Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:13

Welkom Mira238!

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik weet natuurlijk niet hoe jij het aangeleerd hebt, maar misschien dat hij nog niet helemaal door heeft dat hij het ook in jouw handen moet geven? Dus pas click/beloning als jij het voorwerp vast hebt. Je kan voor de duidelijkheid er dan iets aan trekken zodat hij ook goed voelt dat jij het vast hebt.

Vaak is het oppakken = beloning maar dan ontbreekt de drive om het naar jou te brengen en gaan ze er meer klieren of ze laten het weer vallen.

Stip loopt de hele bak door achter mij aan met zn knuffel in zn mond als ik het niet aanpak :')

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:15

Pip gooit de pion ook naar mij toe als ik los zeg maar dat is niet de bedoeling :')

_Carien

Berichten: 1805
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:16

Ik volg (stil) mee met jullie. Met mijn ruin ben ik enkele jaren geleden al begonnen met clickertraining. Weet iemand nog een fijne instructeur omgeving Zuid Holland ( Leiden) om een goede doorstart te kunnen maken?

Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:15

_Carien schreef:
Ik volg (stil) mee met jullie. Met mijn ruin ben ik enkele jaren geleden al begonnen met clickertraining. Weet iemand nog een fijne instructeur omgeving Zuid Holland ( Leiden) om een goede doorstart te kunnen maken?


Ik zou er geen een weten uit de buurt, maar ik heb verder ook nooit les gehad. Heb je de youtube filmpjes van Amable al gezien? Daar kan je ook veel van leren. Die heb ik toen gebruikt. :D

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 10:38

Die filmpjes geven net effe een zetje inderdaad, zo fijn!

Lyona

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:16

Sorry, ik was dit topic even kwijtgeraakt.

Qua vrijheidsdressuur wel wat nieuwe stappen kunnen maken bij alle paarden. Even een update over waar we nu staan:

Mira (zorgenkindje, Quarter horse, met pssm2) heeft een nieuw kunstje geleerd! Flemen. Dit is zo knap voor haar, het is een autistje zo maar zeggen. ;) Ze kon maar 1 ander kunstje, voet geven.

Mijn jongste pony Kina (merens van net 2) heeft ook wat nieuws geleerd. Ze kan nu redelijk de jambette. (ze kon altijd wel 'iets' met haar voetje, maar meer niet) Flemen kan ze ook goed, alleen nee schudden is ze blijkbaar verleerd. Dus daar gaan we aan werken.

Pablo (3.5 jaar, Haflinger) heeft niets nieuws geleerd, het is knap lastig om hem wat aan te leren, hij is niet zo snugger. Wel heel enthousiast, maar het duurt heel lang voordat hij wat snapt. Wel is hij de enige die zijn achtervoet aan kan geven! En hij kan schattig kijken op commando :')

De nieuwste aanwinst Fenja (IJslandertje, 6 jaar) blijkt een mega talent te zijn. Ze kan hele mooie jambette's, flemen, nee schudden, ja knikken, voet aangeven, spagaat, en bergeit. Dit alles in iets van een maand aangeleerd en ze kan het perfect :D <3

Shadow (merens, 2.5 jaar, kent de meeste kunstjes) heeft relatieve pauze. Een paar dagen geleden mocht hij nog wel een kleine fotoshoot doen. Hij kende alles nog gelukkig. Hij heeft een hele tijd niet mogen steigeren (ik probeer hem de zwaardere trucs zo min mogelijk te laten doen, hij is nog erg jong) en hij was dus ook wat te enthousiast... Hij kwam mega hoog.

Helaas bijna geen foto's van het trainen, ben meestal alleen. Wel heb ik natuurlijk foto's van de fotoshoot met Shadow van paar dagen terug, die ik graag met jullie deel!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:28

Misschien een rare vraag, maar hangen jullie paarden (de ruinen dan) ook meteen hun piemel er uit zodra je met vrijheidsdressuur begint? Cas doet dat altijd, zodra ik er mee begin. Denk dat het bij hem iets ontspannends is, hij vindt dat sowieso al lekker. Kan ook gerust in het zonnetje in de wei staan en dan lekker alles laten hangen. Als we ooit op show gaan is het alleen 18+, dat dan weer wel. :D

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:46

Ja, altijd eigenlijk. :j

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:53

Heeft Pip niet als ik met vrijheidsdressuur bezig ga of het is mij nog nooit opgevallen

Captain

Berichten: 21443
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:59

Hier niet, het is vaak iets wat je onbewust aanleert door te belonen met voer. Mijn verzorgpaard deed het wel maar ik wil het niet hebben dus dan gingen we gewoon weer wat actiefs doen.

