Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:04

Oke, ik weet normaal heeeeel goed wat ik wil. Maar zit nu toch in dilemma.. :')

Ik heb een shire en zij is ataxtisch/krampbenen. Hierdoor krijgt ze in de winter snel last van haar lijf.

Ze staat eigenlijk al vanaf jaarling swinters onder een regendekentje (als jaarling was ze ziekjes) dus ze is een beetje een verwend meisje..

Ondertussen is ze 10 jaar en staat ze 4 jaar aan huis. Afgelopen jaren hebben we intensief getraind en wedstrijden gereden en werd ze elke winter op de benen na volledig geschoren en ging dan onder een deken, meestal rond de 200gr met hals. Een enkele x bij hele extreme kou een korte periode 400gr (hals altijd max 150gr). Paard heeft het heel snel warm en zweet snel. Heeft ook geen dikke dekens op op de trailer hooguit een dunne fleece of met extreme kou een x een dikkere fleece.. Maar anders komt ze er zijknat onder weg.

Ze loopt het jaar rond 24/7 buiten met grote schuilstal en slaapt buiten in de zand paddock. Bij extreme kou of nattigheid heeft ze een box van 7 x 4, maar dat doe ik alleen als ze niet droog kan liggen ivm haar blote buik. Op stal krijgt ze namelijk eerder last van haar benen..


Dit werkt perfect!
Maar nu dan mijn dilemma..

Ik ben zwanger en rijd niet meer, voordat ik weer erop ga zal het voorjaar worden.
Ze is sws ui de sport en word nu recreatief gereden door mijn bijrijder.

Wij gaan de boerderij verkopen en volgende week verhuisd ze naar een andere locatie. Ook een ruime paddock met een schuil container en de paddock heeft deels een afdak.

Dus ze blijft veel buiten, maar de ruime Schuilstal met Onbeperkt hooi binnen. word ingeruild voor een kleine container met een groot afdak waar de slowfeeders onder komen (buiten). Ze staat dan vrij ver weg, dus ze zal nog 1x per week gereden worden. Maar er zullen ook weken zijn dat ze vrij is.

Momenteel is ze dus weer warm met rijden dus eigenlijk wil ik haar scheren, helemaal lijkt me wat extreem.. Dus dacht zelf aan een jacht patroon en dan de buik niet (singelplek en tussen voorbenen wel)
En dan de regendeken zonder hals erop.

Maar eigenlijk is het voor een deken nog vrij warm. En ik kan niet elke dag controleren.

Aan de andere kant denk ik, laat maar. Bloot staan en kijk het even aan.. Maar ik ben nu 31 weken zwanger over paar weken kan ik haar echt niet meer scheren.

Als ik een deken erop gooi, is dat om. De wind en kou te blokken zodat ze minder last heeft van haar lijf. Maar als ze niet geschoren is, is dat te warm (ook in de winter)

Dus ik zit echt in dubio waar doe ik goed aan.. Ik wil dus voorkomen dat ze een zere bovenlijn krijgt en hele dagen met kramp staat.. Afgelopen 2 winters heb ik. Haar echt goed comfi kunnen houden me scheren en dekens..

Ben ik te vroeg? Denk ik te moeilijk?
Gewoon scheren en deken erop ook als ze vrij is?
Of toch aankijken met kans op dikke kramp..


Even voor de duidelijkheid! Een gezond paard, had ik gewoon bloot gelaten en aangekeken. Zeker een koudbloed maakt echt wel vacht aan.

Dit is echter een ander gevalletje en vandaar mijn vraag aan bokt.

Wat zouden jullie doen?
Ik kan dus niet elke dag heen.. Zal soms een week niemane komen..

