Van deken naar geen deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:24

Dag allen. Al jaren twijfel ik om over te stappen van een deken in de winter naar geen deken. Ik vind dit ergens heel erg spannend, maar met de temperaturen van afgelopen weken vond ik dit in ieder geval niet nodig en inmiddels heeft mijn paard al een flinke vacht. Ik heb eigenlijk nooit een idee gehad of mijn paard het warm of koud heeft. Wel zie ik altijd een dikkere vacht bij mijn paard dan bij stalgenoten. Vorig jaar heb ik de deken op gedaan op advies van de osteopaat omdat ze toen erg vast zat door een ruzie in de wei. Hierdoor was ze erg scheef en liep ze ook niet goed. Ook vond ik het zelf altijd makkelijk ivm dat ik nog wedstrijden reed en naar clublessen ging.

Situatie:
Ik heb een 14 jarige kwpn merrie die van 08.00/08.30 tot 17.00/18 uur buiten staat. In de Winter zal dit misschien een uurtje korter zijn en in de zomer een uurtje langer. Ze staat op stal met buitenluik (al gaan deze wanneer het vriest dicht).
Het verschilt per nacht of ze haar hooinet in de ochtend leeg heeft. Verder heeft zij altijd ruwvoer tot haar beschikking. Voorgaande jaren heeft ze hoogstens een 100 grams deken op gehad en enkele jaren terug toen het echt heel koud was een 200 grams. Verder enkel een regendeken
Ik rijd voornamelijk nog recreatief (af en toe een wedstrijdje bij de verenging op 5 minuten stapafstand, maar dit ligt in de winter stil).

Ik merk dat ik het zelf echt heel spannend vind om te zeggen van ik stop helemaal met de deken, maar ik wil het in ieder geval niet meer voor mijn eigen gemak. Ik wil dat het paard het comfortabel heeft.
Tot nu toe heb ik nog geen deken op gehad en mijn paard veranderd niet t.o.v warmere temperaturen.
Ik vind het vooral zelf elke avond nog moeilijk als ik op de bank zit en ik het koud heb. Dan moet ik even aan haar denken :')

Ik ben eigenlijk op zoek naar verhalen van mensen die ook deze overstap hebben gemaakt (van deken naar geen deken) en hoe dit is verlopen.
Eigenlijk zijn alle adviezen en tips welkom. Ook gezien de huisvesting van mijn paard.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:28

Wat vind je er spannend aan? Dat ze het te koud gaat krijgen? Mocht dat zo zijn, kun je voor de echt slechte dagen altijd even een deken opleggen.

Hier altijd wanneer de paarden in de sport liepen een deken op gedaan en daarna gelijk er weer af. Nooit problemen ondervonden.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:30

Lithya schreef:
Wat vind je er spannend aan? Dat ze het te koud gaat krijgen? Mocht dat zo zijn, kun je voor de echt slechte dagen altijd even een deken opleggen.

Hier altijd wanneer de paarden in de sport liepen een deken op gedaan en daarna gelijk er weer af. Nooit problemen ondervonden.

Ben inderdaad bang dat ze zich oncomfortabel voelt en ik dat niet zie of niet weet hoe dik de deken moet zijn....

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:31

De kou hebben de meeste paarden maar weinig van. Zeker als ze een dikke vacht hebben. Valt je paard niet enorm af, staat deze niet te rillen of met een opgetrokken buik en worden ze niet enorm stijf? Dan kunnen ze vaak prima zonder deken de winter door. Het enige waar je vaak op moet letten is de combinatie van regen/wind en kou. Dat kan nog wel eens snel funest worden. De regen maakt de vacht plat en op het moment dat de huid nat wordt is het natuurlijk gedaan met de warme isolerende laag. Veel paarden kunnen dat ook prima hendelen, maar sommige hebben dan al snel een regendekentje nodig. Daar zou ik vooral op letten.

laura_estee

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:33

Je geeft aan dat je eigenlijk niet zo goed weet of je paard het nou koud of warm heeft. Wat ik je als tip kan geven hierover is: ga een aantal dagen achter elkaar temperaturen. Dan krijg je een indicatie van wat de gemiddelde temperatuur voor jouw paard is. Mocht je dan een keer twijfelen of ze het te koud zou hebben, dan kun je temperaturen en dat vergelijken met de gemiddelde temperatuur.

