De hele winter dezelfde deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:13

Elisa als ik in de nacht alleen een deken op zou doen om vachtgroei tegen te gaan dan zou ik dat in juli/augustus al moeten doen en het heeft eerder met licht te maken dan met warmte. Ik scheer altijd eind augustus/begin september beide voor het eerst. Dan mag de 16 jarige lekker een wintervacht gaan groeien en krijgt hij daarna alleen nog maar een jacht patroon eruit en gaat de 8 jarige nog een paar keer kaal want hij werkt meer en heeft het niet zo snel koud.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:17

Dekens helpen niet tegen het aanmaken van de wintervacht. Dat is echt zo'n hardnekkig misverstand. De lengte van de dagen bepaalt de aanmaak van wintervacht.

Dekens zorgen er wel voor dat de vacht wat korter blijft én zorgt er natuurlijk voor dat de vacht platter ligt waardoor het lijkt alsof het paard minder wintervacht aanmaakt.

Maar dekens helpen niet tegen aanmaken van de wintervacht.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:21

Vreemd dat mensen dan dekens gebruiken om paarden korter in het haar te houden en dit ook geleerd wordt op alle paarden opleidingen. :D :+

Anyway, bij mij werkt het gelukkig al 25 jaar goed zoals ik het doe. :-)
Hoef ook nooit te scheren of moeilijk lopen doen. Maar goed, ieder moet doen wat hij/ zij denkt dat het beste is.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:24

Het is bewezen dat het niet werkt, maar you do you! :)

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:25

Het is ook nogal een verschil tussen wat de mijne produceren aan vacht en wat een warmbloed gemiddeld genomen heeft. :P
Al ken ik wel mensen die hun Shetlanders dus tricken door het licht langer aan te laten s avonds waardoor er dan minder vacht op komt. En er dan ook inderdaad al vrij vroeg dekens op gooien. Maar ik vind het sneu om zelfs maar mijn pony's als ze al geschoren zijn bij 15+ graden onder een deken te gooien, laat staan ongeschoren. Dan scheer ik wel wat vaker.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:29

Mijn kruising Fjord, zijn gehele leven al buitenpaard, maakt in augustus al vacht aan en het is véél te warm voor hem om dan de nachten een deken op te doen. Daarbij groeit de vacht hier ook met deken inderdaad.

Scheren doe ik niet aan, ik vind de eigen weerstand van mijn paard erg belangrijk. En ik heb diverse dekens/liners en véél meer dan een 100 grams is hier niet nodig. Kan er nog 150 van maken, áls het moet, maar is tot op heden echt niet nodig. Ook niet bij -10.

Wat ik zeg, wij zijn er 2x per dag, soms 3x, kleine moeite om paardlief elke keer te checken.

(Vries)kou trekt hij goed, maar guur nat weer niet....

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:33

Elisa2 schreef:
Vreemd dat mensen dan dekens gebruiken om paarden korter in het haar te houden en dit ook geleerd wordt op alle paarden opleidingen. :D :+

Anyway, bij mij werkt het gelukkig al 25 jaar goed zoals ik het doe. :-)
Hoef ook nooit te scheren of moeilijk lopen doen. Maar goed, ieder moet doen wat hij/ zij denkt dat het beste is.

Hier hetzelfde hoor.
Juiste moment met de juiste dekens beginnen. En scheren is niet nodig.
Gaat er ‘iets’ niet volgens het juiste management (bijv als je het uit handen geeft), sta ik ineens met IJslanders.
Maar vooralsnog als ik zelf de dekens regel, hoef ik niet te scheren. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:26

Elisa2 schreef:
Vreemd dat mensen dan dekens gebruiken om paarden korter in het haar te houden en dit ook geleerd wordt op alle paarden opleidingen. :D :+

Anyway, bij mij werkt het gelukkig al 25 jaar goed zoals ik het doe. :-)
Hoef ook nooit te scheren of moeilijk lopen doen. Maar goed, ieder moet doen wat hij/ zij denkt dat het beste is.

Ze gebruiken vooral licht en scheerapparaten. Lampen aan om 6u 's ochtends, uit 22u 's avonds.

