Welke regendeken is echt waterdicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25538
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:14

Superpony, toch apart hoe familie zo kan verschillen. Dat paarden onderling verschillen, enorm logisch. Maar dat zulke dingen ook bij familie zo verschilt vind ik wel heel boeiend. Dat is blijkbaar toch niet erfelijke oid en ook niet volledig afhankelijk van het management want jij had ze allemaal. Maar helemaal met je eens :j Ook met sizzle trouwens.

Hier ook gemerkt dat in de jaren dat paarden niet fit waren de vachten dikker maar ook slechter werden. Veel meer haar. Huidige paard stond stil door een blessure en had echt een enorme vacht ondanks dekens (zij staat onder dekens vanwege stijfheid en pijnlijke spieren zonder en een stuk gemak ja) ook tijdens blessure /revalidatie. Die ga ik echt niet zonder deken zetten als ik daarbij ook wol rijden, want ik vind het niet eerlijk om wat van haar te verwachten als haar lijf pijnlijk is van de nattigheid en kou.
Ik heb nog nooit hoeven scheren bij haar of vorige paard, ik houd niet van scheren en probeer dat te voorkomen als het kan. Maar tijdens blessure was ze soms al nat van de minuten draf die we moesten doen. Alle andere jaren zie je amper dat ze wintervacht heeft. Ja, ze zweet wat maar niks extreems en is snel weer droog. Maar ondanks die dikke vacht om te zien had ze veel sneller last van het weer. We hebben zelfs nog onderzoek laten doen of ze nog wat anders mankeerde, heel snel/vroeg in de wintervacht, dikke vacht en niet mooi in de vacht en meer grammen nodig om haar fijn te houden. Kwam niks uit :+ Was ook niet perse een conditie kwestie, want enkele jaren daarvoor tijdens andere blessure was dit helemaal niet aan de hand.

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 18:13

Hij krijgt ook een 0 grams op ( is de huidige ook ). Hij begint nu al een wintervacht aan te maken dus dat hij het heel koud heeft geloof ik niet zo. Het grootste deel staat hij zonder en dat blijft zo. Maar voor de echte gure dagen met veel snijdende koude wind en veel regen vind ik een dekentje wel fijn. Hij is niet de jongste meer. Hij is 20.
En als het tussendoor droog is, is het fijn dat ik even kan rijden op een droog paard.

Dus zoals een aantal er hier vanuit gaan, het is niet om hem standaard op te houden. ;)

MyWishMax

Berichten: 25538
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:55

Wintervacht aanmaken nu is doodnormaal, dagen worden al een tijd korter. Maar een beetje hulp op vreselijke dagen kan ook gewoon geen kwaad idd. Het werd alleen gewoon een beetje offtopic discussie want zo simpel dat een paard het nooit nodig heeft is het ook weer niet. De ene houdt ze op, de ander op de ergste dagen. Geen probleem, als het maar voor het paard werkt ;) en idd dan wel echt waterdicht is haha.

Pallatin

Berichten: 2539
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:18

Ik heb voor mijn paard nu sinds 2 jaar een horseware wug (dus met halve hals) sinds hij die heeft geen problemen meer gehad met inregenen. Hiervoor had hij een amigo bravo en ook die lekte niet maar daar regende het idd wel wat in bij de hals soms. De bucas lag voor geen meter op die van mij helaas en die voering van fleece was geen succes; hij kreeg er de kriebels van. Ookal zijn de liners eigenlijk niet aan de wug vast te maken blijven die toch perfect liggen. Stalgenootje heeft een haflinger en die heeft nu ook een gewone amigo en een wug voor hem gekocht. Even een kwestie van uitproberen. Heb je de mogelijkheid om een deken te lenen van die je op het oog hebt? Ik had een tweedehands bucas op MP gekocht om te proberen voor ik wilde investeren in een nieuwe en dat was een slimme zet aangezien het voor die van mij niks was… :')

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:30

Heb nog niet speciaal wat op het oog haha, ben een beetje aan het rondkijken, denk wel dat ik er 1 met hals wil

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:36

MyWishMax schreef:
Wintervacht aanmaken nu is doodnormaal, dagen worden al een tijd korter. Maar een beetje hulp op vreselijke dagen kan ook gewoon geen kwaad idd. Het werd alleen gewoon een beetje offtopic discussie want zo simpel dat een paard het nooit nodig heeft is het ook weer niet. De ene houdt ze op, de ander op de ergste dagen. Geen probleem, als het maar voor het paard werkt ;) en idd dan wel echt waterdicht is haha.