Zo had ik een jaarling wiens gemiddelde temperatuur netjes rond de 37,5 zat. Nou was het een keer hard aan het regenen met wind erbij en ze leek erg koud. Getemperatuurd en daar kwam 36,2 uit... 0-grams regendeken opgedaan (nadat ze was opgedroogd door middel van zweetdeken) en na de eerste dag met die deken op weer getemperatuurd: 37,5 weer.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 14:31

laura_estee schreef:
Je geeft aan dat je eigenlijk niet zo goed weet of je paard het nou koud of warm heeft. Wat ik je als tip kan geven hierover is: ga een aantal dagen achter elkaar temperaturen. Dan krijg je een indicatie van wat de gemiddelde temperatuur voor jouw paard is. Mocht je dan een keer twijfelen of ze het te koud zou hebben, dan kun je temperaturen en dat vergelijken met de gemiddelde temperatuur.

Zo had ik een jaarling wiens gemiddelde temperatuur netjes rond de 37,5 zat. Nou was het een keer hard aan het regenen met wind erbij en ze leek erg koud. Getemperatuurd en daar kwam 36,2 uit... 0-grams regendeken opgedaan (nadat ze was opgedroogd door middel van zweetdeken) en na de eerste dag met die deken op weer getemperatuurd: 37,5 weer.


Gemiddelde temperatuur van mijn paard weet ik wel. Die zit altijd rond de 37.2/37.5.
Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat je er op deze manier naar kan kijken. Ik vond het vooral indd belangrijk om te weten en een tijdje bij te houden voor als ze wel een keer ongemak vertoont of iets, dat ik weet dat ze koorts/ ondertemperatuur heeft.

@Celebi, paardje is eigenlijk altijd te dik en rilt tot op heden niet. Ondanks dat we goed op weg zijn en verschillende aanpassingen hebben gedaan afgelopen jaar. Goed om even in mijn achterhoofd te houden of ze anders is op dagen met veel regen en wind. Ook is ze met rijden de laatste maanden echt heel los voor haar doen. Goed om inderdaad ook te kijken of ze daarin heel erg verandert met de kou.
Gisteren met rijden was ze nog heel erg fijn.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:39

Ik zou het gewoon proberen, dan zie je het vanzelf :) Ik mis alleen of je ook een schuilstal hebt buiten?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 15:44

Kidde schreef:
Ik zou het gewoon proberen, dan zie je het vanzelf :) Ik mis alleen of je ook een schuilstal hebt buiten?


Neee dat niet. Enkel bomen die wat beschutting bieden.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:14

Ik ben jaren terug gestopt met dekens. Maar ik woon in het bos met mijn paarden en zij kunnen altijd hun stal in. Ik doe ze nog enkel op als het echt onder -8 komt op de dag. Maar daarna trek ik ze ook gerust weer af.

Wat ik belangrijk vind is dat ze behaaglijk zijn met de temperatuur. Geen last van stijve (rug)spieren of gewichtsverlies omdat ze slecht warm kunnen blijven. Als ik merk dat zoiets speelt dan krijgen ze gewoon de deken weer op. Maar zo lang het zonder kan vind ik het best wel ideaal.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:39

Ik probeer zonder deken waar t kan, maar met bar en boos weer gaat hier danwel een regendeken danwel een 100 grams op.
En soms haal ik die ook gewoon weer af bij beter weer

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:47

Ik heb ook 1 of 2 winters zonder deken gedaan. Nu wel weer op.

Het kan prima. Ik vind alleen niet dat het altijd kan ala paard ongeacht het weer hele dagen buiten staat zonder schuilmogelijkheden.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:49

als ze altijd ruwvoer heeft dan zou ik het gewoon proberen.
Die van mij hebben geen dekens op in de winter, dus ik vind het altijd bijzonder dat men dit spannend vindt :D

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Van deken naar geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:00

Ik heb hier ook eentje dat ik onder deken gezet had omdat ik dacht dat het beter was voor haar gevoelige rug. Maar nadat ze me een keer 4 hechtingen in mijn achterhoofd bezorgd heeft door uit te vallen omdat ik haar deken rechttrok, heb ik beslist de volgende winter de dekens weg te laten. Ze is toch altijd moddervet, en ze lijkt wel blijer zonder deken. Dus ik zou het proberen.