Hoefijzers en sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:13

SjonnieZ schreef:
Wat ik mij afvraag is. Is kunststof beslag of duplos geen optie?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja heb ik.
Maar in de winter dan toch met dichte zool.
Dát ging geweldig. :j

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:55

Marije_jiplover schreef:
Ik heb die sneeuwveren al jaren geleden besteld bij EMS Paardensport.
Geen idee of die nog bestaan en zoja of die het nog leveren.
Het komt uit Oostenrijk, meen ik, gripp anti schnee ofzoiets heet het.
Je hebt 2 maten, ik heb maat small in de hoeven van mijn haflinger zitten.
Voordeel van stiftgaten hebben is dat je die 5 mm kalkoenen met widiapunten ook kunt indraaien tegen gladheid.
Ik heb naast mijn haflinger gelopen omdat de weg naar stal 1 ijsbaan was van vastgereden sneeuw en ik wilde eerst zeker weten of hij genoeg grip had, voor ik opstapte.
Resultaat was een blije stuiterende pony met volop grip met een baasje ernaast glijdend over de ijsplaten :')
Werkt dus super goed!


Ik heb ze vorig jaar via fb gevraagd of ze nog te bestellen waren en dat kon, heb ze nog niet nodig gehad.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:03

Op hun website staat dat ze nu definitief zij uitverkocht (bericht van 27 november)

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:05

SandraWierda schreef:
Piekosjj schreef:
Gewoon ijs-kalkoenen er in draaien, is je probleem zo opgelost. Die kan je er ook zo in en uit zetten als het wel of niet vriest, veel paarden hier in Zweden staan er gewoon 24/7 mee in de wintermaanden en dat gaat prima. Heb daarmee zelfs over ijs gedraafd en gegaloppeerd dus dat is gewoon hartstikke veilig. Tot 8mm wordt aangeraden als je ze ook op de wei in hebt, mijn paard is erg flexibel in de benen dus op de wei stel ik het zo lang mogelijk uit om ze in te draaien want als ze zichzelf slaan krijg je wel fikse wondjes :+


Maar dat helpt toch niet tegen die dikke proppen ijs onder de hoeven? Alleen tegen het uitglijden.

Ja dan doe je dus zooltjes/sneeuwringen en kalkoenen :j Celebi had het daar nl alleen over ijs en gladheid :)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:06

Ik had tegen de klonten voorheen altijd vanaf november tot maart de sneeuwringen tussen hoef en ijzers. Die kun je meerdere beslagbeurten gebruiken. In deed twee winters met zo een setje.

Voor meer grip kalkoengaten en bij gladheid widiakalkoenen erin gedraaid.

https://www.demenner.nl/product/kalkoen-met-widiapunt/

Daarmee kon ik veilig op pad!

Edit: link toegevoegd

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:12

Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft voor ijzers. Ze krijgt in de winter er sneeuwringen tussen geslagen zoals de link op de eerste pagina. Ze kunnen meestal 2 beslagbeurten mee en dan is de winter vaak alweer voorbij. Geen ijsklompen meer !! Rijden doen we niet meer en we gaan niet wandelen op de weg als t glad is, maar verder blijft ze gewoon lekker 24/7 buiten lopen zolang dat qua kou en blij paard kan.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:54

Die kalkoenen zijn nog best hoog.. Staan ze daar niet gruwelijk scheef op als ze over verharde straat lopen? De paddock en het zand worden namelijk nooit echt glad. Wel knoerthard, maar de bestrating is vooral het probleem natuurlijk.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:15

Celebi schreef:
Die kalkoenen zijn nog best hoog.. Staan ze daar niet gruwelijk scheef op als ze over verharde straat lopen? De paddock en het zand worden namelijk nooit echt glad. Wel knoerthard, maar de bestrating is vooral het probleem natuurlijk.


Ik gebruikte het voor door de sneeuw te rijden. Dan zijn die kalkoenen prima maar op het harde lopen ze inderdaad scheef, ze zijn 6 mm hoog.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:26

Ik liet met beslaan in oktober altijd sneeuwringen/zooltjes er in zetten en ijzers waar puntjes in kunnen.

Wij reden dan ook alleen maar buiten en dit werkte hier top. Wel zoveel mogelijk in de berm en niet op de weg ivm het scheef lopen.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:22

Hmm ja maar dat is nou net waar ik wat voor zoek. Het zand in de paddock is hier altijd wel stroef zat als het bevroren is, maar de stenen kunnen flink glad zijn. Daar zoek ik iets voor maar dan zijn kalkoenen dus denk ik ook niet geschikt?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:30

Celebi schreef:
Hmm ja maar dat is nou net waar ik wat voor zoek. Het zand in de paddock is hier altijd wel stroef zat als het bevroren is, maar de stenen kunnen flink glad zijn. Daar zoek ik iets voor maar dan zijn kalkoenen dus denk ik ook niet geschikt?

