Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:49

Mijn merrie heeft nog niets op. Ze staat een een geisolleerde hal met 45 paarden, en met open verbinding naar de rijhal.

Echt heel koud wordt het niet op stal. Alleen gaan iedere dag wel de deuren open voor de frisse lucht (geen tocht)

Times krijgt straks een winterdeken van Eskadron op met daaronder als het echt koud is een onderdeken van HH.

Dan staat ze toch wel extreem dik ingepakt

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:59

een winterdeken vind ik toch wel errruug warm hoor in deze tijd
Ik woon aan de kust, en die van mij heeft een licht gevoerde regendeken op.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:13

curly2day schreef:
Kafue schreef:
Ja en heb je wel gezien hoe verschrikkelijk veel geld dat scheelt met als je bijvoorbeeld in Nederland bij divoza besteld.
Hoe gaat het eigelijk met betalen in ierland gewoon per bank overmaken?

Ik ga ook bestellen in ierland maar dan wel volgende maand even de centjes bij elkaar schrapen.



Ik had toen net bij ons ( Vrielink) de rooie Rambo met hele hals gekocht.... a 315 eurie en daar kost die geloof ik 245.........

oeps........



Oei dan kun je jezelf wel voor de kop slaan he. ik wilde vorig jaar er een bij ons kopen in de ruitersportzaak al bijna 150 kwijt voor een hele dunne amigo en hier de rhino met nek voor 138 lang leve het internet *o/* *o/*

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:14

@ Kafue: inderdaad, maar goed we weten onderhand gelukkig beter !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:29

chatelaine schreef:
Ik wou net vragen naar ervaringen met halsstukken.Ik wil graag gewoon zon los halsstuk erbij kopen maar geen idee welke beetje goed ligt...en ben toch wel bang voor dermanen ;+

Ik gebruik losse halsstukken maar doe ze alleen op als het echt hard vriest, bij minder kou maar wel met regen of als er een hele snijdende wind staat.
Aan een aantal dekens heb ik ringen laten zetten door de zadelmaker en met musketonnetjes knip ik de halsstukken vast als ze naar buiten gaan. Gaat heel handig en erg snel, als ze weer naar binnen gaan haal ik de halsstukken er ook weer af. Op de manier dunnen de manen maar een heel klein beetje uit, nauwelijks merkbaar.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:31

Sjuimpje mag ik vragen van welk merk jouw halsstuken zijn.?

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:57

Er is een pony bij ons op de manege die al met een winterdeken op staat.
Dat vind ik nou net té...
Die van mij staat 's middags eigenlijk niet te zweten maar ik denk dat haar deken ook ademt...

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:04

die van mij heeft ook nog niks op hij staat ook in een lange stal helemaal achterin waar toch de warmte blijft hangen..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 00:32

Ik zou de merken zo niet weten Simongek, maar volgens mij zijn dit gewoon hypodrama dingen. Heb ze wel eens 24 uur opgehad en dan waren ze wat klammig van binnen, ze ademen dus niet bijster goed maar daar merk je weinig van als ze ze maar een dagdeel op hebben.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:25

Bedankt Sjuimpje ik heb aan de meeste dekens zoiezo al een ringetje zitten dus dan ga ik even kijken voor een los hals stuk ..

Linde90

Berichten: 1643
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Rekken

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:36

overdag een 0-grams regendeken, 's snachts een dunne deken, maar dat gaat snel veranderen want het weer word nu minder.

Binnenkort gaat ze met een 200 (geloof ik)grams deken op de wei, en ook nog met een andere staldeken.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:03

Die van mij staat momenteel bloot
Heb regent hier wel weer, dus ik denk dat ik de ongevoerde regendeken weer op doe.

''Als'' ik haar wel scheer parouscha, dan krijg ze een fleecedeken met hals op en daarover heen een 400 grams winterdeken en daarover de ongevoerde regendeken.

Dat moet toch wel warm genoeg zijn?
Ze staan overdag in de rijbak, en s'nachts staan ze in binnenstallen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:02

Mijn paarden had ik in augustus (s nachts) al een dunne zomer deken op, ook op de "koudere" dagen overdag. En bij regen een regen deken...Ze hebben nu al iets van 2-3 weken (nu het snachts zo koud wordt) stal dekens ( 200 gram) op.

