Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:08

Marieke_456 schreef:
Welke deken adviseren jullie me dan op te doen?
Ik heb..

*winterdeken 200 grams.
*zweetdeken.
*regendeken.
*zomerdeken.
*vliegendeken

Ik moet nog wel kijken voor aankomende winter voor minimaal 300 of meer grams winterdeken


Vliegendeken heb je op het moment weinig aan en de regendeken heeft geen vulling neem ik aan.
Dus dan zou ik de winterdeken (waterdicht neem ik aan) opdoen met als noodoplossing de zweet of zomerdeken eronder.
Het is dan niet zoveel, maar toch nog altijd iets meer.
Let er dan wel op dat de dekens goed zitten en blijven zitten.
Wanneer wou je scheren? Ja, NU ( ), maar wanneer is dat nu precies? Kun je anders niet voor de tijd nog een winterdeken erbij halen?
Dat was je toch sowieso al van plan begrijp ik.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:12

1 april Sorry antwoord even

maar dat vroeg ik me ook nog af trouwens, waar dient zomerdeken voor ?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:18

horsewisper schreef:
Mooie dagen zonnetje en geen regen.

ik wil hem ook wel iedere dag buiten hebben dat stond hij voorheen ook, maar nu vind ik toch wel eng dat hij ziek word.
Geschoren zijn ze idd vanwege de luis hij zat helemaal onder en had een MEGA en dan ook echte MEGA vacht.

200 gram kan wel hoor, ze gaat hem 1 april scheren dan is het ookal weer een stuk warmer, Ik ga binnenkort ook naar een 200 weet nog niet wanneer, maar haar pony had ook een stal geloof ik ??

Ik denk dat je me ook verkeerd heb begrepen, of ik jou met het verwoorden van dag en nacht op stal. Dat is ook weer niet zo, hij staat ongeveer wel iedere dag een poosje buiten, soms maar een uurtje, met lekker weer een hele dag.


Mijn paard is ook geschoren van top tot teen en staat iedere dag buiten, of het zonnetje nou schijnt of dat er een regenbui plenst (alleen met extreme weersomstandigheden zoals geruime tijd harde hagelbuien of onweer ed gaat ze eerder naar binnen, maar niet omdat ik dan bang ben dat ze ziek wordt).
Ik ben niet bang dat ze door wat regen ziek wordt.
Daarbij vind ik het belangrijk dat ze iedere dag onbelast even haar beentjes kan strekken, even doen waar zij zin in heeft, en met een veulen zou ik dat nog belangrijker vinden (en dan vind ik een uurtje toch wel te weinig).
Ze heeft trouwens steeds dezelfde grams dekens op, of ze nou buiten staat of op stal.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:20

horsewisper schreef:
1 april Sorry antwoord even

maar dat vroeg ik me ook nog af trouwens, waar dient zomerdeken voor ?


Oh, dat duurt nog ruim een week, in principe nog tijd genoeg dus om er een dikkere winterdeken bij te halen.
Het weer kan dan heel anders zijn, maar voor hetzelfde geld is het nog steeds hetzelfde troosteloze weer als nu.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:21

Hoeveel gram heeft jou paard op ?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:22

De paardjes van karoliena zijn ook geschoren en die staan dag en nacht buiten met slecht weer of niet. Ze kunnen er toch tegen, naja lekker naar buiten doen dan..
Naja mijn shet komt aankomende winter ook snachts binnen overdag buiten, maar dat is omdat die stal mijn gewoon heel goed aanspreekt en de prijsklasse ook naar wens is.

@CG: ik ga er nu geen winterdeken bij halen. Dat gebeurd over een paar maandjes. Ik doe gewoon nu die 200 grams op met onderdeken..

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:31

Marieke_456 schreef:
De paardjes van karoliena zijn ook geschoren en die staan dag en nacht buiten met slecht weer of niet. Ze kunnen er toch tegen, naja lekker naar buiten doen dan..
Naja mijn shet komt aankomende winter ook snachts binnen overdag buiten, maar dat is omdat die stal mijn gewoon heel goed aanspreekt en de prijsklasse ook naar wens is.

@CG: ik ga er nu geen winterdeken bij halen. Dat gebeurd over een paar maandjes. Ik doe gewoon nu die 200 grams op met onderdeken..


