[EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

[EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 14:57

Sinds dit kerstweekend ben ik de trotse eigenaresse van mijn eigen pony, die ik al 2 jaar reed. Oud beestje, heeft peesklap gehad maar is nog lekker recreatief te rijden., zonder papieren of enige achtergrond (buiten de vermelding dat ze Z zou gelopen hebben). Wil je het volledige verhaal, lees dan dit topic met volledig verslag van mijn zoektocht vanaf pg 24: viewtopic.php?f=34&t=632585&st=0&sk=t&sd=a&start=575

Nou, na routinecontrole door de dierenarts bleek mijn ‘merkloos’ ponybeest Beauty een chip te hebben uit NL van het KNHS!!! Toen begonnen de verrassingen !

Ik leerde dit:
- Ze heet officieel Candy, gechipt bij KNHS in 99, daar is een paspoort op uitgegeven maar dat heb ik dus niet
- Ze is in 1991 ingeschreven in het NRPS (met toenmalig baasje heb ik gesproken, zie verder)
- Stamboom vermeldt vader DJINN ox (General Dorsaz ox & Sugar Plum Fairy ox) en moeder Katja van Helmond (Apollo & Mata Hari Lady), Candy is uiteindelijk 83% arabisch volbloed
- ze is geboren in Udenhout op 02/06/1984

Verder info
- het is een D-pony, 1.48 cm
- vos merrie, witte smalle doorlopende bles, vier witte voetjes (zie foto)
- links voor peesklap gehad
- brandmerk op rechterachterbil
- links achter haar oor op de nek klein kaal plekje (restant afgestorven wrat)

Afbeelding

Pony links is Candy
Afbeelding

Waar ben ik naar op zoek?
- info omtrent haar ouders. Wie kent er ook maar iets over vader en moeder, verdere halfbroers of zussen? De fokker heeft me verteld dat hij met Katja van Helmond ook een hengstje heeft gefokt
- waar is Candy geweest tussen 85/86 (verkocht door fokker aan handelaar, samen met moeder Katja van Helmond) en 89/90 (aankoop door baasje uit Heeswijk – Dinther)? Wie heeft haar ingereden?
- Ik heb het baasje uit de periode 89/90 – 92 gebeld, die wist me te vertellen dat ze haar kochten van mensen bij hen op de club die er niets mee konden (was onopgevoed). Ze hebben haar heropgevoed en het bleek een pittige maar talentvolle pony te zijn, reden 4 en 8 tal en veel wedstrijden. Verkochten haar aan vage kennissen die er ook de dressuur mee in wilden toen baasje 17 was.
- Daarna heb ik alleen de wedstrijdgegevens van het KNHS, die vermelden drie baasjes! Ik ben dus op zoek naar de volgende personen:
M. RAAYMAKERS, geboren 13/08/1977, nu dus 29 jaar oud
Had Candy in bezit in okt/nov 1992 en reed L1+4 in het KNHS
A.P.F. VAN DER STERREN, geboren 03/02/1982, nu 24 jaar oud
Wedstrijden gereden in Luyksgestel (eerste en laatste wedstrijd), Esbeek (2 keer), Eersel (10 keer), Wintelre, Nuenen (of Noenen), Veldhoven, Soerendonk, Waalre, Lierop, Haghorst, Vessem, Duizel, Budel, Nederweert, Riethoven (2 keer), Diessen, Bergeyk (3 keer), Bladel, Oerle, Westerhoven, Hooge Mierde, Someren - Eind, Hoogeloon, Reusel, tussen 08/04/1996 en 07/11/1999, begin M1 zonder wp, einde M2 (na 17 wedstrijden in M2!) ook zonder WP
E. VAN DER AALST, geboren 07/01/1988, nu 21 jaar oud
Wedstrijden gereden in Borkel en Schaft, Sterksel, Maarheeze, Duizel (2 keer), Wintelre, Reusel (3 keer), Eersel (2 keer), Vessem, Hoogeloon, Leucksgestel, C.W. Middelsberg, Oirschot, tot B+3, eerste wedstrijd was op 09/04/2000 en de laatste op 16/06/2002
- Na juni 2002 tot juni 2004 weet ik absoluut niets! Uiteindelijk werd Candy door onze vaste handelaar gekocht van een handelaar in Boekel, en kwam ze bij ons in België op een privéstal staan als lespony voor allerlei aangewaaide kindjes

