Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 09:13

Ik speel een beetje met de gedachte om mijn paarden met oud en nieuw tijdelijk onder te brengen op een plek zonder vuurwerk. Ze staan in het buitengebied maar wel bij grote steden in de buurt en vooral m'n grote is niet happy snachts. Nu is een verhuizing ook heftig, maar misschien ook wel fijn voor ze als ze geen (stuk minder) knallen in de buurt hebben...

Maar zijn er plekken waar je echt nagenoeg niets hoort of ziet? Waar je paard (en shet) all in heen kan, overdag in een Paddock (groot of apart van elkaar), en nachts op stal.

Iemand tips voor zo'n plekje?
Zijn er mensen die hun paard met oud en nieuw ergens anders onderbrengen?

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:19

Ik zou er niet aan beginnen, mijn ervaring is dat ze er niet veel om geven. Vaak is de baas banger dan het paard
En een plek zonder knallen ga je niet vinden denk ik. Hier in Drenthe komen mensen naar vakantieparken vanwege de honden (of zichzelf) en dan zijn ze boos als ze knallen horen. Ja hier op het platteland wordt ook vuurwerk afgeschoten, en dan ook nog op oudjaarsdag carbidbussen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:26

Ik heb afgelopen jaar wel 2 van de 4 paarden weg gebracht voor die nacht.

Een plek zonder vuurwerk ga je (iig in het zuiden van NL) niet snel vinden. Wij hebben de paarden normaal 24/7 buiten staan en hebben ze afgelopen jaar dus naar een stal gebracht waar ze binnen stonden in een schuur. Nachtje op stal tussen andere paarden, iets verder van huizen af waardoor er ook wat minder vuurwerk werd afgestoken.
Omdat ze 'samen' waren (ze konden elkaar zien), en het paarden zijn die vaak mee gaan op lessen en wedstrijden, hadden ze daar niet zo veel stress van.
Ik zou het dit jaar graag weer zo doen.

Er blijven er dus 2 thuis. Doe vinden vuurwerk ook eng. Maar dat zijn niet te types die blijven rennen tot ze er bij neer vallen en daar maakte ik me dus minder zorgen over.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:30

Wij krijgen hier altijd 2 pony's bij met Oud en Nieuw. Eigenaars wonen in een dorp waar vuurwerk wordt afgestoken en wij zitten ver buitenaf waar nauwelijks iets gebeurt. Gaat overigens prima, ze staan hier dan meestal 2 of 3 dagen/ nachten.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:34

Mijn hond is zeer bang maar verhuizen geeft meer stress, ik zou ze lekker laten staan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:01

Ik heb die van mij vorig jaar verhuisd. Ze staan normaal 24/7 buiten maar met een autostrade dichtbij vind ik het risico te groot. Ze schrikken zelfs al als er op de autostrade een knalpot rijdt. Overlaatst meegemaakt, klonk als vuurwerk ook wel en ze renden al snuivend en snortend door de wei.

Dit jaar weet ik nog niet wat doen. Mijn 2 jarige heeft de voorbije jaren ook altijd op stal gestaan met vuurwerk. Dus misschien dat ik ze dan toch weer op stal zet.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:13

Wij laten het licht en de radio aan, ze staan wel binnen, dan kunnen niet aan de kletter gaan. En er is toezicht, echt superfijn, iemand gaat steeds even kijken.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:31

Na een jaar op de weide laten en flink rennen heb ik ze vorig jaar ook een paar dagen weg gebracht naar een plek waar de in de nacht op stal gingen. Het was daar ook iets rustiger en minder dicht bij een grote stad.
Is mij heel goed bevallen en ik zou het zo weer doen. Mijn paarden hebben echter geen grote stress van verhuizen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:50

Vorig jaar stond mijn paard voor het eerst buiten met Oud & Nieuw (ze stond op die stal 24/7 buiten). Bij een klein dorp, maar
Ze was helemaal gek en bleef maar rennen (als enige :7 ). Ik was bang dat ze door het draad zou gaan en heb een groot deel van de nacht op stal doorgebracht...
Ze staat nu in hetzelfde dorp, maar wel op een plek waar ze op stal kan. Ik vind dat toch wel een stuk fijner, dan weet je in elk geval dat ze safe zijn. In beide gevallen hebben ze stress natuurlijk.

