teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:02

Mijn paardjes staan in een weiland veel bomen erom heen en de laatste tijd hebben we heel veel last van teken. Ik haal er iedere dag wel een aantal van ze af. Weten jullie of ze op paarden ook ziektes kunnen overbrengen (zoals lyme bij mensen) en of ik er iets aan kan doen om te voorkomen dat ze op mijn paarden gaan zitten?( spray of iets door het voer oid?)

spretje
Berichten: 324
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: hapert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:08

Hoi, weet zo niet wat je tegen teken moet doen, maar ik zou het even aan de dierenarts vragen, mijn paard had ook last van teken en die kreeg op een gegeven moment overal grote oedeem bulten waar hij gebeten was. Heb toen een zalfje gekregen en hij heeft antibiotica gehad, misschien dat er preventief ook wat voor te krijgen is?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:47

Ik heb wel eens in de bit gelezen dat paarden ook ziek kunnen worden van teken.... Is geloof ik al weer een /bit van 2 jaar geleden...... Ik zou niet weten wat je er tegen kunt doen.... Ik geloof wel dat er voor honden iets is tegen teken, waarschijnlijk kan je dat ook wel voor je paard gebruiken... Ik heb nu ook last ven een raar vliegje, waar ik vloeienspray voor handen voor heb gekregen van mijn DA en het werkt super!!

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:22

ok ,bedankt voor jullie reacties. Om het zeker te weten ga ik toch even bellen met de da. Ben zelf ook ziek geweest na een tekenbeet en ik wil toch wel even zeker weten dat de paardjes daar geen last van kunnen krijgen!

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:25

bij ons hebben de katten er erg veel last van, de spullen van frontline werken wel, maar tijdelijk. Ik heb van een vriendin van mij een shampoo (die eigenlijk bedoelt is voor honden) gehad speciaal tegen teken en dat werkt bij onze katten wel goed. Misschien dat je dat een keer kan proberen. Alhoewel het natuurlijk een hele klus is om je hele paard te wassen

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 14:50

de kat en de honden hebben er ook veel last van inderdaad, het lijkt wel een plaag ofzo hier.maar ikdenk dat de kat het ook niet zo ziet zitten dat ik haar ga wassen haha

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:46

Ik heb een aantal jaar geleden van de veearts een melkachtig spul gehad voor teken. Had met een vriendin het Kootwijker zand onveilig gemaakt en tijdens het wisselen van de beenbeschermers voor de transportbeschermers, zagen we wat teken. We hebben de paarden ingeladen en zijn naar de veearts gereden (lag op de route). We moesten 3 dagen met het spul wassen en idd geen teek te zien. Heb nu wel standaard een tekenpen in de ehbo-doos zitten.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:51

Ik hoorde dat je ook frontline op de hakken en kogels van het paard kan druppelen. Het werkt iig op honden maar ik weet niet hoeveel dosis er voor een paard dan nodig is. Overleg idd maar met je da voor beste.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:48

Je mag Frontline op de benen en liezen (dunne huid gaan ze het snelst zitten). Bij de benen kruipen ze vaak omhoog.

Onze groninger heeft anti-stoffen tegen de ziekte van Lyme in zijn bloed zitten. Als hij een teek heeft dan zelt dat gigantisch op!! Hij krijgt dan echt plekken van 30-40 cm oedeem.

LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:15

esc schreef:
bij ons hebben de katten er erg veel last van, de spullen van frontline werken wel, maar tijdelijk. Ik heb van een vriendin van mij een shampoo (die eigenlijk bedoelt is voor honden) gehad speciaal tegen teken en dat werkt bij onze katten wel goed. Misschien dat je dat een keer kan proberen. Alhoewel het natuurlijk een hele klus is om je hele paard te wassen



Ik denk dat het ook een heleklus is om onze katten te wassen


Mijn ervaring is dat je er weinig teken kan doen behalve ze weghalen, ook bij de katten. Al van alles geprobeerd maar niks helpt

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:11

mijn pony had laatst ook een tekenbeet, op haar tepel ze heeft er een aardige bult aan over gehouden je voelt er echt een plakaat inzitten.. de DA zei dat het weleens kon blijven zitten (littekenweefsel)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:39

@ Bonny: Mij hond had dat een tijdje terug ook, op dr kop.... Heb het met wat Alcohol schoon gehouden, en die bult is nu weg......