Ik ben niet uit op winstbejag (ik wil haar NIET doorverkopen), noch geïnteresseerd in papieren ed. Het zou mooi zijn als ik ze ooit te pakken krijg, maar aangezien ik toch geen wedstrijdruiter ben en Candy geen moeder wil laten worden op bejaarde leeftijd heb ik er weinig aan. Wat ik wel graag wil, is weten waar ze die peesklap heeft opgelopen, hoe haar karakter vroeger was ( het is nu een zure tante maar doodbraaf om te rijden), of ermee gefokt is, wat voor sportverleden ze verder heeft kortom: alles wat een betrokken baasje toch wel eens wil weten.

DUS: wie kent er een familie RAAYMAKERS, VAN DER STERREN of VAN DER AALST uit de bovenvermelde regio? Wie heeft Candy ingereden of verder in zijn bezit gehad? Wie weet iets over haar ouders? Wie kent er eens stal, handelaar, organisatie of persoon die me verder kan helpen met dit verhaal?
ALLE info en tips zijn welkom!!!

PS Als je goed gelezen hebt, zal je dus merken dat ik op kort tijd leerde dat ik dus geen 18-jarige merkloze huis-tuin-keuken beginnerspony genaamd Beauty had gekocht, maar 22-jarige sportkanjer op retour Candy met chip, paspoort, stamboom en 83% arabisch bloed in de aderen!!! Kerst was HEEL gezellig!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:58


Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:06

van der aalst en die raymakers komen hier uit de buurt, zal eens op *onderzoek* voor je uitgaan. Mijn vorige lesgever heet Van der aalst maar die is al ruim over de 50 maar heeft nog een zoon die altijd in de ponys heeft gereden en ook achter onze manege staan fanatieke (ex) pony ruiters die van der aalst heten.

Raymakers is minder bekent bij mij, maar komt wel hier uit de buurt.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 23:35

Levi, bedankt voor je post. Knipoog
Ik had op de site van allbreedpedigree wel de stamboom van Djinn al gevonden, maar niet die van Candy. Ik heb trouwens nu zelf nog eens gezocht op de naam Candy, maar dan staat ze weer niet in de lijst, hoe kom jij dan aan haar stamboom op allbreed terecht? En nog belangrijker, hoe komt haar foto daar? Heb jij die erop geplaatst? Ook op Katja van Helmond kon ik in eerste instantie niks vinden, nu blijkt ze ook op die website te staan.
Ik heb me trouwens aan trachten te melden op die site voor verdere gegevens over de nakomelingen van Djinn te krijgen maar die link naar inschrijven werkt niet Boos!
Naar het NRPS heb ik gebeld, en die hebben me haar stamboom gefaxt. Achteraf bedacht ik nog wel dat ik had kunnen vragen hoe het met de moeder zit, want daar vind ik verder niks over. De fokker wist er verder ook niks over (was gewone boer die Katja drachtig kocht). Maar ik zal moeten wachten, NRPS is pas weer bereikbaar op 3 januari.
Urko: GEWELDIG bedankt. Als het makkelijker voor je is, print je gewoon mijn post uit met foto en hang dat in kantines ed. Dat is makkelijker dan alles uit je hoofd leren Haha!

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:34

Volgens mij is het het paardje van Lautj_moedj hier op bokt kijk Haha!
Afbeelding

Afbeelding

xxx evelien

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:10

nope aftekening op haar hoofd is helemaal anders
en ik ben nu eigenaar, ik zoek alleen de vorige eigenaars

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:11

oh oke sorry Bloos

Kimbey

Berichten: 1890
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Helmond

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:13

Raaymakers (Sorry als ik verkeerd typ) verkoopt veel op Marktplaats , o.a. andere dingen ..

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:23

Van Der Aalst komt mij bekend voor ...
Ik woon in Oirschot en ze hebben in Oirschot wedstrijden gereden, volgens mij zijn ze nog actief onder de sport!!
Ik hou mijn ogen open Knipoog

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 15:12

fijn dat je dat wil doen.
Hou me op de hoogte!

