Hoefijzers en sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 13:42

Zoals kopje al beetje aangeeft, wat kun je doen met hoefijzers en sneeuw. Ik lees wel wat over Hoefringen en zie speciale dingetjes met kalkoenen voorbij komen. Maar niet echt iets recents. Dus wat is er tegenwoordig te krijgen om met hoefijzers door de sneeuw te kunnen lopen? Zowel rijden als gewoon in de 24/7 inloopstal en paddock.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:44


SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 13:47

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier idd plastic ringen eronder laten zetten.

Zal kijken of ik een plaatje kan vinden.

Deze
https://www.mustad.com/nl_nl/verzorging ... neeuwzolen


Rij je hier ook echt mee buiten in de sneeuw? Vind het nu zo jammer dat ik niet een mooie buitenrit kan doen. Ligt echt een serieus pak sneeuw.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:49

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier idd plastic ringen eronder laten zetten.

Zal kijken of ik een plaatje kan vinden.

Deze
https://www.mustad.com/nl_nl/verzorging ... neeuwzolen

Dit doen wij ook bij onze paarden laten zetten! Alleen doen wij dat vaak pas als er echt sneeuw voorspeld is wanneer de hoefsmid er toevallig is, niet zo vaak dus :')

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:52

Nee want rij met haar niet buiten :+

Maar ze staat er wel de hele dag mee in de wei.
En als het koud weer is moet er veel gerend en gestuiterd worden.

Hier zijn ze er 2 weken terug onder gekomen.
Met de gewone beslag beurt.
Durfde niet een beslag beurt later te wachten.
Want voor kerst heeft er bijna altijd wel een keer sneeuw gelegen.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:22

Wij zetten idd ook sneeuwbeslag(die uit de link hier boven) en mennen dan gewoon net zo veel als anders. Werkt top. Je hebt ook de losse sneeuwringen/sneeuwclips, als die goed zitten dan werkt dat ook prima.

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:52

TS: heeft jou paard nu buiten in de wei sneeuwklompen er onder? Zo nee, kan je gewoon gaan rijden, want dan komen ze er met rijden ook niet onder.
Zo ja, lik hoefvet in de straalgroeves, en dan kan je ook prima een buitenrit maken. Hoevenkrabber mee om evt onderweg nog een keer schoon te maken.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:58

Je kan er idd van die zooltjes tussen zetten en als je er echt mee wil rijden kalkoenen met widiapuntjes.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:09

Ik heb sinds kort sneeuwringen die je er zelf in en uit kan doen, oftewel je hoeft niet een hele bekapronde te wachten om ze er onder te zetten. Ideaal, mijn paard heeft ze nu 3 dagen 24/7 onder inkl een ronde bos gister en ze doen perfect hun werk. Ik heb deze van Hööks (ik woon in zweden) maar je zal ze vast ook wel ergens anders kunnen krijgen: https://www.hookseurope.com/horse/groom ... t-huf-flex. Je hebt ze voor voor en achter, ik heb nu alleen voor want achter krijgt ze geen grote ijsklompen onder haar ijzers. Kalkoenen in de ijzers en lekker gaan rijden :D

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:40

Ik heb die ringen die Piekosjj hierboven noemt. Werkt echt goed en je kunt ze er zelf in en uit doen met een tang (heb ik erbij).
Mijn paard heeft geen ijzers meer, heeft nu schoenen.

De mijne zijn eventueel te koop, 2 van die ringen plus tang. Is hoefijzer maat 2.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:57

Ik had vorig jaar van stevig plastic zooltjes uitgesneden. Voor kort een ritje over het weiland werkte het aardig, maar met de gehele dag op de paddock staan merkte ik toch dat het niet voldoende werkte.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:40

Ik laat in de wintermaanden altijd stiftgaten in de ijzers zetten en wanneer er sneeuw ligt, schroef ik er antisneeuwveren in, dmv kleine stiftjes.
Dit zorgt ervoor dat er geen sneeuwklompen ontstaan.

Dat ziet er dan zo uit:Afbeelding

Is de sneeuw weer weg, haal ik het er weer uit, laat het drogen en berg het weer op, tot de volgende sneeuw.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:40

Marije_jiplover schreef:
Ik laat in de wintermaanden altijd stiftgaten in de ijzers zetten en wanneer er sneeuw ligt, schroef ik er antisneeuwveren in, dmv kleine stiftjes.

