Welke deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:13

Als ik mijn shet helemaal scheer, is een 340 grams waterdichte winterdeken van BR dan voldoende voor de hele winter(hij staat 24 uur per dag buiten)? Of moet ik dan ook nog een dunnere en een dikkere deken kopen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25502
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:15

Waarom scheer jij je schetlander en doe je deken op?? Ben gewoon nieuwschierig hoor, schets kunnen toch lekker hele winter zonder deken of wat dan ook buiten staan.

frenneker
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:17

ja inderdaad! Ik zou daar ook mee oppassen!
Maar als je het perse wil zou ik 2 dekens erop leggen zodat het de regen langer buiten houdt!

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:25

Omdat mijn shet elke dag een uur beweging krijgt en hij daarbij erg zweet.

frenneker
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:26

ja maar als je hem dan goed uitstapt en hij koud is kun je hem gemakkelijk wegzetten!

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:29

Mijn shetlander heeft zo'n ontiegelijk dikke vacht dat ookal stap ik hem lang uit hij na een paar uur nog nat is.

Ik stel toch gewoon een vraag? Bemoei je er niet mee met of ik dat beest scheer of niet. Het is toch mijn beslissing!! Ik ben heus niet achterlijk ofzo, ik ga heus m'n paard niet scheren voor de lol. En omdat het een shetlander is moet ik het maar niet doen? Wat is het verschil tussen een kwpn en een shet qua zweten, als ze allebei evenveel beweging krijgen? Juist ja, niets. En dan kun je wel gaan uitstappen maar dat helpt niet, en ik ga m'n shet niet nat buiten zetten want dan wordt ie ziek.

frenneker
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:33

Hahaha wat een reactie! Nou ik zie inderdaad geen verschol tussen een shet en een kwpn'er want de kwpn'er die ik al 15 jaar rij zet ik ook nat (wel koud) terug in de wei en is in die 15 jaar nog nooit ziek geweest! De andere geschoren paarden bij ons op stal hebben een slechtere weerstand en zouden er wel al ziek van worden! Ik snap dat voor paarden in de sport scheren noodzakelijk kan zijn maar ik als recreactieruiten zie er de noodzaak niet van! Ik ga je er ook zeker niet van af praten maar mag wel mijn mening geven! Succes ermee

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:37

Nou ik zet m'n paard dus echt niet nat op de wei want daar issie al eerder ziek van geworden. En dat het een recreatiepony is wil toch niet zeggen dattie zich niet in hoeft te spannen? De pony's hier moeten zich zwaar inspannen, zo veel zelfs dat ze ervan gaan schuimbekken. Nou sportpaarden spannen zich ook zoveel in dus ik snap nog steeds niet wat het verschil is.

Recreatie betekent niet een rondje hobbelen door het bos, als is dat wat veel mensen denken.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:58

Ik heb mijn shets ook geschoren, om een andere reden (luis).

Ze hebben een 340 gram omgehad. en met hele koude friesdagen een zweetdekentje. Nu ga ik alweer trug naar een 200 en dan van 200 kan je naar 0.

dus je moet een 300 gram een 200 en evt regendeken.

Marije_Dusty
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:23

Waarom zou je hem scheren?

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:29

Wat een gezeur over het wel of niet scheren als ze haar shet wil scheren moet ze dat gewoon lekker doen.


Ik heb die van mij deze winter ook geschoren hij loop in de 3 a 4 keer in de week voor de wagen, en voordat ze weer een beetje door zijn ben je weer een uur verder met uitstappen. Dus je heb zeker groot gelijk dat je je shet scheert.

Die van mij heeft bijna de hele winter onder een 280grams deken.

Als ik jou was zou ik er nog wel een 150 of 200 grams bij kopen voor het geval dat mocht het het nou heel koud worden heb je altijd nog 1 die je er overheen kan leggen.


En de 200 grams kan je dan ook gelijk gebruiken voor het weer afbouwen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:02

Ik zou eerder de dikke deken doen, en er nog een onderdeken onder zodat je op kunt bouwen en af kunt bouwen. En dat je eventueel een deken hebt om te wisselen mocht er eentje toch onverhoopt nat worden, want in de winter heb je dekens niet zomaar droog.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:29

je moet het zelf weten of je je shet scheert, maar ik wil alleen maar zeggen dat als je je shet scheert omdat ze anders niet droog te krijgen is, dat scheren daarom niet nodig zou hoeven zijn..
Je kan een paard/pony gewoon nat terug in de wei zetten, zolang het zweet maar koud is. ik ken geen enkel paard wat daar ziek van is geworden.
Maar goed weet waar je aan begint met een geschoren pony die 24/7 buiten staat. Lijkt me een heel gedoe, je bent dan totaal afhankelijk van dekens, je pony kan niks meer zelf regelen.
Als je je shet dan toch scheert zou ik wel minstens 2 verschillende dekens kopen, zo kun je als het wat warmer is 1 deken eronder weg halen en is het kouder gooi je ze er allebei op. ook zou ik 2 waterdichte dekens kopen, is de 1 toch nat/kapot heb je altijd nog een reserve anders staat je shet met een doorweekte deken of zonder deken.