Eerste gedeelte ben ik helemaal mee eens .
Snachts binnen is ook helemaal niet erg, als ie overdag maar geruime tijd buiten komt, wel of niet geschoren, zeker als het een veulen is.
Maarruh, over welke onderdeken heb je het nu dan?
Een zweet of zomerdeken zie ik niet als een onderdeken maar als noodoplossing (ervaringen van mij erover heb je al eerder kunnen lezen).

HW, precieze grams zou ik niet weten, ik heb er een dikke en dunne deken op liggen nu, gok zo op de 100 a 200 grams en een 300 grams.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:40

Ik zie het wel als onderdeken
Over een week is het waarschijnlijk al iets beter weer en daarna word het alleen maar beter dan vind ik het zonde om nu al een dikkere winterdeken te kopen. Nee dan wacht ik liever nog even met mn geld uitgeven

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:44

Een veulen op stal bij ons heeft ook een 200 gram op met 1 zelf gemaakte zweetdeken, gaat ook prima, beest heeft het totaal niet koud. Is goed levendig enz. Bedenk ik me net.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:33

kvika schreef:
waarom zo laat scheren? half april,man dan heeft tie al bijna al z'n zomervacht al.!

over de verdoving ligt eraan welk merk je hebt moet je even lezen of aan da vragen.
gr

Omdat hij wat moeite heeft met uit zijn haar te komen, en dan help ik hem er gewoon meteen vanaf.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:56

Met scheren haal je niet de winterharen eraf maar maak je ze korter. Die haren gaan er alsnog af en er komt een zomervacht voo in de plaats. Dus je helpt je paard niet van z'n wintervacht af

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:11

Maar wel van de meeste korte jeukende haartjes. Ken een paard dat daar iedere overgang van winter naar zomer geschoren word, omdat hij zich kapot schuurt, en na het scheren is er niets meer aan de hand.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:16

Ik heb ook nog even een vraagje.
Anouar verhaart heel langzaam, hij heeft nu nog heel veel haar. Zoveel haar dat hij na één rondje rennen al nat is.
Zondag had ik endurance en toen had hij het al behoorlijk warm terwijl de temperatuur nog rond het vriespunt lag.
Over twee weken heb ik weer endurance en dan is het nog warmer.
Het gaat me erom dat hij tijdens zo'n rit z'n warmte kwijt moet kunnen.

Is het verstandig om nu nog z'n hals te scheren?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:20

Anouar15 schreef:
Ik heb ook nog even een vraagje.
Anouar verhaart heel langzaam, hij heeft nu nog heel veel haar. Zoveel haar dat hij na één rondje rennen al nat is.
Zondag had ik endurance en toen had hij het al behoorlijk warm terwijl de temperatuur nog rond het vriespunt lag.
Over twee weken heb ik weer endurance en dan is het nog warmer.
Het gaat me erom dat hij tijdens zo'n rit z'n warmte kwijt moet kunnen.

Is het verstandig om nu nog z'n hals te scheren?


Een vriend van mij rijdt IJslanders en bij zijn paarden heb ik een baan van ongeveer 10 cm bovenaan de hals (dus aan 2 kanten naast de manenkam) eraf geschoren, omdat ze IJslanders op wedstrijden niet geschoren mogen hebben, tenzij ze dierenartsadvies hebben hiervoor.
Zo kunnen ze de warmte wat kwijt en verder toch hun wintervacht behouden, kan je nu ook nog wel doen lijkt me, hoeven ze geen hinder van te ondervinden met verharen straks.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:08

Dan heb ik ook nog een paar vragen.

De wintervacht van mijn shetlander ben ik hélemaal zat, hij heeft er meer last van dan voordeel deze winter. Het zit hem gewoon niet lekker. Hij zweet te snel in z'n super dikke vacht, conclusie ik wil hem gewoon kaal.
1 heeft het nadelige gevolgen als ik hem deze zaterdag, of dan die zaterdag wil scheren voor zijn verdere vacht?
2 hij staat s'nachts binnen, en overdag komt hij 4 a 5 uurtjes buiten, hoeveel grams moet hij dan in stal op, en hoeveel grams buiten? Buiten vind ik met 15 graden alleen een regendeken wel genoeg? Of moet ik toch er een dekentje onderdoen? En snachts op stal, hoeveel kan ik dan het beste opdoen?
Zijn manen en voorpluk scheer ik erook af, door veel te dunne, en geschuurde manen. (zomereczeem) hoelang gaat dat duren voordat die weer op lengte zijn?
Ik heb trouwens nu de beschikking over 1 regendeken, 1 200 grams deken, en 1 300 grams deken. (die laatste dekens zijn van dekbedden gemaakt.) Ik vind dat heerlijk om die dingen zelf in elkaar te prutsen, maar dat is een ander verhaal.

