Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:54

Die van mij staan 24/7 buiten zomer en winter en zijn ze onder hun buik en in hun nek nog niet helemaal kwijt.
Ik denk dat ze het nog te koud vinden snachts

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:03

Bedoel je de verharing? Paarden verharen niet op kou maar op het licht. Als het langer licht wordt gaan ze verharen. Hoe korter het weer licht wordt, komt de wintervacht weer. Dus het gaat helemaal niet om of ze het koud hebben. En paarden hebben het veel minder snel koud dan mensen. (bij 5-10 graden hebben ze het al behagelijk terwijl mensen het bij 20 graden pas lekker vinden)

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:16

Dat ben ik niet met je eens,sorry.
Ik zie namelijk aan mijn paarden dat de verharing stop ligt als het een paar dagen iets kouder is, of komt dat soms ook door het licht??

En ook midden in de zomer als het wat langer fris is, zijn binnen een week de haartjes duidelijk langer, en dat ze het niet zo snel koud hebben dat weet ik ook wel, de paarden staan zomer en winter zonder deken op wei en regelen hun warmte door hun haren rechtop te zetten en zo een geisoleerd laagje te crieeren, en de warmte vast te houden.

Maar daar gaat het hier niet om, is jouw paard zijn wintervacht kwijt of niet, daar gaat het zich hier om, meer vroeg ik niet.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:19

Alleen bovenop nog niet, hals, achterkant van billen, daar waar het zadel ligt en onderbuik zijn al mooi glad. Zal voor een groot deel met haar leeftijd van doen hebben, haar zoon (van 12 ) Is alles al kwijt en die poets ik veel minder.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:21

Amber verhaart 260 dagen per jaar .... heb er dus altijd 'last' van. Maar gewoon blijven rossen.... vindt ze nog lekker ook....

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:22

Nou ik bedoelde het niet boos, meer om je informatie te geven. Maargoed, die van mij zijn nog niet helemaal verhaard, maar het zit wel al allemaal los, we zijn bezig poetsen .

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:26

Maris89 schreef:
Nou ik bedoelde het niet boos, meer om je informatie te geven. Maargoed, die van mij zijn nog niet helemaal verhaard, maar het zit wel al allemaal los, we zijn bezig poetsen .


Is dit tegen mij bedoeld?? Ik bedoelde er ook niets mee hoor....

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:31

Nee, tegen rick_erika, over dat de verharing niet op kou gaat. Maargoed

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:31

Nee dit was tegen mij bedoeld maar ik gaf alleen mijn mening, sorry als het anders aankwam, ik weet dat niet iedereen het met mij eens is.
maar ik wou hier geen discussie mee oproepen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:04

De mijne ging met nog redelijk wat wintervacht 24/7 naar buiten en had na een paar dagen al haar complete zomerjas! Ik heb me er eigenlijk over verbaasd.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:12

Die van is alles al kwijt, hij zit prachtig in zijn vacht!
Maarja, hij had in de winter al niet veel, vandaar dat er ook niet veel af hoeft..

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:40

Mijne had het koud en is weer een wintervacht aan het maken inclusief een nieuw baardje en lange bilharen

Oké eigenlijk baal ik hier dus gigantisch van, ze was heel mooi glad en dan maakt ze gauw weer een wintervacht aan (doet ze ieder jaar). Ook krijgt ze alweer overal bulten en wondjes en heeft ze jeuk. Hopeloos paard dus.