FleurSandro

Berichten: 1814
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:00

Bloodymary schreef:
Misschien een rare vraag, maar hangen jullie paarden (de ruinen dan) ook meteen hun piemel er uit zodra je met vrijheidsdressuur begint? Cas doet dat altijd, zodra ik er mee begin. Denk dat het bij hem iets ontspannends is, hij vindt dat sowieso al lekker. Kan ook gerust in het zonnetje in de wei staan en dan lekker alles laten hangen. Als we ooit op show gaan is het alleen 18+, dat dan weer wel. :D


Mijn vorige haflinger deed het enkel als hij heel enthousiast was of als ik veel de spagaat vroeg.
Mijn jonge haflinger heeft het misschien in nu 1x gedaan in 1,5 jaar tijd. Beetje paard afhankelijk denk ik

pluisje88

Berichten: 8137
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:23

Captain schreef:
Hier niet, het is vaak iets wat je onbewust aanleert door te belonen met voer. Mijn verzorgpaard deed het wel maar ik wil het niet hebben dus dan gingen we gewoon weer wat actiefs doen.


Precies dit. Ik wil dit soort dingen ook niet hebben.

Lyona

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:10

Mijn jonge Hafliger doet het ook altijd. Maar bij hem is het denk ik niet zo zeer 'aangeleerd' denk ik. Zodra hij iets fijns mag doen (knuffelen, vrijheisdressuur, lekker wandelen, kroelen met vrienden, of zich verheugen op z'n voerbeurt) gaat die piemel er echt direct uit. Bij hem een teken van 'dit vind ik leuk en fijn'.
Ik vind het wel schattig, zodra hij bijvoorbeeld een wat moeilijker kunstje moet doen of het kriebelvriendje loopt weg trekt hij z'n piemel ook direct weer in...

Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:31

Volgens mij kan het verschillende oorzaken hebben.
Deels de spanning/verwachting dat er een beloning aan gaat komen. Maar ik merk bijvoorbeeld ook dat als ik iets nieuws/moeilijks ga oefenen, hij het ook doet.
Aan de andere kant kan hij het ook tijdens het poetsen doen. Dan lijkt het weer meer op ontspanning...

Momenteel heeft hij boxrust (ipv 24/7 buiten) ivm een wond aan zijn achterbeen. Voor nu doen we dus alleen maar "hoofd" kunstjes :o

IcePrincess

Berichten: 7746
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:26

Paard van een stalgenoot doet het ook (ze is voornamelijk nog met targetten bezig), zelfs zo erg dat hij hem tegen zijn buik aan gaat slaan. Dacht eerst ook per ongeluk op commando gezet maar het lijkt toch meer de spanning van de (voer)beloning te zijn, zodra hij meer beweegt kan hij het op een andere manier kwijt en wordt het minder.

Hier ook nog weinig vrijheidsdressuur gedaan door blessures en idd ook enkel wat hoofdkunstjes. Zijn verzorgster is bezig geweest met 'lachen', al wordt hij er vooral erg happerig van, haar timing met belonen is nog niet helemaal goed en ze is vaak veel te lief waardoor hij te ver doordramt, dus als ze er niet bij is help ik stiekem mee door het beter op commando te zetten, hij vind het een lastige, hij fleemt ook zelden dus daarom is het ook een van de weinige trucjes die hij nog niet kent. Dat is ergens wel jammer voor haar, leuk om een pony te hebben die al heel veel kent maar ze vind het ook juist heel leuk om nieuwe dingen aan te leren. Dus dat resulteert soms in creatieve variaties, vandaag liet ze een ander trucje zien wat ze hem had geleerd "boks", een knietarget naar haar vuist, die sukkel deed het ook echt heel netjes, superschattig :)) .

Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:14

Timing is idd wel een belangrijk dingetje :o Boks is ook wel een grappige! Stip is nogal enthousiast met zijn benen, dus daar wacht ik nog even mee tot hij iets ouder is.

