Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 12:03

Hallo allemaal,

Jammer genoeg kan ik niet vinden wat ik zoek, dus hoop ik dat bokt mij kan helpen.

Ik ben voor mijn e-pony opzoek naar een (losse) hals voor aan een deken. Op dit moment gebruik ik een bucas hals in maat S. Deze past qua breedte, maar is veelste kort (tot halverwege haar hals als ze aan t grazen is :+ Ik heb er eentje nodig die tot aan haar halster/oren komt als ze graast.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hals die op een bucas of een horseware deken past, maar als ik m zou moeten aanpassen dan kan dat natuurlijk ook.

Behalve lengte is de enige vereiste dat ie waterdicht moet zijn.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:05

Ik gok dat je die niet gaat vinden, het is logisch als ze hun hoofd omlaag doen dat de deken dan niet tot daar komt. Als ze hun hoofd om hoog doen dan verzuipen ze in de hals.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:17

Weatherbeeta heeft halsdekens die nog een soort ingewerkte "kol sjaal" hebben.
Die vullen het gat achter de oren tot het dichte deel wat niet zover komt als het hoofd naar beneden is op.
Dat is niet waterdicht, want het is van fleece, maar verminderd wel de tocht naar binnen en kan dat deel van de nek warm houden bij kou.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 12:27

Marjo89 schreef:
Ik gok dat je die niet gaat vinden, het is logisch als ze hun hoofd omlaag doen dat de deken dan niet tot daar komt. Als ze hun hoofd om hoog doen dan verzuipen ze in de hals.


Daar ben ik ook bang voor.

Ze heeft de hele zomer met een eczeemdeken van rambo gestaan (met ruimte voor dr oren). Die paste net wel/niet qua lengte (waarschijnlijk met een maat groter past t wel). En jammer genoeg heb ik er toch echt zo'n lange hals nodig.

Dus ik dacht, voordat ik zelf iets in elkaar moet gaan knutselen kan ik het beter eerst op bokt gaan vragen :') -O- . Misschien dat hier iemand nog een goed idee heeft..


Marije_jiplover schreef:
Weatherbeeta heeft halsdekens die nog een soort ingewerkte "kol sjaal" hebben.
Die vullen het gat achter de oren tot het dichte deel wat niet zover komt als het hoofd naar beneden is op.
Dat is niet waterdicht, want het is van fleece, maar verminderd wel de tocht naar binnen en kan dat deel van de nek warm houden bij kou.


Bedankt! De reden dat het echt waterdicht moet zijn, is omdat ze er in de winter ook mee naar buiten moet.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:32

Waarom moet dat laatste stukje hals per se dicht?

Het is inderdaad logisch dat als het hoofd gestrekt naar beneden is, het laatste stuk onbedekt is.
Anders zou de deken in normale opgerichte houding zo ongeveer tot over de ogen vallen.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:39

Het zou dan ideaal zijn als je een hals had met zo’n eczeem deken model, met van die gaatjes waar je de oren doorheen doet. Maar heb dat nog nooit gezien voor winterdekens dus het bestaat denk ik niet.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:00

Het idee van de eczeemdeken werkt gewoon heel anders. Dat is met een winter deken niet te krijgen, want dan gaat het hele hals gedeelte over het hoofd schuiven met een beetje pech.

De Rambo eczeemdeken zit zo strak om de keel dat die dat niet doet, maar kijk maar eens hoe idioot veel ruimte er over blijft als het hoofd dan normaal naar boven is.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 13:11

Femke_Tweety schreef:
Waarom moet dat laatste stukje hals per se dicht?

Het is inderdaad logisch dat als het hoofd gestrekt naar beneden is, het laatste stuk onbedekt is.
Anders zou de deken in normale opgerichte houding zo ongeveer tot over de ogen vallen.


Omdat ik een paard heb met zonne-allergie, die zelfs met dit weer een allergische reactie krijgt als ik het onbedekt laat. Als het niet nodig was zou ik me hier echt niet druk om maken.



Maritvw schreef:
Het zou dan ideaal zijn als je een hals had met zo’n eczeem deken model, met van die gaatjes waar je de oren doorheen doet. Maar heb dat nog nooit gezien voor winterdekens dus het bestaat denk ik niet.


Dat is ook wat ik denk, maar voor het geval zoiets wel bestaat en ik het gewoon nog niet tegen ben gekomen, daarvoor heb ik dit topic geopend.


prugelpiet schreef:
Het idee van de eczeemdeken werkt gewoon heel anders. Dat is met een winter deken niet te krijgen, want dan gaat het hele hals gedeelte over het hoofd schuiven met een beetje pech.

De Rambo eczeemdeken zit zo strak om de keel dat die dat niet doet, maar kijk maar eens hoe idioot veel ruimte er over blijft als het hoofd dan normaal naar boven is.



Ik deed vaak het laatste stukje niet over de oren, maar net onder het halster (dan paste het iets beter). Het keelstukje liet ik dan los. Als ze dan dr hoofd omhoog deed, dan zakte die hals een klein stukje naar onder op haar hals. Dus ik ben niet bang dat de deken dan over haar ogen/hoofd zou kunnen zakken, dat gaat niet gebeuren.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:14

@dierliefde
Stel je hebt echt geen andere keus meer, en de allergie is echt heel erg.. Mijn horseware eczeem deken kon echt nog best een redelijke portie regen buiten houden, want van binnen had hij ook zo’n glad stofje en de buitenkant was heel dik katoen. Je kan een beetje knutselen als iemand nog een oude heeft, of een heel gek idee maar als de zon schijnt zo’n deken met lange hals eronder leggen?..

