Hoefijzers en sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:46

Volgens mij werkt het alleen als je er volledige zooltjes onder doet.

Ik had voorheen ook altijd speciaal sneeuwbeslag er onder, maar alsnog klonten.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:09

Ik heb het idee dat niks werkt. :')

Baalde wel want ik had me echt voorgenomen om te gaan longeren vandaag. Die dingen zijn inderdaad wel goed blijven zitten! Moet ook wel want ik denk dat ik ze er niet meer uit ga krijgen zo strak zitten ze. :+

Die kalkoenen zijn wel echt top. Was even gedoe om ze in te draaien met een pony die niet zijn been omhoog wilde houden en de stiftgaten die helemaal vol zand zaten, maar toen ik ze eenmaal in had kon ik gewoon door de dunne laag sneeuw en over het laagje ijs op de stenen lopen. Was echt verbaasd gewoon. Heb ze vannacht op stal in laten zitten. In die zachte dikke potstal bodem zal hij er niet echt wat van merken, maar dan gaat ie morgenochtend in ieder geval veilig over de stenen naar de paddock en dan haal ik ze er later op de dag als het gaat dooien wel vanaf.

Op het ijs met ijzers:

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:12

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier idd plastic ringen eronder laten zetten.

Zal kijken of ik een plaatje kan vinden.

Deze
https://www.mustad.com/nl_nl/verzorging ... neeuwzolen

Deze hebben het gisteren en vandaag goed gedaan.

Maar is pas het eerste jaar dat ik ze heb.

Misschien zeg ik morgen wat anders.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:13

Had ik die nou maar onder mijn ijzers laten slaan, maar daar heb ik echt totaal niet overna gedacht.. Alleen aan de stiftgaten. -O-

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:20

Die van mij waren gisteren als idioten door de bak aan t rennen. Met klonten, maar geloof niet dat ze er last van hadden :')

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:33

Celebi mijn paard staat nu al twee weken 24/7 met sneeuwstiften er in, ook op stal en ga regelmatig een stukje over straat. Ze lijkt er geen last van te hebben en stapt ook hetzelfde als zonder stiften. Daarentegen vind ze het wel verschrikkelijk om ze in te laten draaien want dan moet ze natuurlijk wat langer met 'r been in de lucht staan want ik ben niet zo handig met dat soort dingen :+ Dus zo lang er sneeuw/ijs ligt laat ik ze er eigenlijk gewoon in zitten, scheelt een hoop 'vechten'.

Dit keer had ik ook wat minder geluk met de sneeuwringen dan bij onze eerste sneeuwbui. Denk dat het ook een beetje aan de type sneeuw ligt? Nu is bij ons alle sneeuw opgevroren en veel harder, daardoor komt er nu eigenlijk geen sneeuw in de hoeven, terwijl vorige week toen we veel zachte 'fluff' sneeuw hadden er best wel wat ijsklonten in bleven zitten. Dat drukte dan die hele ring ook een stuk naar achter waardoor de functie nóg minder werd. Al zijn de klonten er nog steeds wel veel makkelijker uit te krijgen dan zonder sneeuwringen :D

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:06

DuoPenotti schreef:
Ik ben heel blij met de plastic ringen die de smid eronder heeft gezet.
Geen klompje gezien.


Hier ook! Zitten er vast onder dus geen gepruts met aan en uit. Doe er 2 beslagbeurten mee (dus 14 weken). Net een poos gewandeld in de bak met wat sneeuw, geen klomp gezien.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:10

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb met protoplast thuis twee kunstof schijven gemaakt voor mn stalgenootje. Je kan ze ook kopen speciaal voor paarden, dan heet het snowguard en is het heel veel duurder)

Op stal ze in heet water gelegd tot zo zacht en kneedbaar waren en ze ze toen geplaatst.
Ene hoef zit de groene schijf, de andere de oranje.

Ze blijven super goed zitten, paard loopt 24/7 in de kudde in de sneeuw maar heeft geen klompen meer.

https://protoplast.nl/
https://www.snowguard.nl/

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:11

Naskapower schreef:
[ [url=m/8VLo73.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6B0Eu3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb met protoplast thuis twee kunstof schijven gemaakt voor mn stalgenootje. Je kan ze ook kopen speciaal voor paarden, dan heet het snowguard en is het heel veel duurder)

Op stal ze in heet water gelegd tot zo zacht en kneedbaar waren en ze ze toen geplaatst.
Ene hoef zit de groene schijf, de andere de oranje.

Ze blijven super goed zitten, paard loopt 24/7 in de kudde in de sneeuw maar heeft geen klompen meer.

https://protoplast.nl/
https://www.snowguard.nl/


Handig en hoe verwijder je dit straks?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:15

Saaams schreef:
Naskapower schreef:
[ [url=m/8VLo73.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6B0Eu3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb met protoplast thuis twee kunstof schijven gemaakt voor mn stalgenootje. Je kan ze ook kopen speciaal voor paarden, dan heet het snowguard en is het heel veel duurder)

Op stal ze in heet water gelegd tot zo zacht en kneedbaar waren en ze ze toen geplaatst.
Ene hoef zit de groene schijf, de andere de oranje.

Ze blijven super goed zitten, paard loopt 24/7 in de kudde in de sneeuw maar heeft geen klompen meer.

https://protoplast.nl/
https://www.snowguard.nl/


Handig en hoe verwijder je dit straks?


