[PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

[PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:56

O wat baal ik en wat hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Jullie zijn eigenlijk mijn laatste hoop om deze dame een mooi pensioen te kunnen geven... En ze is nog maar een paar dagen zoek.

Het gaat om de D-pony Linda, beter bekend als Charley. Op het papier staat Linda maar toen wij deze merrie kochten vijftien jaar geleden, hebben we haar de roepnaam Charley gegeven. Linda/Charley is een zwartbonte pony, 147.8 cm groot (als ik mij niet vergis) en heeft een bijna onzichtbaar brandmerk op de linkerbil. De rechterkant van haar hoofd is spierwit, behalve een een zwarte vlek rond het oog. Een opvallende verschijning dus. Linda/Charley is nu 20 jaar en dat is haar ook wel aan te zien.

Enkele jaren geleden hebben wij Linda/Charley verkocht en we hebben haar verdere leven met veel interesse gevolgd. Na mooie jaren als een pittige kinderpony kwam ze terecht op een leuke kleinschalige manege in Friesland. We hebben haar daar opgezocht en ze leek het naar haar zin te hebben. Ongeveer twee maanden geleden kregen wij te horen dat Linda/Charley het werk lichamelijk niet meer aankon en dat ze niet op de manege kon blijven. In eerste instantie zou de eigenaar een oplossing zoeken. Maar na wikken en wegen ben ik op zoek gegaan naar een paardenrusthuis hier in de buurt. Toen wij de eigenaar opbelden om een afspraak te maken om alles door te spreken, bleek ze al verkocht.... Op de Zuidlaardermarkt!

Jullie begrijpen: dat is een paardennachtmerrie. Ze is me opeens uit de vingers geglipt omdat de oplossing zich enkele dagen te laat heeft aangediend. De vorige eigenaar weet niet precies wie de nieuwe eigenaar is. Ik baal als een stekker want deze merrie verdient een goed pensioen. Ze is niet meer in te zetten voor intensief gebruik en ik weet niet of de nieuwe eigenaren dat weten. Ik wil graag weten waar ze terecht is gekomen en ik wil aan de nieuwe eigenaren laten weten dat ze bij ons een plekje heeft om een mooie oude dag te beleven.

Dus wie o wie heeft deze pony zien staan op de Zuidlaardermarkt en nog belangrijker: wie weet waar ze is gebleven? Het kan zijn dat ze in een grotere groep pony's tegelijk is verkocht, maar zeker weten doe ik het niet.

Hieronder plaats ik beelden uit een vlog van Paardzoektbaas over de Zuidlaardermarkt. Zij hebben Linda/Charley toevallig op beeld gezet. Dit zijn dus zeer recente afbeeldingen, zo ziet ze er nu uit. Het gaat om de bonte pony met de hoge schoft. Op de eerste foto zien jullie haar lichaam van de linkerkant en op de tweede foto is net haar hoofd vanaf de voorkant te zien. Daaronder zet ik oude foto's neer, dit is zeker acht tot tien jaar geleden. Dus ze is nu niet zo vol meer maar het hoofd en de vlekken zijn hetzelfde en hopelijk herkenbaar.

Zuidlaardermarkt 2017 (de zwartbonte met de hoge schoft):
Afbeelding

Zuidlaardermarkt 2017 (het hoofd dat net boven de zwarte pony uitsteekt)
Afbeelding

Achter de bruinbonte zien jullie het hoofd en de hals van Charley van de rechter zijkant (tien jaar geleden)
HTTP://Boktimg.nl/img/m/1oqjvO.jpg

En hier nogmaals schuin van voren. Ongeveer acht jaar geleden.
HTTP://boktimg.nl/img/m/CvI6v2.jpg

Het zijn niet de beste foto's maar het is een heel opvallend paardje. Witte manen met een heel klein plukje zwart en een zwarte voorpluk. Ook de staart is tweekleurig. Dat zwart omrande oog aan de rechterkant is heel opvallend, net als die twee kleine zwarte stipjes op de linkerkant van haar buik. Ze toont groter dan ze in werkelijkheid is. Als mijn informatie klopt, loopt ze niet rad. Mocht iemand haar herkennen maar zeker willen weten dat het dezelfde is: ik heb extra gegevens over afstamming, informatie die in het paspoort moet staan, hoe het brandmerk eruit ziet, etc. etc. Dat deel ik indien nodig via PB.