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:13

dankzij een bokster kreeg ik een mogelijke woonplaats van A. VAN DER STERREN, en die bleek te kloppen!
Ik heb ze maandag gebeld!
Ik ben nu dus nog op zoek naar RAAYMAKERS en VAN DER AALST

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:14

en dankzij nog een gouden tip heb ik deze middag met E. van der Aalst gebeld!!!!
Nu Raaymakers nog?

kim1
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-10-05

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:21

Hoi,

je hebt een oproep geplaatst en hebt daarvan twee oude eigenaren gevonden.
Helemaal super dat je actie werkt, maar wat ik mij nu afvraag hoe reageren deze mensen...
Vinden ze het leuk om wat van het paardje te horen of juist niet.
En wat zijn hun ervaringen met het paardje??
En weet jij al waardoor ze de peesklap heeft opgelopen

groetjes kim

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 01:09

Ik heb van tevoren wel goed over deze actie nagedacht, het kan inderdaad zijn dat niet iedereen blij is met zo 'n onverwacht telefoontje. Maar ik heb het heel beleefd en voorzichtig aangepakt, en zelf heel eerlijk verteld wat ik wilde bereiken met deze actie (meer info nl).
Maar iedereen was dus blij met de foontjes, ze vielen allemaal uit de lucht en zeker voor 1 was het super want die dacht dat ze was afgemaakt! Die zei zelfs spontaan dat Candy meteen mocht terug komen, want ze hadden altijd spijt gehad van de verkoop.
De ervaringen zet ik nog wel in een lange post met het volledige verhaal (is ondertussen hele boterham), maar iedereen was het er over eens: Candy was een super pony, uniek, doodbraaf, geweldig te rijden, bomproof etc.
Die peesklap is tussen 2 eigenaars gebeurd, ik vermoed bij Raaymakers of ik hoop dat die er meer van weet

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:27

Goed, effe heel lang verhaal om te vertellen wat ik van de verschillende baasjes geleerd heb.

Iemand stelde me al de vraag : waarom doe je dit ? Al die moeite en mensen lastig vallen ?

Wel, dat is nogal wiedes : wat zou jij zeggen moest er iemand je opbellen en zeggen: “Goedemiddag, ik denk dat jouw paard bij mij is geboren ?” of “Hallo, ik geloof dat jouw eerste pony hier op stal staat?” Zou je dan niet blij zijn, gewoon om te weten dat het beestje het goed stelt?

Ik heb natuurlijk ook niet naar mensen gebeld met de lompe mededeling: “Haai, je ouwe knollie staat nu hier, je moet me de papieren wel effe sturen want die heb ik dus wel nodig hé!”
Ik ben altijd heel beleefd geweest bij het bellen, heb altijd voorzichtig gevraagd: “Ik ben zus en zo, ik bel u uit België ivm een pony die ik net gekocht heb. Die blijkt Candy te heten, het is een vos merrie van 1.48 m, zegt u dat iets? Of “Ik zoek iemand die een pony merrie vos heeft gereden, Candy heet ze, zou het kunnen dat u daar misschien iets over weet?”
Dat was dus telkens voldoende om een heel verhaal los te maken, bij de meeste mensen die ik gebeld heb kwam er een hele woordenstroom uit!
Ik had natuurlijk ook geluk, zeer veel geluk zelfs! Iedereen woonde nog op het aangegeven adres, of die persoon die er nog woonde kon me heel goede tips geven! Telkens ik belde (in de week op de middag), werd er opgenomen! Ik heb nooit mijn zoektocht moeten uitstrekken over meerdere dagen, als ik eenmaal een spoor had had ik binnen de 12 uur het effectieve baasje ook aan de lijn! Ongelooflijk hé!

De eerste eigenaar die ik al zelf gevonden had via het NRPS stamboek, die heeft Candy gehad van ’89 tot ’91. Ze heeft me heel interessante dingen verteld.
Zo heeft Candy een kaal plekje op haar nek, vlak achter haar linker oor. Ze vertelde me dat dat het restant van een wrat was. Kon ik eindelijk opgelucht adem halen, Candy is dus nooit met haar hoofd ergens tegenaan geknald of erger nog, op haar hoofd geslagen (dat dacht baasje twee dus)…
Ze heeft me ook gezegd dat Candy niet te houden was en dat ze haar compleet hebben moeten heropvoeden. Ze kon zelfs niet aan een ring vast staan, trok elk halster kapot. Nu blijkt dat de lessen die ze toen geleerd heeft, er nog steeds inzitten, ze staat liever los stil, dan aan een touwtje…
Ze vertelde oa dat Candy in het achttal liep, maar alleen vooraan of achteraan, in het midden werd ze vervelend. Ook dat heeft ze nu nog, ze haat grote groepen en wil per se vooraan lopen (als dat niet kan, gaat ze schuin lopen en trippelen…). Onze staleigenaar vond haar ‘niet normaal’ op straat in een grote groep, maar ik wist al dat het gewoon kwestie is van op de juiste plaats in de rij te zitten. Baasje heeft dit dus bevestigd.