Ik haak hier even in.
Het is idd niet zo dat een paard nooit eens een deken nodig heeft. Hier stonden vandaag 2 van de 3 paarden te rillen en stonden onder de stal. De 3e liep gewoon in de regen.

Die 2 die het koud hadden heb ik dan ook beide een regendeken opgelegd. Ik moet wel want net die 2 vallen ook snel af. Dus liever niet teveel energie verspillen aan zichzelf warmhouden.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 02:58

Sizzle schreef:
Typische paard natuurlijk religieuze praat vind ik dat.
Een dier dat rilt heeft het koud, zo simpel is het.
Als een paard niet hoeft te werken dan mag hij van mij heus een beetje rillen en wat stijvig zijn.
Voor een paard dat voor jou vol energie aan het werk moet vind ik dat gewoon volledig oneerlijk en zelfs grenzen aan nalatigheid.
Daarnaast kun je bij langdurig rillen ook gewoon je paard verliezen aan spierbevangenheid of koliek.


Typisch paard natuurlijk? >;) Ik spreek eigenlijk vooral uit eigen ervaring. Dat een paard dat rilt het koud heeft zeg ik ook he ;) , ik zeg alleen dat een paard zich ook op andere manieren kan opwarmen, en dat is oa extra ruwvoer geven. Staat je paard dagenlang te rillen en te klappertanden ondanks veel ruwvoer ja dan doe je er natuurlijk een deken op, maar dan is er wel iets anders (fysiek of mentaal) aan de hand. Het is nog best vroeg in het seizoen en het was vandaag een extreem koude natte dag voor de tijd van het jaar, dus als een paard vandaag een beetje rilde is dat niet raar, maar geen reden om er meteen een deken op te gooien.

Superpony je hebt het vooral over je oudere paarden die je een deken oplegt. Veel oudere paarden hebben in de winter moeite en het sneller koud, dat had mijn 22-jarige ook. Die moest ik ook een deken opleggen omdat ze het anders te veel energie verbruikte om zich warm te houden en ze viel dan teveel af. Van je 15-jarige vind ik het wel vreemd. Ik zou dan denken dat ze de kou van de regen niet fijn vind op haar spieren. Ik zou daar dan bv naar kijken. Ik heb er 2 (een mini van 3 en een Quarter van 7, beiden hier geboren) die ook naar binnen rennen zodra het regent, maar die rennen wel net zo hard weer naar buiten zodra het bijna droog is. Als ze eenmaal nat zijn blijven ze ook gewoon in de regen staan, het zijn de eerste spetters die ze niet fijn vinden. Mijn andere mini, 9 jaar oud en al heel haar leven 24/7 buiten, gaat gewoon in de regen, vorst en sneeuw liggen slapen. Die gaat alleen de schuilstal in als er eten in ligt, of als het heel heet is buiten. Zo ook de 2-jarige zoon van de 7-jarige Quarter en zijn 18-jarige oma blijven gewoon zelf in de regen staan en hebben geen deken nodig (staan niet hier thuis overigens maar wel 24/7 buiten). Ik heb bij de 8 paarden en pony's die ik daarvoor had en waar ik wedstrijden mee reed nooit dekens gebruikt en ik heb nooit stijve of zieke paarden gehad. Die stonden wel 's nachts op stal, maar gingen met weer en wind naar buiten overdag. Dekens gebruikte toen sowieso nog bijna niemand in die tijd (ook niet de mede-wedstrijdruiters). Praat ik wel over 40-30 jaar geleden :o Ook kregen mijn paarden geen overdreven dikke wintervacht, zaten gewoon mooi in hun vacht, maar dat kwam misschien door het 's nachts op stal staan. Ik beweer niet dat het toen beter was, alleen dat de paarden het goed deden zonder deken.

