Onderdeken of geen onderdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muchas
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-19

Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 16:47

Ik zit er over te denken om voor het koude seizoen een 0 grams regendeken met losse onderdekens aan te schaffen zodat ik ze aan de hand van het weer kan wisselen.
Maar kan iedere onderdeken gewoon onder iedere regendeken? Of moet dat een set zijn?
Of is het beter om losse dekens met aparte vullingen aan te schaffen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:36

Ik heb voor mijn paard dat 24/7 buiten staat een 0 Grams regendeken een 100 Grams regendeken een onderdeken van 150 gram en een onderdeken van 300 gram. Met deze 4 dekens kan ik allerlei combinaties maken zodat we de hele winter doorkomen. De 300 Grams onderdeken gebruik ik alleen bij hele heftige weersomstandigheden.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:38

Muchas schreef:
Ik zit er over te denken om voor het koude seizoen een 0 grams regendeken met losse onderdekens aan te schaffen zodat ik ze aan de hand van het weer kan wisselen.
Maar kan iedere onderdeken gewoon onder iedere regendeken? Of moet dat een set zijn?
Of is het beter om losse dekens met aparte vullingen aan te schaffen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)


In priciepe past elk onderdeken onder elk ander deken, maar er zijn natuurlijk ook dekens van bepaalde merken die beter onder hun eigen (regen dekens) passen en het ligt er dan ook heel erg aan welk merk deken je paard goed past. bijv. rambo regen deken met een liner systeem en daaronder past de rambo liner heel goed onder. Ik denk dat er mensen zijn die er meer van afweten als mij. Het is best wel pas en meet werk kijken of het niet groter is als het regen deken (het onderdeken). Persoonlijk ben ik best wel fan van de liner systemen van rambo maar ik zou niet zomaar een ander onderdeken van een ander merk er onder leggen. Weet niet of je hier iets aan hebt gehad (vond het nogal lastig om uitteleggen).

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:40

Lang niet iedere liner past onder iedere bovendeken (regen- of winterdeken). Dus het is wel handig om uit te zoeken hoe het werkt. Zijn het dekens die op zichzelf op hun plaats kunnen blijven liggen, dan hoeft het overigens geen probleem te zijn. Maar is de liner afhankelijk van bevestiging op bepaalde punten aan de buitendeken, dan wordt het een ander verhaal.

Overigens vind ik het ideaal hoor. Ik heb zelf een 0-grams en een 275-grams (die alleen bovenin de deken dik gevoerd is, aan de zijpanelen minder en de onderpanelen niet is gevoerd) om vervolgens met verschillende diktes liner te kunnen combineren. Hiervoor gebruik ik de dekens van Horseware. Ik vind het hele fijne dekens maar het kan haast niet anders of er zijn meer merken/producenten waar je mee uit te voeten moet kunnen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:40

Het beste is wel om de regendeken en onderdeken van hetzelfde merk te hebben. Bijvoorbeeld van Bucas. Die kun je aan elkaar vast maken en zijn daarvoor ook bedoeld. Dan voorkom je dat het gaat schuiven en verminderd de kans op schuur of drukplekken.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:45

Ik vind het ook handig, een o-grams deken met verschillende liners. Die liners kun je trouwens op MP vinden voor weinig, en ze kunnen met gemak in de wasmachine.
Vorig jaar heb ik de hele winter gedaan met de 100 gr liner, hij had het gewoon niet te koud.
Ik heb wel maar liefst 2 van die 0-grams dekens (Rhino) waar de liners aan passen. Mijn paard is een viezerd.
Minder dekens hierdoor.... dat valt in de praktijk dus wel tegen. Maar het is fijn om te kunnen wisselen bij echt gruwelweer vind ik. De halzen heb ik er ook bij, en ook die vind je wel op MP.
Je moet er inderdaad wel op letten dat het merk liner past onder het merk deken.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:48

Ik zou inderdaad wel een outdoor deken met liner van hetzelfde merk nemen! Bucas sluit bijvoorbeeld heel hoger dan Horseware dus dan zou je liner eventueel enorm uitsteken en nat worden als je die onder Horseware legt. Bovendien zijn ook alle bevestigen anders.

Anyhow, ik ben er heel blij mee. Mijn paard past alleen in de V en Disk sluitingen van Horseware en heb dus nu een Rhino met meerdere liners. Ik hoef dus maar 1 zware outdoor deken in de kast te hebben waar ik 50g, 100g of 200g onder kan gooien en die liners wegen niets en nemen minder ruimte in dan meerdere outdoor dekens. Ideaal.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:00

Wat ik echt fijn vind is dat de liners gemakkelijk tussendoor gewassen kunnen worden. Je hoeft niet bang te zijn voor de waterdichtheid en zo hebben ze wel vaker een schone deken weer op.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:07

Ik heb voor onder mijn 50 grams Bucas regendeken onderdekens van Horseware en Back On Track. Dat werkt prima!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:44

Ik vind onderdekens vreselijk vervelend, zelfs met liner systeem vacht weggeschuurd. Ik heb nu de Smartex van Bucas en ik vind het een uitkomst. Ik kan de hele winter met 1 deken doen. Voor die tijd had ik ze in verschillende diktes, omdat onderdekens hier niet werken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:54

Hou er vooral rekening mee dat een onderdeken en een liner niet hetzelfde zijn en ook niet persé passen onder een outdoor deken. Die fout heb ik helaas gemaakt.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:15

De Horseware dekens met liner werken goed, maar Bucas vind ik zelf minder fijn met liner systeem (te strak en niet fijn bij de schoft). Ik heb daarom een aparte 200 grams deken Bucas gekocht en de 150 grams onderdeken verkocht.
Helaas maakt ons paard de klittenband sluiting van Horseware los. Bij de vliegendeken van Horseware heb ik deze dicht genaaid. Deze is wel fijn met de regenliner.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:21

Avalanche schreef:
Ik vind onderdekens vreselijk vervelend, zelfs met liner systeem vacht weggeschuurd. Ik heb nu de Smartex van Bucas en ik vind het een uitkomst. Ik kan de hele winter met 1 deken doen. Voor die tijd had ik ze in verschillende diktes, omdat onderdekens hier niet werken.