De hypofyse wordt door afnemende uren licht geprikkeld om wintervacht aan te maken.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:31

Ik gebruik onderstaand schema aan als leidraad, die vond ik op Google:

Afbeelding

Belangrijkste is natuurlijk om naar het paard te kijken en ook rekening te houden met temperatuurschommelingen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:34

Oei, nou, bovenstaande leidraad gaat bij de mijne dus écht niet op.... :o
Véél te warm....

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:35

O het kan zo enorm zoeken zijn in de eerste jaren!

Mijn merrie (shetlander op leeftijd, ongeschoren en decoratiepony die niet werkte) had ook dekens nodig omdat ze anders te veel inviel. Ze had een ponymodel van Rhino met dan van die liners er onder. En die wisselde ik, soms wel twee keer per dag. Op een gegeven moment wist ik bij haar wel ongeveer welke liner ze bij welke temperatuur nodig had. Wat ook nog meespeelt is de wind, hoe meer wind hoe eerder ze een (dikkere) liner nodig had.

Als graadmeter had ik met blote hand voelen dicht op de huid. Dus niet aan de buitenkant van de vacht, maar op de huid zelf. Of het daar wel warm was, maar niet té. Daarnaast voelde ik aan de onderkant van de oren (dus zeg maar daar waar de oren aan het hoofd vastzitten). Als het daar koud is heeft je paard het koud. En dan nog de algemene visuele indruk: zag ze er gewoon normaal en monter uit of stond ze in de schuilstal aan een hooinet te plukken met weinig tekenen dat ze buiten was geweest (maw veel mest en weinig loopafdrukken).

Die drie dingen samen gebruikte ik om mijn afweging te maken. Soms stond ze dagen- of wekenlang onder dezelfde deken+liner, en soms wisselde ik 's ochtends en 's avonds. Bij voorbeeld op zonnige dagen met koude nachten.

Succes. Kijk naar je paard, jij kent haar het beste. En keer met en van haar :) Je zult je in het begin best wel eens vergissen maar als je in de eerste winter goed blijft kijken en voelen zul je volgend jaar veel makkelijker het dekenseizoen in gaan.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:45

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Vreemd dat mensen dan dekens gebruiken om paarden korter in het haar te houden en dit ook geleerd wordt op alle paarden opleidingen. :D :+

Anyway, bij mij werkt het gelukkig al 25 jaar goed zoals ik het doe. :-)
Hoef ook nooit te scheren of moeilijk lopen doen. Maar goed, ieder moet doen wat hij/ zij denkt dat het beste is.

Ze gebruiken vooral licht en scheerapparaten. Lampen aan om 6u 's ochtends, uit 22u 's avonds.

De hypofyse wordt door afnemende uren licht geprikkeld om wintervacht aan te maken.


Maar de dikte van de vacht kan je wel beïnvloeden. De wintervacht zelf niet, maar praat wel makkelijk als je de dikte kan beïnvloeden, daarom roepen mensen toch snel dat paard geen wintervacht heeft als ze een dunne wintervacht hebben. Dat kan ook zonder scheren hoor. Licht is belangrijk, maar ook gezondheid van paard en de dekens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:54

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Ze gebruiken vooral licht en scheerapparaten. Lampen aan om 6u 's ochtends, uit 22u 's avonds.

De hypofyse wordt door afnemende uren licht geprikkeld om wintervacht aan te maken.


Maar de dikte van de vacht kan je wel beïnvloeden. De wintervacht zelf niet, maar praat wel makkelijk als je de dikte kan beïnvloeden, daarom roepen mensen toch snel dat paard geen wintervacht heeft als ze een dunne wintervacht hebben. Dat kan ook zonder scheren hoor. Licht is belangrijk, maar ook gezondheid van paard en de dekens.

Ja, je beinvloed wel wat met de dekens, maar echt niet heel veel. Een deken zorgt er voornamelijk voor dat de vacht platter blijft liggen en het paard warm is/blijft. Licht beïnvloed de aanmaak van zomer- en wintervacht, dat is onderzocht.

Als het in de zomer 10 graden is, schieten de paarden ook niet de wintervacht in. Bij 14 graden in februari valt die wintervacht niet opeens uit.

Ik denk dat er bij wintervachtdikte ook een stukje genetische aanleg komt kijken, trouwens.