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:53

Die van mij hebben ook teken.. maar dan op hun oogleden en neus

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:10

kan ik nu nog wat op die verdikking smeren ofzo?

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:17

maar hebben jullie dan teken op de benen zitten of ergens anders....
ik ga namelijk van de zomer een week naar kootwijk en heb niet echt zin in teken enzo:P

sweetymii
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-05-06

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:13

het kan ook wel helpen om knoflook door het voer heen te doen.. (snipper of poeder..) niet belachelijk duur, en helpt ook nog tegen vliegen!

door de knoflook gaat het bloed ofso anders ruiken( heb ik me laten vertellen )
ik gebruik het zelf ook, en volgens mij helpt het oa tegen de vliegen!

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:38

wat ik mij afvrag of teken ook dood kunnen gaan. Bijvoorbeeld als ze in je huis zijn en ze 24 uur geen bloed krijgen? Dit zou ik echt wel willen weten maar ik kan niks vinden op internet.

We hebben onze hond gesprayd met Frontline. Nu kruipen ze inderdaad niet in haar huid. Maar nu blijven ze erop liggen zal ik maar zeggen. Ik heb nu al 2x gehad dat ze met haar kop schudde en dat er een teek op de grond (en een op de bank) lag...dat vind ik dus helemaal eng. Nu bijten ze mn hond niet maar mijwel misschien?!
Is het zo dat ze door frontline zich niet vastgrijpen dan...maar wel met de hond meegaan?

Hier in noord-holland geen last, wel in drenthe afgelpen weekend en dit weekend gaan we weer.
Vorig jaar had onze 2 jarige er ook zoveel op zn liezen en billen, dit jaar nog niets gehad..maar anders spuit ik die ook met frontline (op de benen). De oudere merries hebben nog nooit een teek gehad.

Beesje
Berichten: 210
Geregistreerd: 17-09-04

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:02

Teken kunnen best een tijdje zonder bloed. Ze zitten immers ook in een struik te wachten tot er iets lekkers langskomt.
Overigens laat een teek na een possje vanzelf weer los, als hij op "klappen" staat (geen gezicht, zo'n ding is dan echt zo groot als een knikker)
Dit jaar is het heel erg met de teken.

Beesje
Berichten: 210
Geregistreerd: 17-09-04

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:04

Oja en btw een teek kan inderdaad in huis uit de vacht van je kat of hond vallen en dan op jou terecht komen, zeker als je bijvoorbeeld daar gaat liggen slapen of zo.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:32

getsie..net het weekend weer in drenthe geweest. Eerste dag de hond los in het bos laten lopen ...tja even niet nadenken
dus die dag flink geteekt...
daarna gind het beter.

Wie heeft ervaring met welk tekenmiddel ik het beste kan gebruiken?

ik hoor dat frontline 3 in 1 spuitje voor in de nek perfet werkt (maar dan gaat het "anti-teken gif" wel in het bloed van mn hond en dat vind
ik nou niet zo. Maar ja lek steken door de teken is ook niks.

Werkt een tekenband om de nek ook effectief? of is dat voor ons mensen weer niet zo okey in verband met dat wij dan iedere keer met ons handen aan het "giftige ding" zitten.
Of moet ik om de natuurlijkste versie zonder gif in mn hond aanhouden en iedree dag teken zoeken?

Of is het inspuiten van de hond zoals ik nu gedaan had (maar danniet goed genoeg) ook prima werkzaam.

Ik zoek dus eigelijk ervaring van mensen die een hond hebben in bosrijk gebied...hoe weren jullie je tegen die teken?