Cinnepin een paard alleen een deken opleggen met de koude regendagen en de andere dagen niet zou ik niet doen. De wintervacht gaat zich nu ontwikkelen en een deken opleggen houd dat tegen, dat zorgt ervoor dat de wintervacht niet helemaal ontwikkelt, dus dat je paard het eerder koud krijgt als hij de deken niet op heeft. En dan krijg je al snel op een minder warme droge dag een stijf paard met koude spieren. Ik zou de deken er juist het hele seizoen op laten liggen in plaats van alleen de koude natte dagen, of het hele seizoen geen deken gebruiken zodat de wintervacht optimaal kan ontwikkelen.
Ik zou trouwens altijd voor een 100 grams regendeken gaan ipv een 0 grams regendeken. Buiten dat de wintervacht niet goed ontwikkeld met een deken op kan een vacht ook niet zijn werk doen door de deken, en krijgt een paard sneller kou op zijn spieren met een 0 grams. Een vulling zorgt voor een extra laagje en houdt het paard beter warm.

MyWishMax toch denk ik dat het niet fit zijn (waarschijnlijk ook mentaal) de oorzaak is van de dikkere en slechtere vacht. Zo stond mijn (nu 7-jarige) Quarter 2 jaar geleden tijdelijk elders in een PP (in plaats van bij mij thuis). Ze had best een stressvolle tijd meegemaakt een half jaar daarvoor (bevalling, kliniek, 2x ergens anders staan) en had het eea te verwerken. Qua karakter en rijden was er niets aan haar te merken, maar toen het kouder werd maakte ze een hele dikke, rare wintervacht aan en viel ondanks genoeg ruwvoer en extra's veel af en verloor spieren. Ik heb haar toen een deken op gedaan voor de rest van de winter zodat ze geen extra energie hoefde te steken in het warm blijven. Dat was de eerste (en ik hoop enige) keer dat ze een deken nodig had. Einde winter kwam ze weer naar huis, en die winter daarna had ze geen deken nodig. Je zou in plaats van symptoombestrijding kunnen kijken of je kunt achterhalen waarom je paard de deken nodig heeft. Kan je niets aan zijn situatie veranderen of verbeteren dan zal je inderdaad een deken moeten gebruiken.


Ik ben helemaal niet anti-deken en ik zeg ook niet dat geen 1 paard een deken nodig heeft, maar ik weet zeker dat best veel paarden die een deken op hebben 'omdat ie het anders koud heeft' eigenlijk helemaal geen deken nodig hebben. Ik vind dat sommige mensen te snel denken dat er een deken op moet.
TS vind het lastig om een passende deken te vinden. Dan zeg ik, weet je zeker dat je paard een deken nodig heeft. Het scheelt toch best wat geld als je geen deken hoeft te gebruiken.

Colinda20

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 05:54

Heb altijd de Bucas irish turnout serie gehad voor mijn haflinger zelf heel tevreden over maar helaas zit hij niet zo mooi ( nieuwe deken zit anders als de oude)

Kent iemand de felix buhler liberty serie kwa pasvorm en waterdichtheid?

MyWishMax

Berichten: 25538
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:25

AstridJ schreef:
Staat je paard dagenlang te rillen en te klappertanden ondanks veel ruwvoer ja dan doe je er natuurlijk een deken op, maar dan is er wel iets anders (fysiek of mentaal) aan de hand. Het is nog best vroeg in het seizoen en het was vandaag een extreem koude natte dag voor de tijd van het jaar, dus als een paard vandaag een beetje rilde is dat niet raar, maar geen reden om er meteen een deken op te gooien.