Men moet lekker doen wat men goeddunkt, alleen kom je met 500 gram dekens niet ver wanneer het op stal om 10u licht is en om 16u weer donker.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:05

Dat is logisch, dat is gewoon de biologische klok dat ze in Februari/ Maart en September/Oktober gaan verharen.

Bij paarden die regelmatig gereden worden is de groei van de wintervacht niet altijd wenselijk. Paarden zweten eerder en het duurt langer voor ze weer opgedroogd zijn. Wil je voorkomen dat de vacht groeit, begin dan in het najaar al met een dunne deken en gebruik naarmate het kouder wordt een dikkere deken of een extra liner. Goed ademende dekens kunnen zowel op stal als buiten gebruikt worden en ze kunnen bij een weloverwogen gebruik helpen om de aanmaak van een wintervacht te voorkomen of te beperken. Heeft jouw paard toch een wintervacht ontwikkeld, dan is scheren van het winterhaar een oplossing waardoor je voorkomt dat jouw paard overmatig zweet en te lang nat bezweet op stal staat. Bekijk per situatie en paard of je gaat scheren, een deken gebruikt of dat jouw paard puur natuur de winter doorgaat. Hou je niet vast aan 1 ding, maar kijk naar de behoefte van jouw paard.

Bron: https://www.paardendrogist.nl/blog/de-wintervacht

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:06

Ik kon het per jaar beïnvloeden bij hetzelfde paard met dezelfde lampen en tijdschema. Dus niet alleen vacht die plat ligt of niet.
En als ze niet fit waren schoot elk paard dat ik heb gehad dikker in de vacht, ondanks dezelfde lampen, dekens en tijd dat de lampen aanstonden. Vond ik ook bijzonder, maar toch al bij paard of 4 van mezelf gezien. Hoewel de natuur wel erg slim is, dus jezelf warmer houden als je niet fit bent zou wel goede oplossing zijn. Wel als ze dus niet fit waren als de vacht in aanmaak was, niet bijvoorbeeld in januari oid pas.

Naast aanleg idd, want degene die sowieso dikke vacht kregen moesten sowieso geschoren en kon je niet genoeg beïnvloeden om dat niet te hoeven doen. Degene die wel dun genoeg bleven, en snel genoeg droog haha, konden wel beïnvloed worden om net wat korter te houden nog. Maar dat is idd een klein verschil, niet van wel scheren naar totaal niet nodig.

Alleen he? Wij zien op stal dus dat als het weer ineens extreem verandert tijdens de rui dat paarden dus wel tijdelijk stoppen met de rui. (Die van winter naar zomer bijvoorbeeld) Die vind ik wel heel apart en zijn we met een paar aan het bijhouden. Of het echt met weer veranderingen is, maar laatste 2 jaar was dat wel zo apart genoeg. Ook niet dezelfde periode dat ze ineens stopten, maar elk jaar andere.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:10

Maak daar maar rustig april-mei-juni van voor van winter naar zomer en dan augustus voor het alweer terug schieten in de wintervacht. :n
Lang leve het scheerapparaat. En ja dit is al jaren stabiel bij de mijne en eigenlijk zie ik dit patroon bij alle kleine pony's in mijn omgeving. Mijn pony's hebben eigenlijk mei/juni ook pas dat hun zomervacht onder de wintervacht zit en dat ze weer kleur krijgen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:10

Interessant.. hier was er een die eind augustus al wintervacht aanmaakte en toen kwam er nog een hittegolf..(arm paard)

Ik denk dat het qua weer ook wel steeds moeilijker voor ze wordt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:13

Jorex schreef:
Maak daar maar rustig april-mei-juni van voor van winter naar zomer en dan augustus voor het alweer terug schieten in de wintervacht. :n
Lang leve het scheerapparaat. En ja dit is al jaren stabiel bij de mijne en eigenlijk zie ik dit patroon bij alle kleine pony's in mijn omgeving. Mijn pony's hebben eigenlijk mei/juni ook pas dat hun zomervacht onder de wintervacht zit en dat ze weer kleur krijgen.