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:46

Thokkadisje schreef:
Mijne had het koud en is weer een wintervacht aan het maken inclusief een nieuw baardje en lange bilharen

Oké eigenlijk baal ik hier dus gigantisch van, ze was heel mooi glad en dan maakt ze gauw weer een wintervacht aan (doet ze ieder jaar). Ook krijgt ze alweer overal bulten en wondjes en heeft ze jeuk. Hopeloos paard dus.


je kunt ook in de peroide dat ie haar aan gaat maken een deken op doen zodat ie niet in de zomer met een wintervacht rond loopt..
mijn paardje is eigenlijk het hele jaar dekenloos maar ik doe dit wel om een wintervacht in de zomer te voorkomen(tijdens koudere dagen)

__Joyce

Berichten: 824
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: De lier/ het westland

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:53

Mijne krijgt bijna geen wintervacht, Pas was ze wel een beetje aan het verharen maar nu is alles er al vanaf

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:01

Maris89 schreef:
Bedoel je de verharing? Paarden verharen niet op kou maar op het licht. Als het langer licht wordt gaan ze verharen. Hoe korter het weer licht wordt, komt de wintervacht weer. Dus het gaat helemaal niet om of ze het koud hebben. En paarden hebben het veel minder snel koud dan mensen. (bij 5-10 graden hebben ze het al behagelijk terwijl mensen het bij 20 graden pas lekker vinden)

Paarden verharen wel degelijk óók op temperatuur hoor. Tuurlijk word de lengte van de dagen gebruikt als 'algemene' richtlijn, maar als het een paar dagen/nachten achter elkaar koud is zit die vacht er zo weer op. En andersom, de wintervacht kwam ook pas in november, toen het écht koud werd.

De paarden die bij ons 24/7 buiten staan hebben op de billen en onder de buik nog wat haar wat niet los wil, de shetten hebben nog wel een aardig vachtje en de mijne heeft weer wat nieuwe vacht aangemaakt omdat het snachts wel weer erg koud werd, maar niet echt veel, maar zij staat helaas ook binnen.

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:19

ben blij dat ik niet de enigste ben die daar zo over dacht.

Anoukdb

Berichten: 292
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Roosendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:33

Mijn (verzorg)paard is bijna helemaal door de haren heen.. alleen nog een klein beetje op haar billen vanachter.. Ze staat ook 24/7 op de wei..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:07

mijn Tinker is er eigenlijk al helemaal doorheen. die heeft standaar wat lange haren op onstrategische plekken zitten, maar dat is het ras.
de pony heeft nog redelijk war fluffy onderhaar op haar boven nek zitten, maar laat al wel mooi los.
zowiezo verharen die van mij altijd best snel en mooi gelijkmatig.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:01

Mijn 2 jarige heeft ook al geen wintervacht meer..... Mijn merrie's had ik geschoren... Mijn shet heeft nog wel best dik haar, maar dat is het ras he? en ze is ook al wat ouder.......

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:59

mijn pony heeft ook nog wintervacht onder zijn buik zitten.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:00

Vooral op de buik hebben die van mij nog wat zitten.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:02

Mijn haf was binnen een week van zijn winterjas af, met een paar keer poetsen. Dat is al een maand geleden. Mijn shetje heeft nog een flink pak haar, ik ros me elke dag helemaal scheel, al 2 maanden lang, volgens mij begint de wintervacht gewoon stiekum al weer te groeien.

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Hoe zit het nu met de haartjes van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:30

Hoi,

Die van mij is al helemaal uit haar winterharen.

Groetjes

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:33

Die van mij heeft gewoon een zomervacht, me jaarling niet die is in de rui.
En het veulent van gister tja, die is heerlijk zacht in zijn babyvachtje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:12

Het heeft idd ook met daglichturen te maken, maar ook wel degelijk met de temperatuur! Ik bedoel maar; sommige scheren niet en leggen al vroeg een licht zomerdekentje op, wat zo wordt opgebouwd naar een steeds dikkere deken, uiteindelijk staan ze dus in de winter nog met hun glimmende zomervelletje. In een gewone stal met ramen, openstaande deuren etc. Maar het is óók in verband met de daglichturen
Maar nou wordt het weer zo'n discussie; dus ontopic:

Mijn paard is er ook nog niet helemaal doorheen. Bovenaan der voorbeen heeft ze nog van die prachtig lange slierten en onder der buik is het nog één grote haarboel.