Nu nog shetlander scheren? (spoed)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Nu nog shetlander scheren? (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:30

Hallo,

Mijn shetlander is nu aan het verharen, maar ik weet zeker dat hij voordat hij door zijn vacht heen is, het al wel een maand of 2 verder is.. hij verhaart nu ook al een maand, maar het schiet echt totaal niks op. Nu heb ik de mogelijkheid om hem morgen te scheren, zou ik dat doen; ja of nee?
Heeft het nog nare gevolgen voor de zomervacht of maakt dat niets uit?

Graag reacties! Alvast bedankt!

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:33

ik zou het niet doen, je moet dan zowieso een deken opgooien, en om hem te scheren, heeft eigenlijk helemaal geen nut.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:35

ik heb mijn shet al de vorige 2 jaren geschoren rond april/mei,
dit omdat zij van de vast zittende wintervacht ontiegelijk jeuk kreeg en tot open toe schuurde.
wel kreeg zij een dekentje op, omdat het toch nog te koud is.

Nu scheer ik haar nog voorlopig niet, omdat ze goed aan het verharen is, en bij shetlanders duurt het eenmaal lang, omdat er mega veel haar op zit.
ik geef haar zeewier en olie bij der voer.

dus als jouw shetlander echt geen jeuk heeft, dan zou ik hem nog lekker zo laten lopen. en elke dag even met een poetsblok of een goede roskam borstelen.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:39

Hij is al een keer geschoren, maar dat was heel laat, Juni/Augustus omdat het verharen toen maar niet ophielt en het lang bleef.

Deken is geen probleem, heb een ongevoerde en 200 grams deken klaarliggen..

Bedankt voor de reacties, ben er nog niet uit, en meer reacties zijn welkom.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:48

zet jij je shetlander ook goed aan het werk tot zwetens toe?

Nada

Berichten: 2807
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Nu nog shetlander scheren? (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:48

Tjeerd en Tis hebben in Juni/juli ook nog niet helemaal hun vacht verloren. En als je niet heel zwaar werk met hem doet, gewoon lekker laten zitten

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:51

Ukster schreef:
zet jij je shetlander ook goed aan het werk tot zwetens toe?


Als ik hem longeer, wat ik heel kort doe en vooral niet intensief omdat hij net 3 is, (dus 1 keer in de week 10 min.) zweet hij al. Zelfde verhaal met het naast de fiets wandelen..

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:53

Als hij net 3 is en nog helemaal niet zwaar werk verricht zou ik het niet doen. Gewoon ekle dag goed blijven poetsen.Mijn pony's heb ik ook niet geschoren terwijl ze veel zwaar werk verrichten. Bij mijn pony's hoef je ook alleen maar tegen te blazen en de haren vliegen al weg

IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:54

Ik heb wobbe vorig jaar ook geschoren rond half juni/eind juni.
Die zat toen nog ontiegelijk lang in zijn winterhaar en had er enorm veel last van.
Het was toen ook zo bloedheet dus toen maar geschoren en hij voelde zich een stuk prettiger erbij.
Als hij dit jaar weer niet uit zijn vacht komt scheer ik hem weer, maar daar wacht ik nu nog even mee.
Wat jij doet moet je zelf weten, maar je kan ook nog eventjes wachten.
Tot eind mei ofzo? want nu zijn ze nog volop aan het verharen en wie weet komt hij nog wel uit zijn vacht.
Over een maandje ofzo hoeft ie als het lekker warm is ook geen deken meer op, dus dat scheelt ook weer.
Maar als jij denkt dat hij zich er beterder bij voelt dan moet je hem gewoon scheren.
Je hebt immers de dekens al klaar liggen dus koud zal hij het niet krijgen toch.