Algemeen graasmasker topic.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:40

Ik meld me ook. :)

Ik ben op zoek naar een graasmasker voor onze beide pony's, een Tinker van 1.53 meter en een kleine Appaloosa pony.

Onze situatie; onze Tinker heeft PPID en is waarschijnlijk ook insulineresistent, onze Appaloosa is enkele weken geleden hoefbevangen geraakt.

Ze staan nu tijdelijk op een kleine zandpaddock, maar omdat de ruimte erg beperkt is, is dat geen houdbare situatie. We gaan dit weekend een begin maken met het aanleggen van een track op de weide. Het gras staat wel behoorlijk hoog.

Ik ben op zoek naar een graasmasker met een (behoorlijk) strenge grasinname. Ze hebben helaas beiden overgewicht en moeten echt allebei (meer) afvallen. Ze hoeven in principe geen hooi te eten met het graasmasker op (ik ben van plan om ze 's nachts in de zandpaddock te laten, waar ze hooi kunnen eten).

Welk graasmasker zouden jullie aanraden?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 06:38

Thinline.

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 08:10

Dan zijn de meeste merken wel oké behalve de harry's horse. Want die heeft een grotere eetopening.

Shires heeft xfull. Wellicht nodig voor je tinker.

De thinline kan bij beide.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:40

Saaams schreef:
Thinline.


Weet niet of de paarden graag spelen, maar dan raad ik hem niet aan. Zonde van je geld, hij gaat dan snel stuk. Mochten ze niet echt spelen kan ik de Thinline wel aanbevelen.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:54

Thinline raad ik niet heel erg aan als het echt streng moet, hier hebben bijna alle paarden inmiddels uitgevogeld hoe ze 'erlangs' kunnen grazen, terwijl we ze echt niet passender kunnen maken dan hoe ze nu zitten. :') Ben er alsnog best tevreden over, paard is mooi op maat gebleven icm gluco balance, maar ik twijfel wel of ik volgend jaar een ander masker wil uitproberen.

Dat gezegd hebbende ben ik juist wel heel tevreden over de stevigheid, maar goed iedereen hier draagt ook een masker, dus zoveel schade kunnen ze ook niet toebrengen aan elkaar. *klopt af*

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 12:07

Dan hoop ik dat mijn merrie nog braaf blijft en nog door het gaatje van het graasmasker blijft grazen. Die heeft het nog niet uitgevogeld.

Heb hier ook al een gaatje, niet het gaatje waar de "tiewrap" door zit met ducttape moeten plakken. Zat een scheurtje.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:44

Steentje schreef:
Ik meld me ook. :)

Welk graasmasker zouden jullie aanraden?


Graasmasker van das pferd im blick.
In combinatie met de dieetplaat.
Werkt hier echt top, hou me welsh mooi slank en de lusitano is zelfs slanker dan swinters op hooi haha.
Geloof dat het graasmaskersvan greenguard nu ook zulke inlegplaten heeft bij het nieuwe model.

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:18

Hier ook erg blij met pferd im blick.
Heb wel de normale plaat erin (tegen slijtage van de tanden). Met de dieetplaat eet mijn paard helemaal niet meer.. :')

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 08:14

En die Pib paste hier dan totaal weer niet. :) bij mijn ruin dan. Misschien bij mijn merrie nog eens kijken misschien.

Zo zie je maar dat iedereen andere maskers graag wil

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:42

Ja scheelt enorm. De thinline is hier na 1 dag in de kast beland.... ben nu heel tevreden met de Best Friend Deluxe.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:55

Bij mij had die Pferd Im Blick zoveel onderhoud nodig.. Het leer werd keihard en scheurde. Dat vond ik een groot nadeel aan dat masker.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:29

Ik had eerder de Thinline op het oog, maar ik heb best wel veel reacties gelezen hier waarin de Thinline zo snel scheurde, dat ik daar toch een beetje van ben afgestapt..

Ik heb dan weliswaar geen echte slopers of ruig spelende pony's, maar onze merries vinden het wel heel fijn om aan bijvoorbeeld de waterbak hun hoofd te schuren bij kriebels en zijn beide uitermate handig in het vinden van mazen in het net (uhh, in een graasmasker), waardoor ze dan toch meer kunnen eten. :=

Nu gaat mijn voorkeur dus ook uit naar AS das Pferd im Blick (met de rubberen dieetplaat). :j

Voor de mensen die ervaring hebben met dit graasmasker; hoeveel uur per dag heeft jullie paard dit graasmasker op? Kunnen ze er ook hoog, lang weidegras mee eten? En lukt het eventueel ook om hooi uit een slowfeeder mee eten?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:38

Steentje schreef:
Ik had eerder de Thinline op het oog, maar ik heb best wel veel reacties gelezen hier waarin de Thinline zo snel scheurde, dat ik daar toch een beetje van ben afgestapt..

