Welke deken voor noodweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Welke deken voor noodweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 22:43

Hoi allemaal,

Mijn paard staat nu nog 24/7 buiten en doet dit al vanaf eind februari, hij komt binnenkort (ik verwacht begin november) ‘s nachts weer op stal maar nog steeds overdag de hele dag buiten.

Het is een jonkie (2,5) en zit dus heerlijk in de shetlander vacht, dat mag ook nog even een paar jaar zo blijven. Maar wat is nu een goede deken om voor de aankomende winter achter de hand te hebben bij ‘noodweer’? Extreme koude, harde wind met veel regen etc. 0 grams dan voldoende of 100 gram, 200 gram?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:47

Voor noodweer zou ik een wat zwaardere 0 of 50 grams nemen (Rambo of Bucas) met een 100 grams liner.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:49

De meeste paarden redden zichzelf wel, maar degene die een deken nodig hebben, hebben bij regen en wind in eerste instantie alleen een 0 grams deken nodig om de wind en de regen buiten te houden. Erg afhankelijk natuurlijk van de vacht. Naarmate het echt guur weer is (horizontale regen/sneeuw, heel koud, urenlange hoosbuien mid winter, etc.) zou je kunnen werken met liners van 100 of 200 gram. Een outdoor deken die gecombineerd kan worden met liners kan ik dan ook enorm aanraden.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 06:34

Voor november verwacht ik weinig noodweer. Daarbij wordt aangegeven dat ze ‘s nachts op stal komen. Zo’n jonkie zou ik dan liever nog niet onder dek zetten als ze een beetje uit de wind kunnen gaan staan.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Re: Welke deken voor noodweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:56

Ik sluit me bij Lithya aan, geen dek op doen. Gaat de vacht plat van liggen en geeft dus minder warmte. Hij kan ‘s nachts lekker warm en droog op stal staan.

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:38

Hier vorig jaar ook uit nood dekens moeten opdoen bij jonkies (1.5 jaar), stonden tijdelijk in een wei zonder schuilstal en het ging van 22 graden naar 10 graden (gevoelstemperatuur 5 graden) met volle regen en wind, ze stonden met z'n vieren te rillen. Regendeken opgedaan voor 3 dagen en daarmee heben ze het goed volgehouden. Steeds gecontroleerd of ze nat waren of te warm/te koud, was gelukkig niet zo. Daarna weer 20 graden dus dekens afgedaan.
Als het niet hoeft, wil ik geen dekens op doen, maar hier was het wel echt nodig.