Hoefijzers en sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 17:39

Celebi schreef:
Kleine update: ik heb stiftgaten in mijn ijzers laten boren vandaag en heb een setje kalkoenen besteld voor als het gaat sneeuwen!

Nu nog sneeuw ringen bestellen. Had iemand die hier? Zag ze bij Kramer maar de tang is niet beschikbaar dus ben bang dat ik er dan weinig aan heb. :o


Lekker handig dan dat de tang niet leverbaar is :(

Mellow net voor de kerst van de ijzers af gehaald, dus hier even geen sneeuw stress. Ze staan hier 24/7 buiten dus vond dit voor nu wel even fijne optie.

Mij leken deze wel handig voor als ze weer op ijzers staat
https://www.schneefeder.at/

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:53

Oja dat kan ik nu ook gewoon kopen nu ik kalkoen gaten heb natuurlijk :)*

Edit: nouja.. ze zijn wel vrij duur zie ik. :')

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:56

Die schneefeder kosten wat, maar gaan ook echt jaren mee.
Ik heb mijn eerste setje nu inmiddels 7 of 8 jaar geleden gekocht en is nog steeds helemaal goed, die gaan nog wel 8 jaar mee, als het niet nog veel langer is.

Match

Berichten: 434
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:59

Marije_jiplover schreef:
Ik laat in de wintermaanden altijd stiftgaten in de ijzers zetten en wanneer er sneeuw ligt, schroef ik er antisneeuwveren in, dmv kleine stiftjes.
Dit zorgt ervoor dat er geen sneeuwklompen ontstaan.

Dat ziet er dan zo uit:[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is de sneeuw weer weg, haal ik het er weer uit, laat het drogen en berg het weer op, tot de volgende sneeuw.


Ja deze heb ik ook, maar nu ben ik vergeten om stiftgaten in het ijzer te laten maken :(
Dus nu hopen dat het nog niet gaat sneeuwen tot de volgende beslagbeurt.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:28

Ik zet die sneeuwringen er gewoon in met een hoevenkrabber. Is even een werk, maar het gaat prima :j Neem wel een stevige hoevenkrabber, ik heb er al twee scheef getrokken :+

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:31

Dat had ik met de sluitingen van mijn hoefschoenen. Deed ik altijd dicht met een krabber. De eerste brak meteen in stukjes. :')

Maar goede tip! Dan kan ik ze misschien toch bestellen. Kom alleen niet aan met minimum bedrag nu.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:12

Ik heb geen stiftgaten meer. Vrees dat die sneeuwringen etc allemaal niet in shettenvoeten passen dus heb een paar oversized hoefschoenen die ze aankrijgt. Hopelijk werkt dat!

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:35

Ik heb zo'n tang, mag verkocht want paard heeft geen ijzers meer.

DWitzel

Berichten: 374
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:38

jowien schreef:
Ik heb zo'n tang, mag verkocht want paard heeft geen ijzers meer.

Ik heb wel interesse. Wel 2 sets ringen maar geen tang meer...

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:47

En anders heb wel interesse, probeer nu die ringen te bestellen ergens. Denk dat zo'n tang toch net even wat beter werkt dan een hoevenkrabber. Heb niet zoveel kracht in mijn handen namelijk.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:34

Celebi schreef:
En anders heb wel interesse, probeer nu die ringen te bestellen ergens. Denk dat zo'n tang toch net even wat beter werkt dan een hoevenkrabber. Heb niet zoveel kracht in mijn handen namelijk.

Dat kan toch gewoon met een waterpomptang.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:16

Hier ook sneeuwbeslag. De ringen verliezen ze inderdaad erg snel en ook invetten werkt eigenlijk niet.
Die schneefeder vind ik wel interessant, daar ga ik naar kijken of dat ook niet wat is, want stiftgaten heb ik normaliter wel.

