Horseware dekens en liners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:52

Ik heb besloten om over te gaan op horseware dekens voor mijn pony. Dit omdat ik wil gaan werken met t liber systeem.
Heb nu een wat oudere Rhino ongevoerde deken op, met een rechte voorsluiting. Deze ligt op zich netjes.
Heb nu alleen nog een 100 grams liner en wil nog een 200 grams erbij en een reserve outdoor.

Zit er veel verschil tussen de pasvorm van amigo bravo en Rhino en eventueel rambo?
Heb een brede korte barok gebouwde pony, brede hals, diepe hals.
Passen normale liners ook onder een amigo bravo xl?
Doen jullie alles met een ongevoerde buitendeken en dan liners in diverse diktes er onder?

Ben benieuwd naar ervaringen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:06

Ik heb hier Amigo Bravo, Rhino en Rambo op de paarden liggen. Rambo met stip op 1. Waarom: die dekens passen als een handschoen. Overal coupe naden, dekens sluiten mooi aan. Rhino vind ik hobbezakken. Zit geen model in. Ligt hier op grote, brede merries, met flinke hals. Bravo kan overal op (alleen geen hele smalle paarden). Pasvorm vind ik persoonlijk beter dan de Rhino. O ja, en Rhino valt groter dan Rambo. Rhino is aan de voorkant ruimer gesneden dan Rambo en Bravo. Ik gebruik liners onder al deze dekens, blijven goed liggen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:08

Dan zou rhino hier juist op de mijne beter passen denk ik, als die aan de voorkant ruimer zijn.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:09

Ik had een regendeken en een 100 grams ( reserve ) waterdichte deken en dan een 200 grams liner. Zo had ik een 0 gram- 100 gr- 200 gram en 300 gram waaruit ik kon kiezen.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:11

De normale liners passen betreft klittenbandjes onder de XL.
Maar mijn paarden dragen ook de xl liners omdat die een diepere uitsnede hebben. En dat hebben ze hier juist nodig, niet alleen maar het brede.
Maar misschien past dat voor jou paarden wel.

Ik heb alleen maar ervaring met de bravo xl, geen andere. Heb er wel een, weet even niet meer welke, met discsluiting gepast maar die paste niet, vandaar.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:14

Ik zou onder een Bravo XL wel ook XL liners doen. De gewone liners passen qua bevestiging prima onder een XL, maar ze zijn natuurlijk wel kleiner in de hals-uitsnijding dan een XL-liner.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:34

Ik vind de uitvoering met de V sluiting het best.

De liners passen ook onder de XL. (evt kun je de voorsluiting klittenband tot de helft plakken dan is ie ook iets ruimer)

Rambo is top! Als je het geld er voor over heb zou ik daarvoor gaan.
Maar de Amigo bravo is een goede 2e!

Amigo hero vind ik zelf niet zo'n succes, de liners kunnen er niet aan vast en de stof is minder stevig.

En ik vond de rhino juist erg smal vallen

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:39

Misschien nog nuttig om in het algemene dekentopic wat ervaringen te gaan lezen. Met name als je paarden 24/7 buiten staan (ze blijven niet altijd even lang waterdicht) en de levensduur lijken wat te zijn vermindert (in elk geval van Rambo). Ik heb 3 Rambo’s gehad die elk nog geen 4 jaar mee gingen en ook 24/7 niet waterdicht bleven bij veel regenval.
Horseware is (naar wat ik gelezen heb) wat wisselend qua garantie.
Voor mij in elk geval regen om van horseware af te stappen na 10 jaar.
Erg jammer, want de pasvorm ben ik erg tevreden over. De tussenmaten zijn erg fijn.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:42

Een andere goede deken sta ik ook voor open, maar minstens 1200 denier is wel een eis ivm spelende ruinen

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:48

Muze schreef:
Een andere goede deken sta ik ook voor open, maar minstens 1200 denier is wel een eis ivm spelende ruinen


Ik ben overgestapt op Premier Equine. Een engels merk wat in Nederland door Decathlon wordt verkocht. Grootste voordeel van deze dekens is dat ze echt sterk zijn, van goede kwaliteit én de waterdicht laag zit onder de buitenlaag. Dus hij is niet gevoelig voor slijtage door mest, zand etc. In theorie houdt dit in dat deze deken echt nul doorlekt en een lange levensduur heeft.

