Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:14

Ik ben sinds kort ook weer begonnen. M'n paard kan soort schouder voor en Travers maar stiekem zijn dat meer trucjes geworden en ze is meesteres in smokkelen en compenseren. Laatst een lesje gedaan en hoop werk aan de winkel en terug naar de basis haha.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:28

Ik werk ook fanatiek met mijn beide paarden aan de hand. We hebben les en zijn nu met name de travers aan het verbeteren. Ze hebben beide hun eigen moeilijkheden en zijn erg verschillend wat het voor mij ook lastig maakt soms :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:31

Maartje_M schreef:
Ik werk ook fanatiek met mijn beide paarden aan de hand. We hebben les en zijn nu met name de travers aan het verbeteren. Ze hebben beide hun eigen moeilijkheden en zijn erg verschillend wat het voor mij ook lastig maakt soms :+


Wat voor verschillende paarden heb je en wat zijn hun moeilijk heden?

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:18

Ik heb een temperamentvolle PRE merrie die erg gesteld is op eigen ruimte. Ze wil echt respectvol behandeld worden, kan om bijna onbegrijpelijke dingen soms helemaal over de fles gaan en soms zijn nieuwe oefeningen zo eng dat ze compleet in de stress schiet. Echte binnenvetter ook dus die stress knalt er dan ineens uit. Verder is ze super werkwillig en wil ze het echt heel graag heel erg goed doen.

En dan heb ik nog een jonge Welsh a merrie die veel stabieler en koeler is. Die is wel snel mentaal moe dus dat is dan weer een heel ander aandachtspunt. Verder een echte pony merrie zeg maar :+ ik moet bij haar veel meer leiding nemen dan bij de pre, die zoekt het liever een beetje zelf uit, maar de Welsh moet ik echt helpen. Die wil ook het zichzelf soms ook wel makkelijk maken door half half te doen soms haha. Ze is wel ook enorm leergierig en kan echt mee zoeken naar wat ik nu bedoel en vraag.

Als ik ze direct na elkaar train, moet ik echt denken aan wie welke ruimte nodig heeft, bij wie welk tempo hoort, hij wie de hulp heel subtiel mag zijn en bij wie ik soms iets duidelijker moet communiceren etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:48

Merken jullie ook verschil in tempo met links en rechts lopen? Op de linker hand loopt ze lekker vloeiend mee. Maar zodra ik op rechts ga stappen verminderd het tempo ineens. Sowieso heeft ze een langzame stap. Hoe doen jullie dit? Veel overgangen?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:26

Het kan ook zijn dat je je paard zelf ongemerkt met je lichaam wat blokkeert. Vaak ben je wat handiger als je aan de linkerkant van je paard loopt dan aan de rechterkant.

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:51

Ja dat klopt, ik loop soepeler op links. Op 'n volte komt ze vaak ook terug.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:48

AmoorM schreef:
Merken jullie ook verschil in tempo met links en rechts lopen? Op de linker hand loopt ze lekker vloeiend mee. Maar zodra ik op rechts ga stappen verminderd het tempo ineens. Sowieso heeft ze een langzame stap. Hoe doen jullie dit? Veel overgangen?


Denk dat je kritisch moet kijken naar jullie scheefheden, als het zn groot links rechts verschil is komt het waarschijnlijk daardoor.

En over een trage stap kan ik helaas meepraten :')
Bij ons was de truc om heel consequent te blijven vragen voor het gewenste tempo en als hij hier komt uitgebreid belonen. En het hoeft ook niet heel snel te gaan, maar wél mooi actief.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:06

Als je paard een grote stap heeft lijkt het vaak ook trager. Eerst het paard soepeler maken in het lijf dmv de oefeningen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 10:23

En het kan ook andersom liggen, mijne ging juist sneller stappen op de moeilijke kant, want dan was er minder tijd voor wat ik vroeg en moest ik zelf ook sneller lopen :P Merkte vaak dat dat langzaam opbouwde totdat ik echt snel moest lopen en dan weer heel bewust terug moest gaan in tempo :) Maar inderdaad, scheefheid is natuurlijk de key hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:42

Cera_D schreef:
AmoorM schreef:
Merken jullie ook verschil in tempo met links en rechts lopen? Op de linker hand loopt ze lekker vloeiend mee. Maar zodra ik op rechts ga stappen verminderd het tempo ineens. Sowieso heeft ze een langzame stap. Hoe doen jullie dit? Veel overgangen?


