Esdoorn scheutjes in wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Esdoorn scheutjes in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:32

Hoi, wij hebben achter het huis een stuk wei, onze buurman heeft 2 esdoorns staan, nu heb ik vorig jaar al heel wat esdoornscheutjes uit de wei gehaald omdat ik weet dat ze giftig zijn voor paarden, nu stond de wind toen gunstig en was het maar een klein deel van de wei, dit jaar zit echter de hele wei vol met ontzettend veel scheutjes, eigenlijk veel te veel om er allemaal handmatig uit te trekken. Heeft iemand de gouden tip? Ik heb al overwogen om te maaien maar zolang de wortel in de grond blijft lijkt het mij dat ze terug groeien.
Zou bijvoorbeeld schapen erop helpen? Ik weet dat schapen ze wel eten en niet giftig voor hen, maar ook dan eten ze de wortel niet op.
Kortom, help!

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Esdoorn scheutjes in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:43

Helaas is uittrekken het enige wat hier helpt :(

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Esdoorn scheutjes in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:45

Als het alleen nog maar de kiemblaadjes en het eerste paar echte blaadjes is, is maaien voldoende.

leonie87

Berichten: 4466
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:46

Ik heb dit ook gehad (geen mega grote weide gelukkig) en idd gewoon telkens als je erdoorheen loopt, 10/15 min plukken en der dag erna weer en weer en weer.... is echt geen houden aan.
Moet wel zeggen dat geen enkel paard er ooit klachten van heeft gehad, ook niet degene die het niet plukten. Maarja als ze het wel eten is het wel meteen foute boel.

XladyX

Berichten: 1334
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:56

Ik laat mijn schapen een week of twee rond deze tijd vh jaar op de weide voordat ik het verder laat groeien voor de paarden, die gaan er over ong een maand op. Mijn schapen eten de JKK, wikke, melkdistels, etc wel op, maar de esdoorn scheutjes helaas niet zolang er veel vers gras is heb ik gemerkt. Ik doe dus ook regelmatig een rondje door de weide om ze eruit te trekken met de hand. Het helpt als je graszode zo dicht mogelijk is, maar verder is er helaas niet zo veel aan te doen ben ik bang. Wel handig is om even te checken of het de gewone esdoorn scheutjes zijn of die van bv veldesdoorn die in principe geen kwaad kunnen, dan kun je het risico ook beter inschatten.

Feelsoproud

Berichten: 917
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:43

Maaien!

Ik heb ook een stuk weiland(ong 1500 m²) waar er steeds staan, en dit jaar abnormaal veel.

In het voorjaar maai ik dat stuk 2 à 3 keer, met 2 weken tussen, volledig kort met de grasmachine, met opvangbak. Dan zijn ze in principe wel allemaal weg. Misschien dat ik dit jaar nog wel een keer meer maai, voor de paarden erop gaan.


Afbeelding

Oretha

Berichten: 3430
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:48

Spuiten met MCPA en 24D helpt ook tegen de scheuten

janouk
Blogger

Berichten: 17879
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:48