Paard niet gewend buiten. Welke deken nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Paard niet gewend buiten. Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:32

Mijn lipizanerruin met een dunne vacht (niet geschoren) heeft t/m januari elke dag op stal gestaan en kwam 2 uurtjes naar buiten met 200g Rambo deken. In februari staat hij op een stal waar hij overdag 12 uur buiten is en s'avonds in een paddock stal. Hij staat sinds een week onder een ongevoerde regendeken. Zou ik nu al zijn deken voor dag en nacht eraf kunnen halen? Optie overdag alleen eraf is er helaas niet bij, omdat bij paardje verder weg staat van huis. Als hij nu de gehele zomer buiten staat, zou hij dan de volgende winter zonder deken kunnen?

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard niet gewend buiten. Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:51

ik zou em nog even om laten,totdat de nachttemperatuur zo rond de 7 graden zit.

daarna kun je hem in principe wel aflaten en kan hij afhankelijk van hoe hij het doet zonder deken blijven.
sommige dieren krijgen maar een heel dun wintervachtje en zijn wel blij met een deken in de winter, maar dat moet je dna nog even afwachten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:56

Ik heb die van mij deze week de deken eraf gehaald. Maar die staat binnen

Ik denk dat je de deken er wel af kan halen, een paard heeft het niet zo snel koud En dan alsnog........ zou hij het even koud hebben...... hebben wij ook wel eens

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard niet gewend buiten. Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:20

Een graad of 10 - 15 voelt ideaal voor paarden. In de wei kunnen ze zich echter ook warmlopen. Als zijn stal voor 's nachts lekker is opgestrooid, zal hij het 's nachts ook niet meer koud krijgen.

Mijne is geschoren en is al ver door de rui. Heeft afgelopen winter een 400 gr. deken omgehad. Zij staat sinds een week of 3 helemaal zonder deken, na een korte periode met een dunnere deken.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Paard niet gewend buiten. Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:30

Ik persoonlijk vind het nu nog te koud voor een ongevoerde deken terwijl je schrijft dat je paard een erg dunne huid heeft.

Persoonlijk zou ik die 200 gram er nog opleggen om een verkoud paard te verkomen.
Ik zou hem eraf halen als de temperatuur wat stabieler boven de 6 graden blijft.