Denk dat je kritisch moet kijken naar jullie scheefheden, als het zn groot links rechts verschil is komt het waarschijnlijk daardoor.

En over een trage stap kan ik helaas meepraten :')
Bij ons was de truc om heel consequent te blijven vragen voor het gewenste tempo en als hij hier komt uitgebreid belonen. En het hoeft ook niet heel snel te gaan, maar wél mooi actief.


Ik merk dat ik heel snel aan het klikken ben en kleine tikjes met de zweep geef, maar dat er niet veel veranderd, vooral op rechts. Op gegeven moment ben ik overgangen van halt naar stap gaan maken. Dat werkte wel iets.

Ja, ik merk wel echt verschil op links en rechts. Welke oefeningen kan ik doen? Ik heb wel les, maar niet met mijn eigen paard ivm vervoer. Ik ga dit ook nog voorleggen aan m'n instructeur, maar wil haar niet voor alles appen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:11

Inderdaad RianneH, dat klopt wat je zegt. Dat zie je vaak als je begint met het werken aan de hand.

Het constant klikken of tikken met je zweep lijkt me niet de manier om je paard sneller te maken, eerder gefrustreerd en trager.
Een betere manier is om een paard te motiveren en dat doe je door veel belonen.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:43

Hier zijn ze eerder te snel dan te traag... maar denk dat goed werken aan recht richten wel een goede start is. Hier zijn ze veel rechter geworden door goed het binnenachterbeen onder de massa te vragen. Ik vind dat aan de hand makkelijker dan onder het zadel :=
Ik weet niet of je naast of voor je paard loopt? Ik loop er voor en daardoor kan ik goed zien waar ik moet bijsturen

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 19:02

Veel tikken of veel klikken is eigenlijk heel tegenstrijdig. Net als in het rijden wil je actie-reactie. Als je veel aan het tikken bent geef je wel iets van ritme, maar als dat niet je doel was, want je wou sneller, dan geef je het verkeerde signaal. Waar je wel op moet letten is of je paard de oefening kan op het gevraagde tempo, anders moet je de twee dingen uit elkaar halen. Dus of de oefening vragen, bijvoorbeeld binnenbeen flink onder de massa, of tempo vragen en er dan genoegen meenemen dat het binnenbeen niet zo ver onder de massa kan als wanneer je langzaam ging.

Je kan eens overleggen met je instructrice of ze je oefeningen kan meegeven die je kan doen met een paard die nog niet zo ervaren is. Of misschien heeft ze zelfs wel eentje staan die nog moet leren? Andere optie is om eens een video te maken van het werk dat je met je eigen paard doet en dat voor de les eens door te nemen :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:51

@AmoorM, ik ga mee in wat RianneH aangeeft, zou zeker eens overleggen met jouw instructrice. Qua activiteit is timing mega belangrijk om jouw hulp weer effectief te krijgen (dus enkel klikken/tikken als je iets vraagt en dan ook een antwoord krijgen). Wat betreft oefeningen voor de rechtgerichtheid, ga eens kijken waar het vandaan komt, komt het uit een te traag binnenachterbeen? of uit een schouder die te erg in de weg zit? of loop jij hem onbewust wat meer in de weg? etc. Pas als je dat weet kan je gaat zoeken naar oefeningen die een bepaald punt sterker of soepeler maken :o

Is het geen optie om jouw instructeur eens (desnoods als uitzondering) langs te laten komen?

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:36

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik heb met mijn 3 jarige alle voorbereidingen voor werk aan de lange teugel gedaan, maar heb nu toch wat opstart problemen met het daadwerkelijke werk aan de lange teugel. Weten jullie instructie rondom Boxtel?