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:12

Omdat je zo weinig toezicht kunt houden zou ik het zeker voorlopig aankijken zonder scheren of dekens. Of als ze echt smelt met rijden de onderste streep van alleen de hals eraf en nog steeds zonder deken. Met dat maffe Nederlandse weer moet je zéker elke dag kunnen wisselen en zit je soms 2x per dag te vloeken omdat je het eigenlijk nog vaker zou moeten :x

Edit: Uit je verhaal klinkt het althans niet alsof je het zo ooit al eens hebt geprobeerd, zo wel dan is het inderdaad wel een dilemma want geen enkele deken is fijn bij alle temperaturen en geschoren en wel begint je paard helemaal niets.
Dus als je scheert voor nu comfortabel onder een 0 grams dan blijf je aan het wisselen wanneer het kouder wordt.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 03-10-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:15

Kun je niet nummer 11 proberen en dan geen deken? Misschien is dat genoeg.

Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:24

Selina schreef:
Kun je niet nummer 11 proberen en dan geen deken? Misschien is dat genoeg.

[ [url=m/0Uqua7.webp]Afbeelding[/url] ]


Ja zoiets zat ik ook aan te denken.

Maar zonder rijden staat er comfortabel bij en dat rijden is nu 1 week en we nu gewoon rustig aan..

Het is meer dat ik mij zorgen maak als straks de wind en regen op haar rug/bekken staat. Want eenmaal pijnlijk met kramp krijg ik haar daar moeilijk uit zonder beweging/training..

Ik heb 1x zonder deken geprobeerd, maar toen stond ze niet aan huis, en was ze ook veel vrij en toen werd haar kramp/stijfheid wel erger.. Stond ze ook veel buiten maar wel snachts op de box ook..

Ik heb wel een bucas smartex rain bigneck die goed ventileert en van - 10 tot +10 zichzelf regelt..

Maar ben bang dat die nu nog te warm is.

Ze staat tot dinsdag nog thuis en daarna heb il nog tot eind oktober regelmatig tijd om even langs te gaan. Maar het is wel 45min rijden dus niet elke dag en ook niet 2x daags..

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:26

Misschien voor haar rug zo'n vliegendeken met anti regen deel. Even mijn mini rollade als voorbeeld, die verkrampt zeg maar rechtsachter/verliest rugbespierimg zonder deze deken. Hij is echt een mietje met betrekking tot water.
Afbeelding

Ik zit nu zelf weer in diezelfde dubio, ze zijn net amper 4 weken terug kaal gegaan, maar mogen met dit weer wel weer. Enige probleem is wel dat ik ze nu praktisch op winterrust heb, want ik kan doordeweeks niet trainen voor de kar. Alleen ze lopen 1 keer per week in de binnenbak in de les. Dus ik ga denk ik komende week een patroon scheren. Ze moeten sowieso al regendekens op in de wei, hun vacht is niet 100% waterdicht zo. In de paddock hebben ze vrije keuze.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:31

Die had ik inderdaad voor mijn draver ook!

Maar in dit seizoen werd dat wel al snel te koud omdat hij dan doorlekt..

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:26

Nou mijn grote tondeuse deed het niet :+

Dus het is een kale onderhals geworden met een kalender singelplek entussennde voorbenen kaal.
En haar kaaklijn kaal

En toen ik daarmee klaar was had ik het zelf bloedheet, dus ze blijft nog maar even zonder deken...

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:42

Misschien een vreemde opmerking, maar als het enkel om deze winter gaat, is het dan niet een idee om haar ergens anders, eventueel dichterbij te stallen, zodat je vaker heen kunt of waar ze een stal heeft die iets meer overeenkomt met haar vorige verblijf. Het klinkt me namelijk niet als een ideale stalling voor haar en ook niet voor jou?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 18:14

Wintu schreef:
Misschien een vreemde opmerking, maar als het enkel om deze winter gaat, is het dan niet een idee om haar ergens anders, eventueel dichterbij te stallen, zodat je vaker heen kunt of waar ze een stal heeft die iets meer overeenkomt met haar vorige verblijf. Het klinkt me namelijk niet als een ideale stalling voor haar en ook niet voor jou?


Dit is de tijdelijke stalling, ze staat op de wachtlijst voor een hit actief stal in de buurt.