Nou ik heb genoeg getypt. De wanhoop druipt er vanaf geloof ik, haha. Sorry daarvoor. Maar ik was helemaal klaar om haar op te vangen en met pensioen te sturen en daar was ik heel blij me. Dus het is enorm teleurstellend dat ze zoek is. Zeker omdat ik me zorgen maak over haar welzijn en gezondheid.

Lieve Bokkers, help?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-10-17 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto’s, de rest is in link geplaatst

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:58

Misschien kan je het linkje delen in het topic van de zuilaarder paardenmarkt 2017?

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:07

Leonyvk schreef:
Misschien kan je het linkje delen in het topic van de zuilaarder paardenmarkt 2017?


Goed idee en ik ging er net heen om dat te doen; zie ik dat iemand anders dat al gedaan heeft! Wat lief!

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:50

Volgens mij staat ze ook op foto’s in dat topic?
Ook al een bericht in fb groepen geplaatst?

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:53

Ik kom bij dit bericht omdat je de link had geplaatst in het zuidlaardermarkt topic. Ik schrik van je berichtje omdat mijn zusje Charley eind 2015 begin 2016 heeft geleased, Charley is toen plots verkocht naar inderdaad een kleine manege hier in Friesland omdat die mensen waarvan wij haar leaseden ineens gingen verhuizen, ons is verteld dat ze daar een goed en blijvend tehuisje zou krijgen, maar niets is dus minder waar. Ik ga mijn ogen en oren goed openhouden, en als we haar tegen komen zal ik je direct een berichtje sturen! Deze lieve pony verdient inderdaad een fijne oude dag!

HTTP://boktimg.nl/img/m/uxVidn.jpg

HTTP://boktimg.nl/img/m/Kce0v0.jpg

Ik heb deze foto's van charley, dezen zijn van begin 2016. We moeten nog wel meer hebben ik zal zo even zoeken. Opvallend was dat ze hanetred had met een van haar achterbenen, ik geloof met links achter.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 25-10-17 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en foto’s in link geplaatst

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:58

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze foto's van charley, dezen zijn van begin 2016. We moeten nog wel meer hebben ik zal zo even zoeken. Opvallend was dat ze hanetred had met een van haar achterbenen, ik geloof met links achter.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:16

Ik heb je een pb-tje gestuurd.
Misschien helpt het je verder.

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:23

Fenia schreef:
Ik kom bij dit bericht omdat je de link had geplaatst in het zuidlaardermarkt topic. Ik schrik van je berichtje omdat mijn zusje Charley eind 2015 begin 2016 heeft geleased, Charley is toen plots verkocht naar inderdaad een kleine manege hier in Friesland omdat die mensen waarvan wij haar leaseden ineens gingen verhuizen, ons is verteld dat ze daar een goed en blijvend tehuisje zou krijgen, maar niets is dus minder waar. Ik ga mijn ogen en oren goed openhouden, en als we haar tegen komen zal ik je direct een berichtje sturen! Deze lieve pony verdient inderdaad een fijne oude dag!


Ze heeft er ook een hele tijd goed verzorgd gestaan. Alleen soms veranderen omstandigheden waardoor eigenaren vervelende keuzes moeten maken en ik had net de pech dat ik er te laat bij was. Heel fijn dat je naar haar uitkijkt! Ik wil zo graag weten of ze goed terecht is gekomen.

Fenia schreef:
[ [url=m/uxVidn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Kce0v0.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze foto's van charley, dezen zijn van begin 2016. We moeten nog wel meer hebben ik zal zo even zoeken. Opvallend was dat ze hanetred had met een van haar achterbenen, ik geloof met links achter.


Klopt inderdaad, van die hanetred! Toen ze bij ons was, had ze dat vooral bij spanning. Bedankt voor het plaatsen van die foto's!

JCDJK schreef:
Volgens mij staat ze ook op foto’s in dat topic?
Ook al een bericht in fb groepen geplaatst?


