Weideseizoen hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Weideseizoen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:01

Ik heb te horen gekregen dat mijn paard te dik is en dat ze af moet vallen. Nu kan ze aankomende zomer op de paddock blijven, maar ook het land op. We hebben 2 soorten weiland. Natuurweiland met verschillende gras soorten en laag in suikers (vrijwel geen groen groen gras, maar echt hoge stengels) en normaal welbekend groen gras.

Het verste weiland (20 min heen en 20 min terug is het suiker arme weiland) is dus echt een stuk lopen, maar het beste voor mijn paard als ze nog de weide op wilt.
Het voorste weiland is de suikerbom.
De paddock is het meest dichtbij maar erg klein.

Wat zouden jullie kiezen? Dan maar dat vele lopen voor lief nemen?
Laatst bijgewerkt door DorkyDweeb op 08-04-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Weideseizoen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:07

Ik zou persoonlijk dan kiezen voor het weiland met de hoge stengels. De hele dag op een kleine paddock is geestdodend voor een paard.

MyWishMax

Berichten: 25329
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:07

Hoe weet je dat het ene land laag in suikers is? Dat zie je niet van de buitenkant en het wisselt ook nog door het weer enzovoorts. En bijvoorbeeld van bemesting. Staan er de komende maanden geen paarden op en wordt er niks aan gedaan? Allemaal dingen die van belang zijn.

Maar als ze af moet vallen heb je nu toch het hele voorjaar, zomer en najaar nog? Daar zou ik me drukker over maken als over volgende winter? In die periode zou je juist het gewicht al kwijt kunnen of moeten zijn als je het nu goed aanpakt. Plus dat niet alleen suikers zorgen voor overgewicht, gras met minder suikers maar waar ze enorm veel van kunnen eten kan ze ook gewoon dik maken. Suikers maak ik me meer zorgen over hoefbevangenheid.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:11

MyWishMax schreef:
Hoe weet je dat het ene land laag in suikers is? Dat zie je niet van de buitenkant en het wisselt ook nog door het weer enzovoorts. En bijvoorbeeld van bemesting. Staan er de komende maanden geen paarden op en wordt er niks aan gedaan? Allemaal dingen die van belang zijn.

Maar als ze af moet vallen heb je nu toch het hele voorjaar, zomer en najaar nog? Daar zou ik me drukker over maken als over volgende winter? In die periode zou je juist het gewicht al kwijt kunnen of moeten zijn als je het nu goed aanpakt.


Natuurweide is onbemeste weide waar van de gemeente binnen een periode paarden op mogen staan (3 voetbalvelden aan land voor max 3 paarden gedurende 6 maanden). Dit weiland heeft onwijs veel afwisseling in grassoorten en van allerlei kruiden groeien door elkaar. Er wordt dus verder niks mee gedaan.

De winter periode is iets waarin ik mij ga verdiepen als ze in alle rust op het land staat. Dan ga ik daarvoor verder kijken, maar ik begin bij wat het dichtsbij van nu zit. Ik moet toch een keuze maken en het liefst zo snel mogelijk doorgeven.

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:12

Ik zou ook kiezen voor het land, die 20 minuten heen en weer kan je eventueel ook op de fiets doen. Daarnaast stappen of draven is zelfs nog goede extra beweging voor je paard :j
Wellicht kan je ook nog kijken naar een graasmasker, als ze echt zo dik is?
Gaat ze daar dag en nacht staan of staat ze snachts op stal?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:15

Kirrietje schreef:
Ik zou ook kiezen voor het land, die 20 minuten heen en weer kan je eventueel ook op de fiets doen. Daarnaast stappen of draven is zelfs nog goede extra beweging voor je paard :j
Wellicht kan je ook nog kijken naar een graasmasker, als ze echt zo dik is?
Gaat ze daar dag en nacht staan of staat ze snachts op stal?


