Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:51

ingvdh schreef:
Alhoewel bucas goede dekens heeft, ze zijn niet voor elk paard geschikt, de pasvorm is vrij specifiek.
Bij mijn paarden zakken ze altijd scheef.

Daarnaast ook met een buitenbak en veel buiten kan je paard geschoren worden als deze een mega dikke vacht aanmaakt. Je hebt ook waterdichte in/uitrij dekens.

Dan heb je de verkeerde maat, dat staat ook bij bucas

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:58

Kabayo schreef:
ingvdh schreef:
Alhoewel bucas goede dekens heeft, ze zijn niet voor elk paard geschikt, de pasvorm is vrij specifiek.
Bij mijn paarden zakken ze altijd scheef.

Daarnaast ook met een buitenbak en veel buiten kan je paard geschoren worden als deze een mega dikke vacht aanmaakt. Je hebt ook waterdichte in/uitrij dekens.

Dan heb je de verkeerde maat, dat staat ook bij bucas


Ik heb ook meerdere paarden gehad waar bucas echt niet fijn op bleef liggen en nu een paard waar ze prima op liggen, ligt ook echt aan het model van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:00

Ook met de juiste maat kan een Bucas scheef trekken. Bucas dekens passen niet elk paard. Ik heb meerdere Bucas dekens gehad en alles zakte scheef of trok op de schoft. En nee dat was niet omdat die te groot was want aan de achterkant stak netjes een stukje bil uit. De Bucas dekens sluiten voor die van mij bij de hals gewoon veel te hoog.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:10

Ik heb echt de juiste maten gehad, maar ik heb bij meerdere paarden gehad dat ze super scheef zakken, bij een lag de boeg zelfs open hierdoor, nu amigo in dezelfde maat en nergens last van.

Aangezien ze dik aan de prijs zijn en ze pas zakken na een paar uur als ze niet meer retour kunnen begin ik er niet meer aan.

Maar goed, voor mij is de stay dry voering niet van belang, mijn paard snapt het concept wintervacht niet en is dus zo droog na het rijden. Voorheen scheerde ik altijd en had ik er ook geen behoefte aan.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:12

Het zou een wonder deken zijn als die op elk paard past. Die wil ik wel een wonder deken :D
Hier past Bucas niet. En dat vind ik jammer want ze lijken me fijn.

Maar goed, een goede buiten deken is belangrijk. Maar ik vind een reserve ook erg fijn.
Ze gaan toch altijd net stuk op een rot tijdstip.
En een uitrijdeken vind ik voor het los rijden bij een geschoren paard fijn. Maar weet niet of die van ts dat is.

Voor zelf is een droge broek, hoeft geen rijbroek te zijn handig om extra te hebben liggen.
Voor de rest vind ik als ruiter rijden niet zo spannend wat nodig te hebben. Paar laagjes en je merkt wel wat je prettig vind.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:23

LV19952 schreef:
Ook met de juiste maat kan een Bucas scheef trekken. Bucas dekens passen niet elk paard. Ik heb meerdere Bucas dekens gehad en alles zakte scheef of trok op de schoft. En nee dat was niet omdat die te groot was want aan de achterkant stak netjes een stukje bil uit. De Bucas dekens sluiten voor die van mij bij de hals gewoon veel te hoog.



Eens. Ik heb 2 paarden gehad waar Bucas top was maar mijn huidige zakte het constant scheef en kreeg hij schuurplekken. Nu helemaal over op Rambo horseware en ligt prima.
Rambo heeft ook een liner die fungeert als de binnenkant van Bucas dus die op een nat paard kan meteen maar vaak neem ik rustig even de tijd voor een zweetdeken, de dry rug van Rambo, dat gaat snel met drogen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:26

Hmm toch blijven ze hier prima liggen bij wel erg verschillende types paarden (van slanke sport ponys/paarden tot brede fries). Tenzij dat ik een verkeerde maat koop. Maar natuurlijk, niet elk deken past bij elk paard. Ik vind amigo vaak ook wel fijn