Ik heb dan weliswaar geen echte slopers of ruig spelende pony's, maar onze merries vinden het wel heel fijn om aan bijvoorbeeld de waterbak hun hoofd te schuren bij kriebels en zijn beide uitermate handig in het vinden van mazen in het net (uhh, in een graasmasker), waardoor ze dan toch meer kunnen eten. :=

Nu gaat mijn voorkeur dus ook uit naar AS das Pferd im Blick (met de rubberen dieetplaat). :j

Voor de mensen die ervaring hebben met dit graasmasker; hoeveel uur per dag heeft jullie paard dit graasmasker op? Kunnen ze er ook hoog, lang weidegras mee eten? En lukt het eventueel ook om hooi uit een slowfeeder je mee eten?

Mijne dragen dit masker 24/7.
Elke dag wel een uur of 1-2 af en even in de paddock/stal zonder iets om.
Hooi eten uit een slowfeeder wordt lastig denk ik, durf het zelf niet te proberen bang dat ze het masker slopen dan.
Hooi los van de grond lukt wel.
Mijne staan met dieet plaat als er veel nieuw gras is en als het wat minder wordt wissel ik met de normale plaat om frustratie te voorkomen.
Hoog gras lukt zeker, maar gewoon kijken wat je paard lukt met welke plaat. Hier kan het met dieetplaat, maar kan best zijn dat het niet voor elk paard lukt.
Einde van het seizoen meestal geen dieetplaat meer (zoals nu).

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:51

Skessa_ schreef:
[ [url=m/k15ieG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ze zelf er op gelijmd :)


Welk masker is dit? Ben ook op zoek voor mijn shet, vanmorgen de diagnose hoefbevangenheid en ben compleet nieuw in de wereld van de graasmaskers!
De dierenartspraktijk verkoopt ‘the ultimate muzzle’ maar de shetmaat is uitverkocht. Ook las ik dat die niet 24/7 om mag. Dat is wel nodig!

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:55

The ultimate heeft een groot gat, persoonlijk zou ik bij hoefbevangen dat nooit aan durven doen, zelfs niet 24/7
Is het zelfde model als die van Harrys horse.

Persoonlijk zou ik echt kijken naar 1 met een klein gat.
En in de nacht niet op gras, dan kan hij ook af met hooi uit een net.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:04

Amalarab schreef:
Skessa_ schreef:
[ [url=m/k15ieG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ze zelf er op gelijmd :)


Welk masker is dit? Ben ook op zoek voor mijn shet, vanmorgen de diagnose hoefbevangenheid en ben compleet nieuw in de wereld van de graasmaskers!
De dierenartspraktijk verkoopt ‘the ultimate muzzle’ maar de shetmaat is uitverkocht. Ook las ik dat die niet 24/7 om mag. Dat is wel nodig!


Dat is die van QHP, maar inderdaad dezelfde opening als the muzzle van HH.


https://www.dekroo.nl/products/qhp-graa ... -neusgaten



Overigens zou ik je paardje voorlopig helemaal niet op gras zetten.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:10

Bedankt voor de snelle reacties! De dierenarts raadt dat masker aan en niet persé van het gras af. Ze heeft zijn landje gezien.
Mij lijkt de QHP veel fijner bij de neus.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:10

Sanniej_ schreef:
Steentje schreef:
Ik had eerder de Thinline op het oog, maar ik heb best wel veel reacties gelezen hier waarin de Thinline zo snel scheurde, dat ik daar toch een beetje van ben afgestapt..

Ik heb dan weliswaar geen echte slopers of ruig spelende pony's, maar onze merries vinden het wel heel fijn om aan bijvoorbeeld de waterbak hun hoofd te schuren bij kriebels en zijn beide uitermate handig in het vinden van mazen in het net (uhh, in een graasmasker), waardoor ze dan toch meer kunnen eten. :=

Nu gaat mijn voorkeur dus ook uit naar AS das Pferd im Blick (met de rubberen dieetplaat). :j

Voor de mensen die ervaring hebben met dit graasmasker; hoeveel uur per dag heeft jullie paard dit graasmasker op? Kunnen ze er ook hoog, lang weidegras mee eten? En lukt het eventueel ook om hooi uit een slowfeeder je mee eten?

Mijne dragen dit masker 24/7.
Elke dag wel een uur of 1-2 af en even in de paddock/stal zonder iets om.
Hooi eten uit een slowfeeder wordt lastig denk ik, durf het zelf niet te proberen bang dat ze het masker slopen dan.
Hooi los van de grond lukt wel.
Mijne staan met dieet plaat als er veel nieuw gras is en als het wat minder wordt wissel ik met de normale plaat om frustratie te voorkomen.
Hoog gras lukt zeker, maar gewoon kijken wat je paard lukt met welke plaat. Hier kan het met dieetplaat, maar kan best zijn dat het niet voor elk paard lukt.
Einde van het seizoen meestal geen dieetplaat meer (zoals nu).