Deze merrie kan niet op stal, en ivm kleigrond gaan ze hier overal op stap swinters. Dus dan zet ik haar liever verderweg, dat ze lekker kan rondlopen want dat is veel beter hoor haar lijf.

Ze staat verder volpension met goed hooi en super lieve mensen waar veel mee te regelen is. Maar ik wil ze niet opzadelen met dekens wisselen.. ;)

Ik laat haar voor nu nog even bloot en dan als het echt koud word gooi ik er een deken op. De pension houder wil dan vast even controleren of ze niet staat te zweten en hem anders toch eraf halen.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:41

Ik heb mijn paard al geschoren in model 11 en dan zonder deken, ik leg pas een deken 50 gram met fleece op als het onder de 10 graden is en dan scheer ik meestal richting nummer 8 en als het kouder wordt dan 5 garden dan kijk ik of er meer gram op moet maar meestal is dat niet eens nodig.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:56

Met schuilstal kunnen de meeste paarden prima zonder deken buiten als je de halve hals, boeg en singelplek scheert. Eventueel de liezen ook doen. Scheelt warmte met rijden maar er hoeft geen deken op. Kont in de wind (of schuilstal) en ze houden zich warm.
En met rijden wat langer uitstappen, en als er nog plekken bezweet zijn die afsponsen en handdoekje erover (schone vacht droogt sneller dan zweet en droogt beter op, anders staan ze met rare plakvacht die minder goed regen afvoert in de regen een halve dag later). Als de huid droog is, is het goed. De hele vacht hoeft niet droog, dat gaat vanzelf en door rollen in zand.
De buik harig laten, daar liggen ze mee op de koude grond en daar zweten ze toch niet.

Als je paard buiten lekker rond scharrelt, en met koude wind in de schuilstal kan, helpt dat misschien ook wel de spieren los houden. Op stal is toch stilstaan urenlang, met een paar keer heen en weer een stapje, daar worden je spieren niet los van.

Ik zou dit (beperkt scheren) eerst proberen. Meer scheren en dan wel deken erop kan altijd nog. Andersom niet.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:58

Ik zou absoluut gaan voor niet scheren en een regendeken bij slechter weer en lagere temperaturen. Zo houd ik mijn 20 jarige ook fit. Zij is ook atactisch en heeft twee krampbenen. En ze woont ook 24/7 buiten met schuilstal en deels overkapte paddock.

Zou je bijrijder vaker willen? Ik merk namelijk dat de merrie waar ik het over heb baat heeft bij training. En dan niet eens onder het zadel, maar coördinatie training vanaf de grond. Ik rijd namelijk al een paar jaar niet meer met dit paard.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:43

Mijn merrie staat om verschillende redenen ook stil maar ga haar niet scheren vacht is natuurlijk en dat lijkt me dan beter voor paard ook bij jou paard

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:08

Nadiine__x schreef:
Wintu schreef:
Misschien een vreemde opmerking, maar als het enkel om deze winter gaat, is het dan niet een idee om haar ergens anders, eventueel dichterbij te stallen, zodat je vaker heen kunt of waar ze een stal heeft die iets meer overeenkomt met haar vorige verblijf. Het klinkt me namelijk niet als een ideale stalling voor haar en ook niet voor jou?


Dit is de tijdelijke stalling, ze staat op de wachtlijst voor een hit actief stal in de buurt.

Deze merrie kan niet op stal, en ivm kleigrond gaan ze hier overal op stap swinters. Dus dan zet ik haar liever verderweg, dat ze lekker kan rondlopen want dat is veel beter hoor haar lijf.

Ze staat verder volpension met goed hooi en super lieve mensen waar veel mee te regelen is. Maar ik wil ze niet opzadelen met dekens wisselen.. ;)

Ik laat haar voor nu nog even bloot en dan als het echt koud word gooi ik er een deken op. De pension houder wil dan vast even controleren of ze niet staat te zweten en hem anders toch eraf halen.