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:26

De meeste tips zijn al gegeven. Let er wel even op dat jouw paard ook moet wennen qua luxe. tenzij je een echt waterpaard hebt :D Een sprong zijwaarts omdat ***** niet door de plas wil is mij regelmatig overkomen :+

Nog 1 voor het toevoegen qua comfort voor jezelf: fix een goede thermoskan. Heb je wat warms om te drinken op hele natte-koude dagen.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:16

In de winter heeft jouw paard denk ik een deken om maar je kunt je mogelijk al een beetje mentaal voorbereiden voor vroege ochtenden in de zomer. Want als je paard binnen is kun je bij regen 's ochtends nog droog opzadelen. 's Middags een nat paard opzadelen is niet heel fijn (kán meestal wel maar als hij heeft gerold blijft er wel zand tussen, niet handig).

Hangt van stalroutine af maar bij een stal waar ze +/- 8 uur buiten gingen betekende dat wel vroeg uit de veren. :D

Optioneel kun je vaak de stalhouder een bericht sturen dat paard binnen blijft, maar niet elk paard vindt het even fijn als de rest wel buiten staat. :+

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:23

En dan heel laat naar je werk?
Bij avonddiensten zou ik dat hebben gekund, bij verder geen enkele baan die ik gehad heb.
Want daar waren de begintijden tussen 6 en 7 uur.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:15

Weekend. :) En ik werk 4 dagen.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:34

Een uitrij deken als het erg koud is kan handig zijn (bv als hij geschoren is)

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 16:35

Wat een top adviezen. Bij sommige dingen had ik echt nog niet stilgestaan.
Dankjulliewel!

Zebrastreep

Berichten: 9761
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:34

Er rekening mee houden dat rijden bij erg nat weer niet altijd gaat lukken en proberen daar geen schuld gevoel aan over te houden.

Ik heb al een flinke tijd niet gereden door de hoeveelheid water. Best balen omdat het ook mijn ontspanning is.

Maar goed die van mij staat de hele dag buiten dus ze kunnen nog wel bewegen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:45

Buienradar wordt je beste vriend. Ik heb destijds, jaar of 8 geleden al, ook alle luxe opgegeven, en plande wat meer aan de hand van de buien. In de praktijk valt het reuze mee, behalve dan dit jaar sinds oktober.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:57

Alleen de binnenbaan valt weg toch? Ik neem aan dat er dan qua dekens eigenlijk niets hoeft te veranderen?

Ik sta op een stal met zowel een binnen- als buitenbaan maar ik heb besloten daar enkel buiten te rijden. Ik hou de weer apps iets beter in de gaten, heb een lange regenjas gekocht en een cap erbij omdat ik regen wat zonde vond op mijn cap met leer :').

Paard dacht 2x met zn kont in de regen te kunnen gaan staan met rijden, maar die maakt het nu niets meer uit. Ik neem wel mijn laarzen even mee naar huis als ze echt door en door nat zijn.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:33

Mocht je het nog niet hebben is een extra set beenbeschermers altijd makkelijk vind ik. Zeker in de winter zijn ze meestal de volgende dag niet droog :D

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:35

Of gewoon zonder beenbeschermers rijden :+

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:40

Marije_jiplover schreef:
Of gewoon zonder beenbeschermers rijden :+

Ja kan ook, maar die van mij is niet even handig :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:41

Oude handdoeken om benen af te drogen

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:09

Ik ben ook van binnenbak naar buitenbak gegaan en ik ben ontzettend blij met de oversized lange regenjas tot over mijn knieën icm waterdichte laarzen die ik heb gekocht. Die jas kan over mijn winterjas heen en dan blijf ik heerlijk droog. Zo'n plastic regenjas kan toch niet op tegen een normale waterdichte jas.

Voor mijn paard heb ik een waterdichte stapmolendeken gekocht om mee te longeren. Als ik dan geen zin heb om te rijden vanwege het slechte weer kan ik altijd nog longeren en hoef ik daarna niet te wachten daarna. Kan zo zijn normale deken weer op, omdat hij droog is gebleven. Longeren met een normale regendeken vind ik niet fijn.