Bedankt voor je reactie!

Ik heb voor zowel onze kleine pony als voor onze Tinker de 'AS Das Pferd im Blick' gekocht. Overmorgen (als de weidetrack af is) krijgen ze hem voor de eerste keer om.

Het idee is om ze (zolang er nog veel, hoog gras staat op de track) overdag met graasmasker op de track te laten en ze 's nachts in de paddock te laten (zonder graasmasker) en de track af te sluiten. Dan krijgen ze ook een hooinet.

Ik vind het wel erg spannend allemaal, omdat onze kleine pony nog niet zo lang geleden hoefbevangen is geweest en we hopen dat ze het er goed op gaan doen ('meer ruimte, meer bewegen, meer afvallen' is het idee).

We gaan het meemaken. :j

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:54

Ff vraagje, houden jullie het masker ook aan in winter? Hier groeit gras nog iets. Fjord staat met thinline en werkt prima. Weides zijn hier in winter ook goed begroeid

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:59

Juist in de winter. wil ik bijna zeggen...
Dagen als deze week met bewolking en nog steeds hogere temperaturen hebben ze hier het masker alleen in de ochtend op omdat ik nog stripbegrazing geef en ze het niet in een kwartier op hebben :P
En dan meestal ook nog masker met een wat groter gat.


Ik krijg het juist benauwd met mooi zonnig weer en vorst.
Fructaan mega hoog, daalt dan ook amper en met meer van die dagen stapelt het zich op.
Dan gaat het masker op de wei niet af en krijgen ze ook alleen het masker met klein gat op.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:40

Mallow heeft hem nu 24.7 op, juist nu, 3 van 4 mogen onbeperkt hooi en 1 niet. Tevens staan ze nog op het land dus ik probeer zoveel mogelijk te beperken.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:33

Jup, wij hebben nog enkelhoog gras en anders vreet hij zich tonnetjerond :+

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:15

Ja ook tot bijna eind van de winter behalve als er sneeuw ligt dan gaat die af.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:09

Al even stil hier, en niet alles gelezen. Maar hier werk ik sinds kort ook met een graasmasker, vanwege te rijk hooi. Hij kan er prima mee eten. Alleen, hij weet ook heel goed hoe hij hem af moet krijgen. Iemand daar tips voor? Daarbij helpen zijn kuddegenoten overigens ook graag mee.

Had eerst de Best Friend grazemore, maar daar had hij binnen 2 dagen het bakstuk door geschuurd (was wel al een tweedehands). Daarna de tough1. Hier is ook een stiksel los nu, ga ik bij de schoenmaker/tuigmaker even laten herstellen. Wel fijne fel oranje kleur die makkelijk te vinden is.
Op dit moment de qhp op die vooralsnog heel blijft, maar wel elke dag los in de wei ligt…zelfs met een extra bandje over het voorhoofd.

Ik overweeg nu een los masker die ik aan een halster kan maken, omdat hij dat ws minder makkelijk af schuurt. Iemand ervaring daarmee?

Omdat het gaat om het beperken van verpakt hooi, moet het iig een masker zijn met een ruime opening.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:19

darkadia schreef:
Al even stil hier, en niet alles gelezen. Maar hier werk ik sinds kort ook met een graasmasker, vanwege te rijk hooi. Hij kan er prima mee eten. Alleen, hij weet ook heel goed hoe hij hem af moet krijgen. Iemand daar tips voor? Daarbij helpen zijn kuddegenoten overigens ook graag mee.

Had eerst de Best Friend grazemore, maar daar had hij binnen 2 dagen het bakstuk door geschuurd (was wel al een tweedehands). Daarna de tough1. Hier is ook een stiksel los nu, ga ik bij de schoenmaker/tuigmaker even laten herstellen. Wel fijne fel oranje kleur die makkelijk te vinden is.
Op dit moment de qhp op die vooralsnog heel blijft, maar wel elke dag los in de wei ligt…zelfs met een extra bandje over het voorhoofd.

Ik overweeg nu een los masker die ik aan een halster kan maken, omdat hij dat ws minder makkelijk af schuurt. Iemand ervaring daarmee?

Omdat het gaat om het beperken van verpakt hooi, moet het iig een masker zijn met een ruime opening.

Al een extra band om zijn nek geprobeerd?
Hier staan de mijne zomers met een oude beugelriem en dan deze vast achter de oren aan t masker met een tyrip.