Paard jeuk door deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:44

Ik vraag me af of het iets met de pasvorm te maken heeft?
Zeker als de irritatie toeneemt met bewegen...dat dan wellicht het schuiven van de deken de haartjes prikkelt?

Contactallergie lijkt me niet echt waarschijnlijk.
De deken komt immers niet in direct contact met de huid?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:23

Shirley schreef:
Ik vraag me af of het iets met de pasvorm te maken heeft?
Zeker als de irritatie toeneemt met bewegen...dat dan wellicht het schuiven van de deken de haartjes prikkelt?

Contactallergie lijkt me niet echt waarschijnlijk.
De deken komt immers niet in direct contact met de huid?

Ik haal de deken er meestal af met wandelen, het jeukt dus ook tijdens beweging zonder iets er op. Kan me voorstellen dat dit te maken heeft met een betere bloedsomloop tijdens beweging.
Direct contact met de huid is er idd niet, daar zit immers nog haar bovenop. Dingen als schimmel of luizen zouden dan weer logischer zijn, maar de typische schimmel plekken zie ik niet en toen de DA er was, zei ze dat mijn paard echt geen luizen heeft.

Barvrouwke schreef:
Ik zal je paard eens goed wassen met teershampoo.

Teershampoo, is dat in dit geval niet meer symptoombestrijding? Ik lees dat het effectief is tegen jeuk, maar het haalt niet de oorzaak weg. Ik ga even ervaringen hiermee lezen :)

@darkadia dat klinkt vergelijkbaar helaas. Vorige week lag er nog kort een fleecedeken op, maar hier merkte ik geen extra verschil mee. Zonder deken is hier ook geen optie. Dat van de plastics ga ik opzoeken!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:38

Mijn paard bleek luizen te hebben toen ik dacht dat ze jeuk had door de deken, begon ook namelijk pas met het dekenseizoen. _O-

Goed tussen de haren kijken, eventueel met het solarium komen ze naar boven.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:49

Oh ik herken je gevoel zo goed. Het is zo naar om te zien!

Mijn tip van de schimmel shampoo zou ik dus wel echt proberen. Je kan het ook bij een normale dierenarts praktijk halen denk ik omdat het ook voor honden is. Bij ons was het toen echt weg daarna dus ik wilde dat ik het eerder had gedaan |o

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:42

Prima2Donna schreef:
Barvrouwke schreef:
Ik zal je paard eens goed wassen met teershampoo.

Teershampoo, is dat in dit geval niet meer symptoombestrijding? Ik lees dat het effectief is tegen jeuk, maar het haalt niet de oorzaak weg. Ik ga even ervaringen hiermee lezen :)

Een schone vacht zal minder irriteren, zeker als er 'iets' in de vacht is gekomen waar ze op reageert.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 02:10

Niet alle antwoorden gelezen, maar ik heb een pony met luizen gehad. In de winter werd het erger omdat ze lekker onder de deken hun gang konden gaan.

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:00

Ik zou eerst voor de zekerheid wassen met speciale shampoo tegen luizen/ schimmels. Een deken opdoen welke nog schoon is en het dan even aankijken en je borstels wassen / ontsmetten. Als het beter wordt na twee weken nog een keer wassen. Dan heb je alvast luizen en schimmels uitgesloten. En kost waarschijnlijk het minst,alhoewel dat niet de grootste zorg zal zijn.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:33

Weet je zeker dat hij niet gewoon luizen heeft?
Dat jeukt verschrikkelijk en als het lekker gaat broeien onder die deken dan helemaal..

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 16:55

Vandaag toevallig de dierenarts erbij gehad, paard staat ineens met een ontstoken oog.

Gelijk nagevraagd voor de jeuk. Dit was weer een andere dierenarts, dus het derde oog die letterlijk er naast staat en kan zien wat er is.

Ik heb verteld over mogelijk schimmel of luizen. Ze vond beide zeer onwaarschijnlijk. Mijn paard heeft geen kale plekken en we zien geen luizen lopen. Het enige wat ik me dan nog zou kunnen bedenken is een mijten allergie, nav een ander recent topic hier op bokt. Ik ben zelf allergisch voor huisstofmijt en merk dat vooral 's nachts. Ik kan me voorstellen dat paarden hier ook last van kunnen hebben. Ik ga thuis overleggen over of we toch niet een bloedtest moeten laten doen om eea uit te sluiten. Vorige winter heb ik het maar laten gaan, maar om het nu nog ruim drie maanden zo te laten...