MyWishMax toch denk ik dat het niet fit zijn (waarschijnlijk ook mentaal) de oorzaak is van de dikkere en slechtere vacht. Je zou in plaats van symptoombestrijding kunnen kijken of je kunt achterhalen waarom je paard de deken nodig heeft. Kan je niets aan zijn situatie veranderen of verbeteren dan zal je inderdaad een deken moeten gebruiken.


Als je goed leest is die dikkere vacht idd 1 jaar geweest toen ze niet fit was. Andere jaren niet, maar alsnog is zij vele malen comfortabeler met deken.
Ik vind het nogal wat om meteen aan te nemen dat er mentaal of lichamelijk wat moet mankeren als een paard met deken comfortabeler is. Hier is ze gewoon lichamelijk en mentaal helemaal gezond, genoeg eten, schuilen en beweging, maar zoals mensen verschillend reageren op kou, zoals honden onderling verschillen in vacht dikte, zo verschillen paarden onderling ook. Dus ik neem de oorzaak weg, het nat en koud worden van de rug. Zoals sizzle ook al aangeeft, als een paard stijf wordt zonder deken dat ze zelfs pijnlijk/gevoelig worden waarom zou je ze dan geen deken opdoen? Omdat je vindt dat het niet nodig zou moeten zijn bij een gezond paard? Zelfs als je niet traint zou ik het niet fijn vinden voor een paard dat ze stijf en pijnlijk worden, maar bij training hoort ook een paard dat zich comfortabel voelt. Je gaat er op zitten en vraagt dingen van een lichaam en ik ga er niet op zitten als ze zich niet fijn voelen. Ik vind het dan juist egoïstisch om een paard stijf te laten zijn vanuit een overtuiging en vervolgens wel van ze te verwachten dat ze zich volledig inzetten voor je, terwijl je het volledig kan voorkomen met een deken op. Gezond is voor mij geen reden om ze niet te ondersteunen en comfortabel te houden. Helemaal als je hier al verschillende verhalen leest van paarden die juist stoppen met bewegen zodra ze nat regenen,alleen blijven schuilen oid en daardoor nog stijver worden. Waarom zou je die 15 jarige niet helpen terwijl je dat met een 22 jarige wel zou doen? Alleen vanwege de leeftijd? Is het paard niet degene die bepaalt ipv een cijfer? Die 22 jarige zou van mij gewoon zonder deken mogen rondlopen als dat kan, maar als ze fijner zijn met deken maakt die leeftijd niet uit.

Net als dat de mijne in de zomer een vliegendeken op krijgt. Die zijn ook symptoombestrijding als je het zo bekijkt, maar wel het verschil tussen rustig buiten staan of lastig gevallen worden door vliegen en andere insecten en daarvoor gaan rennen. Het ene paard blijft gewoon staan, de ander niet. Waarom dan niet iets aanbieden wat paard comfortabeler maakt?

Ik praat ook uit eigen ervaring en mijn ervaring is dat vasthouden aan 1 manier niet werkt voor elk paard. Dat is juist oneerlijk tegen de paarden imo. Zoals sizzle al aangeeft in haar bericht.

Slmt9

Berichten: 4893
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:32

Mooi uitgelegd _/-\o_

Zinzi_jewel

Berichten: 8874
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:40

Wij gebruiken amigo Bravo of Rambo original.
De Amigo met disc sluiting heeft als nadeel dat onze shet aan de klittenband peutert en het open gaat. Dan blijft de deken dus niet liggen .

