Rijbak verlichting - alternatief voor lichtmast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Rijbak verlichting - alternatief voor lichtmast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 14:11

Dag allemaal,

Voor onze 20x40 bak ben ik op zoek naar een mooie oplossing qua verlichting.

De situatie is als volgt:
- er is momenteel geen verlichting aanwezig
- een grote lichtmast is vanuit de gemeente niet toegestaan
- er staat een klein hooischuurtje van ca. 2,5m hoog naast de rijbak

We zaten zelf te denken aan een kleine mast direct tegen het schuurtje aan, met 1 of 2 led-lampen, ca 4 meter hoog en twee kleinere lichtpunten aan het eind van de bak op ca. 1 meter. Een soort tuin verlichting.

Meerdere lage lichtpunten is misschien ook een optie. Of een inklapbare mast?

Is er iemand die ervaring heeft met zo’n situatie waarbij een echte lichtmast niet mogelijk is?

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Rijbak verlichting - alternatief voor lichtmast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:24

Welke hoogte is wel toegestaan? In mijn gemeente is dat 6 meter. Volgens het bedrijf wat ik heb gevraagd is dat de minimale hoogte voor twee lampen van 500 watt led koud licht. Maar misschien dat je dergelijke lampen ook op 4 meter hoogte kunt hangen. Je hebt dan wellicht wel sneller last van strijklicht.

Wat ik ook wel eens gezien heb is van die tuinverlichting op elke paal. Dus geen licht van boven, maar een beetje halverwege. Dat werkte ook wel, alleen dan heb je wat meer lampen nodig.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:35

Ik heb al eens een optie gezien van meerdere kleine lampen rond de hele bakrand. Zo heb je in elk geval de bodem overal verlicht.
Was zelfs een topic over: [VSW] Lage verlichting buitenbak

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 15:39

Moska schreef:
Welke hoogte is wel toegestaan? In mijn gemeente is dat 6 meter. Volgens het bedrijf wat ik heb gevraagd is dat de minimale hoogte voor twee lampen van 500 watt led koud licht. Maar misschien dat je dergelijke lampen ook op 4 meter hoogte kunt hangen. Je hebt dan wellicht wel sneller last van strijklicht.

Wat ik ook wel eens gezien heb is van die tuinverlichting op elke paal. Dus geen licht van boven, maar een beetje halverwege. Dat werkte ook wel, alleen dan heb je wat meer lampen nodig.


Geen enkele hoogte is helaas toegestaan, een lichtmast is überhaupt verboden bij paarden bakken hier, echt heel gek. Staat nadrukkelijk in het bestemmingsplan…

Hier hadden we ook naar gekeken:
https://www.lampen24.nl/p/led-tuinpad-verlichting-yolena-grafietgrijs-60-cm-9619119.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX_EM_Outdoor&utm_content=&utm_term=&gbraid=0AAAAACMfltaPMXwvlRG36ihWCwUSykZRJ&gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBd_Z1jM5SZke2TaPmvzzKIGEzUQBIy959nAY88H1CsjJeKxXe81yRBoCW3gQAvD_BwE&et_uk=dba233c05c02451faa15f9ddedcc588e&et_gk=ODY5YjNkMjU0M2Q5NDRiMThiZTFhNjNmMmQyZDg0ZDQlN0MxOC4xMS4yMDIzKzE0JTNBNTElM0EwNw
Dan heb je er wel 4 nodig denk ik

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rijbak verlichting - alternatief voor lichtmast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:01

Op je bakpalen (om de 10 meter lijkt me genoeg, 3-4 op iedere lange zijde en 2 op de korte zijdes) (tuin-)lampen monteren die naar beneden gericht zijn, zodat jij en je paard niet verblind worden.

Bijvoorbeeld de lampen zoals overal gebruikt worden om wandelpaden in parken te verlichten.

Dan krijg je wat in de toneelwereld 'floodlight' heet. Een verlichte bodem.

Ja, je hebt meer armaturen nodig, maar ook minder lux per lamp.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Rijbak verlichting - alternatief voor lichtmast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:13

Ik heb op een stal gezien die een soort lichtstrip rondom de bak hadden, kerstverlichting idee maar dan een stuk meer licht kwam daar uit. Geen idee wat de kosten zijn of waar te koop maar vond het wel een gaaf idee! Als het netjes recht hangt geeft het ook echt nog een hele luxe uitstraling