Wat gek, dat zou niet moeten gebeuren!
Ik heb dan zelf weer helemaal geen goede ervaringen met dekens waarmee je een heel seizoen zou moeten kunnen doen. Ik heb de Bucas Power Turnout gehad en behalve dat die lag als een krant (en kapot is gegaan in 300 stukjes …) had paard het er gewoon koud onder tijdens temperaturen dat zij hem aanbevolen. :')

Ik zou echt niet meer zonder liner systeem willen werken.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:27

Ieder paard is ook anders, en die van mij heeft een wat gevoelig huidje :=

Bucas moet perfect passen om te doen wat hij belooft. Ik vind het fijne dekens, maar ze liggen bij de mijne dus echt heel mooi.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:29

Dat klopt zeker! Heb er ook wel eens een gehad die sneller schuurplekken kreeg.

En klopt, die van mij dragen de Irish Turnout en die zit wel heel mooi.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:38

Ja en dan doen ze ook wat ze beloven.
Bij de merrie passen ze ook niet, die heeft Amigo dekens, en die zitten haar goed. Maar Bucas past voor geen meter en daar heeft ze het koud in.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:44

Avalanche schreef:
Ieder paard is ook anders, en die van mij heeft een wat gevoelig huidje :=

Bucas moet perfect passen om te doen wat hij belooft. Ik vind het fijne dekens, maar ze liggen bij de mijne dus echt heel mooi.


Hier dus ook alleen maar goede ervaring met de Bucas Smartex dekens.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:50

Die Smartex dekens zijn echt geniaal! Behalve de pasvorm op de mijne. Ik wil er zo graag eentje met een lage voorsluiting, maar die willen ze niet maken. ;(

Mijn paard heeft er echt onder alle temperaturen mee gestaan (de 0 grams) en alleen toen het echt een paar dagen enorm sneeuwde, het vreselijk vroor en er hele gure wind was heb ik de 150g onderdeken eronder gelegd. Het is zo jammer dat hij er wondjes van krijgt, want de dekens zijn enorm fijn en super waterdicht.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:04

Ik vind liners ideaal.
De bucas smartex heb ik gehad. Echt een top ding! Lag op mijn vorige paard prima. Maar mijn huidige krijgt allemaal schuurplekken van bucas helaas.

Nu alle dekens vervangen door Rambo horseware en die liggen hem perfect en daar heb ik dan dus allerlei liners bij nu.

Losse onderdekens heb ik nooit mee gewerkt. Dat lijkt mij snel schuiven of zo. Spreekt me gewoon niet zo aan.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:05

Ik heb ook het idee dat zich met een deken + liner meer luchtlagen vormen, waardoor je minder gr op hoeft te doen

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:50

Dat is niet je idee, dat is zo :)
Voor jezelf werken meerdere laagjes kleding ook beter dan 1 dikke trui. Doordat je met (bijvoorbeeld) een hemd, t-shirt en trui isolatie tussen de laagjes krijgt heb je het daarmee veel warmer.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:56

Ik gebruik een onderdeken van de Decathlon onder mijn Amigo en Vantaggio regendekens.
Dat past prima.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:09

Ik heb een 0 grams, 100 gram, en 200 gram rekendekens. En 200 en 300 gram onderdekens. Hier kan ik dus verschillende combinaties mee maken, afhankelijk van het weer. De rekendekens zijn van epplejeck en de onderdekens zijn van harry horse.

Moet wel zeggen dat ik de 300 gram onderdeken alleen gebruik als het overdag vriest en er sneeuw ligt. Mijn paard is altijd wel geschoren.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:22

Ik heb ook bucas smartex, maar alsnog een liner. De temperaturen die zij aangeven is mijn merrie het niet mee eens, dus de 0 grams en de dikkere gaan beide eerder op en dus ook sneller iets eronder. Maar past allemaal goed, alleen niet standaard uitgaan van dezelfde maar en even goed passen.

Zoals gezegd, de pasvorm moet goed zijn en dat wisselt echt per paard. Ik heb een brede merrie,maar alsnog ligt bucas het beste en krijgt ze van horseware schuurplekken. En de ene deken hebben we in 198, de ander in 191 :+

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:24

MyWishMax schreef:
Ik heb ook bucas smartex, maar alsnog een liner. De temperaturen die zij aangeven is mijn merrie het niet mee eens, dus de 0 grams en de dikkere gaan beide eerder op en dus ook sneller iets eronder. Maar past allemaal goed, alleen niet standaard uitgaan van dezelfde maar en even goed passen.

Zoals gezegd, de pasvorm moet goed zijn en dat wisselt echt per paard. Ik heb een brede merrie,maar alsnog ligt bucas het beste en krijgt ze van horseware schuurplekken. En de ene deken hebben we in 198, de ander in 191 :+


Grappig toch dat het per paard zo kan verschillen welk merk het fijnste ligt, zo vervelend als ze er plekken van krijgen.