Haflinger scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 11:09

Mijn haflinger van bijna 21 en nog goed in conditie krijgt al een dikke vacht. Gisteren hadden we een actieve bosrit gereden en meneer was zeiknat.
Nu denk ik er over om te scheren. Ik heb dit nog nooit gedaan bij een paard, dus weet er ook niks vanaf.

Ik wil hem zoveel mogelijk zonder deken zetten...maar als het moet kan er een deken op uiteraard. Ik heb een 0 grams en een 150 grams waterdicht liggen. Meneer kan dag en nacht buiten en binnen staan.

Dus helemaal kaal scheren lijkt me geen goed idee. Ik dacht dus aan gedeeltelijk bij de hals ofzo?
En hoe zit dat dan met deken gebruik?

En zijn er mensen die dat eventueel doen in Rhenen en kosten?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:52

Ik scheer die van mij zo dat er geen deken nodig is. Ik heb nu een heel klein streepje onder de hals en klein streepje borst. Meer kan er altijd af als het niet voldoende is, terug plakken wordt lastiger. :+

Maar die van mij zweet op den duur ook midden in de winter met niks doen. Na een stukje scheren zit er weer leven in. Uitstappen was geen doen, als ik hem al vooruit kreeg. :(:)

Dit was vorig jaar. Geen deken nodig gehad.
Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 11:53

Ja aan zoiets dacht ik ook, dat ie toch iets meer de warmte kwijt kan en ik niet standaard aan weet ik hoeveel dekens vast zit

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:54

Ik doe hetzelfde idd, alleen de hals uitscheren. Als je ze nu al scheert hebben ze ruim de tijd om er nog aan te wennen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 11:56

Ja, zoiets dacht ik inderdaad ook.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:04

Afbeelding
Ik heb mijn shetlander in september in dit patroon geschoren, hij staat nog steeds bloot. Oké het is nu grotendeels weer aan gegroeid. Maar in dit patroon kunnen ze prima bloot staan. Dus hals, borst, flank en streep langszij waar de strengen zitten.

Deze is de minder extreme versie:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 19-10-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 12:05

Ja, ik heb ook een plaatje gevonden
Afbeelding


Zoiets bijvoorbeeld

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:07

Ik heb ook al half september voor het eerst geschoren en 2 weken terug ofzo voor de 2e keer. De vacht groeit nog hard, dus je zal het idd een paar keer moeten herhalen.


Wel een mooi model trouwens Jorex! Mijn paard is dus alleen de hals geschoren en stond gisteren nog steeds te zweten op de wei. Voornamelijk tussen de achterbenen en bij de billen inderdaad!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:10

Ze zijn nu zo overigens, gaan wel volledig kaal zodra ze weer aan het werk mogen. (Baas zit even in gips voor een maand). :D
Maar de rechter heeft nog steeds wel profijt van mijn scheerwerk bij het loswerken wat ik nog wel met ze kan doen. De linker is gewoon volledig niet meer te zien qua scheren.
Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:18

Ik scheer eigenlijk altijd eerste keer zo:
Afbeelding
En dan scheer ik de tweede keer iets ruimer en ook onder de manen iets hoger(dan zit ze echt op haar dikst in de vacht):
Afbeelding

En dan staat ze gewoon zonder deken.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:11

Ik begin meestal met de ganse hals uit te scheren. Als ze helemaal geschoren met een deken staan is die hals nl ook bloot.
De rest laat ik meestal in het haar, omdat ik een blote borst niet zo een fijn gevoel vind bij gure wind en regen zeg maar.
Ik heb wel paarden met dikkere manen, dus die laat ik in de winter los, zodat er wel nog een buffertje zit, tijdens het rijden gaan die in de vlechten.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:37

Ik heb mijn IJslander ook geschoren, ze had het heel warm.
Gewoon zelf met de tondeuse.
Gaat best makkelijk, als je goede scherpe messen hebt. Ik heb het ook nog nooit eerder gedaan, maar viel best mee hoe lastig. Ik ben gewoon zonder enig plan het gaan doen :+
Fenja heeft ook geen deken nodig zo, ondanks dat het haar vrij kort is. En als je een deken opdoet met een geschoren vacht is het wel verstandig om even een borstbeschermer op te doen.
Een vers geschoren paard is heel gevoelig op de huid, hier moet je ook met poetsen rekening mee houden.
Met dit patroon heb ik het haar op de buik laten staan, ik heb een streep geschoren aan beide kanten waar ze het meest zweet. De eerste keer kan voor het paard spannend zijn, zeker in de buurt van het hoofd.


Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 18:27

Dankjullie wel voor de antwoorden, ik heb met iemand contact opgenomen die paarden scheert :)

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:22

Ik weet niet of jouw paard een flinke manenbos heeft, ik vind het zelf ook altijd nog wel prettig om onder de manen ook een streep te scheren.
Dit maakt voor een deken ook weinig uit uiteraard.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 10:33

Nee manen vallen gelukkig erg mee. Zijn ook niet heel lang