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:59

Sommige paarden kunnen gewoon niet goed tegen nat. Dan is er echt niet gelijk was mis met dat paard. Paarden zijn gedomesticeerd, en daarbij is ook op mooie dunne glanzende vachtjes geselecteerd en niet op waterbestendigheid.
Ik vind dat soort uitspraken gewoon lichtelijk extremistisch, net als dat ieder paard zonder ijzers kan.
Kijk gewoon naar je dier, staat het er onaangenaam bij dan doe je er wat aan. De ene gaat gewoon in de stromende regen staan, een ander vlucht bij de eerste druppel en komt pas z‘n hok weer uit als de zon schijnt.
Ik heb er nu een die erg snel vet is en ook slecht tegen koude wind kan in de winter, dan staat ze al snel stijf te rillen. Dat zijn maar 2-3 weken per jaar,, de rest van de tijd hoeft het niet.Op dat moment blijft ze dan echter (vr)eten totdat ze letterlijk bol staat van het gas en dat is niet bepaald handig voor een dikzak. Dan doe ik er liever een deken op op zulke dagen.
Andere paarden kunnen niet goed tegen regen.
Daarnaast is er gewoon niets mis met om het paard het leven prettig te maken. Zeker als het flink voor je aan het werk moet dan kan het voor het paard prettig zijn als het zijn energie niet hoeft te verspillen met warm worden en ook niet eerst lang hoeft op te warmen in het werk.
De dikte van de vacht is geen duidelijke maatstaf. Kijk gewoon je paard in zijn gezicht, dan weet je het gewoon.

miereneter

Berichten: 2624
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:43

Dubbel
Laatst bijgewerkt door miereneter op 19-09-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2624
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:44

miereneter schreef:
AstridJ schreef:
Cinnepin een paard alleen een deken opleggen met de koude regendagen en de andere dagen niet zou ik niet doen. De wintervacht gaat zich nu ontwikkelen en een deken opleggen houd dat tegen, dat zorgt ervoor dat de wintervacht niet helemaal ontwikkelt, dus dat je paard het eerder koud krijgt als hij de deken niet op heeft.


Bovenstaande wil ik even nuanceren: het is vooral het aantal uren daglicht dat invloed heeft op het aanmaken van de wintervacht. Dus als de dagen gaan korten, wordt er meer haar aangemaakt. Er zijn experimenten met stallen met ledlicht dat zonlicht imiteert, waar de paarden minder tot geen wintervacht aanmaken. Hier wordt het goed uitgelegd, zonder discussie over wel/geen deken:

https://www.purepaardenvoeding.nl/winte ... n-voeding/

Vroeger was ik 'tegen' dekens. Maar sinds ik mijn eigen paard heb, heb ik mijn mening moeten herzien :+ . Nu geloof ik in: kijk naar het individuele paard. En om weer ontopic te komen: heb goede ervaringen met zowel Horseware als Bucas dekens. Maar had ook een geweldige tweedehandse van Fouganza, ook waterdicht. Had altijd verschillende diktes (0, 100 en 200) maar hoop dit jaar met de Smartex medium de winter door te komen. Disclaimer wat betreft pasvorm: ik heb geen Haflinger.

Edit: Ben het heel erg eens met wat Sizzle zegt. Kijk naar je paard.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:52

AstridJ schreef:
Cinnepin een paard alleen een deken opleggen met de koude regendagen en de andere dagen niet zou ik niet doen. De wintervacht gaat zich nu ontwikkelen en een deken opleggen houd dat tegen, dat zorgt ervoor dat de wintervacht niet helemaal ontwikkelt, dus dat je paard het eerder koud krijgt als hij de deken niet op heeft. En dan krijg je al snel op een minder warme droge dag een stijf paard met koude spieren. Ik zou de deken er juist het hele seizoen op laten liggen in plaats van alleen de koude natte dagen, of het hele seizoen geen deken gebruiken zodat de wintervacht optimaal kan ontwikkelen.
Ik zou trouwens altijd voor een 100 grams regendeken gaan ipv een 0 grams regendeken. Buiten dat de wintervacht niet goed ontwikkeld met een deken op kan een vacht ook niet zijn werk doen door de deken, en krijgt een paard sneller kou op zijn spieren met een 0 grams. Een vulling zorgt voor een extra laagje en houdt het paard beter warm.


Ik zou het wel doen, Cinnepin :j

Ik deed ook altijd alleen een regendeken op bij langdurige regen en gure oostenwind. Nooit een probleem geweest bij het aanmaken van de wintervacht omdat het toch maar om 1 of hooguit 2 dagen achter elkaar ging.