Dat ziet er dan zo uit:[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is de sneeuw weer weg, haal ik het er weer uit, laat het drogen en berg het weer op, tot de volgende sneeuw.



Dit lijkt me echt super. Waar haal je dat?

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 19:57

Marije_jiplover schreef:
Ik laat in de wintermaanden altijd stiftgaten in de ijzers zetten en wanneer er sneeuw ligt, schroef ik er antisneeuwveren in, dmv kleine stiftjes.
Dit zorgt ervoor dat er geen sneeuwklompen ontstaan.

Dat ziet er dan zo uit:[ [url=m/oafMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is de sneeuw weer weg, haal ik het er weer uit, laat het drogen en berg het weer op, tot de volgende sneeuw.


Ja die zag ik ook, waar kun je die kopen?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:04

Ik lees mee voor info over die veren hierboven. Ik ben ook geneigd om een setje van die ringen van hooks te bestellen, al weet ik de maat niet.

Waar ik overigens vooral tegenaan loop nu is niet de sneeuw, maar de gladdigheid die het met zich meebrengt. Blote hoeven kunnen gewoon over de ietwat gladde plekken, maar met ijzers is het vreselijk. Vind het heel eng hier op het erf en in de paddock.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:10

Ik heb die sneeuwveren al jaren geleden besteld bij EMS Paardensport.
Geen idee of die nog bestaan en zoja of die het nog leveren.
Het komt uit Oostenrijk, meen ik, gripp anti schnee ofzoiets heet het.
Je hebt 2 maten, ik heb maat small in de hoeven van mijn haflinger zitten.
Voordeel van stiftgaten hebben is dat je die 5 mm kalkoenen met widiapunten ook kunt indraaien tegen gladheid.
Ik heb naast mijn haflinger gelopen omdat de weg naar stal 1 ijsbaan was van vastgereden sneeuw en ik wilde eerst zeker weten of hij genoeg grip had, voor ik opstapte.
Resultaat was een blije stuiterende pony met volop grip met een baasje ernaast glijdend over de ijsplaten :')
Werkt dus super goed!

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:14

Celebi als de ijzers te hard schuiven kun je nog kunststof beslag proberen.
Dat is net zo stroef als de voet zelf.
En daar zijn dan ook weer dichte zolen voor voor in de winter.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:21

Die heeft mijn smid helaas niet standaard en raadt hij ook niet perse aan. Heb dat ook wel eens overwogen. Nu kom ik het jaar door met nagels met puntjes erin (al waren die nu ook al 2x niet op voorraad helaas), maar met sneeuw en gladdigheid is het dramatisch om ijzers eronder te hebben.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:13

Celebi schreef:
Die heeft mijn smid helaas niet standaard en raadt hij ook niet perse aan. Heb dat ook wel eens overwogen. Nu kom ik het jaar door met nagels met puntjes erin (al waren die nu ook al 2x niet op voorraad helaas), maar met sneeuw en gladdigheid is het dramatisch om ijzers eronder te hebben.


Gelukkig hadden wij bij de paddock en voor de stallen geen last van gladheid. Maar ik heb wel 2x een hele dikke prop uit de ijzers moeten hakken. Die dingen die je in de kalkoen garen draait lijken mij wel erg handig om te hebben liggen. Heb je 2 vliegen in 1 klap. Voor nu helaas te laat, want ik heb deze keer geen gaten in de ijzers laten maken :D en 17-12 staat al gepland om haar een keer zonder te zetten en om te kijken hoe ze nu afsluiten, maar als ze niet te duur zijn, vind ik het niet erg om die dingen gewoon te hebben voor het geval dat.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:20

Celebi schreef:
Die heeft mijn smid helaas niet standaard en raadt hij ook niet perse aan.


