Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 10:24

Ik wil graag een onderdeken voor mijn bucas dekens kopen, maar twijfel enorm welke ik het beste kan kopen.

Dus hoor graag voors en tegens voor de quilt StayDry en SilkFeel of eventueel andere opties voor onder de bucas BigNeck sta ik ook voor open (maatje 165) _/-\o_

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:21

Ik vond bij de stay dry heel vervelend dat het paardenhaar er in blijft zitten. Je moet met regelmaat het haar uit de stof halen anders heeft je deken een extra voering van paardenhaar... Mijn voorkeur gaat daardoor tegenwoordig toch uit naar de silk feel voeringen

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:23


SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 12:33

Wiwabalia schreef:
Waarom stel je je vraag niet hier;
[SV] [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.


Omdat mijn ervaring is dat als je zo’n vraag stelt in een algemeen topic je de antwoorden haast niet terug kunt vinden en er stuk minder antwoorden komen omdat men de vraag niet altijd leest.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:52

Mijn paard heeft zelf een voorkeur voor stay dry, vraag me niet waarom.... Maar groot voordeel is dat ik die er gewoon op kan gooien ook al is hij niet droog.

Wat betreft haren, ik ga er 2x per seizoen even over met zo'n rubberen blok en dat is het. Zijn altijd maar 2 plekken bij de kont waar een laag zit maar ik ben wel heel erg van borstelen dus misschien scheelt dat :')

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:05

Oh ik volg! Zit met hetzelfde dilemma op het moment. Voorkeur gaat nu toch naar de Quilt.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:42

De stay dry is voor mijn paard een no go ondanks goede pasvorm kale plekken heb daarom alles silky feel.
De irish versie en de quily SF.
De recuptex gaat nog prima maar die heeft alleen aan de zijkanf stay dry.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 21:49

JenniferU schreef:
De stay dry is voor mijn paard een no go ondanks goede pasvorm kale plekken heb daarom alles silky feel.
De irish versie en de quily SF.
De recuptex gaat nog prima maar die heeft alleen aan de zijkanf stay dry.


De irish versie en de quily SF ?

Zijn er verschillende onderdekens dus van Bucas?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:53

Ik ben 100% team staydry. Ik gebruik dan een power cooler ipv een quilt, maar kan daar het hele seizoen mee doen. Paard zweet er nooit onder en het is ook nooit te koud. Het meest fijne vind ik dat ze er nat onder kunnen staan en er niet klam onder worden (wat ik onder een regendeken of gladde liner wel vaak heb).

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:55

Heb een stay dry (power turnout), maar wil er vanaf. Zeker omdat ik weer wil gaan scheren, doordat de haren dan wat stekeliger zijn, blijft de deken hangen, dus de deken schuift niet terug, zeg maar.
Daarnaast vind ik de deken in de loop van de winter steeds zwaarder worden, alsof ie toch wat vocht vasthoudt of smeer. Ding stinkt ook ENORM aan het einde van de winter, en zit idd vol met haar.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:33

Mijn merrie krijgt schuurplekken van de staydry, daarom heb ik voor haar alleen nog maar silkfeel

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:45

Ook 100% team StayDry. Dit omdat dit de enige deken is die je nog op een 'ietwat vochtige' pony/paard kan gooien en waarbij het zweet ook gewoon nog netjes opdroogt. Ja ze krijgen er wel ietwat kale plekken van hier inderdaad. Maar het heeft wel echt een groot voordeel tov silk feel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 00:07

Voor wie team stay dry is . Mijne is te koop . Maat 6.3

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:29

Met het risico wat off topic te gaan (sorry :Y) )

Waar krijgen paarden met stay dry kale plekken? Ik snap niet hoe? Of zijn het geschoren paarden?

On topic, de nieuwe Silk Feel voering is wel glad maar schijnt ook te kunnen drogen, alleen in iets mindere mate.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:37

Mijn vorige haf vond alles wat niet glad was van binnen vreselijk, kreeg die enorme jeuk van.