Het valt wel mee qua overgewicht, maar ik weet van vorig jaar dat het voorste weiland haar een erg grote grasbuik heeft gegeven waar ze zelf nu nog van nageniet ( :j )... Ik moet dan ook weer bedenken dat er mensen zijn die standaard naar een bak moeten stappen bijvoorbeeld. Of ik spring er op de terug weg gewoon op :D

Ze zal er dan dag en nacht staan.

MyWishMax

Berichten: 25329
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:22

DorkyDweeb schreef:
MyWishMax schreef:
Hoe weet je dat het ene land laag in suikers is? Dat zie je niet van de buitenkant en het wisselt ook nog door het weer enzovoorts. En bijvoorbeeld van bemesting. Staan er de komende maanden geen paarden op en wordt er niks aan gedaan? Allemaal dingen die van belang zijn.

Maar als ze af moet vallen heb je nu toch het hele voorjaar, zomer en najaar nog? Daar zou ik me drukker over maken als over volgende winter? In die periode zou je juist het gewicht al kwijt kunnen of moeten zijn als je het nu goed aanpakt.


Natuurweide is onbemeste weide waar van de gemeente binnen een periode paarden op mogen staan (3 voetbalvelden aan land voor max 3 paarden gedurende 6 maanden). Dit weiland heeft onwijs veel afwisseling in grassoorten en van allerlei kruiden groeien door elkaar. Er wordt dus verder niks mee gedaan.

De winter periode is iets waarin ik mij ga verdiepen als ze in alle rust op het land staat. Dan ga ik daarvoor verder kijken, maar ik begin bij wat het dichtsbij van nu zit. Ik moet toch een keuze maken en het liefst zo snel mogelijk doorgeven.


Maar onbemest kan ook juist voor meer suikers zorgen. En sowieso is de winter juist een periode waar er sowieso meer suikers in het gras zitten door de kou en slechte groei. En vlak ook kruiden en andere planten niet uit qua suikers he? Ja, die afwisseling is goed voor een paard, maar als je je zorgen maakt om suikers kan je niet alleen af gaan op hoe iets eruit ziet.

Naast dat je nu dus nog een hele lange tijd hebt om paard te laten afvallen.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:30

MyWishMax schreef:
DorkyDweeb schreef:

Natuurweide is onbemeste weide waar van de gemeente binnen een periode paarden op mogen staan (3 voetbalvelden aan land voor max 3 paarden gedurende 6 maanden). Dit weiland heeft onwijs veel afwisseling in grassoorten en van allerlei kruiden groeien door elkaar. Er wordt dus verder niks mee gedaan.

De winter periode is iets waarin ik mij ga verdiepen als ze in alle rust op het land staat. Dan ga ik daarvoor verder kijken, maar ik begin bij wat het dichtsbij van nu zit. Ik moet toch een keuze maken en het liefst zo snel mogelijk doorgeven.


Maar onbemest kan ook juist voor meer suikers zorgen. En sowieso is de winter juist een periode waar er sowieso meer suikers in het gras zitten door de kou en slechte groei. En vlak ook kruiden en andere planten niet uit qua suikers he? Ja, die afwisseling is goed voor een paard, maar als je je zorgen maakt om suikers kan je niet alleen af gaan op hoe iets eruit ziet.

Naast dat je nu dus nog een hele lange tijd hebt om paard te laten afvallen.


Ik maak mij niet zo zeer zorgen om de suikers. Ik vroeg mij af wat andere zouden doen. De aanduiding naar kruiden is eerder omdat dit inderdaad mijn paard mentaal ook stimuleert en dus een + is om verder te lopen. Hierdoor kunnen andere Bokkers dit meenemen in de keus in wat zij zouden doen in mijn situatie.
Laatst bijgewerkt door DorkyDweeb op 08-04-24 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:32

DorkyDweeb schreef:
Nu kan ze aankomende winter op de paddock blijven, maar ook het land op.


Je schrijft dit in je OP.
Wat bedoel nu je precies?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:33

Ibbel schreef:
DorkyDweeb schreef:
Nu kan ze aankomende winter op de paddock blijven, maar ook het land op.


Je schrijft dit in je OP.
Wat bedoel nu je precies?