Bij mijn brede paard zit de Weatherbeeta Comfitec premier free eigenlijk het beste. De Amigo XL past ze ook, en die ligt ook goed bij de linker van een stalgenoot.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34821
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:06

Ik geloof er niet zo in dat een deken de ontwikkeling van de wintervacht tegen gaat. Wij hebben zo ook al vaker geprobeerd of scheren niet nodig was,, maar evengoed konden we scheren omdat onze kwpn'er was veranderd in een teddybeer. Ook onze opa krijgt een wollig vachtje of we hem nu wel of geen deken op doen.

Berdien

Berichten: 64589
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:53

Nee hoor, aanmaak wintervacht gaat op licht. Een deken heeft daar maar een beperkte invloed op.

Wat betreft wel/geen deken, toen ik nog twee paarden had werden die op exact dezelfde manier gehouden. De Tinker trekt alle types weer met gemak: regen, kou, sneeuw. Ze heeft niet eens een extreem dikke vacht, maar blijkbaar wel een hele effectieve. Heb voor haar wel een deken liggen voor als het dagen achtereen <10 graden zou zijn en de godganse dag zou hozen, maar die heeft ze nog nooit opgehad. Het Ierse jachtpaard daarentegen krijgt een enorme teddyvacht, maar kan echt niet zonder deken. Dan is ze niet comfortabel: koud, stijf en gewoon ongelukkig. Die heeft ook echt wel afgezien de afgelopen dagen, viel hard in terwijl de Tinker er kiplekker bij stond. Jachtpaard stond bij mij dus onder een deken, afgewisseld de Bucas Smartex, een Amigo Wug en bij echt kouder weer een dikkere deken.

Beide paarden stonden 's nachts op stal en hadden onbeperkt toegang tot ruwvoer.

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 10:51

@ Astrid J, Hij heeft nu nog helemaal geen deken op, vind ik het veels te warm voor ;) ik heb het over echt koude dagen en gure wind, bij een temperatuur richting 5 graden ofzo en veel regen en wind of hagel ;) Voorlopig staat ie dus nog zonder deken. Ik kijk goed naar hem. Als ik denk dat het ff die dag nodig is krijgt hij een deken om, als het die dag erna lekker zonnig is gaat ie weer af...Beestje is 20 en wordt al wat sneller stijf in de winter...dus help hem een handje ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:54

Het fabeltje van een regendeken die de vacht platdrukt en een paard het daardoor koud krijgt, kon ik ook ontkrachten nadat ik in de praktijk gezien had dat op natte winderige dagen mijn haflinger met berenvacht het met slechts een ongevoerde regendeken wel comfortabel had, dat week gevoerde deken al snel toch te warm voor hem was en dat hij zonder deken koud en stijf werd.
Die kreeg dus bij flink regen gewoon een ongevoerde regendeken op die lekkere teddy vacht en als het weer droog werd ging die weer af.

Ging helemaal prima zo.

Er zijn heel veel leuk bedachte theorieën, maar naar je eigen paard kijken en reageren op hoe die wel of niet comfortabel is, is altijd het beste.

Dat paard is er voor mijn plezier en idd, als die stijf gaat lopen door veel nattigheid, dan is die dus niet comfortabel, want anders zou die niet stijf gaan lopen.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:03

Inderdaad, kijk naar je paard en je situatie.

Mijn arabier stond bij regen al heel snel te rillen, en dan echt vanaf haar hoeven tot haar oren. Die kreeg snel een dek op.