Lekker makkelijk...wij van WC eend adviseren.....
Dan zoek je toch een andere smid die wél kunststofbeslag doet. Ik zou mijn smid niet laten bepalen waar zijn voorkeur naar uitgaat in deze. Het is mijn paard en ik rijd erop, hij niet.
(Nou zou ik nooit laten beslaan, maar dat is een andere discussie. ;) )

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:42

Ik heb echt een hele fijne smid, eentje die ook speciaal medisch beslag doet en werkzaam is op een grote kliniek. Nee ik ben juist heel erg blij dat hij nog de moeite doet om ons als particulieren nog erbij te doen.

Dat hij ervaring heeft met kunststof beslag is op zich al heel wat hier in de regio. Maar hij vond het verder niet ideaal voor mijn situatie. Ijzertje met widea puntjes verkoos hij voor mijn paard en zou voor mij ook goedkoper uitkomen. En op zich werkte het voldoende, alleen nu in de gladde periode is het even nagelbijten. Hij komt ook pas weer begin januari dus ik heb er nu vrij weinig aan. Gelukkig strooien ze op stal wel als het moet en misschien dat ik van die inzet ringen ga bestellen voor flinke sneeuwval. Al zijn ijzers op sneeuw ook glad dus of het daadwerkelijk gebruikt zal worden is de vraag.

Toen het twee jaar geleden plots zo enorm sneeuwde heb ik meerdere keren per dag de hoeven ingepakt met zelfklevend verband en daaromheen een berg ducttape. Werkte geweldig, maar was zo snel stuk dat ik elke keer weer kon komen om het opnieuw te doen. Heb van die stoffen behandelschoenen toen gehaald en er omheen gebonden en dat hield wel een paar dagen. Hij liep ermee te sloffen als een gek, maar glijden deed hij niet ermee.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:51

Celebi schreef:
Ik lees mee voor info over die veren hierboven. Ik ben ook geneigd om een setje van die ringen van hooks te bestellen, al weet ik de maat niet.

Waar ik overigens vooral tegenaan loop nu is niet de sneeuw, maar de gladdigheid die het met zich meebrengt. Blote hoeven kunnen gewoon over de ietwat gladde plekken, maar met ijzers is het vreselijk. Vind het heel eng hier op het erf en in de paddock.

Gewoon ijs-kalkoenen er in draaien, is je probleem zo opgelost. Die kan je er ook zo in en uit zetten als het wel of niet vriest, veel paarden hier in Zweden staan er gewoon 24/7 mee in de wintermaanden en dat gaat prima. Heb daarmee zelfs over ijs gedraafd en gegaloppeerd dus dat is gewoon hartstikke veilig. Tot 8mm wordt aangeraden als je ze ook op de wei in hebt, mijn paard is erg flexibel in de benen dus op de wei stel ik het zo lang mogelijk uit om ze in te draaien want als ze zichzelf slaan krijg je wel fikse wondjes :+

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:57

Piekosjj schreef:
Gewoon ijs-kalkoenen er in draaien, is je probleem zo opgelost. Die kan je er ook zo in en uit zetten als het wel of niet vriest, veel paarden hier in Zweden staan er gewoon 24/7 mee in de wintermaanden en dat gaat prima. Heb daarmee zelfs over ijs gedraafd en gegaloppeerd dus dat is gewoon hartstikke veilig. Tot 8mm wordt aangeraden als je ze ook op de wei in hebt, mijn paard is erg flexibel in de benen dus op de wei stel ik het zo lang mogelijk uit om ze in te draaien want als ze zichzelf slaan krijg je wel fikse wondjes :+


Maar dat helpt toch niet tegen die dikke proppen ijs onder de hoeven? Alleen tegen het uitglijden.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:07

Wat ik mij afvraag is. Is kunststof beslag of duplos geen optie?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:12

Kunststof beslag helpt zeker ja, maar het moet wel bij je paard passen en je moet een smid hebben die het kan beslaan. Maar het is vaak alleen nuttig als je paard altijd op kunststof staat want die sneeuw en ijzel komt toch nooit net voor een nieuwe bekapbeurt en is vaak ook niet zomaar op voorraad in je maat bij een smid.

Ik ga me even inlezen in kalkoenen. Niet dat ik daar nu wat aan heb want de smid komt pas weer in januari, maar meestal in de eerste maanden van het jaar valt er tegenwoordig wel wat sneeuw dus dan ben ik wellicht wel voorbereid. Die inzet ringen erbij en dan lijkt het wel een redelijke combinatie..