Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:55

Ik heb 4 meter voor shetten van 82 en 84 cm en had beter 3.5 kunnen nemen. Ik heb nu heel veel over, maar het is wel prettig als Jorie besluit te bokken als ie iets moeilijk vindt dat ik afstand kan nemen.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:32

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik kijken voor 3.5.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:54

Op 8 maart is Piet bakker weer bij ons op de Middenhoeve te Amstelveen.
Je kan je opgeven voor lange teugelen (of rijden)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:32

hey hey,
Ik heb dit topic net ontdekt! :D Dus ik val hier even binnen met heel wat vragen,
Een tijd geleden ben ik begonnen met de lange teugel. Mijn paard is dit nu gewoon geworden
De men positie kent hij nu ook, nu wil ik verder gaan uitbreiden, dus bv schouders binnen/buitenwaarts , travers en renvers, appuyeren,wijken,...
Maar hoe begin ik hier aan? en hoe leren jullie dit aan?
mijn paard is 1m76 dus is vaak nog al moeilijk om de teugel te verleggen zegmaar als je aan zn achterhand staat. Hoe pakken jullie dit aan bij grote paarden?

Ik ben een echte beginner dus :D

Sorry voor de vele vragen :+ maar hopelijk willen jullie me helpen
(les nemen is nog geen optie, Ik heb nog niemand gevonden die het in belgie doet en die tot bij mij komt)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:29

edit: ik kom er nu pas achter dat lange lijnen en lange teugel iets helemaal aparts zijn :+

Mijn paard kent lange lijnen (dus met singel) maar nu wil ik dressuur aan de hand doen dus lange teugels.
Mijn teugels zelf zijn te kort, maar heb hier in het topic gelezen dat ik een slofteugel kan gebruiken? :)

Nu loop ik tegen een probleem aan, mijn paard liep heel de tijd achteruit dan vooruit (ik stond aan zijn schouder) ik heb hem met een zweepje vooruit proberen krijgen maar dit lukte ook niet en met stem liep hij gewoon achteruit...
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:14

Kan hij niet gewoon naast jouw schouder lopen dan?
In dat geval zou ik eerst eens beginnen met oefenen van ‚monsteren‘ zoals een keuringspaard. Dus ook netjes aandraven naast je.
Daarna kun je dan wat verder naar achter schuiven.

Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:22

D4rkhorse, ik heb er nu even geen goed beeld meer bij. Wil je aan de lange teugel werken, waarbij je schuin achter je paard bij de billen loopt of wil je aan de hand werken waarbij je ter hoogte van de schouder loopt? Voor dat laatste is een ander topic: [TVG] Meer mensen die met hun paard aan de hand werken? .

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:28

d4rkhorse schreef:
edit: ik kom er nu pas achter dat lange lijnen en lange teugel iets helemaal aparts zijn :+

Mijn paard kent lange lijnen (dus met singel) maar nu wil ik dressuur aan de hand doen dus lange teugels.
Mijn teugels zelf zijn te kort, maar heb hier in het topic gelezen dat ik een slofteugel kan gebruiken? :)

Nu loop ik tegen een probleem aan, mijn paard liep heel de tijd achteruit dan vooruit (ik stond aan zijn schouder) ik heb hem met een zweepje vooruit proberen krijgen maar dit lukte ook niet en met stem liep hij gewoon achteruit...
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?



Een slofteugel past eigenlijk alleen bij een kleine pony of shet. Wat je kunt doen voor het achteruit lopen is bijna bij het hoofd beginnen. En dan steeds een klein stukje verder naar achteren opschuiven tot je bij de billen loopt

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:00

@jet Ik ben een beetje in de war geraakt, misschien een domme vraag maar wat is nu het verschil :?
Dit bedoel ik:Afbeelding

@sizzle hij kan wel naast mijn schouder lopen wel alleen in stap in draf doet hij dit nig niet :+ ik denk dat hij in de war raakte doordat ik aan zijn schouder stond en teugels vast had aan zijn Schoft. Is nog al moeilijk om het zo uitte legggen. Ik had een video van Piet bakker bekeken daar deed die vrouw het ook even :o
@caira welke teugel kan ik dan gebruiken en waar kan ik die dan kopen? :)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:14


Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:44

Wat jij bedoelt is inderdaad dressuur aan de lange teugel of langeteugelen genoemd.
Als het "mennen" wel lukt, kan je dan niet vanuit die positie richting de billen gaan? Dan wel zonder longeersingel natuurlijk. Dat is voor hem misschien logischer dan van voor naar achter "schuiven". Heb je geen oude longeerlijn die je op de juiste maat kan maken voorlopig?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:11

Ik heb 7 meter voor een normaal paard.
Kun je inderdaad niet in kleine stapjes naar een andere positie erachter gaan, van waar je nu loopt naar wat meer naar voren naast de achterhand?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:16

Jet schreef:
Wat jij bedoelt is inderdaad dressuur aan de lange teugel of langeteugelen genoemd.
Als het "mennen" wel lukt, kan je dan niet vanuit die positie richting de billen gaan? Dan wel zonder longeersingel natuurlijk. Dat is voor hem misschien logischer dan van voor naar achter "schuiven". Heb je geen oude longeerlijn die je op de juiste maat kan maken voorlopig?