Verder heb ik nog winterdekens liggen (Rambo WUG, Wether Beeta) met halve en hele halzen. Ik heb voor ons nieuwe paard een Losse winterdeken met losse hals gekocht want met hele hals is soms echt te warm en de manen blijven ook niet mooi....

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:33

ik heb een keer gehoord dat als de r in de maand komt bijv. septembeR oktobeR novenmbeR, decembeR, januaRi, februaRi, maaRt, apRil ( en dan niet meer ) dan moeten ze de dekens op ofzo..

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:17

Heey,

Moet een pony met streepmodel een deken op? shetlander Ikzelf dacht van wel maar weet dat niet zeker.

xxx

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:49

bando schreef:
ik heb een keer gehoord dat als de r in de maand komt bijv. septembeR oktobeR novenmbeR, decembeR, januaRi, februaRi, maaRt, apRil ( en dan niet meer ) dan moeten ze de dekens op ofzo..

Moet niks natuurlijk Als het dadelijk in April al weer flink warm is dan zet je ze natuurlijk niet onder de deken.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:51

parouscha schreef:
''Als'' ik haar wel scheer parouscha, dan krijg ze een fleecedeken met hals op en daarover heen een 400 grams winterdeken en daarover de ongevoerde regendeken.
Ze staan overdag in de rijbak,


Als ze dan in de bak staat en het regent dan word de deken bij de hals toch zeik nat..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:58

Ja dan wel.
Maar gewoon het weer even in de gaten houden.
Als het sneeuwt of regent blijven ze ook binnen staan.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:04

mijn paarden staan altijd buiten weer of geen weer, als ik raar weer verwacht krijgen ze gewoon die desbetreffende deken op. ik zit niet de hele dag bij huis alles te bewaken

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:51

Pepsi onze 21 jarige pony krijgt voor de nacht (hij staat nog op de wei) zijn ongevoerde *alleen een fleecevoering* Bucas regendeken op, omdat hij arthrose heeft en daardoor wat opstartproblemen heeft...
En Valley de 3-jarige KWPN-er heeft nog geen deken op, vind ik nog niet nodig.

TINC
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-09-05

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:57

Zijn fleecezweetdekentjes eigenlijk stalbestendig voor een hele nacht of hebben ze die met een keer schuren zo kapot?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:07

Ik durf mijn merrie haar staldeken nog niet om te doen.
Ze staat nog dag & nacht buiten.
En het is een sloper

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:25

TINC schreef:
Zijn fleecezweetdekentjes eigenlijk stalbestendig voor een hele nacht of hebben ze die met een keer schuren zo kapot?


Die van mij staat altijd onder een fleecedeken inplaats van een zomerdeken omdat ik nog niet het geld heb gehad om die te kopen...
Als je een dekensingeltje omdoet blijven ze normaal goed liggen (bij mij ten minste) alleen het zakt een beetje naar 1 kant... maarja hij blijft verder prima liggen!

TINC
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-09-05

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:16

mjah ik weet niet of die van mij een erge sloperd is want die heeft nog nooit onder een dekentje gestaan..

maargoed nog een probleempje. Toevallig heb ik van iemand een oranje deken van br gekregen maar ik kan nergens vinden hoeveel grams dat ie is. het is deze deken http://picserver.student.utwente.nl/?action=view_image&id=PA0U6L1R735T ik doe even url want die persoon heeft ook maar ergens een foto vandaan geplukt en kan best van zomaar iemand hier zijn die daar niet van gedient is.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:05

Begrijp ik het nu goed dat sommige mensen hun paard al onder een winterdeken hebben staan?????

Het spijt me echt maar ik vind dat behoorlijk overdreven! Erg extreem hoor en eigenlijk ook een beetje ongezonde situatie.............

Vanaf morgen gaat Nap weer zijn regendeken om krijgen, het word slechter weer met meer en meer regen. Het is fijn als ie nog even in het land kan lopen aankomende maand maar het is ook fijn om een droog paard te kunnen zadelen Dus hij mag nog even een maandje dag en nacht buiten met Bucas regendeken en daarna weer (hopelijk alleen s'nachts en overdag in het land) terug naar stal met een staldekentje. Pas bij dagtemperaturen van 5 graden of minder gaat hij zijn Anky winterdeken op krijgen