Maar is dat ook weer niet de genen? Hadden ze op de shetland eilanden eerder al vacht nodig? De welsh cob hier heeft ook enorme vacht, wel iets later maar wel duidelijk eerder als de rest. Die komt ook echt uit Engeland als import en wel ander type als wat je hier ziet. Meer de recreatie cob ipv het show type.

Die kwpners kan je weinig over zeggen. Sommige zijn enorme teddyberen en andere halve naaktkatten in de winter. :') Zal wel iets genetisch inzitten maar veel meer variatie natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:21

Elisa2 schreef:
Dat is logisch, dat is gewoon de biologische klok dat ze in Februari/ Maart en September/Oktober gaan verharen.

Bij paarden die regelmatig gereden worden is de groei van de wintervacht niet altijd wenselijk. Paarden zweten eerder en het duurt langer voor ze weer opgedroogd zijn. Wil je voorkomen dat de vacht groeit, begin dan in het najaar al met een dunne deken en gebruik naarmate het kouder wordt een dikkere deken of een extra liner. Goed ademende dekens kunnen zowel op stal als buiten gebruikt worden en ze kunnen bij een weloverwogen gebruik helpen om de aanmaak van een wintervacht te voorkomen of te beperken. Heeft jouw paard toch een wintervacht ontwikkeld, dan is scheren van het winterhaar een oplossing waardoor je voorkomt dat jouw paard overmatig zweet en te lang nat bezweet op stal staat. Bekijk per situatie en paard of je gaat scheren, een deken gebruikt of dat jouw paard puur natuur de winter doorgaat. Hou je niet vast aan 1 ding, maar kijk naar de behoefte van jouw paard.

Bron: https://www.paardendrogist.nl/blog/de-wintervacht

Dit is echt een verkooppraatje. Wintervacht wordt veroorzaakt door vermindering van lichturen. Daar doet een deken niets tegen.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:52

Het ligt echt aan je paard.

Op mijn oudje ligt nu sinds een week of 6 een 300 gram, daarvoor een 100/150 gram.
Dat had ik voorheen teveel gevonden qua temperatuur, maar ik merkte dat zij het nodig had.

Normaal gesproken hanteer ik de richtlijn;
Bij temperaturen onder de 10 gooi ik er 150 a 200 gram op.
Bij temperaturen onder 0 gooi ik er 300 op.

Er ligt zelden 0 gram op, omdat ik van mening ben dat je met een deken de zelf isolerende werking van de vacht plat drukt en daarom dus automatisch een gevoerde deken dient te gebruiken.

Ik heb wel bewust meerdere dekens per paard omdat ik wil kunnen wisselen op hele slechte dagen.
Als ze bijv. al 3 dagen in de zeikende regen staan zuigt zo'n deken toch vol.
Ook al lekt het niet door, het wordt wel zwaar en dan vind ik het fijn om een "verse" droge te kunnen pakken.
Kan de natte deken mooi drogen en heeft het paard even niet zo'n zeiknat zwaar ding op liggen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:59

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is logisch, dat is gewoon de biologische klok dat ze in Februari/ Maart en September/Oktober gaan verharen.

Bij paarden die regelmatig gereden worden is de groei van de wintervacht niet altijd wenselijk. Paarden zweten eerder en het duurt langer voor ze weer opgedroogd zijn. Wil je voorkomen dat de vacht groeit, begin dan in het najaar al met een dunne deken en gebruik naarmate het kouder wordt een dikkere deken of een extra liner. Goed ademende dekens kunnen zowel op stal als buiten gebruikt worden en ze kunnen bij een weloverwogen gebruik helpen om de aanmaak van een wintervacht te voorkomen of te beperken. Heeft jouw paard toch een wintervacht ontwikkeld, dan is scheren van het winterhaar een oplossing waardoor je voorkomt dat jouw paard overmatig zweet en te lang nat bezweet op stal staat. Bekijk per situatie en paard of je gaat scheren, een deken gebruikt of dat jouw paard puur natuur de winter doorgaat. Hou je niet vast aan 1 ding, maar kijk naar de behoefte van jouw paard.

Bron: https://www.paardendrogist.nl/blog/de-wintervacht

Dit is echt een verkooppraatje. Wintervacht wordt veroorzaakt door vermindering van lichturen. Daar doet een deken niets tegen.


