Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:07

Ik ga mijn 2 shets ook scheren, aangezien mijn Veulen helemaal onder de luizen zit met een MEGA vacht. En ze gewassen moeten.

Zomervacht zit er al onder toch ? kan dit veel kwaad ? Vrijdag worden ze gedaan.

Die van mij staan dag en nacht buiten, nouja snachts in een soort paddock, met karpoort.

Jack komt onder een 330 gram
en Buck onder een 300

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:08

horsewisper schreef:
Ik ga mijn 2 shets ook scheren, aangezien mijn Veulen helemaal onder de luizen zit met een MEGA vacht. En ze gewassen moeten.

Zomervacht zit er al onder toch ? kan dit veel kwaad ? Vrijdag worden ze gedaan.

Die van mij staan dag en nacht buiten, nouja snachts in een soort paddock, met karpoort.

Jack komt onder een 330 gram
en Buck onder een 300

door die luizen moet je wel, maar je scheert wel een deel van de zomervacht ook weg, maar in jouw geval heb je geen keus, succes nogmaals he

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:11

Hoe zit dat dan met Zomervacht ? moeten dan de dekens langer opblijven of iets ?

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:17

Mijn 27 jarige shetlander word deze lente ook geschoren. Aangezien ze niet goed verhaart en in de zomer altijd nog met lange plukken rond loopt. Ze moet er altijd veel energie in stekken.
Ze krijgt een regendeken op en een 180 grams onderdeken. Daarna krijgt ze in de nachten een zomerdeken op.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:05


patasja

Berichten: 475
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: kaatsheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:33

ik heb mijn pony nu twee dekens op gedaan en gaat nu binnen een week wel snel uit der vacht dus doe het scheeren nu maar niet

TessB
Berichten: 672
Geregistreerd: 13-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:00

Ik wil misschien alleen zijn benen keertje scheren, want hij zit al erg dun in zijn vacht. Iemand tips met benen scheren?

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:09

wat vinden jullie van een shetlander scheren?
wanneer zouden jullie dat doen? of waarom niet

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:37

Wanneer je er veel mee doet, en hij/zij snel bezweet is.

Wat ik ervan vind ! het is toch gewoon een paard wat ook werkt. of je nou een kpwn-er scheert of een shet

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:49

tessatjuh87 schreef:
Ik wil misschien alleen zijn benen keertje scheren, want hij zit al erg dun in zijn vacht. Iemand tips met benen scheren?


Alleen de benen opscheren of echt kaalscheren ???

Dat is nl geen gezicht hoor wanneer je de benen helemaal kaal maakt tot aan de buik!!!

Wel kun je de kootholtes uitscheren en dan de lange uitstekende haren
eraf scheren. Dit kan je doen door met een manenkam de lage haren van de benen af te houden of tegen de haren in te borstelen zodat ze van het been afstaan. Dan eraf scheren.
Voor een mooie overgang kun je ook het scheerapparaat andersom houden.
Voor deze manier zou ik een opscheerder gebruiken en niet de grote machine.

Als je toch de benen helemaal wilt doen vraag dan emand om de voorbenen goed te strekken zodat je geen velletje stuk scheert, pas op met de flanken, houd je hand erachter en trek het een beetje strak.
Scheer een mooie gelijkmatige streep die voor en achter gelijk loopt...

Succes, vragen? pb dan even

TessB
Berichten: 672
Geregistreerd: 13-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:20

Dank je wel ElCamino! Ik wil ze benen idd alleen opscheren

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:51

Hoi,
Ik heb een vraagje,
mijn 28 jaar oude Welsh pony verhaart ook ieder jaar erg slecht, en heeft het in de zomer dan ook erg warm, moet m erg vaak afspoelen omdat het schuim m tussen de benen zit. Nu heb ik m nog nooit geschoren, dus ben wel een beetje huiverig om dat te gaan doen, vandaar een aantal vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
- Wanneer zou ik m moeten scheren? (Hij is met pensioen en staat de hele dag in de winter op beton buiten met een 200 gr Horseware deken voor gewoon en een 300 gr. Bucas deken voor de koude dagen. En in de zomer dus zonder deken in de wei. In de winter heeft hij gewoon zijn wintervacht onder de dekens, dit doe ik expres zodat hij niet teveel energie hoeft te steken in warm blijven, omdat zijn gebit met deze leeftijd niet meer optimaal is. )
-Is het zo dat er kans is dat de vacht niet meer goed terug komt nadat hij geschoren is?
-Aan wat voor dekens zou ik gaan moeten denken wanneer hij geschoren is? (aangezien hij met z'n wintervacht dit gewend is en wanneer ze de wei op gaan hij elke nacht op stal staat)
- Kan het kwaad om dit te doen, in andere woorden, zou z'n lichaam deze verandering aan kunnen?