Woops, dat hat zomer moeten zijn. Aangepast, sorry! :')

MyWishMax

Berichten: 25329
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:34

De openingspost en andere post lijkt wel erg om de suikers te gaan, dus niet raar dat het daarover gaat. Ik geef daar advies over, zodat je de beslissing niet op verkeerde aannames neemt.

Ik snap er ook niks meer van, want je schrijft nu juni het land op en de OP schrijf je juist dat het gaat over de winter. Het maakt niet uit of ze al land gewend is, mijn hele bericht klopt nog steeds.

Ik zou bij een te dik paard die je 24/7 op het land wilt zetten wel goed nadenken over eventueel een graasmasker. Zelfs als het nu toch over de zomer gaat, in beide landen heb je dan veel gras en als paard nu al te dik is moet je echt zorgen dat ze minder binnen krijgt.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:36

MyWishMax schreef:
De openingspost en andere post lijkt wel erg om de suikers te gaan, dus niet raar dat het daarover gaat. Ik geef daar advies over, zodat je de beslissing niet op verkeerde aannames neemt.

Ik snap er ook niks meer van, want je schrijft nu juni het land op en de OP schrijf je juist dat het gaat over de winter. Het maakt niet uit of ze al land gewend is, mijn hele bericht klopt nog steeds.

Ik zou bij een te dik paard die je 24/7 op het land wilt zetten wel goed nadenken over eventueel een graasmasker.


Klopt, er had zomer moeten staan. Thanks, graasmasker heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Ik ga mij er maar is even over inlezen.

MyWishMax

Berichten: 25329
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Weideseizoen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:37

Je zal bij beide weilanden moeten zorgen dat het paard minder binnen krijgt. Dus of korter op het gras of dus graasmasker. Helemaal als paard nu na de winter nog steeds te dik is. Helaas, want dat is niet leuk, maar wel belangrijk voor de gezondheid

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:38

Mijn merrie word in de zomer ook altijd wat ronder. Maar ik hou dan ook rekening met wat ik bijvoer :D In de winter geef ik namelijk nog flink wat lucerne bij maar zomers hou ik het maar bij een klein handje (voor de supplementen) Zou ook even goed kijken dus naar het management eromheen.

Aangezien je aangeeft dat je ook erop naar het land of terug kan neem ik aan dat ze gewoon aan het werk gezet kan worden? Beweging is natuurlijk ook the key voor afvallen.

Gaat ze alleen overdag op het land? Dan zou ik namelijk een graasmasker overwegen.

Hingarden

Berichten: 252
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:46

Moeilijk om een goede keuze te maken.

Ben je al eens door het natuurgebied gewandeld waar je paard dan mogelijk zou komen te staan?
Als ik denk aan een natuurgebied, dan denk ik meteen aan Jacobskruiskruid.
En veel andere kruiden kunnen ook giftig zijn. Normaal eten paarden het niet.
Maar ik zou het risico ook niet opzoeken.

Ik denk dat ik er persoonlijk voor zou kiezen om het paard in de paddock te zetten en dan enkele uren per dag op het goed onderhouden gras te zetten.
Gras dat goed bemest is, niet overbelast is, genoeg water heeft, zal minder suikers bevatten.
Maar een paard dat al dik de winter uitkomt zou ik daar niet dag en nacht opzetten.
Hooguit 5 uur per dag.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 09:55

Hingarden schreef:
Moeilijk om een goede keuze te maken.

Ben je al eens door het natuurgebied gewandeld waar je paard dan mogelijk zou komen te staan?
Als ik denk aan een natuurgebied, dan denk ik meteen aan Jacobskruiskruid.
En veel andere kruiden kunnen ook giftig zijn. Normaal eten paarden het niet.
Maar ik zou het risico ook niet opzoeken.

Ik denk dat ik er persoonlijk voor zou kiezen om het paard in de paddock te zetten en dan enkele uren per dag op het goed onderhouden gras te zetten.
Gras dat goed bemest is, niet overbelast is, genoeg water heeft, zal minder suikers bevatten.
Maar een paard dat al dik de winter uitkomt zou ik daar niet dag en nacht opzetten.
Hooguit 5 uur per dag.