Ik had oorspronkelijk de titan (1680 denier en balistic nylon) met 40gr voering gekocht. In praktijk draagt mijn paard die nooit want te warm voor hem en te zwaar voor mij.

Onze ruinenkudde heeft ook veel speel hufters en de buster zero overleefd het ook. Gaat nu zn tweede jaar in. Deze is 840denier, maar wel in ballistic nylon, dus alsnog oersterk. Echt nog geen gat in gekomen (in mijn rambo’s van 1200d ballistoc nylon zitten meerdere gaten }:0 ).

https://www.decathlon.nl/p/mp/premier-e ... WIEALw_wcB

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:10

Ik zweer bij Horseware. Heb amigo, rhino en een enkele rambo. Rambo is wel echt het beste, maar ook kneiterduur.

Hier staan ze 24/7 buiten met beschikking van grote schuilstal. Over het algemeen erg tevreden, natuurlijk heb je altijd wel iets. Ik heb een paar amigo hero dekens liggen, je merkt wel echt dat die minder sterk zijn en de liners kunnen er niet aan. Maar bijvoorbeeld voor mijn jaarling die nog in de groei is vind ik het een ideale deken wbt kwaliteit-prijs. Ik heb ook een amigo bravo, maar die ligt nog te wachten tot de pony erin is gegroeid dus nog geen ervaring ermee.
Mijn eerste pony had een rambo, dat was echt een perfecte deken die heel mooi paste. Maar met de huidige prijzen koop ik die alleen als ze ergens heel erg in de uitverkoop zijn.
Rhino is wat breed aan de voorkant soms, waardoor het standaard model de neiging kan hebben tot inregenen bij de borst als er geen hals aan zit. Bij de Rhino wug heb ik dat probleem niet en ik vind het verder wel hele fijne dekens.
Heb bij alle dekens dat de vacht er echt heel mooi onder blijft, geen geschuur of gedoe.
Ik heb het liefste modellen met een V sluiting.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:23

Ik kan alleen maar Horseware bij mijn paard opgooien vanwege die lage halssluiting. Heb zelf Rambo en Rhino geprobeerd en het lag nagenoeg hetzelfde. Beide met V sluiting. Ben qua waterdichtheid beter tevreden over Rhino en tot op heden blijft ie heel met alle ruinen en boze merries. De dunnere summer en Autumn series trekken ze aan gort en een EJ reserve deken had ook al een gat.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:57

Vind de liners met een ongevoerde deken echt een top-systeem. Heb de meeste liners nu 7 jaar en de Rhino 0-grams 5 jaar. De 0-grams is over de jaren heen wel verkleurd, maar verder nog helemaal netjes en goed waterdicht (ligt echt het hele seizoen op, paard staat wel ‘s nachts op stal).
Qua pasvorm vond ik de rhino aan de voorkant juist smaller vallen dan de amigo die we daarvoor hadden, al zat mijn rhino ook netter dan amigo bij een stalgenootje met een veel breder gebouwde KWPN dan die van mij.
Sinds dit jaar heb ik een gevoerde Rambo hals aan mijn Rhino deken, snap de opmerkingen over kwaliteit, want de stof van de Rambo voelt wel als betere kwaliteit dan de Rhino, aan de andere kant zou ik vanwege het prijsverschil en hoe goed de Rhino is, bij een geheel nieuwe deken toch weer een Rhino kopen, al verwacht ik niet dat dat de komende jaren nodig zal zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:02

Ik gebruik de liners standaard onder een ongevoerde regen deken. Bij harde vorst combineer ik het met een gevoerde outdoordeken van Horseware waar de liner aan vast gemaakt kan worden.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 17:59

Kies je dan bewust voor een gevoerde deken Ipv een ongevoerde met dikkere liner?


