Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:09

Is die gevoerd?

Die ongevoerde regendekens zijn het slechtste wat er is.

Ik zou gewoon een Bucas kopen, die heb je met 100,200,300 gram. Kunnen van -15 tot +15 en ze zweten er nooit onder.

Dravers staan hoog in het bloed en ook het type paard wat sowieso al meer verbrand van zichzelf.

Het is ook belangrijk dat hij toegang heeft tot onbeperkt hooi.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 19:20

Nee is niet gevoerd. Ik weet het ook niet meer de 1 zegt ongevoerd kan prima de ander weer niet

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:27

Ik gebruik de ongevoerde ook tegen de koude wind.Als het echt koud word natuurlijk de winterdeken.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:33

Ik ben ook fan van 0 grams dekens...

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:52

appiesjappie schreef:
Nee is niet gevoerd. Ik weet het ook niet meer de 1 zegt ongevoerd kan prima de ander weer niet

Voor nu kan dat wel, maar als het onder de 10 graden is, is dat te weinig bij een paard dat kouwelijk is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:53

Ongevoerd drukt de haren plat waardoor ze die niet op kunnen zetten om zich warm te houden.

Daarnaast gaan ze er heel snel onder zweten. Ongevoerd met fleece kan wel omdat dit iets warmer is. Maar doet niet veel aan het warmer krijgen. Is meer bescherming tegen regen.

Kan zijn dat hij meer nodig heeft.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:57

Elisa, over welke heb je het dan?
Volgens mij komt dat misverstand door die goedkope dingen.
Misschien is het beter om te zeggen de 0 gram gevoerde outdoor dekens ipv ongevoerd.
Ik gebruik al zo‘n 15 jaar de dunste horseware dekens en daar staan ze echt niet klam en koud onder. Juist ideaal voor ongeschoren paarden die buiten staan, dan heb je ook geen zuigende voering.

Die typische regendekentjes zonder ademend vermogen is inderdaad niets, dat is net als een plastic regenjas.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:01

Die bedoel ik inderdaad.

Horseware is wel een andere kwaliteit en prijsklasse deken. :-)

Ik had het inderdaad beter anders kunnen verwoorden.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 20:03

Dat werd mij ook verteld dat als er fleece onder zit dat het niet handig. Als het regent , regent het vaak bij de hals nog iets naar binnen en word het water opgezogen door het fleece en worden ze alsnog koud en nat

Paardenfann4
Berichten: 1345
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:04

Deze deken lijkt ook wel ademend te zijn, die zou ik er voor nu opleggen. Als het kouder wordt kun je een dikkere doen of een liner er onder.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:05

appiesjappie schreef:
Dat werd mij ook verteld dat als er fleece onder zit dat het niet handig. Als het regent , regent het vaak bij de hals nog iets naar binnen en word het water opgezogen door het fleece en worden ze alsnog koud en nat


Bij een goed passende deken regent het niet naar binnen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:07

Elisa, Dan zijn we het eens :D

Ik weet niet hoe de kwaliteit van HH is.
Zelf heb ik alleen ervaring met de Bucas, Horseware, Premier Equine (Buster) en Weatherbeata.

Ooit 25 jaar geleden een deken met fleece voering gehad, die zoog destijds inderdaad als een idioot het water naar binnen. Maar wellicht zijn ze nu anders.

Als het paard veel in de regen staat dan is een halve hals vaak wel een aanrader tegen inregenen (al is dat een beetje afhankelijk van het soort schoft).

Gewoon proberen en goed in de gaten houden. Je ziet vanzelf of je paard er aangenaam onder staat en niet klam of nat is.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 20:23

Ik ga hem zeker in de gaten houden. Hij gaat voor nu lekker de nachten op stal. En buiten lekker zijn regenjas aan en mocht hij weer te koud worden kan ik altijd nog een dikkere deken ophalen of voor eerst het fleece dekentje er onder doen. Die heb ik nog liggen als zweetdeken.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:29

Een fleece zweetdeken is niet geschikt om hele dagen onder een andere deken om te doen. Dat gaat schuiven.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:32

Als je paard niet fit is en het koud heeft en het gewend is met deken te staan, dan is er niks mis om een deken op te doen? Dan kun je later altijd nog zien of je ‘m af doet.

Mijn paard stond bij de vorige eigenaar ‘s nachts op stal in de winter, met deken.

Bij mij 24/7 buiten, vanaf het begin zonder deken. Maar ze was wel gewoon fit en gezond. Geen enkel probleem mee gehad toen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 21:31

Ineke2 schreef:
Een fleece zweetdeken is niet geschikt om hele dagen onder een andere deken om te doen. Dat gaat schuiven.


Weet ik maar mocht hij dan nu nog te koud hebben kan ik hem tijdelijk tot ik wat anders heb er onder leggen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 21:34

Elisabeth32 schreef:
Als je paard niet fit is en het koud heeft en het gewend is met deken te staan, dan is er niks mis om een deken op te doen? Dan kun je later altijd nog zien of je ‘m af doet.

Mijn paard stond bij de vorige eigenaar ‘s nachts op stal in de winter, met deken.

Bij mij 24/7 buiten, vanaf het begin zonder deken. Maar ze was wel gewoon fit en gezond. Geen enkel probleem mee gehad toen.


Dankjewel. Het kan dus wel. Ik hou hem goed in de gaten en al het weer zo gaat regenen en nat word overdag doe ik hem zijn regenjas aan. En zie ik straks wel of hij het warm genoeg heeft of niet.hou zijn tempratuur goed in de gaten

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:33

Vaak is het enkel de wind in combinatie met vochtigheid waar ze naar van worden, niet de kou.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:38

Paarden worden inderdaad het meest koud en ongelukkig door veel regen en wind, als ze daar niet zo goed tegen kunnen.
Voor nu kan een ongevoerde deken nog prima, voor kouder weer zou ik aan de lichte vulling denken, 50/100 grams en echt goed waterdicht.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 14:25

Bedankt voor de tips en adviezen. Hij heeft nu een ongevoerde regendeken en hij heeft het heerlijk warm en staat nu steeds meer buiten. Hij heeft het warm genoeg. Tempratuur is goed, voelt lekker warm aan, zijn vacht onder de deken is dunner dan bij zijn hals, hij is weer helemaal vrolijk. Dus denk dat hij het voor eerst hier prima mee kan doen.