Als het goed is zou je het via de hoefbal met een hoevenkrabber moeten kunnen verwijderen.
Maar haar Smid kwam sowieso al komende week, dus als het er niet uit gaat is dat ook geen groot probleem :o

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:17

Ja, werkt dat beter? Die heeft Kramer ook zag ik maar een stuk duurder. Komt nu niet meer op tijd binnen natuurlijk, maar als het beter werkt zou dat wel fijn zijn. Doet het geen zeer om dat weer los te trekken?

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:23

Ik kom even volgen.
Lesgenootjes hebben die zooltjes en kwamen gisteren rijdend naar de les, ze zijn er zeer positief over. Ik overwoog zelf om die ringen te kopen maar dat werkt dus niet voldoende?

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:28

Die van mij staat 24/7 buiten in de kudde en heb sokken om z'n hoef gedaan met daaroverheen een spring schoen. Werkt bij mij top, de sokken zijn nog niet kapot gegaan tot nu toe.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:31

Misschien dat die ringen in echte sneeuw wel werken, maar in een natte blubberbak met her en der een klein laagje sneeuw/ijs was het echt helemaal niks.. Twijfel nu of ik die kneedbare zooltjes nog koop voor de volgende sneeuw periode.

Sokken houden het hier geen dag uit denk ik. Hij sleet door lagen zelfklevend verband en daaromheen lagen aan ducttape heen alsof het niks was. Ik heb van die stoffen behandel schoenen aan gedaan en daar sleet ie uiteindelijk na een dag of 3/4 doorheen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:43

Celebi schreef:
Ja, werkt dat beter? Die heeft Kramer ook zag ik maar een stuk duurder. Komt nu niet meer op tijd binnen natuurlijk, maar als het beter werkt zou dat wel fijn zijn. Doet het geen zeer om dat weer los te trekken?


Ik zou zelf gewoon de protoplast bestellen ipv zo'n veel te dure schijf van de kramer of van snowguard :o .
Ik heb 50 gram per schijf gebruikt, dat was voldoende Bii hele grote hoeven zou ik iets meer gebruiken.
Dan heb je aan een zakje van 250 gram ruim voldoende als je 4 ijzers zou hebben.
Schijven thuis vast maken en daarna de instructievideo van snowguard kijken.
Zakje pigmenten mee bestellen zou ik wel doen. Een witte schijf in de sneeuw is lastig zoeken indien het toch los zou gaan.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:06

Ik heb een set sneeuwringen te koop met tang, staat op de Boktmarkt en op Marktplaats. Bij mij werkte het goed.
Bij interesse graag pb of bericht via Marktplaats.
Voor voorhoef, hoefijzer maat 2. Mijn paard heeft geen ijzers meer dus wij hebben ze niet meer nodig.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:45

Ik wil alleen die tang, kan dat ook? :+

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:12

Naskapower schreef:
Celebi schreef:
Ja, werkt dat beter? Die heeft Kramer ook zag ik maar een stuk duurder. Komt nu niet meer op tijd binnen natuurlijk, maar als het beter werkt zou dat wel fijn zijn. Doet het geen zeer om dat weer los te trekken?


Ik zou zelf gewoon de protoplast bestellen ipv zo'n veel te dure schijf van de kramer of van snowguard :o .
Ik heb 50 gram per schijf gebruikt, dat was voldoende Bii hele grote hoeven zou ik iets meer gebruiken.
Dan heb je aan een zakje van 250 gram ruim voldoende als je 4 ijzers zou hebben.
Schijven thuis vast maken en daarna de instructievideo van snowguard kijken.
Zakje pigmenten mee bestellen zou ik wel doen. Een witte schijf in de sneeuw is lastig zoeken indien het toch los zou gaan.


Dankjewel voor de tip! Dan ga ik dat denk ik maar bestellen.

Enige wat ik me afvraag of dat protoplast even goed weer los te maken is als die snowguard? Niet dat ik straks de hoef beschadig met iets wat er niet voor gemaakt is..

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:29

Citaat:
Enige wat ik me afvraag of dat protoplast even goed weer los te maken is als die snowguard? Niet dat ik straks de hoef beschadig met iets wat er niet voor gemaakt is..


Is hetzelfde materiaal, alleen creatieve marketing

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:30

Ah top, ja dat wilde ik weten haha. Alles met paard erop is 3x zo duur. :')

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:58

Kun je de protoplast er langere tijd onder laten zitten? Kan de hoef zo nog wel ademen (of zeg ik iets stoms :+ )?

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:51

Nou mijn Kramer sneeuwringen zijn vandaag verloren gegaan :').

Hoe het het inderdaad met die klei? Hoe lang blijft dat ongeveer zitten?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:52

Bij mij zaten die ringen nog steeds, dag 3 al. Maar goed ze waren ook echt wel iets te groot dus ik denk dat ik ze er eerder uit moet knippen dan dat ze er zelfstandig uit gaan vallen. :')

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:56

Lys_PPA schreef:
Kun je de protoplast er langere tijd onder laten zitten? Kan de hoef zo nog wel ademen (of zeg ik iets stoms :+ )?

Bij die voetballen sluit het niet aan dus er kan gewoon lucht tussendoor. Ik zou het wel na de sneeuw weer verwijderen want je kan nu natuurlijk niet bij de straal.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:00

Ik denk dat ik dat spul er bij lange sneeuwval elke paar dagen eraf zou trekken en het er, na even luchten tijdens het voeren/poetsen, weer in plakken. Het is herbruikbaar dus dan kun je mooi even alles onder dat plakkaat controleren. Ik heb het in ieder geval besteld, maar het zal waarschijnlijk pas na de sneeuw binnen komen.