Dan zullen we in vervolg alle paarden maar zonder dekens laten en dag en nacht het licht aan en blijven ze vast kort in het haar. :D

Oja, ze verkopen ook geen paardendekens. ;)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-12-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:01

BarbaLala schreef:
Het ligt echt aan je paard.

Op mijn oudje ligt nu sinds een week of 6 een 300 gram, daarvoor een 100/150 gram.
Dat had ik voorheen teveel gevonden qua temperatuur, maar ik merkte dat zij het nodig had.

Normaal gesproken hanteer ik de richtlijn;
Bij temperaturen onder de 10 gooi ik er 150 a 200 gram op.
Bij temperaturen onder 0 gooi ik er 300 op.

Er ligt zelden 0 gram op, omdat ik van mening ben dat je met een deken de zelf isolerende werking van de vacht plat drukt en daarom dus automatisch een gevoerde deken dient te gebruiken.

Ik heb wel bewust meerdere dekens per paard omdat ik wil kunnen wisselen op hele slechte dagen.
Als ze bijv. al 3 dagen in de zeikende regen staan zuigt zo'n deken toch vol.
Ook al lekt het niet door, het wordt wel zwaar en dan vind ik het fijn om een "verse" droge te kunnen pakken.
Kan de natte deken mooi drogen en heeft het paard even niet zo'n zeiknat zwaar ding op liggen.


Precies, dan kunnen de haren niet uitzetten en er is ook niks om het te compenseren. :j

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:04

Elisa2 schreef:
Interessant.. hier was er een die eind augustus al wintervacht aanmaakte en toen kwam er nog een hittegolf..(arm paard)

Ik denk dat het qua weer ook wel steeds moeilijker voor ze wordt.



Op zich klopt die timing ook wel, alleen de dikte van de wintervacht eind augustus zou bij het gemiddelde paard nog niet dik genoeg moeten zijn om te warm te zijn voor de tijd van het jaar.

Ik principe starten paarden na de kortste dag en na de langste dag met verharen. Hoe lang de verharingsperiode duurt wisselt per paard en ook erg aan andere omstandigheden. De start van verharen is dus mid winter eind december en mid zomer eind juni. Het moment dat de zomervacht in de zomer te lang gaat worden begint de verharing en komt de dan nog kortere wintervacht ervoor in de plaats. Effectief krijgen ze net voor de ergste hitte dus een kortere vacht. Alleen door klimaatveranderingen en andere omstandigheden kan de wintervacht soms inderdaad al te warm zijn voor de echte kou start.

En dat verhaaltje van 0 grams dekens die de haren plat gooien.. Dat is het grootste fabeltje van de eeuw. Zo werkt isolatie en haar niet. Maar goed dat kan ik wel in ieder deken topic uitleggen, heeft weinig nut zo hardnekkig is die fabel. :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:37

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Dit is echt een verkooppraatje. Wintervacht wordt veroorzaakt door vermindering van lichturen. Daar doet een deken niets tegen.


Dan zullen we in vervolg alle paarden maar zonder dekens laten en dag en nacht het licht aan en blijven ze vast kort in het haar. :D

Oja, ze verkopen ook geen paardendekens. ;)

Helaas werkt de biologische klok van een paard niet zo, anders was het een mooie oplossing geweest.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:08

Mijn oude pony heeft 18 jaar van zijn leven op stal gestaan zonder dekens.

Toen hij 22 werd, kwam hij midden in de winter, met een niet toegeruste wintervacht naar mij, waar die 24/7 buiten kwam staan.
Ik heb hem dus een deken opgedaan, een niet waterdichte vacht die niet super dik is, midden in de vrieskou met sneeuw is niet zo'n goed idee.
Hij is 11 jaar bij mij geweest en zijn vacht werd wel degelijk dikker in de jaren erna, dan hij ooit in zijn binnenstal op de manege had ontwikkeld.

Je beïnvloed het tijdstip van verharen niet, dat doet het korter worden van de dag, maar je kunt de dikte van de vacht wel degelijk een beetje beïnvloeden.

Een paard dat je van Noorwegen of Zweden verhuist naar Portugal past zijn vacht het jaar erop ook gewoon aan.