Voordroog staand of liggend bewaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Voordroog staand of liggend bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:26

Hoi allemaal!

Mijn eerste topic, dus hopelijk zet ik mijn vraag hier op de juiste plek :) .
Misschien een beetje een gekke vraag maar in het verleden hebben wij altijd ons voordroog, grote ronde balen, rechtop neergezet.
Kunnen we de balen ook op de zijkanten opslaan ipv rechtop? We zien het eigenlijk nergens, maar het lijkt ons zoveel handiger ivm het verplaatsen met onze trekker. Of is dit niet goed voor het behoud van de kwaliteit van het hooi, bijv. doordat er een andere drukverdeling komt op de wikkelfolie/wikkkelnet?

Alvast bedankt!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Voordroog staand of liggend bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:32

Staand wordt vaak aangeraden vanwege de meerdere lagen plastic aan de uiteinden.
Wijzelf, en de meeste boeren hier slaan ze liggend op vnl vanwege het type greep dat we op onze trekker hebben, zoals je zegt, handiger te verplaatsen. Zolang je baal heel blijft maakt het niet uit voor hooikwaliteit.

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 07:41

Dank je wel voor de reactie :) De baaltjes liggen inmiddels mooi op hun plek!

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Voordroog staand of liggend bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:15

Ik heb dat ooit eens gevraagd aan de hooiboer en deze rade het af omdat de plastiek aan de vlakke kanten dikker en daardoor steviger is (de folie is er evenveel over gegaan maar de oppervlakte is kleiner dus compacter) De zijkanten zijn gevoeliger voor schade en er kan makkelijker vocht in. Ik zie dat ze ondertussen liggen maar wie weet is het handig moest iemand ook eens deze vraag hebben :)

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Re: Voordroog staand of liggend bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 15:27

Dank voor je bericht @swifter. Die van ons hebben we voor de zekerheid op landbouwplastic gelegd om het nog wat extra te beschermen. Hopelijk gaat het goed....