Ik heb net het hele topic doorgekeken en hoewel ik veel bonte heb gezien die er op lijken, heb ik Charley helaas niet gespot. En heel stom, maar ik heb al jaren geen facebook. -O- Dus daar kan ik niet zo makkelijk op zoek. Maar als iemand iets spot op FB of het linkje naar dit topic daar wil delen, dan graag!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:51

Als je FB had dan had je het in het evenement kunnen plaatsten met foto's etc. er bij...Zo heb ik al een ander paard kunnen traceren voor een (potentiële) koper.
Ik heb haar volgens mij ook gezien, eerst aan de hand bij een "boertje", met een deken half op, later vastgebonden aan een touw idd.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:58

Op Facebook heb je ook de groep "de paarden detective". Niet een naast familielid/goede vriend(in) met facebook die er even met je voor wil gaan zitten, als je zelf geen account aan wil maken?

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 07:55

Ja ik zal mijn omgeving proberen te charteren om FB in te zetten. Goede tips, dat helpt vast.

Overigens heb ik begrepen dat Charley misschien naar een zorgboerderij in België is gegaan, al kan ik me een beetje moeilijk voorstellen dat een Belgische zorgboerderij helemaal in Zuidlaren pony's gaat halen. Dus of dat klopt, is nog de vraag.

welmoed__

Berichten: 6552
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:02

Ze komen vanaf de hele wereld naar Zuidlaren, dus heel gek is het niet.

Djarido
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-08-17

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:02

Ik ben het zusje van 'Fenia' en ik heb nog wel filmpjes en foto's van Charley. Schrik hier best wel een beetje van.. Wat jammer dat ze verkocht is op de zuilaarenmarkt ): ik hoop dat ze nu een blijvend leuk huisje heeft gekregen

Djarido
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:05

Op mijn YouTube kanaal JanniekiePiekie heb ik ook nog wat oude filmpjes

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 14:30

Goed nieuws! Misschien hebben jullie het al op Facebook gezien, maar we hebben Charley met behulp van allemaal lieve mensen gevonden.*\o/* Ze is in België bij een handelaar. Eigenlijk een beetje onze ergste nachtmerrie want ze is ver weg en met een handelaar weet je nooit waar ze terecht kan komen... :(

Mijn moeder is er druk mee op Facebook en hier https://www.facebook.com/anita.dewit.37/posts/10213352751807602 kun je het bericht lezen waarin ze vertelt dat we Charley gevonden hebben. Ze post nog veel meer over deze gebeurtenissen dus als je haar Facebook gevonden hebt, kun je alles omtrent Charley volgen.

We hebben besloten Charley terug te halen naar Nederland en alsnog met pensioen te sturen bij Paardenrusthuis De Kuzemer (website: https://paardenponyrusthuis.nl/) Maar omdat we haar moeten terugkopen van de handelaar en haar weer naar Nederland moeten transporteren, kost dat hartstikke veel geld. Meer dan we hebben liggen. We zijn dus online een inzamelactie gestart en gelukkig vinden veel mensen het net zo belangrijk als wij om Charley naar huis te halen en doen ze grote en kleine donaties _/-\o_

Djarido schreef:
Op mijn YouTube kanaal JanniekiePiekie heb ik ook nog wat oude filmpjes

Je hebt echt ontzettend leuke filmpjes van haar gemaakt! Vind je het goed als ik een link naar een van je filmpjes opneem op de actiepagina en evt. op Facebook zet? Dan kan iedereen zien wat een geweldige pony het is.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:29

Fijn dat je haar hebt gevonden.
De handelaar lijkt jullie wel flink te kunnen vragen, juist omdat jullie emotioneel zeer verbonden zijn met dit dier.
Een paard van 20 jaar hoeft niet veel te kosten. Ik weet niet wat hij er voor vraagt, maar omdat je een donatie-actie bent begonnen zal het een flink bedrag zijn.
Beter dan zelf te handelen, lijkt het om iemand te sturen die weet hoe het werkt in de paardenhandel.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [PG] 20-jarige zwartbonte merrie, Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:34

Fijn dat Charley gevonden is!
Heel veel geluk met alles, en aangezien de pony gevonden is, plaats ik hier een slotje voor het overzicht :)