Flamen is echt zijn ding. Het lijkt ook wel alsof hij weet wanneer hij dat in moet zetten. Vaak als ik iets vertel over hem vertel dat hij bijvoorbeeld stout was of zo, dan staat hij achter mij te "lachen" :')


Afbeelding

DJZ

Berichten: 3148
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:16

Bloodymary schreef:
Misschien een rare vraag, maar hangen jullie paarden (de ruinen dan) ook meteen hun piemel er uit zodra je met vrijheidsdressuur begint? Cas doet dat altijd, zodra ik er mee begin. Denk dat het bij hem iets ontspannends is, hij vindt dat sowieso al lekker. Kan ook gerust in het zonnetje in de wei staan en dan lekker alles laten hangen. Als we ooit op show gaan is het alleen 18+, dat dan weer wel. :D


Pablo mijn project pony doet het inderdaad wel. Ook als ik met hem onder het zadel bezig ben.
Mijn hengst doet het nooit. Die staat alleen maar te wapperen nadat hij weer zijn vrijheid terug heeft gekregen, na het werk :P

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:30

Lyona schreef:
Mijn jonge Hafliger doet het ook altijd. Maar bij hem is het denk ik niet zo zeer 'aangeleerd' denk ik. Zodra hij iets fijns mag doen (knuffelen, vrijheisdressuur, lekker wandelen, kroelen met vrienden, of zich verheugen op z'n voerbeurt) gaat die piemel er echt direct uit. Bij hem een teken van 'dit vind ik leuk en fijn'.
Ik vind het wel schattig, zodra hij bijvoorbeeld een wat moeilijker kunstje moet doen of het kriebelvriendje loopt weg trekt hij z'n piemel ook direct weer in...

Ja zo is het bij Cas eigenlijk ook. Heeft niks met aangeleerd gedrag te maken.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:32

Leedebee schreef:
Timing is idd wel een belangrijk dingetje :o Boks is ook wel een grappige! Stip is nogal enthousiast met zijn benen, dus daar wacht ik nog even mee tot hij iets ouder is.

Flamen is echt zijn ding. Het lijkt ook wel alsof hij weet wanneer hij dat in moet zetten. Vaak als ik iets vertel over hem vertel dat hij bijvoorbeeld stout was of zo, dan staat hij achter mij te "lachen" :')


[ [url=m/7sq1Sm.jpg]Afbeelding[/url] ]


:D Dat is nogal een big smile zeg!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 16:33

Hebben jullie je paard leren voetballen? Ik wil dat graag aanleren, maar de bal moet ook weer opgeruimd worden. Bestaan er van die paardenskippyballen die je weer makkelijk leeg laat lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:01

AlwaysH schreef:
Hebben jullie je paard leren voetballen? Ik wil dat graag aanleren, maar de bal moet ook weer opgeruimd worden. Bestaan er van die paardenskippyballen die je weer makkelijk leeg laat lopen?
Gewoon een yogabal? Die zijn zo leeg, want die hebben een vrij groot gat. :P

Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:46

Bloodymary schreef:
Leedebee schreef:
Timing is idd wel een belangrijk dingetje :o Boks is ook wel een grappige! Stip is nogal enthousiast met zijn benen, dus daar wacht ik nog even mee tot hij iets ouder is.

Flamen is echt zijn ding. Het lijkt ook wel alsof hij weet wanneer hij dat in moet zetten. Vaak als ik iets vertel over hem vertel dat hij bijvoorbeeld stout was of zo, dan staat hij achter mij te "lachen" :')


[ [url=m/7sq1Sm.jpg]Afbeelding[/url] ]


:D Dat is nogal een big smile zeg!

Haha ja hij is een blij ei :')

Leedebee

Berichten: 2167
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:49

AlwaysH schreef:
Hebben jullie je paard leren voetballen? Ik wil dat graag aanleren, maar de bal moet ook weer opgeruimd worden. Bestaan er van die paardenskippyballen die je weer makkelijk leeg laat lopen?


Dan kom je inderdaad uit bij een yoga bal denk ik. Ik heb zo'n grote gele "paarden"bal, maar die laat ik niet leeglopen :o

Kijk alleen wel uit als de bal wat klein is, dat je paard er niet bovenop op springt met een gekke sprong, want dan gaat hij over de kop :+

Lyona

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:30

Ik heb ook zo'n grote gele bal gekocht (als speelgoed voor ze) maar ze vinden hem allemaal doodeng... Ik heb Shadow er wel mee leren targetten, en hij kan ook wel voetballen, alleen vindt hij de wegrollende bal nog spannend... Maar daar werken we aan.
Je kan hem overigens wel makkelijk laten leeglopen volgens mij, en hij is sterk genoeg om niet te knappen als er een paard op valt...

Svadilfari1

Berichten: 699
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:41

Wat een leuk topic! Zelf vind ik grondwerk leuker dan rijden. Lang teugelen en spelen
Pony en ik rommelen/ mixen van alles gewoon en maken plezier. Los volgen en samen bewegen soort v dansen doen we. En ik wil hem nog wat meer leren. Verder kan hij voorbenen ergens op zetten. En voetballen als hij zin heeft. En skippy bal pakken