Voor wat betreft de gladheid:
Als er sneeuw of ijzel dreigt dan strooi ik de stenen vol met mest. Dat vriest dan vast, wordt wat kapot gelopen en geeft dan een bobbelige stroeve laag, waardoor ze niet echt meer glijden. Als het dan weer echt dooi is haal ik de mest weer weg. Werkt hier goed.
Op de foto de laag "in opbouw". Normaliter ligt er geen hooi, was een foutje ( de cementkuip met hooi hoorde hier eigelijk niet te staan/ foto gemaakt door stalgenoot)
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:38

Update: kalkoenen en sneeuwringen precies op tijd binnen. *\o/*

Resultaat: sneeuwringen passen niet. -O-

Ze waren echt wel heel groot voor mijn ijzers ondanks dat ik met meten gewoon uitkwam binnen de maattabel. Heb ze uiteindelijk met kokend heet water en wat bruut geweld smaller kunnen buigen en met veel moeite in de ijzers kunnen proppen, maar omdat dat wat langer ging duren had ik ze nog niet in met longeren vanavond. Eindresultaat daarvan was dus 2 enorme brokken ijs onder de voorhoeven en meteen moeten stoppen na 2 rondjes.. Uiteindelijk dus die ringen erin gekregen en durfde ze er niet meer uit te halen dus maar laten zitten. Hopelijk blijven ze daar een paar dagen. _O-

Ik heb wel echt die tang nodig ben ik bang maar Kramer heeft 'm nog steeds niet op voorraad dus ben wel een beetje in nood nu om ze er weer uit te kunnen halen. Normaal gereedschap werkt niet echt omdat je maar 1 hand hebt en een klein oppervlak om ze in te knijpen. Heb van alles hier thuis geprobeerd maar zo'n tang is wel echt het beste denk ik.

De kalkoenen pastten prima! Alleen de draaisleutel die ik erbij had besteld was niet groot genoeg om ze aan te draaien dus om te testen gewoon maar even met de handen gedaan. Morgen maar wat echt gereedschap meenemen. Heb ze dus ook maar niet in laten zitten vannacht maar daar heb ik stiekem wel weer wat spijt van. Het is toch wel flink glad geworden hier en morgenochtend nog natte sneeuw/hagel voorspeld. Bah, zoveel stress.. :')

Heb trouwens wel met die kalkoenen over de gladde stenen kunnen lopen. Dat was echt verbazingwekkend. Maar hij staat wel echt op naaldhakken dus het is wel puur voor nood en gladde situaties. Zal het niet zomaar gaan gebruiken. En dit waren nog de kleinste studs die ik kon vinden:

Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 12:59

Celebi schreef:
Update: kalkoenen en sneeuwringen precies op tijd binnen. *\o/*

Resultaat: sneeuwringen passen niet. -O-

Ze waren echt wel heel groot voor mijn ijzers ondanks dat ik met meten gewoon uitkwam binnen de maattabel. Heb ze uiteindelijk met kokend heet water en wat bruut geweld smaller kunnen buigen en met veel moeite in de ijzers kunnen proppen, maar omdat dat wat langer ging duren had ik ze nog niet in met longeren vanavond. Eindresultaat daarvan was dus 2 enorme brokken ijs onder de voorhoeven en meteen moeten stoppen na 2 rondjes.. Uiteindelijk dus die ringen erin gekregen en durfde ze er niet meer uit te halen dus maar laten zitten. Hopelijk blijven ze daar een paar dagen. _O-

Ik heb wel echt die tang nodig ben ik bang maar Kramer heeft 'm nog steeds niet op voorraad dus ben wel een beetje in nood nu om ze er weer uit te kunnen halen. Normaal gereedschap werkt niet echt omdat je maar 1 hand hebt en een klein oppervlak om ze in te knijpen. Heb van alles hier thuis geprobeerd maar zo'n tang is wel echt het beste denk ik.

De kalkoenen pastten prima! Alleen de draaisleutel die ik erbij had besteld was niet groot genoeg om ze aan te draaien dus om te testen gewoon maar even met de handen gedaan. Morgen maar wat echt gereedschap meenemen. Heb ze dus ook maar niet in laten zitten vannacht maar daar heb ik stiekem wel weer wat spijt van. Het is toch wel flink glad geworden hier en morgenochtend nog natte sneeuw/hagel voorspeld. Bah, zoveel stress.. :')

Heb trouwens wel met die kalkoenen over de gladde stenen kunnen lopen. Dat was echt verbazingwekkend. Maar hij staat wel echt op naaldhakken dus het is wel puur voor nood en gladde situaties. Zal het niet zomaar gaan gebruiken. En dit waren nog de kleinste studs die ik kon vinden:

[ [url=m/m8BAU2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Balen dat alles even niet zo soepel loopt als gehoopt, maar hopelijk heb je er wat aan vandaag met de sneeuw.