Dit is mijn 6.0 Rhino..
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2963
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:36

Die van mij heeft nu een amigo hero 50 gram regendeken op, kan geen liner aan.
Voor de winter heb ik een bravo, van 100 gram en liners tot aan 300 gram en een losse hals. Vliegendeken en eczeemdeken heb ik de Rambo protector en de sweet itch hoody.
Ik heb een tinker, typisch cob type. Voorwaarde van dit soort dekens vind ik dat je paard wel een beetje een fatsoenlijke staart moet hebben. Aangezien ze geen bilriemen hebben, maar een riem achter langs. Geen punt als je paard een behoorlijke staart heeft. Maar heb de dekens wel eens omhoog zien komen bij paarden met een ielig staartje.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:44

Muze schreef:
Kies je dan bewust voor een gevoerde deken Ipv een ongevoerde met dikkere liner?

Klopt, ik heb verschillende liners. Mijn merrie is ouder aan het worden en heeft daar met flinke kou te weinig aan dus dan gebruik ik een gevoerde outdoordeken met een liner.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:14

Rambo is idd het best. Ik koop een goedkope amigo deken in 0 of 50 gram. Die krijgt ze kaal op. De Rambo altijd met liner zodat de binnenkant niet vies word en hij dus ook niet gewassen hoeft te worden. Tuinslang over de buitenkant en klaar. Houd het nu al 4 jaar vol

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:11

Afbeelding

Ik heb amigo bravo xl
Liners 1 de XL en 1 normale
Heel raar maar de XL liner geeft een kleine schuurplek.
Met hevige regen regent het wel in maar andere dekens zijn snel te smal

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 21:14

Kan iemand wat nuttigs zeggen over de pasvorm van mijn rhino?
Denk dat pony nog wel iets groeit ( nu 4,5) dus investeren in rambo vind ik nog wat spannend.. qua maat.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:37

Lengte is mooi van de Rhino, maar je hebt een flink stevig paard :o Ik zou zelf gaan kijken naar de XL als je er eentje nieuw bij wilt inderdaad, zeker als je verwacht dat ie nog zwaarder zal worden.

Rambo blijft mooi, maar lag erg mooi op mijn smalle paard. Tussen de verschillende Rambo’s zit wel verschil in of het breder valt of niet, en ik moet zeggen dat de amigo wug ook erg goed vind liggen op de tanks die ik ken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 21:46

Ja ik denk dan ook dat hij misschien richting xl gaat..
Al ben ik bang dat die nu ( nog) te laag uitgesneden zal zijn

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:59

Echt? Ik denk dat het mee zal vallen hoor, jouw paard heeft toch een vrij zware hals.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:21

Hier ook een stevig gebouwde pony met brede borst en in bezit van zowel meerdere Amigo's, Rhino's en Rambo's. Tegenwoordig gebruik ik van oktober tot april eigenlijk elke keer de Rambo Optimo, de Rambo Duo en de Rambo Varilayer. Mijn pony staat 24/7 buiten en eigenlijk gebruikt hij de schuilstal maar minimaal. Ik merk dat hij met de Rambo's de beste bewegingsvrijheid heeft en dat ze nooit vol zuigen/zwaar worden bij non stop regen. Van de Rambo's vind ik de V-sluiting met musketon erg fijn ook.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Horseware dekens en liners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:46

Ik zweer echt bij de horseware dekens. De modellen met v sluiting liggen hier zo mooi.
Mijn oudste dekens zijn inmiddels 5 en 6 jaar oud. Allebei Amigo bravo 12 dekens. Allebei zwaar verkleurd en de binnenvoering begint nu wel slijtage te krijgen maar allebei nog echt waterdicht.

Voor mijn jonkie dus ook dezelfde deken gekocht binnen 2 weken een mega scheur erin. Deken laten wassen en waterdicht en de scheur laten maken. Kom ik er net achter dat hij zo lek is als een mandje. Super balen.

Wel voor een leuke prijs een rambo over kunnen nemen. Hopelijk blijft die langer heel en waterdicht.