Scheren en deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cruzadoapo
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-03-23

Scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 09:29

Over 2 weken word die van mij geschoren alles gaat eraf.
Zit al aardig dik in vacht en elke x snel bezweet. Hij staat 24/7 buiten.
Heeft nu 100 gram op.
Na scheren 300 grams met hals is dat genoeg?
En als kouder word kan er dan nog 100 gram regendeken onder of is dan staldeken eronder beter?

Met rijden/longeren moet die dan met in uit stappen uitrijdeken op?

Hen m nog nooit eerder geschoren sorry voor de domme vragen

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:59

Helemaal geen domme vragen! Denk dat het een goede keuze is, maar vooral belangrijk dat je blijft voelen of hij te warm of te koud staat. Uitrij deken gebruikte ik eigenlijk zelden, meestal ging ik toch al snel warm draven. Met gure wind en kou is het natuurlijk wel lekker zo'n deken.

Cruzadoapo
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:02

Petunia27 schreef:
Helemaal geen domme vragen! Denk dat het een goede keuze is, maar vooral belangrijk dat je blijft voelen of hij te warm of te koud staat. Uitrij deken gebruikte ik eigenlijk zelden, meestal ging ik toch al snel warm draven. Met gure wind en kou is het natuurlijk wel lekker zo'n deken.


Dankjwel Ik hoor wel eens dat 2 regendekens over elkaar niet kan ivm ademen van dekens. Scheelt wel weer kopen want stal deken heb ik niet.
Wel zat regendekens van 100 200

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:17

Altijd lastig bij de eerste keer scheren! Het hangt er ook heel erg van af wat voor 24/7 buiten je hebt qua schuilmogelijkheid. Ook verschilt het heel erg per type paard.
Mijn paard wordt niet meer geschoren door ziekte, maar 2 jaar geleden nog wel. Ze is een koukleum en staat in de winter 12u per dag buiten. Als ik haar nu geschoren had had ik haar denk ik onder een 400 gezet. Niet perse vanwege de temperaturen, maar wel vanwege de regen en de wind. Als t zonnig was geweest een 300 misschien? En bij echte kou stond ze onder meerdere onderdekens. Wij hebben het liner systeem van horseware. Bij echte kou stond ze dan totaal onder 700 of 800 gram.
Het is vooral heel erg aftasten. Ook kijken hoe snel je paard het koud krijgt.
Losrijden deed ik met een reflecterende uitrijdeken. Die was waterdicht en gevoerd met fleece. Het reflecterende maakte dan wat minder uit. En longeren heb ik een stapmolen deken voor, ook waterdicht met fleece. Wij hebben trouwens wel alleen een buitenbak.

Een regendeken onder een deken wordt inderdaad afgeraden. Wat voor dekens heb je? Nou moet ik zeggen dat ik dacht dat 1 van de dekens van mijn paard een onderdeken was, maar ze hebben mij bij het wassen verteld dat het dus blijkbaar een waterdichte deken was. Nu gebruik ik hem wel als onderdeken, nooit problemen mee gehad. Ik laat hem bewust niet meer waterdicht wassen.

Cruzadoapo
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:20

Chinas schreef:
Altijd lastig bij de eerste keer scheren! Het hangt er ook heel erg van af wat voor 24/7 buiten je hebt qua schuilmogelijkheid. Ook verschilt het heel erg per type paard.
Mijn paard wordt niet meer geschoren door ziekte, maar 2 jaar geleden nog wel. Ze is een koukleum en staat in de winter 12u per dag buiten. Als ik haar nu geschoren had had ik haar denk ik onder een 400 gezet. Niet perse vanwege de temperaturen, maar wel vanwege de regen en de wind. Als t zonnig was geweest een 300 misschien? En bij echte kou stond ze onder meerdere onderdekens. Wij hebben het liner systeem van horseware. Bij echte kou stond ze dan totaal onder 700 of 800 gram.
Het is vooral heel erg aftasten. Ook kijken hoe snel je paard het koud krijgt.
Losrijden deed ik met een reflecterende uitrijdeken. Die was waterdicht en gevoerd met fleece. Het reflecterende maakte dan wat minder uit. En longeren heb ik een stapmolen deken voor, ook waterdicht met fleece. Wij hebben trouwens wel alleen een buitenbak.



Jaa zeg dat erg lastig
Tis een andalusier dus kan snel koud hebben.
Nu staan ze nog op de wei dus aleen bomen om te schuilen helaas. Gaan denk eind november terug padock op dan wel overkapping en uit de wind.
Dan misschien nu 300 gram met staldeken eronder of kan een regendeken met fleecevoering met hals er ook onder?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:25

Ik heb een hekel aan fleece op een paard (behalve een uurtje als zweetdeken), het gaat schuren en je paard wordt mega statisch.

Cruzadoapo
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:26

rien10 schreef:
Ik heb een hekel aan fleece op een paard (behalve een uurtje als zweetdeken), het gaat schuren en je paard wordt mega statisch.


Vind wel meevallen hij heeft tijd onder die regendeken met fleece gestaan niks aan de hand

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:26

Dan zou je het dus kunnen doen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:27

rien10 schreef:
Ik heb een hekel aan fleece op een paard (behalve een uurtje als zweetdeken), het gaat schuren en je paard wordt mega statisch.


Ik vind het ook verschrikkelijk, fleece op een geschoren paard.
Je moet het maar eens heen en weer bewegen, stropt en schuurt als een malle.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 20-10-23 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:29

Heb je ook overwogen om een patroon te scheren, ipv helemaal? Je zou voor een jachtpatroon kunnen gaan. Scheelt al gigantisch met zweten (ik ga het zelf ook overwegen voor mijn paard) zonder dat ze echt de warmte van hun vacht verliezen. Als je paard een koukleum is en 24/7 buiten staat is dat misschien voor hem ook een fijnere optie.