Ik heb wel een dubbele longe maar die is vrij lang of zou deze ook geschikt zijn? Morgen ga ik nog eens een poging wagen. :D
Nouvel schreef:
Ik heb 7 meter voor een normaal paard.
Kun je inderdaad niet in kleine stapjes naar een andere positie erachter gaan, van waar je nu loopt naar wat meer naar voren naast de achterhand?

Dat ga ik zeker proberen dankjewel

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:28

Dubbele longe is echt te lang, dan kom je in de knoop :')

Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:47

Ja, een dubbele longe is inderdaad veel te lang. Een enkele is rond de 7-8 m.

SBRNx
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:55

Ligt er ook aan hoe groot je paard is. Mijn teugels heb ik gekocht via Equiplay en zijn maat Cob (5 of 5,5 meter dacht ik). Dat is voor mijn E-pony meer dan genoeg. Ben soms nog aan het worstelen met het overschot aan teugels

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:24

mijn paard is 1m76 maar de dubbele longe is vrij lang :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:34

d4rkhorse schreef:
Jet schreef:
Wat jij bedoelt is inderdaad dressuur aan de lange teugel of langeteugelen genoemd.
Als het "mennen" wel lukt, kan je dan niet vanuit die positie richting de billen gaan? Dan wel zonder longeersingel natuurlijk. Dat is voor hem misschien logischer dan van voor naar achter "schuiven". Heb je geen oude longeerlijn die je op de juiste maat kan maken voorlopig?


Ik heb wel een dubbele longe maar die is vrij lang of zou deze ook geschikt zijn? Morgen ga ik nog eens een poging wagen. :D
Nouvel schreef:
Ik heb 7 meter voor een normaal paard.
Kun je inderdaad niet in kleine stapjes naar een andere positie erachter gaan, van waar je nu loopt naar wat meer naar voren naast de achterhand?

Dat ga ik zeker proberen dankjewel


Ga je wat meer naar voren, dan gaat ook meestal als vanzelf de achterhand naar buiten (mits niet begrenst door bakrand)
Dat ben je geneigd te gaan corrigeren met buitenteugel, maar dat moet je juist niet doen.
Is natuurlijke reactie, neem het paard niet kwalijk, je paardje moet gaan leren wat ermee te doen en dat gaat niet in paar keer oefenen.
Langzaam gaan opbouwen naar voren toe, zowel op links als rechts.


Nog maar effe het Piet linkje https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27781764


Maar je kunt voor beginnen ook gewoon twee oude longeerlijnen op lengte maken hoor, ik gebruik ze al jaren :D , het echte prof. setje ligt hier wat in de kast..
Edit: vindt de men leidsels dan ietwat handiger als het luxe moet.
Actueel doen ik meer aan mentraining als een teugelwerk, dus mot maar niet teveel kleppen in dit topic :=

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:36

Je kunt ook een enkele longeeerlijn nemen en aan beide kanten een klipje zetten, dan zit je aardig op de juiste lengte voor een paard.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:20

Dankjewel allemaal! :D

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:51

Svadilfari1 schreef:
Je bedoeld de dvd van Piet Bakker? Wij hebben het hem gevraagd. Helaas. Misschien diegene in Zweden het vragen Olga of die de dvd 's nog heeft.

Dit heb ik wel gevonden 48 minuten https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420


ben ik de enige die zich groen en geel ergert aan deze uber-sweet lady :+ Wat een geduld van Piet.

Ik las mensen die ook uit Laarne komen, en lessen willen regelen. Is daar voortgang in? In woon ook in die omgeving, lijkt mij gaaf!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:07

Ik mag de 15e weer naar Piet. Pony's doen het beide super op het moment.
Eind maart weer eens starten op shetland wedstrijd na een paar jaar. Ebje eerst maar klasse licht, Deedee gaat meteen midden2, beide heb ik nog niet eerder gestart aan de lange teugel.

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:15

Super interessant topic! :D

Laatst een keer de lange lijnen er aan geknoopt en in de menpositie wat rondjes rond gelopen. Niets bijzonders :+. Nu wil ik dit wat verder oppakken en vanuit daar in de toekomst ook het lange teugelen erbij pakken.

Nu vraag ik mij af wat voor zweep jullie ter ondersteuning gebruiken in de menpositie. Een longeerzweep lijkt mij onhandig en zwaar of valt dit mee?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:09

Veeerr schreef:
Super interessant topic! :D

Laatst een keer de lange lijnen er aan geknoopt en in de menpositie wat rondjes rond gelopen. Niets bijzonders :+. Nu wil ik dit wat verder oppakken en vanuit daar in de toekomst ook het lange teugelen erbij pakken.

Nu vraag ik mij af wat voor zweep jullie ter ondersteuning gebruiken in de menpositie. Een longeerzweep lijkt mij onhandig en zwaar of valt dit mee?


Menzweep?
We hebben er hier 1 staan, maar geen idee hoe het ding heet :') op google komt 'boogzweep' behoorlijk in de buurt. Zoiets: https://www.divoza.com/nl/boogzweep-sta ... x0QAvD_BwE
Je hebt ze van 1,40 tot 1,80 volgens mij

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:25

Ik gebruik een 1 meter dressuurzweep. Maar ik doe dit dan ook met mini shetlanders.