking van de vacht niet in de weg zit.

Blijft natuurlijk staan dat je moet kijken naar hoe jouw paard reageert op een deken.
Maar het als algemeen feit verkondigen dat een paard met dikke vacht ook een dikke deken op moet als je daar eenmaal aan begint, omdat een ongevoerde deken altijd te koud is, is gewoon onjuist.
Dat is ook per paard afhankelijk.