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:05

Lange teugel is een ander topic voor geloof ik. Dit gaat over werken aan de hand. En daar kan ik je wel aan een juf helpen, want mijn juf komt uit Boxtel ;)
Ik heb les van Eva van Schendel van Pam’s training
Lange teugel kun je Daniëlle Meyboom voor benaderen maar ik weet niet hoe ver die komt.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:04


Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:30

Bedankt! Dan meld ik me even in het andere topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:12

Mag ik vragen hoe jullie de schouderbinnenwaarts en de Travers vragen?

Ik leer de klassieke vorm van Wadh.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:43

Ik zet het zelf altijd in met mn lichaam en kijk vervolgens op welk vlak bij wat extra ondersteuning nodig heeft. Dit kan zij een kriebeltje op de kont om het achterbeen er wat bij te vragen of waar hij op dat moment nog wat in mist.

Zo gaat het eigenlijk altijd bijna vanzelf :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:55

Ik begrijp je niet helemaal. :+

Ik heb de volgende positie zoals op de foto. (ben ik niet, even een voorbeeld van internet geplukt)


Afbeelding

Als ik op de linker hand loop:
Linker hand binnen teugels, aan het bit. Rechter hand buiten teugel, wel over de hals.

Dat is mijn basis positie. Bij de schouderbinnenwaarts loop ik er zo naast, stap ik op de lange zijde iets naar binnen zodat er wat ruimte komt en vraag binnen stelling door mijn handen naar elkaar toe te doen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 02:15

AmoorM je kunt het beste beginnen met schouderbuitenwaarts. Als je paard dit begrijpt dan is het makkelijker om schouderbinnenwaarts te doen. Met schouderbuitenwaarts loop je zelf aan de buitenkant. Je loopt vanuit de korte zijde de bocht door en je vraagt wat buitenstelling zodat je de lange zijde met buitenstelling op loopt.
Stel je loopt linksom dan heb je de zweep in je linkerhand , je linkerhand is laag bij de schouder van je paard dan kun je je zweep horizontaal houden zodat je druk geeft aan de achterhand, je kunt de zweep ook tegen de achterhand aanleggen. Zelf loop je rechtdoor en als het goed is gaat je paard schouderbuitenwaarts. Als je hier net mee begint gaat je paard vaak op vier sporen of loopt je klem tegen de buitenwand aan. Vier sporen is niet erg dat kan je later altijd verfijnen naar drie sporen en qua trainingsoefening is de keuze later aan jezelf want drie en vier sporen kan . Het ligt eraan wat je wil trainen.
Loopt het paard je klem tegen de wand dan sta je stil , je gaat rechtdoor en bij de volgende bocht probeer je het weer opnieuw.
Mocht je het niet begrijpen dan zoek ik even een foto om het visueel te maken voor je.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:47

AmoorM nog even een aanvulling voor het aanleren van de travers. Je loopt in schouderbuitenwaarts, je zet je paard stil , je veranderd de hoofdpositie van buitenstelling naar binnenstelling en loopt zo door. Omdat je paard al schouderbuitenwaarts loopt is de achterhand al naar binnen.
Natuurlijk is het niet zo dat als je het hoofd omzet van buitenstelling naar binnenstelling dat je op de juiste manier je paard in de travers laat lopen, maar dit is wel de manier om het je paard aan te leren.

De voorwaarde is dus wel dat je paard de schouderbuitenwaarts en de schouderbinnenwaarts begrijpt.
Veel succes

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:10

@AmoorM, wat ik bedoel is dat ik met mijn houding en looprichting al een zijgang in kan zetten. Als ik een schouder binnen wil draai ik zo in dat mijn schouders en heupen zo staan zo als ik die van hem ook wil hebben, zo buigt hij eigenlijk heel mooi om mij heen. Als ik dan de looprichting aanpas kan ik hem zo op de volte vragen. De teugels komen op die manier ook vrijwel automatisch op de juiste positie, als ik dan merk dat de buitenschouder wat achter blijft kan ik deze dus heel makkelijk met de buitenteugel wat meer mee vragen.


Verder beschrijft fardoe het ook heel fijn :j
Wel ben ik van mening dat het goed is om eens een instructeur hiervoor te laten komen als je hier nu tegenaan loopt. Hoewel het leuk is om te kijken hoever je het zelf kan puzzelen is het zonde als je per ongeluk een knopje installeert waar je later tegen aan kan gaan lopen.