Is scheren een aanrader of zou ik m beter zou kunnen laten en wat vaker afspoelen in de zomer zoals ik altijd al doe?
Ik hoop dat er iemand is die mij op deze vragen antwoord kan geven!
Alvast bedankt,
Groetjes Rianne

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:00

Ik zou hem niet meer scheren als je nu af en toe al 500 gram op heb, en dan nog zelf zijn vacht ook..

Bovendien is hij met pension dus het scheren heeft verder ook geen nut ergens voor. Het verharen, zou het gewoon aankijken of hij van de zomer nog dik in zijn vacht zit, en anders evt wel helpen.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:27

horsewisper schreef:
Ik zou hem niet meer scheren als je nu af en toe al 500 gram op heb, en dan nog zelf zijn vacht ook..

Bovendien is hij met pension dus het scheren heeft verder ook geen nut ergens voor. Het verharen, zou het gewoon aankijken of hij van de zomer nog dik in zijn vacht zit, en anders evt wel helpen.

300 gr. in de koude dagen...
En het scheren is idd alleen bedoeld voor in de zomer, omdat hij zijn vacht niet goed meer verliest en het daardoor erg warm heeft. Ik was niet van plan om hem s'winters ook te scheren...

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:30

ik zou je pony wel gaan scheren maar dan zou ik dat pas doen op het moment dat het echt te warm word en voor de koude nachten of regen buien (indien hij niet naar binnen kan) zou ik een licht of ongevoerde waterdichte deken kopen

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:07

Zouden jullie het de moeite waard vinden om een shetlandpony die elke dag ongeveer een uur wordt bereden, te scheren komend najaar?
Nu zweet hij nl. niet zoveel meer, maar toen hij net overging van zomervacht naar wintervacht, toen moest ik hem elke keer droogfohnen na het rijden, zo erg was hij bezweet.

Welke maand is het slimste om te beginnen met scheren? Ik wil hem maar 1 keer scheren.

En wat denken jullie, zal ik hem helemeaal scheren of gedeeltelijk(zodat ik geen dekens nodig heb)?
Dit jaar zweette hij vooral veel op zjin nek, op zijn schouder en onder het dekje. Ik dacht er eerst aan om al1 zjin nek te scheren, zodat ik geen dekens hoef te kopen, maar hij zweet toch wel haast op zijn hele lichaam. Zou ik hem dan toch in zijn geheel moeten scheren en 3 dekens kopen? Want je moet toch een 100, 200 en 300 grams hebben?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:22

Toad schreef:
toen moest ik hem elke keer droogfohnen na het rijden, zo erg was hij bezweet.



hahah ik heb beeld!!

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:39

kvika schreef:
Toad schreef:
toen moest ik hem elke keer droogfohnen na het rijden, zo erg was hij bezweet.



hahah ik heb beeld!!


Sorry wat bedoel je hiermee?

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:52

Waarschijnlijk een grappig beeld in dr hoofd hoe jij je shet droog fohnt. Staat er erg grappig namelijk!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:09

ja idd zie het helamaal voor me. en dan op de grappige manier

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:19

Nee je kan ook een 300 doen en met de koude dagen op, en dan afbouwen naar een 150. en dan naar niets, of alleen een regendeken.

Zo doe ik het ook. en ze zijn helemaal geschoren. Mijn veulen staat dan wel onder een 340.

Anoniem

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:20

met regendek ja, dat deed ik ook, geeft toch nog wat bescherming tegen wind en regen.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:29

Wat is een aanbevolen verdoving voor scheren?
Wat kost het?
Hoeveel heb je er van nodig bij een (dikke:P)pony van 1.45, erg zwaar gebouwd ook, dus neem 450 kg dat hij zeker weegt.
Bedankt alvast.
[ ]

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:30

Ow ja, als ik hem tussen begin en half april scheer, is het denk ik nog wel nodig een zomerdekentje op te leggen he?
Alvast bedankt

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:12

waarom zo laat scheren? half april,man dan heeft tie al bijna al z'n zomervacht al.!

over de verdoving ligt eraan welk merk je hebt moet je even lezen of aan da vragen.
gr