Dierenarts raadde aan om zowel paard als de binnenkant van de dekens te wassen met Equimyl shampoo, dat is hypoallergeen. Is duur spul, maargoed je moet ergens beginnen. Om nou gelijk te wassen met schimmel shampoo terwijl ze 99% zeker geen schimmel heeft :?

Als mijn vader thuis is, leg ik de opties aan hem voor. Dan gaan we samen bespreken wat te doen. Hopelijk kunnen we een geschikte oplossing vinden en zo ook een paar bokkers helpen.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:40

Mijn paard kan niet tegen dekens die gemaakt zijn van polypropyleen, dus ik koop alleen dekens gemaakt van nylon.
Per toeval achter gekomen doordat ik verschillende dekens gebruikte en bij de ene had ze het niet, en bij de andere wel.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:30

NRJ schreef:
Mijn paard kan niet tegen dekens die gemaakt zijn van polypropyleen, dus ik koop alleen dekens gemaakt van nylon.
Per toeval achter gekomen doordat ik verschillende dekens gebruikte en bij de ene had ze het niet, en bij de andere wel.


Ik bedoelde trouwens polyester, niet polypropyleen O:)
En het gaat zich dan om de binnenvoering. Buitenkant kan wel polyester zijn, dat is geen probleem.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:31

Die van mij heeft een gevoelig huid en krijgt snel bultjes van deken. Doe daarom binnen alleen maar een fleecdeken op en buiten een goede deken die niet schuift.

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:58

Welke deken heb je erop en hoe goed luchtdoorlatend is de deken?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:02

Mijn paard blijft schuren als hij een deken op heeft, dus afgedaan en toen schuurde hij ook nog een tijdje. Na een paar uur was de jeuk over.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 16:44

hagelslag schreef:
Welke deken heb je erop en hoe goed luchtdoorlatend is de deken?

De dekens staan in de OP :) Volgens mij laten ze prima nog wat lucht door. Ze staat er ook totaal niet onder te zweten ofzo. Een tijdje met zo licht mogelijke deken maakte nauwelijks verschil. Daardoor maakt ze nu wel extra wintervacht aan en die haren kriebelen natuurlijk ook.


marleen_usar schreef:
Mijn paard blijft schuren als hij een deken op heeft, dus afgedaan en toen schuurde hij ook nog een tijdje. Na een paar uur was de jeuk over.

Dat ervaarde ik vorige lente ook. Als de dekens een paar dagen af zijn dan heeft ze er bijna geen last meer van. Nu vanwege de kou en geen goede wintervacht heb ik de deken maar 1,5 dag af kunnen laten. Na die 1,5 dag had ze nog steeds jeuk maar het leek wel minder dan nu met staldeken + winterdeken.

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:47

Hoo sorry ik was scheelt.
Maar de amigo is eigenlijk idd een deken die goed lucht doorlaat

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 19:15

Langzaam begint de wintervacht los te laten en poets ik elke dag heel wat af. Het viel mij op dat er her en der wat kale plekken komen. Zijn dit herkenbare plekken ergens van? Ik vroeg me af of het komt door het vele rosborstelen of toch een onderliggende oorzaak... Op haar linkerzijde is het minder opvallend dan rechts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:23

Ik zou even goed kijken of je luizen ziet.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 20:45

Ik heb vaker gecheckt en niks gezien :/
Maar het is lastig om goed te kijken omdat ze gaat bewegen zodra je iets aanraakt (wilt gekriebeld worden).

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:40

Ik denk toch schimmel of bacterie. Heb je die shampoo al geprobeerd die ik aangeraden had? Anders zou ik dat wel echt even doen. Bij die van mij was het na 2x wassen weg

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:23

Nee nog niet geprobeerd. Ik neem aan dat ik de dekens dan ook ergens mee moet behandelen? Aangezien het waarschijnlijk daar vandaan komt.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:35

Je zei dat ze pas begon te jeuken nadat ze haar niet gewassen regendeken op heeft gehad, kan dat? In dat geval zou ik dat eerst wassen.

Als dat al gebeurd is, zou ik gewoon de dierenarts terug laten komen voor de plekken die ze nu heeft. Het ziet eruit als luis of een schimmeltje, maar ik ben zelfs geen dierenarts.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:58

Dit lijkt bijna beetje vachtbroei/rainrot qua plekjes. En ja dat kan ook in een dichte vacht onder een deken ontstaan.