Weiland doorzaaien, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 19:36

Hoi,

Mijn paard staat op een weiland waar nog best wat gras op staat maar om het ook mooi te houden wil ik de sliding plekken en de kale plekjes tussen door opnieuw inzaaien. Ook mag het gras op bepaalde plekken wat meer volume krijgen.

Maar hoe doe je dit makkelijk? Mijn idee was namelijk gewoon een zak van 15 kilo in een kruiwagen te doen en het gewoon over het land te gooien. De kale plekken wilde ik dan net iets meer aandacht geven.

Of is dit op deze manier een kansloos idee en kan ik er dan beter niet aan beginnen?

Hoelang na het inzaaien kunnen de paarden (met strook begrazing) weer op het land?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132211
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:43

Voor inzaaien is het nu eigenlijk nog net wat te koud. Als je een maandje wacht dan zijn de nachten minder koud, en de dagtemperatuur is dan voldoende om het graszaad te laten kiemen.

Over hoeveel hectare heb je het? Tot een paar hectare zou je het best met de hand kunnen doen. Ben je wel even bezig, maar als je met zwaar materiaal op je wei komt, dan maak je daarmee ook wel weer wat schade.

Op onze winterwei (die was ook ca. 2 hectare) was het goed te doen met kruiwagen, wals/roller en even met de hand inzaaien van de beschadigde plekken. Was meestal een halve dag bezig.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:58

Met de hand strooien gaat prima, even wachten tot de temperaturen boven de 10 graden komen, heb je meer kans dat je graszaad gaat ontkiemen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het graszaad met wat vochtig zand mengen, dan waait het minder weg met uitstrooien en blijft het beter op de plek liggen. De plekken die kaal zijn even de bovenlaag wat los maken zodat de wortels van het gras makkelijke grip krijgen op de bodem. Ik zou de paarden er voorlopig niet oplaten, wortels van het gras hebben wel even nodig om dusdanig vast te gaan zitten dat ze er niet direct met grazen uit worden getrokken.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:00

En bij voorkeur je paarden er een jaar af houden, en de doorgezaaide stukken met de gazonmaaier een paar keer maaien. Of laten groeien en hooien, is ook goed. Als het gras maar de kans krijgt goed door te wortelen, en dat lukt niet met paarden.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 20:15

Hmm paard een jaar niet op de wei is echt onmogelijk. Dan zou ze een jaar op een paddock moeten staan..

Het gaat denk ik om een stuk van 6000⁴m. Begin nu steeds meer te twijfelen..

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:34

Ik zou er toch eerst een weidesleep overheen halen. Dan het zaad strooien en weer de sleep er over. Met weide sleep bedoel ik een kettingeg.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:50

Ja wat ibbel zegt, een jaar hoeft misschien niet, maar wel dat je een keer kunt maaien.
Dan schiet de wortel breder uit en blijft het grasje stevig zitten. Anders trekken ze het er vrijwel meteen weer uit.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:08

Ik deel mijn wei altijd op in twee delen en zaai/mest de weides dan een voor een. Ik trek de kale grond een beetje open met een hark (en eens in de paar jaar eens met de verticuteermachine) en dan gewoon met de hand de zaden erin. Strooi niet te veel zaad. Een zak van 15 kilo is veel te veel voor een stuk van 6000m2, zeker voor doorzaaien. Voor de kale plekken heb ik meestal genoeg aan een paar kilo.

Wat ik zelf ook een fijne manier vindt; halve wei mesten, dan wachten tot het gras in bloei is, en dan mogen de paarden er met graasmasker op. Op die manier blijven de graszaad stengels wat langer staan, drogen mooi in en het zaad verspreid zich vanzelf. Zodra de paarden op de ene helft lopen mest ik dan de tweede helft van de wei, en zodra die een paar maanden later in bloei is mogen ze daar op.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 05:29

Schapen er een keer op als het lang genoeg is kan ook helpen, trappelen het mooi aan met die kleine hoefjes en eten het mooi egaal af

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:19

Petrichor schreef:
Hmm paard een jaar niet op de wei is echt onmogelijk. Dan zou ze een jaar op een paddock moeten staan..

Het gaat denk ik om een stuk van 6000⁴m. Begin nu steeds meer te twijfelen..


Ik deed het met de hand en dan het zaad wat nat maken. Heeft prima gewerkt.
Doe het dit jaar weer zo.
Als t gras wat lengte heeft even met gras maaier er overheen.
Paarden hebben het land gewoon gebruikt van de zomer hoor.
Heb een mini PP gecreëerd op slechts 2000m2

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:34

meggiemeg schreef:
Schapen er een keer op als het lang genoeg is kan ook helpen, trappelen het mooi aan met die kleine hoefjes en eten het mooi egaal af

Dit gaat om doorzaaien, dat is een heel ander verhaal dat hoeft niet aangetrapt te worden.
En de paarden er een jaar niet op is onzin. De oude zode zit er nog gewoon in dus de paarden kunnen er na het zaaien vrij snel op. Je kunt het ook in delen doen.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:22

Je kunt ze er inderdaad meteen opzetten, alleen heeft het doorzaaien dan geen nut.
Dat grasplantje heeft dan amper een worteltje en trekken ze er meteen weer uit.
1 of een paar keer maaien dan gaat het worteltje in de breedte groeien en trekken ze het er niet meer uit.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:08

pillow schreef:
meggiemeg schreef:
Schapen er een keer op als het lang genoeg is kan ook helpen, trappelen het mooi aan met die kleine hoefjes en eten het mooi egaal af

Dit gaat om doorzaaien, dat is een heel ander verhaal dat hoeft niet aangetrapt te worden.
En de paarden er een jaar niet op is onzin. De oude zode zit er nog gewoon in dus de paarden kunnen er na het zaaien vrij snel op. Je kunt het ook in delen doen.
Ook met doorzaaien wil je toch graag dat het sprietje de kans krijgt om goed te wortelen lijkt mij, anders is deze direct aan de beurt als er grazende paarden voorbij komen, daarom even de kans geven om vast te gaan zitten, eventueel met de hulp van wat schapen geeft wat meer succes. Zou zonde zijn als het werk en de kosten voor niets zijn geweest.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:10

Maar als er voldoende langer gras omheen staat komen ze niet aan die kleine sprietjes toe.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132211
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Weiland doorzaaien, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:27

In theorie is dat inderdaad zo. Maar als het net ingezaaid is, gaat het niet alleen om het (al dan niet) opeten maar het kan ook vertrapt worden. Als je nu inzaait en je laat er meteen de paarden op lopen dan denk ik dat het verspilde moeite is.