[EG] Fjordenruin Harry, 13-15 jaar oud, stkm 1.50

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

[EG] Fjordenruin Harry, 13-15 jaar oud, stkm 1.50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:39

Ondanks dat ik de hoop eigenlijk al had opgegeven ooit meer te weten te komen over onze Fjordenruin Harry, plaats ik hier toch maar even deze oproep.

Wie kent Harry en weet van wie hij is geweest vóór de zomer van 1997?

Het verhaal:

Harry is in de zomer van 1997 gekocht door de eigenaar van een grote pensionstal in Aalsmeer om dienst te doen als huurpony. Hij heeft hem gekocht van een handelaar aan de Nieuwemeerdijk in Oude Meer (de dijk tussen ruwweg oprit A9 en Badhoevedorp). Ik ga de naam van de pensionstal of deze handelaar niet open en bloot noemen, voor geinteresserden wel per PB.

Deze handelaar had op dat moment een koppeltje Fjorden staan die hij samen had gekocht, een ruin (later door de pensioneigenaar Harry genoemd) en een merrie. De eigenaar van de pensionstal kocht alleen de ruin, die naar zeggen van de handelaar 5 jaar oud en bereden was maar geen stamboekpapieren had. Het was duidelijk dat de ruin en de merrie bij elkaar hoorden: Ze vonden het niet leuk om gescheiden te worden. Niet bekend is of het moeder en zoon was of gewoon goede vriendjes Lachen

Harry is toen een tijdje huurpony geweest bij deze grote pensionstal, maar dit bleek te veel risico: Harry was te onrustig/zenuwachtig zowel aan de hand als onder het zadel om er veilig klanten mee uit rijden te sturen. Al vrij snel werd hij niet meer verhuurd en ging ik hem verzorgen. In de zomer van 1999 kocht ik Harry van de pensioneigenaar. Sindsdien in Harry in mijn bezit.

Toen Harry een tijdje van mij was, ben ik nog teruggegaan naar de handelaar die Harry destijds verkocht had om te vragen of hij nog wist van wie hij Harry had gekocht en waar hij vandaan kwam. De handelaar wist mij toen alleen te vertellen dat het koppeltje Fjorden hem destijds verkocht was door iemand (hij wist niet meer wie) die de twee uit Denemarken had gehaald. Het zou heel goed kunnen dat dit verhaal klopt, maar dat weet je natuurlijk niet zeker. Voor hetzelfde geldt zijn ze gewoon van de markt geplukt oid.

Harry:

Harry is een ruin van inmiddels tussen de 13 en 15 jaar oud. De leeftijd van 5 jaar die de handelaar opgaf was waarschijnlijk niet helemaal correct: in Utrecht schatten ze hem 2 jaar jonger. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Hij is precies 1.50 hoog, maar kan ten tijde van de verkoop in 1997 kleiner zijn geweest. Hij is vrij rijtypisch gebouwd met fijn beenwerk, wel heeft hij een vrij fors lijf.

Voor een Fjord had hij destijds opvallende gangen: ruime viertakt stap, ruime draf met duidelijk zweefmoment, en een correcte galop. Op 8 à 10 jarige leeftijd is er bij Harry lichte artrose en een afwijking in het sesambeentje rechtsvoor geconstateerd, dus zijn gangen zijn iets minder geworden. Neemt niet weg dat het een mooie, rijtypische Fjord was en is.

In 1997 was het moeilijk om in te schatten in hoeverre hij beleerd was: hij liet zich wel rijden maar was ongelofelijk in verzet. Dit uitte zich vooral in rennen en bokken. Steigeren deed hij niet of nauwelijks. De basishulpen zaten er wel min of meer in, maar leuk rijden kon met hem niet.

Hij is door de handelaar met beslag rondom verkocht en later ben ik erachter gekomen dat hij wél beleerd moet zijn geweest voor de kar: aan de lange leidsels kende hij in 2001 alle basiscommando's ondanks dat er na 1997 niet meer met hem is gemend. Wel werd meteen duidelijk dat hij niet voor een wagen kan worden gespannen: bij onraad draait hij 180 graden om en smeert hem. Misschien is dit een reden geweest voor de vorige eigenaren om hem te verkopen?

Harry is bij ons altijd een luchtzuiger geweest. We weten niet zeker of hij dat al bij de handelaar deed of dat hij de gewoonte op de pensionstal opgepikt heeft.

Foto's krijg ik er niet goed op, dus hier de link naar het album Bloos
http://www.mijnalbum.nl/Album=CSYDJVMQ

Vraag aan iedereen is dus: wie kent Harry nog van vóór 1997? Wie weet wie hem en de merrie (evt uit Denemarken heeft gehaald en) in 1997 aan de handelaar op de Nieuwemeerdijk heeft verkocht? Misschien heeft iemand in die periode daar wel een Fjordenmerrie gekocht? Ik zou het heel graag weten!