De fokker vertelde me dat haar moeder heel erg zuur en bijterig was. Ook dit heeft Candy duidelijk van haar moeder mee, het is dus geen echt aangeleerd gedrag. Ze heeft gewoon het karakter om telkens op haar poot te spelen als je iets doet wat haar niet 100% aan staat. Ze zal je niet gauw echt bijten, maar dat gedreig van haar is dus echt onmogelijk af te leren (ik blijf wel proberen). Dit stelde me enorm gerust, want op stal werd er wel eens gezegd dat Candy zo zuur is, omdat ik haar niet goed aanpak… Of omdat ze mishandeld is geweest ( de standaard pennypraat). Dat kan ik dus naar het rijk der fabelen verwijzen.

Haar baasje van 92’ tot 2000 vertelde me dat ze Candy afgekeurd kocht. Dit betekent dat ze haar peesklap tussen haar 6 en 8 jaar heeft opgelopen. Ze heeft daarna niet hoger dan M2 gereden (en in M2 geen wp), want dan werd ze onregelmatig. Maw, ze heeft deze blessure al heel lang, en loopt daar nog altijd gewoon mee rond, wat mij veel hoop voor de toekomst geeft. Ze redt het nog wel een tijdje. Ook dit stelde mij dus geruster.
Dit baasje zei ook dat ze durfde te struikelen en zelfs eens over de kop is geslagen tijdens het buiten rijden. Ook dit is voor mij gerust stellend, het is iets wat ze al lang heeft en geen teken van ouderdom of aftakeling. Het is ook niet mijn schuld (door paard te laten lummelen gaat het sleffen, kreeg ik wel eens te horen, je rijdt het er gewoon in etc.), maar ik werk er heel hard aan om haar ondersteunend te rijden. Maar het is dus iets wat ze vanzelf heeft, het gaat niet meer echt weg.
Het leukste vond ik echter dat ik haar kon vertellend dat Candy nog leefde en het heel goed stelde voor haar leeftijd (werkelijk geen 1 kwaaltje). Dit baasje dacht dat ze afgemaakt was, had ze via via te horen gekregen…
Ze zei ook meteen dat Candy zo mocht terug komen en dat ze altijd spijt had gehad van de verkoop… Dan voel je je gelijk weer goed, ondanks je ‘onnodige nieuwsgierigheid’ volgens sommigen !

Laatste baasje vertelde me tenslotte dat combi niet echt werkte voor wedstrijden en dat ze haar verkochten aan iemand die er recreatief mee reed en haar op een manege zette in Velthoven (iemand uit de buurt?). Tot dat moment had Candy, voor zover ik weet, nooit op een grote stal gestaan, maar altijd bij iemand thuis, lekker mooi stalletje, alle luxe, rustig etc. Bij baasje twee mocht ze zelfs los op het erf lopen. Logisch dat Candy niet erg dol is op een drukke pensionstal met 50 paarden, of een wei die ze met 5 anderen moet delen, of een box in het rijtje. Mevrouwtje is meer luxe gewend… Logisch dat ze, in combinatie met haar zure karakter, niet echt afleert om niet in de verdediging te gaan als ze aangebonden staat en er komt een ander paard aan….
Ook hier weer fijne verrassing: dit baasje had de papieren nog en ging ze waarschijnlijk opsturen. Alhoewel dit niet het ultieme doel van mijn hele zoektocht was, ben ik hier toch reuze blij mee. Fokken is uitgesloten, wedstrijden interesseren me niet (ik moet nog leren zonder stress de bak rond te galoperen…), maar het is gewoon fijn dat ik haar pedigree en dergelijke zwart op wit heb staan.

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [EG] Candy, 22 jr, vos merrie, NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:38

wouw! dat is fijn om dat alleemaal te horen ofniet?
veel succes verder met je (sport)pony Tong uitsteken