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:14

Alsjeblieft : https://www.premierequine.co.uk/collect ... eck-covers

Deze komen echt tot aan de oren en door het elastiek blijven ze ook mooi gesloten
Ik heb deze dekens al jaren en zelfs de oudste zijn nog waterdicht. Losse nekken zijn ook te koop en passen op bucas en horseware

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:41

Ah check, dan wordt het logisch dat je een langere deken wil.

Zonder die informatie lijkt het erg onlogisch.
Soms helpt het om dat er meteen bij te zetten.



Zou het een optie zijn om zelf aan het laatste stuk van een reguliere halsdeken een paar bevestigingslussen te naaien,
En met een stuk van een oude 0 grams waterdichte deken op maat iets voor dit paard te maken?
Met gaten voor oren en desnoods stuk elastiek of riem onder kaak langs en iets dat evt aan halster vast kan?

Ik kan me wel constructies bedenken die het hoofd als het naar beneden is bedekken, en die iets naar achteren zakken als het hoofd omhoog is. Dus wel hals bedekken maar niet over het hoofd vallen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:47

dierliefde schreef:
Hallo allemaal,

Jammer genoeg kan ik niet vinden wat ik zoek, dus hoop ik dat bokt mij kan helpen.

Ik ben voor mijn e-pony opzoek naar een (losse) hals voor aan een deken. Op dit moment gebruik ik een bucas hals in maat S. Deze past qua breedte, maar is veelste kort (tot halverwege haar hals als ze aan t grazen is :+ Ik heb er eentje nodig die tot aan haar halster/oren komt als ze graast.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hals die op een bucas of een horseware deken past, maar als ik m zou moeten aanpassen dan kan dat natuurlijk ook.

Behalve lengte is de enige vereiste dat ie waterdicht moet zijn.

1-2 maten grotere losse hals kopen?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:18

Gewoon een maat M of L hals kopen. Heb voor de mijne ook een maat L terwijl hij volgens de maattabellen M zou moeten hebben, die is ook veel te kort als hij graast of iets.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 10:49

Maritvw schreef:
@dierliefde
Stel je hebt echt geen andere keus meer, en de allergie is echt heel erg.. Mijn horseware eczeem deken kon echt nog best een redelijke portie regen buiten houden, want van binnen had hij ook zo’n glad stofje en de buitenkant was heel dik katoen. Je kan een beetje knutselen als iemand nog een oude heeft, of een heel gek idee maar als de zon schijnt zo’n deken met lange hals eronder leggen?..


Bedankt voor jouw reactie. Ik wist totaal niet dat deze dekens ook wat regen tegenhouden, dat heb ik nooit geprobeerd.

lolclub schreef:
Alsjeblieft : https://www.premierequine.co.uk/collect ... eck-covers

Deze komen echt tot aan de oren en door het elastiek blijven ze ook mooi gesloten
Ik heb deze dekens al jaren en zelfs de oudste zijn nog waterdicht. Losse nekken zijn ook te koop en passen op bucas en horseware


Dankje, ik ga deze zeker proberen.

Femke_Tweety schreef:
Ah check, dan wordt het logisch dat je een langere deken wil.

Zonder die informatie lijkt het erg onlogisch.
Soms helpt het om dat er meteen bij te zetten.



Zou het een optie zijn om zelf aan het laatste stuk van een reguliere halsdeken een paar bevestigingslussen te naaien,
En met een stuk van een oude 0 grams waterdichte deken op maat iets voor dit paard te maken?
Met gaten voor oren en desnoods stuk elastiek of riem onder kaak langs en iets dat evt aan halster vast kan?

Ik kan me wel constructies bedenken die het hoofd als het naar beneden is bedekken, en die iets naar achteren zakken als het hoofd omhoog is. Dus wel hals bedekken maar niet over het hoofd vallen.


Voor mij is het inmiddels zo normaal dat ze dit heeft, dat ik er totaal niet bij stil had gestaan om dit te vermelden.

Opzich zou ik zelf wel iets kunnen maken, maar als iets dergelijks al bestaat, dan zou dat een stuk makkelijker zijn. Ik moet namelijjk al een masker maken/aanpassen voor haar hoofd, zodat dat ook zoveel mogelijk bedekt is. Vliegenmaskers gaan namelijk in de regen niet..


@tamary en @kimmie1

Een grotere maat kopen lost het probleem van lengte misschien wel op (al zou ik dan waarschijnlijk een xl moeten kopen), maar dan zou ik die in de breedte weer smaller moeten maken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:52

Er wat afhalen is altijd makkelijker dan er iets aan plakken, zeker als het ook waterdicht moet zijn.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:36


dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 21:50

tamary schreef:
Er wat afhalen is altijd makkelijker dan er iets aan plakken, zeker als het ook waterdicht moet zijn.


Dat is zeker waar.


prugelpiet schreef:
Je hebt voor onder de horseware eczeemdekens ook regen liners

https://www.dochorse.nl/horseware-waterproof-liner.html


Bedankt, dat had ik nog niet gezien

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Onmogelijke zoektocht, lange hals(deken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:53

Gewoon een grotere hals? Bucas wordt niet heel breed. Mijn paard draagt een L maar dan komt die echt grazend tot aan de oren. Soms met hals omhoog verdwijnt er een oor onder :P

Maar M was destijds uitverkocht. Horseware halzen vallen wel veel wijder.