Dus als je de mogelijkheid hebt van ergens op stal zetten, zou ik dat zeker doen!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:54

Vorig jaar heb ik mijn oudje verhuisd naar de pensionstal van mijn vriendin. Hij werd elk jaar banger voor vuurwerk en brak de boel af (begon al een maand van tevoren).
Ik ken helaas meer paarden die heel bang zijn voor vuurwerk. Hier beland ook veel vuurwerk in de paddock en op de stal.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:08

Meteen weer een reminder voor mezelf dat ik weer alle anti-vuurwerk-petities op ga zoeken en ondertekenen. Mijn hond is doodsbang. Van mij mag het afgeschaft worden, of alleen in de grote steden; nieuwe traditie

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 13:23

Mijne staan normaliter 24/7 buiten maar met oudjaar binnen en altijd erg onrustig (voornamelijk m'n grote merrie). Ik kan niet met ze mee als ik ze verplaats, want zit met een doodsbange kat waarvoor ik thuis moet blijven helaas.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:15

Rubs schreef:
Meteen weer een reminder voor mezelf dat ik weer alle anti-vuurwerk-petities op ga zoeken en ondertekenen. Mijn hond is doodsbang. Van mij mag het afgeschaft worden, of alleen in de grote steden; nieuwe traditie


Mensen/dieren in grote steden mogen er wel last van hebben of? :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:19

Ik deed ze altijd 2 dagen bij een vriendin in volpension.
Niet vuurwerkvrij maar wel veel toezicht. Bij mij stonden ze ook 24/7 buiten en voorheen ging ik dan iets voor middernacht heen om te kijken of alles goed gaat.
Maar ook ik moet weleens werken met de jaarwisseling en zo niet dan wil ik het graag thuis vieren met dierbaren.
Overigens waren mijn ponys niet heel bang en is op welke locatie dan ook nooit geëscaleerd, vond het alleen veiliger om ze op een stal te hebben dan op ons eigen land achter een schrikdraadje.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:51

Caboby schreef:
Rubs schreef:
Meteen weer een reminder voor mezelf dat ik weer alle anti-vuurwerk-petities op ga zoeken en ondertekenen. Mijn hond is doodsbang. Van mij mag het afgeschaft worden, of alleen in de grote steden; nieuwe traditie


Mensen/dieren in grote steden mogen er wel last van hebben of? :')


Die kunnen er dan iig er voor kiezen om het buitengebied op te zoeken. Nu vind je nergens soelaas.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:46

Ik heb mijn paarden afgelopen jaar verhuisd en doe het dit keer weer. En dan zelfs eerder.
Ze staan bijna in een woonwijk en waren iedere keer overstuur als er in de 2 weken voor oud en nieuw al wat af ging. Ik heb ze toen 3 nachten verhuisd en op 1 jan. Weer terug.

Dit jaar ga ik een volledige maand waarschijnlijk. Net na sinterklaas oid. En dan tot de eerste week januari.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:41

Rubs schreef:
Meteen weer een reminder voor mezelf dat ik weer alle anti-vuurwerk-petities op ga zoeken en ondertekenen. Mijn hond is doodsbang. Van mij mag het afgeschaft worden, of alleen in de grote steden; nieuwe traditie


Mensen/dieren in grote steden mogen er wel last van hebben of? :')[/quote]

Van mij mag het echt helemaal 100%! afgeschaft worden omdat het een drama is voor de dieren, en weer de zoveelste klap (letterlijk) voor het milieu. Maar dat is een utopie!
Tussenweg is alleen in de grote steden.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:12

Heb je wel eens een youtube filmpje met vuurwerk geluiden opgezet?