Ik zal vanmiddag nog wel even die kant op lopen, maar wetende van vorig jaar is er geen jacobskruid. Goed dat je het zegt!

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:03

Mijn haflinger wordt moddervet in het voorjaar en ik heb toen een graasmasker gekocht en dat werkte goed.Hij had het masker ook in de winter om met het hooi eten.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:11

Wij doen aan beperkte weidegang, weinig uren per dag en pas als het gras uitgegroeid is. Meestal is dat eind mei/ begin juni. En we doen aan strookbegrazing en sommige dragen daarnaast ook nog een graasmasker.

Ze staan in het hoogseizoen max 6 uur per dag op bemest land.
Bemest land is stabieler aan suikers dan onbemest land. En het weideseizoen loopt bij ons dan vanaf eind mei tm december. Dan (december en soms januari) is het alleen nog voor het loopje naar buiten tijdens het uitmesten.

Als ik het gras niet vertrouw of ik vind de hals van mn shet weer dikker worden dan blijft hij verplicht een daagje op de paddock met een vriendje.
Paddock kan misschien geestdodend zijn zoals hier genoemd wordt, maar een hoefbevangen paard wil je ook echt niet hebben.

En ook daar is weer iets aan de doen door bijv die kruiden te plukken en ergens te verstoppen voor je paard of in zo'n bal. Plus hooi uiteraard.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:32

Onali schreef:
Als ik het gras niet vertrouw of ik vind de hals van mn shet weer dikker worden dan blijft hij verplicht een daagje op de paddock met een vriendje.
Paddock kan misschien geestdodend zijn zoals hier genoemd wordt, maar een hoefbevangen paard wil je ook echt niet hebben.

En ook daar is weer iets aan de doen door bijv die kruiden te plukken en ergens te verstoppen voor je paard of in zo'n bal. Plus hooi uiteraard.



Maar een dagje op de paddock blijven vind ik wat anders dan het hele jaar dus eigenlijk in zon kleine paddock. Een dagje of een paar dagen zou ik persoonlijk niet het einde van de wereld vinden, maar mijn paard jaarrond op een mini paddock .. liever niet..

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Weideseizoen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:35

In jouw geval zou ik idd kiezen voor de 20 min wei, met graasmasker en lekker op de fiets heen en weer gaan, je pakt teveel voordelen ineen keer

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:40

Matheno schreef:
Onali schreef:
Als ik het gras niet vertrouw of ik vind de hals van mn shet weer dikker worden dan blijft hij verplicht een daagje op de paddock met een vriendje.
Paddock kan misschien geestdodend zijn zoals hier genoemd wordt, maar een hoefbevangen paard wil je ook echt niet hebben.

En ook daar is weer iets aan de doen door bijv die kruiden te plukken en ergens te verstoppen voor je paard of in zo'n bal. Plus hooi uiteraard.



Maar een dagje op de paddock blijven vind ik wat anders dan het hele jaar dus eigenlijk in zon kleine paddock. Een dagje of een paar dagen zou ik persoonlijk niet het einde van de wereld vinden, maar mijn paard jaarrond op een mini paddock .. liever niet..



Ze staan hier het hele jaar in de paddock met schuilstal.
Je kan heel veel dingen doen om een paddock aantrekkelijker te maken. Een track, een pp, equihabitat.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 10:46

Onali schreef:
Matheno schreef:


Maar een dagje op de paddock blijven vind ik wat anders dan het hele jaar dus eigenlijk in zon kleine paddock. Een dagje of een paar dagen zou ik persoonlijk niet het einde van de wereld vinden, maar mijn paard jaarrond op een mini paddock .. liever niet..



Ze staan hier het hele jaar in de paddock met schuilstal.
Je kan heel veel dingen doen om een paddock aantrekkelijker te maken. Een track, een pp, equihabitat.


Ik sta op een pensionstal, dus ik kan dat helaas niet..