Scheermachine warm en strepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDaninex
Berichten: 281
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:07

Hi alle,

Dit is het tweede seizoen dat ik scheer met de heiniger speed 2. Helaas scheert deze met heel veel strepen en het lijken soms wel vierkantjes. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik kan redelijk scheren en heb dit met andere machines niet. Ik heb nu 18 mm messen erop zitten en die erbij komen.

Daarnaast wordt mijn Scheermachine echt heet. De messen worden zo heet dat mijn merrie er van schrikt. Ik laat hem dan afkoelen en na 1 minuut is deze weer heet. Aangezien dit een best duur ding is, schrik ik hier natuurlijk van! Wie heeft hier ervaring mee en waar kan het aan liggen?

Ik hoor het graag

Heidi1989
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-05-23

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:13

Messen regelmatig oliën, of te strak op elkaar aangedraaid (teveel weerstand) of ze zijn bot. Botte messen verklaard ook de strepen

Hartje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:24

Machine misschien even openmaken en kijken of er veel haar inzit. Dan kan de koelende lucht er ookniet goed doorheen.
Inderdaad regelmatig olie op de messen en niet te strak de messen er op.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:22

Dit is echt een probleem met je messen en kan van alles zijn. Heb je nog een ander, scherp setje?

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:55

Niet alle nieuwe messen zijn scherp dus ik zou of je huidige messen naar een goede slijper brengen(ook daar zit enorm veel verschil in) of een nieuw extra setje kopen en kijken hoe die werken.
Ook kan het aantal tanden van je messen (grof of fijn) het eindresultaat er heel anders uit laten zien maar dat verklaart niet waarom je messen heet worden.
Regelmatig goed je messen controleren op heet worden aan de binnen kant van je eigen arm ivm verbranden van je paard naar mijn inzien ben je al te laat als je merrie ervan schrikt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70683
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:51

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

xDaninex
Berichten: 281
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 13:48

cinniz123 schreef:
Niet alle nieuwe messen zijn scherp dus ik zou of je huidige messen naar een goede slijper brengen(ook daar zit enorm veel verschil in) of een nieuw extra setje kopen en kijken hoe die werken.
Ook kan het aantal tanden van je messen (grof of fijn) het eindresultaat er heel anders uit laten zien maar dat verklaart niet waarom je messen heet worden.
Regelmatig goed je messen controleren op heet worden aan de binnen kant van je eigen arm ivm verbranden van je paard naar mijn inzien ben je al te laat als je merrie ervan schrikt.


Helemaal mee eens, maar als je 10 seconde bezig bent dan verwacht je niet dat dat ding ineens heet is toch? Ik neem alle tips mee. Bedankt!

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:48

xDaninex schreef:
cinniz123 schreef:
Niet alle nieuwe messen zijn scherp dus ik zou of je huidige messen naar een goede slijper brengen(ook daar zit enorm veel verschil in) of een nieuw extra setje kopen en kijken hoe die werken.
Ook kan het aantal tanden van je messen (grof of fijn) het eindresultaat er heel anders uit laten zien maar dat verklaart niet waarom je messen heet worden.
Regelmatig goed je messen controleren op heet worden aan de binnen kant van je eigen arm ivm verbranden van je paard naar mijn inzien ben je al te laat als je merrie ervan schrikt.


Helemaal mee eens, maar als je 10 seconde bezig bent dan verwacht je niet dat dat ding ineens heet is toch? Ik neem alle tips mee. Bedankt!


Nee 10 seconden is wel heel extreem snel.
Heb je je tondeuse nieuw gekocht?
Ik moet zeggen toen ik vroeger apparaten huurde dat ik dat vaak ook wel vond met heiniger en nu met honden tondeuse ook sneller als bijv Andis ect….kwa paarden tondeuse een aesculap en ervaar het hier veel minder snel mee.

quintusgl

Berichten: 4453
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:38

Waarschijnlijk te strak aangedraaid.

xDaninex
Berichten: 281
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 21:08

Nee 10 seconden is wel heel extreem snel.
Heb je je tondeuse nieuw gekocht?
Ik moet zeggen toen ik vroeger apparaten huurde dat ik dat vaak ook wel vond met heiniger en nu met honden tondeuse ook sneller als bijv Andis ect….kwa paarden tondeuse een aesculap en ervaar het hier veel minder snel mee.[/quote]


Helaas tweedehands,
Maar hij was een keer gebruikt. Dat was ook wel te zien. Normaal breng ik ze naar de ej. Is dat af te raden?

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:14

Heb je al andere messen geprobeerd?

Ik zou hem anders naar ZooPlus opsturen om in ieder geval nagekeken te worden.

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:00


xDaninex
Berichten: 281
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 14:17

Utixo schreef:
Heb je al andere messen geprobeerd?

Ik zou hem anders naar ZooPlus opsturen om in ieder geval nagekeken te worden.


Ja met twee verschillende. Had hem wel strak aangedraaid. Welke messen raden jullie aan?

Kirrietje
Berichten: 513
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:21

Wat voor systeem zit er aan de binnenkant? Mijn scheermachine heeft een los onderdeel in het apparaat wat dus ronddraait en daarmee de messen laat bewegen. Het apparaat werd bij mij ook ineens direct heet, dit door teveel frictie. Ik heb het nu weer ingesmeerd met vet bedoeld voor motoren :j
Dat het apparaat nieuw binnenkwam was deze ook gesmeerd.

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Scheermachine warm en strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Machine een goede beurt geven en goed vetten aan de binnenzijde


Mbt na 10 sec warm echt niet meer gebruiken, je paard wordt panisch als je doorgaat en dat wil je ook niet.

Messen op 19mm? Bedoel je geen 3mm?

Daarbij oliën elke 5 minuten en coolingspray wil ook helpen.

Messen te strak zorgt voor heel veel slijtage.

Succes!