Ik begon daar vorig jaar paar weken van te voren mee en mijn ponies wilde de telefoon opvreten...hadden er helemaal niks van.

Toen het eenmaal echt zo was met die geluiden....nog steeds niet

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Paarden verplaatsen met oud en nieuw ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:22

Ik snap heel goed dat je erover nadenkt. Waar je iets dergelijks kunt vinden weet ik zo niet..

Wij wonen in het buitengebied in de polder. Maar hebben dus rondom vrij zicht op het siervuurwerk. Mijn oudje was altijd vrij stoïcijns en daar heb ik zelfs (15 jaar terug) wel eens op gezeten om 00.00u om vuurwerk te kijken.
De middelste komt uit België uit een vuurwerkvrij zone en gaat dit jaar zijn 3e jaarwisseling bij mij meemaken.. Hij heeft/had er wel echt moeite mee en gaat een uur of 2 lang echt in de stress.. Mijn oudje gaat daar dan dus ook in mee.. Dit jaar voor het eerst met nummer 3 erbij. Die verrast me regelmatig dus ik ben benieuwd of hij gaat reageren.. Mijn geluk is dat de paarden aan huis staan, en dat ik er dus bij ben. Ik ga pas slapen als ze weer oké zijn. Er wordt op dit moment al regelmatig flink (sier)vuurwerk afgestoken dus ze zien wekelijks al het een en ander aan de horizon. Daar wordt niet echt op gereageerd.

In mijn geval weegt de stress gedurende oud en nieuw niet op tegen eventuele verhuisstress. Wel wil ik dit jaar proberen om hem met wat kruiden licht te ondersteunen om te kijken of dit de kantjes eraf haalt.
Ook heb ik altijd de hele nacht buiten alle verlichting aan, zo komen de plotselinge lichtflitsen wat minder heftig over. (en ik hoop maar dat de directe buren niet thuis zijn met de jaarwisseling..)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 15:27

Ik heb wel eens geluiden afgespeeld, we dachten tijdens een fotoshoot dat de oortjes er dan leuk op zouden komen. Dat resulteerde in een paard dat niet helemaal meer wist wat ze moest doen := Ik durf dat niet zo goed aan. Zo heb ik ook een poging gedaan om mijn grote af te krijgen van de angst voor sproeiers, door ze juist op te zoeken (eerst klein e.d.) maar dat heeft geresulteerd in meer angst :=

Voorafgaande weken keert ze nog in zichzelf vaak, en houdt ze het aardig. Met oud en nieuw gaat ze rondjes door de stal heen. Mijn pony eet een hele maand weinig, dat is eigenlijk nog lastiger, maar is verder wel rustig. Ze lopen hier 24/7 buiten maar met oud en nieuw op stal. Ondanks het buiten gebied toch best wat knallen. Vandaar mijn gedachten ze te verplaatsen voor een weekend.

Ik heb al diverse kruiden, supplementen e.d. geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Dat spul voor in de neus idem. Ik begin vaak al een maand van te voren, maar ook dat mag helaas niet baten. Best lastig.

Ja, het mag van mij helemaal worden afgeschaft inderdaad. Ellende is het...

Zelf kan ik niet bij ze blijven, of met ze mee als ze tijdelijk verhuizen. Omdat ik thuis met een heel angstige kat zit helaas.

pillow schreef:
Ik zou er niet aan beginnen, mijn ervaring is dat ze er niet veel om geven. Vaak is de baas banger dan het paard
En een plek zonder knallen ga je niet vinden denk ik. Hier in Drenthe komen mensen naar vakantieparken vanwege de honden (of zichzelf) en dan zijn ze boos als ze knallen horen. Ja hier op het platteland wordt ook vuurwerk afgeschoten, en dan ook nog op oudjaarsdag carbidbussen.


@ Pillow, jou ervaring is dat jou paarden er niet veel om geven. Hier wordt het ieder jaar erger lijkt het. En ik ben er niet bij ;)