Onderdeken of geen onderdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:25

Ja idd. Je kan gewoon weinig zeggen in het algemeen. Soms zie je wel dat ras a of b nooit in merk a past volgens iemand, of een paard met bouw a. Maar dan zijn er toch paarden waar dat juist mooi bij zit. Helaas blijft het passen, passen en nog eens passen. En dan alsnog kom je er soms pas na een nacht of dag achter dat het toch minder goed ligt als dat het leek met passen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 23:38

Ik vind liners heel fijn werken, had die van Horseware voor mijn merrie voor onder haar Rhino deken. Dus Horseware liner onder een Horseware deken. Maar dezelfde liners droeg ze ook onder haar Nika deken. De ringetjes zaten niet helemaal precies op dezelfde plek, daarom had ik bij de Nika er aan de achterkant twee ringetjes bij aan gezet. Aan de voorkant moest ik wel de sluiting van de liner verbouwen, die zat veel te laag. Nou was dat een shettenliner, geen idee of dat bij grotere maten ook zo raar zit.

Wel is het aan te raden om meer dan 1 regendeken te hebben als je paard voornamelijk buiten leeft. Zelfs echt goede dekens worden na een week of 2 non stop in de regen zwaar en klammig dus dan is het fijn als je er eentje kunt drogen en een droge op je paard kunt leggen. Of als je een sloperd hebt dat je een reservedeken achter de hand hebt.

Voor mijn ruin was het dan weer drama, maar hij had ook een echt lastige bouw voor dekens. Weatherbeeta en de Smartex Big Neck lagen nog het minst beroerd maar als je er een liner onder deed raakte die binnen de kortste keren doorweekt. Dus met hem zat ik vast aan dekens in verschillende diktes.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Onderdeken of geen onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 02:00

Ieder paard: 1 x 0 grams horseware en 1x 100 grams horseware + 2 liners van 100 en 200 gram. Kom hier prima de winter mee door.
Wanneer de buitendekens klam zijn hang ik ze op en gooi voor de nacht (op stal) een wollen deken over de liner. Heb nog geen 1 paard (van de 4) gehad die het koud had.