paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:03

Ik geloof ook niet dat ze een verstopping zouden hebben.
Dit komt heus wel vanzelf goed.
Ik zou alleen iets vragen aan de DA voor de pijn te verzachten.
Misschien dat je een pijnstiller kunt geven zodat de paarden deze nacht (en jezelf) rustig doorkomen.
Het gras moet gewoon nog eruit gewerkt worden en dat gaat gepaard met krampen en gasjes..
Voor nu welterusten.

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 01:06

Senja_x schreef:
Volgens mij kan het niet veel kwaad, niet meer als anders. Een paard hoort gras te eten. Wat waarschijnlijk niet goed is, is gras met veel fructose erin. Dit ontstaat als er veel zonlicht op het gras schijnt en de tempratuur laag is. Gras verwerkt dan zijn eigen voeding niet omdat die dat nog niet nodig heeft om te groeien. Gras gaat groeien bij een tempratuur van boven de 12 graden celsius en daarna neemt het fructaangehalte af en vormt het ook geen verhoogt risico.

Wil je het risico op te veel gras eten voorkomen voer ze dan in de ochtend voor het naar buiten gaan goed brokken dan eten ze niet veel gras in een keer maar eten ze het met beperkte hoeveelheden tegelijk. Hiermee voorkom je verstoppingen omdat gras langer nodig heeft te verteren.

bedankt voor deze informatie, stelt me gerust.. maar wat je verteld met het goed voeren van brok gaat bij de pony echt niet op.. ze zit de hele dag met haar hoofd aan de grond, nu is ze gewoon rond en opgezet van al het grag, staat te schuren met hhar staat ik denk echt dat ze er last van heeft, maar roept gewoon om eten als ik bij haar kom.. ze eet gewoon door en heeft geen stop!
Ze krijgen nu dus niets meer hoor, hoe zou ik het morgen doen dan? gewoon op de oude wei zetten (laag gras) of binnen houden?

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 01:08

poppekontje schreef:
Ik geloof ook niet dat ze een verstopping zouden hebben.
Dit komt heus wel vanzelf goed.
Ik zou alleen iets vragen aan de DA voor de pijn te verzachten.
Misschien dat je een pijnstiller kunt geven zodat de paarden deze nacht (en jezelf) rustig doorkomen.
Het gras moet gewoon nog eruit gewerkt worden en dat gaat gepaard met krampen en gasjes..
Voor nu welterusten.

ik zal direct bellen als ze veranderen in hun gedrag... echt wel..vind het echt niets zo.. maar slaap lekker en bedankt

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 01:10

ik ga weer even kijken, en dan na bed.. jullie horen morgen hoe het is met ze.. voor nu alvast heel erg bedankt....

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:35

Tja eet zelf maar eens veel te veel dan ga je ook schuren. Hou maar goed in de gaten en laat haar niet op stal staan maar bewegen dat is altijd goed. Succes!

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:20

toch apart dat ze dus wel reageren op de hoeveelheid gras, had ik eigenlijk niet verwacht....

doe ze er vandaag wel gewoon uit, beweging is t allerbeste, zo verbranden ze de hoeveelheid van gisteren beter.
zet ze dan in het stuk met laag gras....

en dan morgen weer kort op het andere stuk....

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:40

He Jentel,
Heb je een update voor ons??

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:17

Ja idd! Heidi vertel!

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 10:56

hoi,
nou toen ik vannacht kwam kijken stonden ze al weer te hinneken, en wilde weer eten.. heb ik niet gedaan natuurlijk..
Ze zijn in orde ik ga ze nu lekker in de korte wei zetten, en hopen dat de pony niet op eieren gaat lopen(hoefproblemen).. je hoort zo van me.. ik zet ze even buiten..

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:57

Hopelijk blijft het goed gaan met je paarden.
Jong gras wordt bij ons altijd eerst 2 keer gemaaid. De pony die bij Mush staat is nogal snel koliekerig, en ik wil het risico niet lopen dat hij buikpijn krijgt. Bovendien vindt ik het voor Mush ook te link. Na het maaien mogen ze er dan met stukjes op: eerst korte momenten aan de hand grazen, en dan steeds wat langer.
Ze krijgen wel het hele jaar door gras maar toch...

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:12

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor hoefproblemen want hoefbevangen worden ze niet van te veel aan eiwit (is pas onderzocht) maar door en teveel an koolhydraten. (ik weet inens niet meer hoe ik het moet schrijven).
Zorg dat je paarden vandaag gewoon beweging krijgen en dat ze niet weer op het jonge gras kunnen.
Ik ga leker stadten.
Geniet van de zon vandaag....

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:03

Memuska schreef:
Hopelijk blijft het goed gaan met je paarden.
Jong gras wordt bij ons altijd eerst 2 keer gemaaid. De pony die bij Mush staat is nogal snel koliekerig, en ik wil het risico niet lopen dat hij buikpijn krijgt. Bovendien vindt ik het voor Mush ook te link. Na het maaien mogen ze er dan met stukjes op: eerst korte momenten aan de hand grazen, en dan steeds wat langer.
Ze krijgen wel het hele jaar door gras maar toch...