Oh ik bedoelde niet dat je haar op moet stallen hoor!

Je zei dat je de grote stal had, zodat ze ergens droog kan liggen. Ik ken shires en die bij ons stonden in een 5x5 stal, kon daar prima in liggen. In een containerstal lijkt me dat behoorlijk klein voor een Shire. Vandaar dat ik daar over begon.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:25

Nadiine__x schreef:
Selina schreef:
Kun je niet nummer 11 proberen en dan geen deken? Misschien is dat genoeg.

[ [url=m/0Uqua7.webp]Afbeelding[/url] ]


Ja zoiets zat ik ook aan te denken.

Maar zonder rijden staat er comfortabel bij en dat rijden is nu 1 week en we nu gewoon rustig aan..

Het is meer dat ik mij zorgen maak als straks de wind en regen op haar rug/bekken staat. Want eenmaal pijnlijk met kramp krijg ik haar daar moeilijk uit zonder beweging/training..

Ik heb 1x zonder deken geprobeerd, maar toen stond ze niet aan huis, en was ze ook veel vrij en toen werd haar kramp/stijfheid wel erger.. Stond ze ook veel buiten maar wel snachts op de box ook..

Ik heb wel een bucas smartex rain bigneck die goed ventileert en van - 10 tot +10 zichzelf regelt..

Maar ben bang dat die nu nog te warm is.

Ze staat tot dinsdag nog thuis en daarna heb il nog tot eind oktober regelmatig tijd om even langs te gaan. Maar het is wel 45min rijden dus niet elke dag en ook niet 2x daags..


Er is nog een andere van Bucas met staydry die tot +13 of 14C gaat? Die deken gooi ik altijd eerst op voor de twijfel dagen/weken (ik scheer niet) en zodra het onder de 11 of 12C komt gaat de smartex op. Einde deken seizoen wissel ik mogelijk weer even terug maar verder wordt er niets gewisseld of gedaan hier :')

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 09:35

Wintu schreef:
Misschien een vreemde opmerking, maar als het enkel om deze winter gaat, is het dan niet een idee om haar ergens anders, eventueel dichterbij te stallen, zodat je vaker heen kunt of waar ze een stal heeft die iets meer overeenkomt met haar vorige verblijf. Het klinkt me namelijk niet als een ideale stalling voor haar en ook niet voor jou?


Dit is de tijdelijke stalling, ze staat op de wachtlijst voor een hit actief stal in de buurt.

Deze merrie kan niet op stal, en ivm kleigrond gaan ze hier overal op stap swinters. Dus dan zet ik haar liever verderweg, dat ze lekker kan rondlopen want dat is veel beter hoor haar lijf.

Ze staat verder volpension met goed hooi en super lieve mensen waar veel mee te regelen is. Maar ik wil ze niet opzadelen met dekens wisselen.. ;)

Ik laat haar voor nu nog even bloot en dan als het echt koud word gooi ik er een deken op. De pension houder wil dan vast even controleren of ze niet staat te zweten en hem anders toch eraf halen.[/quote]

Oh ik bedoelde niet dat je haar op moet stallen hoor!

Je zei dat je de grote stal had, zodat ze ergens droog kan liggen. Ik ken shires en die bij ons stonden in een 5x5 stal, kon daar prima in liggen. In een containerstal lijkt me dat behoorlijk klein voor een Shire. Vandaar dat ik daar over begon.[/quote]

Ik heb nu idd een grote loopstal (6 x 21 meter) met aan beide uiteindes een hooiruif van 6m lang.

Maar ze slaapt altijd buiten. Nooit binnen, alleen met heel slecht nat/koud weer zet ik haar in de box van 4 x 7 meter omdat haar buik normaal geschoren is.