Mijn Spanjaard heeft het vrijwel nooit koud. Die krijgt dus veel minder snel haar dek op en dan ook nog eens zo dun mogelijk.
Maar de afgelopen dagen met 11 graden flinke noord-westen wind en veel regen was ze wel blij met haar regendeken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8874
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:43

Sizzle schreef:
Sommige paarden kunnen gewoon niet goed tegen nat. Dan is er echt niet gelijk was mis met dat paard. Paarden zijn gedomesticeerd, en daarbij is ook op mooie dunne glanzende vachtjes geselecteerd en niet op waterbestendigheid.
Ik vind dat soort uitspraken gewoon lichtelijk extremistisch, net als dat ieder paard zonder ijzers kan.
Kijk gewoon naar je dier, staat het er onaangenaam bij dan doe je er wat aan. De ene gaat gewoon in de stromende regen staan, een ander vlucht bij de eerste druppel en komt pas z‘n hok weer uit als de zon schijnt.
Ik heb er nu een die erg snel vet is en ook slecht tegen koude wind kan in de winter, dan staat ze al snel stijf te rillen. Dat zijn maar 2-3 weken per jaar,, de rest van de tijd hoeft het niet.Op dat moment blijft ze dan echter (vr)eten totdat ze letterlijk bol staat van het gas en dat is niet bepaald handig voor een dikzak. Dan doe ik er liever een deken op op zulke dagen.
Andere paarden kunnen niet goed tegen regen.
Daarnaast is er gewoon niets mis met om het paard het leven prettig te maken. Zeker als het flink voor je aan het werk moet dan kan het voor het paard prettig zijn als het zijn energie niet hoeft te verspillen met warm worden en ook niet eerst lang hoeft op te warmen in het werk.
De dikte van de vacht is geen duidelijke maatstaf. Kijk gewoon je paard in zijn gezicht, dan weet je het gewoon.


En wat zou je doen met een veulen die staat te rillen . Kan gewoon naar binnen.
Dubio bij een veulen.

Celebi
Berichten: 3876
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:46

Hier ook eentje met een gigantisch lange vacht, maar geen ondervacht. Puur een gigantische hoeveelheid dekharen. Heeft ie jarenlang mee in de bossen geleefd zonder deken in alle temperaturen. Helaas hier minder beschutting en inmiddels de 20 ruim gepasseerd en ik merk gewoon dat hij het hier in deze omstandigheden nu niet redt zonder deken. Vooral langdurige regen + kou is funest. Zijn rug trekt helemaal straks en wordt gevoelig en hij valt veel sneller af. Daarom toch maar gewoon een dekentje voor de oude (maar zeer fitte) man.

Met de Bucas met stay dry voering kon hij ongeveer jaarrond met de 0 grams staan (behalve toen met -15, toen heb ik voor de zekerheid m'n onderdeken eronder gedaan). Met de Horseware nu merk ik dat 0 grams snel koud wordt en begin ik eerder met de 50g en 100g liner. Heb zelfs een dikkere liner gekocht omdat hij toch op hele koude dagen nog steeds sneller koud werd. Dus per dekenmerk zit er ook nog verschil in de 0 grams en de liners.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:49

Bij een timide koud veulen: goed droogwrijven en een uurtje of 2 verplicht binnen tot het gestopt is met schudden, dan de deur weer open zetten. Hooi in de droogte leggen zodat de merrie vaker onder dak gaat staan.
Helaas zijn niet alle merries even intelligent als het gaat om hun babe. Een veulen gaat natuurlijk niet alleen binnen staan als moeder buiten staat.
In iedergeval de merrie geen regendeken aan doen want dan blijft ze mogenlijk langer buiten in de regen dan ze anders zou doen.
Een veulen trilt al heel snel, maar die laten ook heel snel zien als het teveel wordt (dan wordt het zo‘n sneu hoopje). Zolang ze gewoon aan het onderzoeken zijn is er niets aan de hand. Een veulen hoeft nog niets behalve eten, slapen en groeien. Als die een keer wat strammig is lijkt me dat geen probleem.

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 11:55


Zinzi_jewel

Berichten: 8874
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:01

Dank Sizzle, mijn veulentje is al zonder mamma . Te vroeg afgespeend!
Heeft wel de rest van onze kudde maar die bedachten nog niet binnen te gaan staan! Kleintje had het zo koud gisteren met de hoosbuien.