Alvast bedankt.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:51

1. nu scheren heeft niet veel gevolgen voor de zomervacht. ik heb het ook wel bij mijn fjord gedaan en die kreeg gewoon een zomervacht.
2. ik heb op mijn paard (niet geschoren) nu een 260 grams liggen. en die had het vanmiddag vrij warm. denk dat met 15 graden een regendeken wel genoeg is. snachts heb je wel iets warmers nodig
3. het duur best een poos voor de manen weer aangegroeid zijn. wij hebben ook een shet gehad met (erge) zomerexceem en die hebben we een fjordenkapsel gegeven. is een stuk makkelijk bij te houden en makkelijker met insmeren (spul tegen exceem) ook staat het een stuk netter dan de sprieterige, half afgeschuurde manen vond ik.

ik weet nie hoe erg de maantop er aan toe is, maar die zou ik niet afscheren. ik zou hem dan eerder kort knippen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:54

Maar als ik nu z'n hals scheer, onderkant van de hals en een stukje van de zijkant, moet hij dan een deken op?
Hij heeft de hele winter geen dekens op gehad

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:29

Een stukje onder de hals hoeft hij geen deken op.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:19

Anouar, ik heb niet heel veel verstand van scheren, maar als ik jouw was zou ik het doen. Je geeft zelf al het antwoord. Met endurance moet het paard goed z'n warmte kwijt kunnen..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:54

Dan doe ik het maar. Over een paar weekjes is het winterhaar er toch als het goed is af en dan heeft hij weer een lekker zomervachtje.
Ik vind het nu echt te warm, ook sneu voor hem, als hij zo lang en intesief moet lopen terwijl hij het al heet heeft als hij stil staat

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:30

loulou schreef:
1. nu scheren heeft niet veel gevolgen voor de zomervacht. ik heb het ook wel bij mijn fjord gedaan en die kreeg gewoon een zomervacht.
2. ik heb op mijn paard (niet geschoren) nu een 260 grams liggen. en die had het vanmiddag vrij warm. denk dat met 15 graden een regendeken wel genoeg is. snachts heb je wel iets warmers nodig
3. het duur best een poos voor de manen weer aangegroeid zijn. wij hebben ook een shet gehad met (erge) zomerexceem en die hebben we een fjordenkapsel gegeven. is een stuk makkelijk bij te houden en makkelijker met insmeren (spul tegen exceem) ook staat het een stuk netter dan de sprieterige, half afgeschuurde manen vond ik.

ik weet nie hoe erg de maantop er aan toe is, maar die zou ik niet afscheren. ik zou hem dan eerder kort knippen


Bedankt voor de informatie Tsja voorpluk denk ik toch dat ik die er ook afhaal... iedereen zegt dat ik het beter niet kan doen, maar mij lijkt het niks om dan een half afgekloven voorpluk te hebben, en de rest van de manen netjes....

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:47

Anouar15 schreef:
Maar als ik nu z'n hals scheer, onderkant van de hals en een stukje van de zijkant, moet hij dan een deken op?
Hij heeft de hele winter geen dekens op gehad


dan hoeft hij geen deken op hoor.

veel geschoren paarden staan ook zonder halsdeken. die hebben dus ook een blote hals en blote benen.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:50

Timon word zaterdag helemaal geschoren, ik kan niet wachten

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:23

Wouter is alles kaal behalve de beentjes. Hij staat gewoon zonder halsdeken buiten (heeft wel aan 2 kanten dikke manenbos) Hij heeft het absoluut niet koud gehad. Staat 24/7 buiten.

Ik heb sinds zondag de 150 gr op.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:25

Hij is de laatste paar dagen flink gaan verharen (denk doordat het warmer is geworden) en hij heeft nu wel weer een wat dunnere vacht.
Dus ik probeer het toch maar zonder scheren. Dan maar goed koelen