Ik ben ook altijd erg voorzichtig, maar mijn zoontje heeft het goed bedoeld, hij is wel 10 keer bij de paarden geweest en sorry gezegd..
gelukkig hebben ze niet een erge koliek aanval gehad!
Maar ik heb hem uitgelegd waarom dat niet goed voor ze is.. hij heeft beloof het niet weer te doen, en ze gewoon een plukje gras uit de hand te voeren.. lief hoor..

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:04

poppekontje schreef:
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor hoefproblemen want hoefbevangen worden ze niet van te veel aan eiwit (is pas onderzocht) maar door en teveel an koolhydraten. (ik weet inens niet meer hoe ik het moet schrijven).
Zorg dat je paarden vandaag gewoon beweging krijgen en dat ze niet weer op het jonge gras kunnen.
Ik ga leker stadten.
Geniet van de zon vandaag....

er zijn dus verschillende verhalen over hoefbevangen zijn...
maar goed, ik hou het in de gaten.. stad ze..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:11

Ik zou ze lekker een paar daagjes op het zand zetten, in de paddock of bak, met wat (oud) hooi, mijn pony is ook net bevangen geweest, de dierenarts raadde mij dit aan (ze heeft ook twee weken lang pijnstillers gehad en we waren er nog net op tijd bij, symptonen bij haar waren, niet willen lopen, sloom kijken, niet willen eten (of in iig niet alles willen opeten))

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:14

Hetja schreef:
Ik zou ze lekker een paar daagjes op het zand zetten, in de paddock of bak, met wat (oud) hooi, mijn pony is ook net bevangen geweest, de dierenarts raadde mij dit aan (ze heeft ook twee weken lang pijnstillers gehad en we waren er nog net op tijd bij, symptonen bij haar waren, niet willen lopen, sloom kijken, niet willen eten (of in iig niet alles willen opeten))

oke.. maar die symptonen zie ik op het moment gelukkig niet..
ze staan op een erg korte wei..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:15

Dan zal het allemaal we loslopen, lijkt mij.

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:17

hoop het.. ik weet niet wanneer je evt. hoefbevangenheid ziet! hoelang erna zeg maar..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:02

Bij ons duurde het zeker 4 dagen voordat we het doorhadden, pony is nl. al wat ouder en ze heeft wel vaker geen zin om te lopen.
Alleen door het eten ging er bij ons een belletje rinkelen, ze is namelijk een veelvraag niet te kort meer.
Misschien toch voor de zekerheid een paar dagen geen krachtvoer meer geven, alleen (oud) hooi en ze inderdaad op kort gras of in de paddock houden....

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:55

Hallo, fijn om te horen dat het goed gaat!

Ruthje_
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:23

We hebben paar weken geleden paarden ook naar op de wei gezet voor een dag maar 1 was ziek geworden . het is maar of je paard er tegen kan ! meestal kan het geen kwaad maar kzal het als ik jou was otch even in de gaten houden

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 19:50

het gaat volgens mij weer goed met ze.. nou hoop ik dat de kleine geen last krijgt van evt. hoefbevangenheid..maar daar kan ik nu nog niets van merken..

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: paarden hele dag op jong gras, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:25

Weer helemaal blut meld ik me weer.
Als je pony hoefbevangen wordt dan merk je dat wel dat ze als het ware op eieren lopen.
De hoeven zijn heel erg warm maar ik geloof nooit dat dat van 1 dag gras eten kan komen.
Gewoon de paarden laten werken en allert zijn.
Fijn dat het weer goed met ze gaat.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:29

Tavanta schreef:
Goed teken dat ie gemest heeft, in elk geval geen verstopping.


Dat is een heel onbetrouwbare indicator omdat dat mest kan zijn van nĂ  de plaats van de verstopping.

Waarschijnlijk hebben ze last van een gaskoliek(je), paar scheten die verkeerd zitten. Wandelen wil dan wel eens helpen om te 'luchten'.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:33

Senja_x schreef:
Volgens mij kan het niet veel kwaad, niet meer als anders. Een paard hoort gras te eten. Wat waarschijnlijk niet goed is, is gras met veel fructose erin. Dit ontstaat als er veel zonlicht op het gras schijnt en de tempratuur laag is. Gras verwerkt dan zijn eigen voeding niet omdat die dat nog niet nodig heeft om te groeien. Gras gaat groeien bij een tempratuur van boven de 12 graden celsius en daarna neemt het fructaangehalte af en vormt het ook geen verhoogt risico.

Wil je het risico op te veel gras eten voorkomen voer ze dan in de ochtend voor het naar buiten gaan goed brokken dan eten ze niet veel gras in een keer maar eten ze het met beperkte hoeveelheden tegelijk. Hiermee voorkom je verstoppingen omdat gras langer nodig heeft te verteren.

Maar JONG gras kan wel zeker schadelijk zijn.
Mijn paard heeft vorig jaar na 2 uurtjes op het jonge gras (smorgens) koliek gekregen..
En ze was wel degelijk gras gewend!
Voor mij geen jong gras meer.

En je zoontje bedoelde het goed.
Ik vind het ook wel weer schattig ondanks dat het niet goed was...

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:36

de laatste dagen heb ik ze weinig tot niets bijgevoerd.. ik moet zeggen dat de pony net een tonnetje is... pff..
maar wat zouden jullie doen.. zouden jullie de paarden voorzichtig een uurtje op het gras zetten? een boer hier verder op zei, ze moeten er gewoon aan wennen dus voorzichtig erop zetten.. elke dag even..