Nu krijgt ze dus die comfainer stal waar ze doorheen kan lopen en niet hoeft te draaien.. En kan ze zelf kiezen, maar vermoed dat ze er niet in gaat en. Gewoon buiten gaat liggen

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 09:37

Keldeo schreef:
Ik zou absoluut gaan voor niet scheren en een regendeken bij slechter weer en lagere temperaturen. Zo houd ik mijn 20 jarige ook fit. Zij is ook atactisch en heeft twee krampbenen. En ze woont ook 24/7 buiten met schuilstal en deels overkapte paddock.

Zou je bijrijder vaker willen? Ik merk namelijk dat de merrie waar ik het over heb baat heeft bij training. En dan niet eens onder het zadel, maar coördinatie training vanaf de grond. Ik rijd namelijk al een paar jaar niet meer met dit paard.


Heeft jou 20 jarige het ook snel warm?
Want dat is hier altijd een beetje het probleem.. Maar ik denk wel dat ik het dit jaar ga proberen op deze manier.

Mijn bijrijder zou heel graag willen maar gaat dat niet redden, het is voor haar ook 45min rijden namelijk. Het is even niet anders..

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:56

Klinkt als een goed plan zo.
Ga je helemaal stoppen met paarden aan huis en dergelijke? Je had toch zelfs anderen in pension, of verwar ik je met iemand anders?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheren, deken of niks.. Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:06

Dit jaar is lastig met dekens omdat het nog zo lang warm is.

Ik zou gaan voor hals scheren en een deken er op, een Amigo of Bucas die ventileren goed en daar zweten ze niet snel onder. En dan even tot woensdag afwachten, daarna dalen de temperaturen..dan de deken op.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 15:52

Sintara schreef:
Klinkt als een goed plan zo.
Ga je helemaal stoppen met paarden aan huis en dergelijke? Je had toch zelfs anderen in pension, of verwar ik je met iemand anders?


Klopt inderdaad :j
Ik blijf wel lesgeven, maar het pension en de paarden aan huis stopt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:47

Mijn fjord heeft het de laatste jaren ook veel te warm of gewoon teveel haar voor onze warme winters.
Zijn eigen jas is meer voor winters met min -5 .

Afgelopen jaren heb ik hem helemaal kaal geschoren en dan een deken op , die minder dik was dan zijn eigen vacht.

2 weken terug heb ik hem model 6 geschoren behalve het hoofd. Hij staat nu comfortabel buiten (24/7 met schuilhok) en is niet overdreven nat na het rijden. Als het straks toch wat kouder word is het korte haar alweer wat aangegroeid zodat dat ook weer bescherming geeft maar niet te warm is.
Eigenlijk hoop ik dat hij zo de winter door kan en de dekens in de kast kunnen blijven want ik vind dat altijd zo'n gedoe.

Het belangrijkste is dat ze met slecht weer kunnen schuilen als ze willen.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:13

Nadiine__x schreef:
Keldeo schreef:
Ik zou absoluut gaan voor niet scheren en een regendeken bij slechter weer en lagere temperaturen. Zo houd ik mijn 20 jarige ook fit. Zij is ook atactisch en heeft twee krampbenen. En ze woont ook 24/7 buiten met schuilstal en deels overkapte paddock.

Zou je bijrijder vaker willen? Ik merk namelijk dat de merrie waar ik het over heb baat heeft bij training. En dan niet eens onder het zadel, maar coördinatie training vanaf de grond. Ik rijd namelijk al een paar jaar niet meer met dit paard.


Heeft jou 20 jarige het ook snel warm?
Want dat is hier altijd een beetje het probleem.. Maar ik denk wel dat ik het dit jaar ga proberen op deze manier.

Mijn bijrijder zou heel graag willen maar gaat dat niet redden, het is voor haar ook 45min rijden namelijk. Het is even niet anders..


Ja! Ze heeft het snel warm maar valt ook snel af als ze het niet warm heeft. De balans vinden heeft wel eventjes gekost maar wat ik hierboven beschreef werkt nu al een aantal jaar goed. Ik scheer haar meestal niet maar als de winter heel zacht is dan soms alleen de onderhals.