Scheren of niet scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julesenco
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-10-22

Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 21:23

Hoi! Ik rij dus met een tinker en in de winter wordt ze echt een dikke teddy beer met haar wintervacht. Nu in het begin bracht dit niet erg veel problemen omdat we toen nog niet zo intensief trainden (nog steeds niet zo intensief maar het loopt op nu). Nu sinds de laatste winter zijn we meer begonnen met het rijden serieuzer aan te pakken en nu zien we dat ze veel vaker begint te zweten en dit door haar dikke vacht. Vooral in haar hals en tussen haar voorbenen vormt dit een probleem omdat de vacht sneller klit door het zweet. Nu ben ik dus aan het twijfelen om haar te laten scheren deze winter om een deel van dit ongemak tegen te gaan (ik zou dan maar een deel laten scheren zodat ze niet alle vacht kwijt is denk ik) maar nu twijfel ik omdat het voor de mensen die de stal openhouden het soms moeilijker is om dekens aan te doen (ze zijn al aan de oudere kant) wat denken jullie dat ik zou moeten doen?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:29

Als je enkel een luchtpijp en borst scheert hoef je niet met dekens te werken. Denk dat dat een mooie tussen oplossing is

julesenco
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 21:32

FleurSandro schreef:
Als je enkel een luchtpijp en borst scheert hoef je niet met dekens te werken. Denk dat dat een mooie tussen oplossing is

Zat ik ook te denken, wou graag even second opinions krijgen

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:15

Als je nog wat meer wil scheren kan je naast de luchtpijp en borstook onder de buik nog meenemen.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:18

Maar je stalhouder hoeft toch ook geen dekens om te doen? Je kan de deken gewoon dag en nacht om laten hoor.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:47

Verplaatst naar SV ivm seizoensvraag.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:10

Wat vindt de eigenaar van het paard ervan? Ik zal niet zomaar gaan scheren zonder overleg met de eigenaar.

julesenco
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 23:31

fohadie schreef:
Wat vindt de eigenaar van het paard ervan? Ik zal niet zomaar gaan scheren zonder overleg met de eigenaar.

Natuurlijk! Alles gebeurt in verleg met de eigenaar maar wil alles goed doordacht hebben voor ik het voorstel…

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:11

Ik zou mij daar half augustus nog niet druk over maken.. en als je in het scheerseizoen(meestal vanaf oktober) nodig blijkt te zijn, dan de overweging maken.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:19

Waarom deken wisselen?
Ik heb mijn ruin een paar keer zo geschoren. Wel de buik laten staan.
Maar alleen maar de zweet plekken.
En wel een deken op die ik niet ging wisselen.



Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:23

Dekens wisselen hoeft niet hoor. Zeker niet als je bijvoorbeeld een bucas met stay dry voering gebruikt. Die kun je op een nat / bezweet paard doen en de voering voert het zweet af. Zo hoef je niet op stal te blijven om zweetdekens te wisselen etc.