Dus ik was voor hem absoluut geen fan van de stay dry van Bucas.
Ik had voor hem Horseware (Rambo) buitendekens met liners en die liners waste ik gewoon regelmatig.

Ook daar ging wel eens een deken op een nog niet 100% opgedroogd paard, de Rambo ademt gewoon en daar droogde hij ook prima onder op zonder klammigheid.

Huidige paard heeft geen bouw waar Bucas op past, dus ik heb geen Bucasdekens voor hem.
Hij past ook net niet helemaal lekker in Rambo, voor hem heb ik Weatherbeeta en ook alles met gladde voering en zodra het iets kouder wordt idd graag met liners, zodat ik tussendoor makkelijker kan wassen.
Hij heeft heel veel huidvet, dus anders moet ik de buitendekens zelf zo vaak wassen, nu vooral de liners.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:52

SandraWierda schreef:
JenniferU schreef:
De stay dry is voor mijn paard een no go ondanks goede pasvorm kale plekken heb daarom alles silky feel.
De irish versie en de quily SF.
De recuptex gaat nog prima maar die heeft alleen aan de zijkanf stay dry.


De irish versie en de quily SF ?

Zijn er verschillende onderdekens dus van Bucas?


Nee bedoel de irish bovendeken.

Je hebt wel 2 versies gehas.
De select liner en de quilt.
De select had een waterdichte rand aan de onderkant.
https://hypostore.nl/bucas-select-quilt ... deken.html
En de quilt niet.
https://hypostore.nl/bucas-quilt-stay-d ... deken.html


Mijne krijgt op de borst en heup kale plekken dus de uit stekende botjes.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 10:55

Bielsje schreef:
On topic, de nieuwe Silk Feel voering is wel glad maar schijnt ook te kunnen drogen, alleen in iets mindere mate.


Ik las dat idd ook over hun nieuwe liners, alleen zijn die er helaas niet in big neck variant :(

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:21

Kale plekken op de borst en de vacht over de rest van het lijf voelde de vacht veel onrustiger dan op de plekken zonder deken. Denk dat het te ruw is voor de dunne vacht van mijn merrie

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:23

Mijne heeft een dikke, zachte vacht, maar wel een gevoel huidje. Ik heb bij de dekens op de borst lycra genaaid en dan heb ik geen last van schuurplekken. Hij komt er ook altijd glanzend onder weg. Grappig hoe dat zo kan verschillen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:13

ik heb wel stay dry, mijn paard krijgt wel iets van licht schuurplekje ervan op sn laatste paar ribben voor zn heup bot, maar echt niet leveltje kaal zoals soms op de borst kunnen krijgen. idd ivm hierboven genoemt dat je het op je nog bezwete paard kan doen. Hierdoor hoef ik hem swinters niet te scheren omdat hij te lang nat zou blijven. T heeft niet mijn voorkeur maar heb zelfs een vers gewassen paard onder die deken gezet zien worden die daaronder keurig opgedroogd is.
Als je wel scheert en of paard hebt wat snel droogt of gewoon tijd hebt om een uur te wachten na het rijden zou ik voor silk feel gaan.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:59

Aha, die van mij komt niet in de buurt van uit stekende heupbotten :+

En ik heb op de borst bij de schouders, gladde voering zitten ipv stay dry. Misschien omdat ik niet met liners werk? Op enkele dagen aan het begin en einde na, gooi ik gewoon de hele winter de smartex op.

Ik zit alleen met smart te wachten op de schoftbeschermer die ze willen gaan uitbrengen, zo zonde van dat laatste stukje manen altijd ;(

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Bucas quilt StayDry VS SilkFeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:55

Ik had een liner met de gladde voering. Maar deze gauw weer verkocht.
Het wordt toch zwaar en dan vooral bij de schoft. Ik heb er (2e hands) een 200 grams Atlantic Bucas deken bij gekocht voor als het echt guur weer is en koud. De pasvorm was voor mij doorslaggevend.
Ongeschoren maar hij krijgt geen dikke vacht. Recuptex 50 en 150 grams kan ik verder bijna de hele winter mee door.