Misschien wideapuntjes?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:31

Ik heb altijd jaarrond buiten gereden, dus ik liet in de "risico op sneeuw maanden" ijzers er onder zetten met een sneeuwrubber tussen de zool en het ijzer. Werkte hartstikke goed! Die sneeuwringen die je er zelf tussen kon klemmen heb ik ook geprobeerd, maar die was ik na 1 drafje al kwijt helaas.

Daarnaast liet ik mijn paard dan beslaan met ijzers waar ik zelf nog een kalkoen met widiapuntje in kon zetten als ik op pad ging. Ik had de laagst mogelijke. Heb zo echt top buiten kunnen rijden in sneeuw en ijs, ondanks de ijzers.

Insmeren met hoefvet heb ik ook nog wel eens geprobeerd voordat ik aan sneeuwbeslag begon, maar dat hielp niet. Misschien bij heel koud weer, maar zodra er ook maar een beetje blubber of plassen zijn ben je zo je laagje vet onder de hoeven kwijt en zitten er al snel harde ijsballen tussen de ijzers geklemd.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:52

Ik ga de sneeuwringen weer erbij zoeken, dan kan de smid ze er weer bij onder slaan. Ik heb ergens het vermoeden dat we dit jaar nog weleens echt een pak sneeuw kunnen krijgen. :=

Handig dit topic. :D

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 15:57

Weet iemand nog een adres in NL waar je die sneeuwveren kunt bestellen? EMS paardensport verkoopt ze niet meer.

En iemand die verstand heeft van de maatvoering, mijn pony heeft maat 0 ijzers onder welke maat sneeuwveren moet ik dan hebben? En is de kleur bepalend voor de maat?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:06


Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:10


Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:13

Wij gebruiken sneeuwringen en 2 kalkoenen per hoef. Prima te doen op de weg en in het bos! We rijden alleen als er echt sneeuw ligt en niet zo'n ijslaag, anders vind ik het te eng hoor. :')

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:03


pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:22

Ik heb de mijne in de winter niet op ijzers vanwege de sneeuw en gladheid. Ik rijd (men)toch erg weinig op straat in de kou. En die paar keer dat ik wel ga kan ze prima zonder. In het verleden zette ik er wel eens een stuk tuinslang in zoals de hoefringen dat werkte ook.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 13:37

Zit ik net even op de site van Kramer te sneupen, blijken zij de anti klonter inzet ringen ook te verkopen. Nu is Mellow vandaag van de ijzers gegaan dus voor dit seizoen heb ik ze niet meer nodig, maar misschien anderen nog wel.

https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... p-Voor?d=1

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:58

SandraWierda schreef:
Zit ik net even op de site van Kramer te sneupen, blijken zij de anti klonter inzet ringen ook te verkopen. Nu is Mellow vandaag van de ijzers gegaan dus voor dit seizoen heb ik ze niet meer nodig, maar misschien anderen nog wel.

https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... p-Voor?d=1

Die zijn een stuk vriendelijker geprijsd

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 16:04

[quote="
Die zijn een stuk vriendelijker geprijsd[/quote]

Ja dat vond ik ook :j

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoefijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:14

Ervaring bij stalgenoten is dat je die heel snel verliest in de sneeuw.

Mijn setjes sneeuwveren waren idd fors duurder, maar ze werken wel en het oudste setje dat ik heb, is nu meer dan 8 jaar oud en nog lang niet versleten, dus dat was wat mij betreft echt wel de moeite.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 16:16

Marije_jiplover schreef:
Ervaring bij stalgenoten is dat je die heel snel verliest in de sneeuw.

Mijn setjes sneeuwveren waren idd fors duurder, maar ze werken wel en het oudste setje dat ik heb, is nu meer dan 8 jaar oud en nog lang niet versleten, dus dat was wat mij betreft echt wel de moeite.


Dat zijn die je met kalkoenen bevestigt toch?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:28

Kleine update: ik heb stiftgaten in mijn ijzers laten boren vandaag en heb een setje kalkoenen besteld voor als het gaat sneeuwen!

Nu nog sneeuw ringen bestellen. Had iemand die hier? Zag ze bij Kramer maar de tang is niet beschikbaar dus ben bang dat ik er dan weinig aan heb. :o