Mellow staat nu zonder ijzers dus hier voor nu geen stress ;)

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:07

Hier net ook voor het eerst in gedaan, maar niet het resultaat wat ik hoopte. Sneeuw klont nog steeds mega, maar het laat uiteindelijk wel vanzelf los.

In overleg met de verkoper gekozen voor de kleine maat vanwege haar bescheiden voetjes, maar misschien dat groot wel had gepast -O-

Afbeelding
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:30

Jeetje dat is niet de klont die je wilt zien.. Zo zagen de hoeven van mijn paard er gisteravond ook uit nadat ik een paar minuten stond te longeren in een bak waar iets daarvoor een heel klein laagje hagel was gevallen. Had ik overigens ook niet verwacht. Denk dat die sneeuwringen ook weinig gedaan hebben, maar kon het niet controleren want ik zit al de hele dag op kantoor. 8)7

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:47

Melisje_92 schreef:
Hier net ook voor het eerst in gedaan, maar niet het resultaat wat ik hoopte. Sneeuw klont nog steeds mega, maar het laat uiteindelijk wel vanzelf los.

In overleg met de verkoper gekozen voor de kleine maat vanwege haar bescheiden voetjes, maar misschien dat groot wel had gepast -O-

[ [url=m/xZamE1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RgSPsP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is nog wel ene gigantische klont zeg ..

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:05

Ja het waren wel dikke klompen, maar nu viel het er gelukkig vanzelf uit. Voordat die veren erin zaten was ik echt in het ijs aan het hakken, dus denk dat ze vandaag wel overleefd :=

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:23

Ik ben heel blij met de plastic ringen die de smid eronder heeft gezet.
Geen klompje gezien.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:59

De grotere gaan nog minder veren, vrees ik.
De truc met de sneeuwveren werkt vooral in beweging en hoe meer sneeuw en hoe minder zand/modder hoe beter.
Zand en modder zijn veel stugger en laten zich minder terugveren.
Maar dat gold bij die van mij ook met de rubber ringen die de smid ertussen zet.


In het land heb ik ook wel eens zo'n klont gevonden, die van mij liep ze er alsnog in enkele stappassen weer uit in de wei.
Al rijdens 1x zulke klonten meegemaakt, het dooide al flink en de modder van de onderlaag kwam er doorheen en klonterde de plakkerige sneeuw tot ijsballen.

De hoefkrabber die ik altijd in mijn zak had, kwam goed van pas die keer.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:20

Die sneeuw ringen van Kramer doen ook vrij weinig.. in ieder geval niet in een blubberige ijsbak. Wilde longeren maar dat ging gewoon niet. Het zat wel iets minder heftig vast dan gisteren zonder ringen, maar toen lag er ook echt meer ijs van de hagel.. Vooralsnog heb ik er dus weinig aan nu. :=

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:28

Celebi schreef:
Die sneeuw ringen van Kramer doen ook vrij weinig.. in ieder geval niet in een blubberige ijsbak. Wilde longeren maar dat ging gewoon niet. Het zat wel iets minder heftig vast dan gisteren zonder ringen, maar toen lag er ook echt meer ijs van de hagel.. Vooralsnog heb ik er dus weinig aan nu. :=

Deze? https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... tSuggest=1

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:30

Die inderdaad..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:55

Melisje_92 schreef:
Hier net ook voor het eerst in gedaan, maar niet het resultaat wat ik hoopte. Sneeuw klont nog steeds mega, maar het laat uiteindelijk wel vanzelf los.

In overleg met de verkoper gekozen voor de kleine maat vanwege haar bescheiden voetjes, maar misschien dat groot wel had gepast -O-

[ [url=m/xZamE1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RgSPsP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk eerlijk dat het sneeuw zo erg klont doordat je paard z'n straal er slecht uit ziet en de hielen ook te hoog lijken, hierdoor kan de sneeuw dieper in de hoef dringen.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:27

Cchanny schreef:
Celebi schreef:
Die sneeuw ringen van Kramer doen ook vrij weinig.. in ieder geval niet in een blubberige ijsbak. Wilde longeren maar dat ging gewoon niet. Het zat wel iets minder heftig vast dan gisteren zonder ringen, maar toen lag er ook echt meer ijs van de hagel.. Vooralsnog heb ik er dus weinig aan nu. :=

Deze? https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... tSuggest=1



Die ringen heb ik ook, vandaag voor het eerst geprobeerd. Ze zijn heel de dag blijven zitten, maar er zaten alsnog ijsklonten zoals hierboven op een foto staat onder helaas.