Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:43

Ik ben sowieso pro instructeur, men denkt vaak onterecht dat het werken aan de hand makkelijk is. Maar groen paard en groene begeleider tov het werken aan de hand geeft vaak bij beide partijen frustraties. Mocht je de juiste literatuur in huis hebben waar je je basis kennis uit kan halen en het als naslagwerk kan gebruiken dan zou je zelf nog aan de slag kunnen. Met het vele slechte materiaal wat je op YouTube kan vinden en de gratis online cursussen die gegeven worden zou ik niet adviseren om zelf aan de slag te gaan.

Suzannexx

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:56

Ik ga dit topic weer even omhoog schoppen, als dat mag...

Ik wil heel graag beginnen met werken aan de hand met mijn brijdijdpaard. We rijden nu voornamenlijk onder het zadel (dressuurmatig) maar wil meer afwisseling in training. Daarnaast denk ik dat ze er heel veel aan heeft om onbelast getraind te worden. Ze heeft haar bouw namelijk niet erg mee en gaat snel compenseren.

Goed, werken aan de hand dus. Ik heb hier zelf 0 ervaring mee dus wil hierin uiteraard goede begeleiding. Heb al flink gezocht maar kan zo snel geen instructie vinden in de buurt. Iemand hier die toevallig iemande weet die lesgeeft (of zelf lesgeeft) in de buurt van Zwolle (Oosterwolde om precies te zijn)?

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:23

Vroeger deed ik het nooit, vond rijden veel leuk. Totdat ik me huidige paardje kreeg. Het was in het begin verschrikkelijk en ik ben er toch een paar keer vervelend afgekukeld. Toen brak ik vorig jaar na een val me arm en kreeg ontzettend angst voor haar. Ik ben toen zelf een tijdje met haar aan de hand gaan werken en iemand anders erop laten rijden. Door deze combinatie is ze ontzettend rustig geworden en durfde ik er ook weer op. Nu heb ik helaas opnieuw een ongeluk gehad met haar en lig ik er voor een tijdje uit. Daarom wil ik als ik een beetje weer te been ben, weer volledig gaan focussen op werken aan de hand. Het is namelijk echt super nuttig. Ik zou beginnen met les nemen en daarna leer je ook veel via filmpjes en kan je voornamelijk zelf aan de slag.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:12

Suzannexx schreef:
Ik ga dit topic weer even omhoog schoppen, als dat mag...

Ik wil heel graag beginnen met werken aan de hand met mijn brijdijdpaard. We rijden nu voornamenlijk onder het zadel (dressuurmatig) maar wil meer afwisseling in training. Daarnaast denk ik dat ze er heel veel aan heeft om onbelast getraind te worden. Ze heeft haar bouw namelijk niet erg mee en gaat snel compenseren.

Goed, werken aan de hand dus. Ik heb hier zelf 0 ervaring mee dus wil hierin uiteraard goede begeleiding. Heb al flink gezocht maar kan zo snel geen instructie vinden in de buurt. Iemand hier die toevallig iemande weet die lesgeeft (of zelf lesgeeft) in de buurt van Zwolle (Oosterwolde om precies te zijn)?


https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=1023 . Emma Jansen zit in Epe en heeft regio Gelderland in haar gebied zitten. 4 dimension dressage is een hele mooie methode waarbij heel goed gekeken wordt naar de biomechanica van het paard. Je kan altijd informeren of een proefles mogelijk is om te zien of zij en deze methode bij je kan passen.

Suzannexx

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:25

Jet schreef:
https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=1023 . Emma Jansen zit in Epe en heeft regio Gelderland in haar gebied zitten. 4 dimension dressage is een hele mooie methode waarbij heel goed gekeken wordt naar de biomechanica van het paard. Je kan altijd informeren of een proefles mogelijk is om te zien of zij en deze methode bij je kan passen.


Dankjewel! Ik ga haar even berichten.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:21

Welk (toucheer)zweepje gebruiken jullie bij het werken aan de hand?
Ik heb een paard van 1.73m dus vraag mij af of ik genoeg heb aan mijn dressuurzweepje van 100/110cm.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:31


Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:53

Hi!

Ik ben een beetje aan het oriënteren qua grondwerk. Wat is qua stick een handig formaat om te nemen? 90cm of 120?

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:23

Hebben jullie tips voor een fijne webshop waar ik een biothane lijn/teugel met klipje en naam er op kan bestellen voor het WADH?

Wat is voor jullie de ideale lengte van de teugel met het werk aan de kaptoom?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:21

Wat is het boek over wadh wat je niet mag missen??
Had boek gezien van de Bastiaan de recht is dat de €49 waard ?
Ik heb beetje apart paard en om dan les te nemen van n uur waarbij haar emmer overloopt is zonde
Dus wil zelf meer oefeningen leren uit n boek en langzaam grenzen opzoeken met haar

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:51

Hartje schreef:
Hebben jullie tips voor een fijne webshop waar ik een biothane lijn/teugel met klipje en naam er op kan bestellen voor het WADH?

Wat is voor jullie de ideale lengte van de teugel met het werk aan de kaptoom?


Zowel ByBaukje als Dabo’s design als Horsebeads bieden fijne biothane opties met veel maatwerk keuze op verzoek.
Ik werk zelf het liefst met glad materiaal (zodat het niet in manen blijft steken en je fijne verbinding krijgt) en een ‘dubbele’ teugel zoals je ook in het rijden hebt. Maar om te starten gebruik ik ook weleens m’n grondwerkteugel met lus aan het uiteinde. Lengte erg afhankelijk van je eigen voorkeur en ook grootte van je paard. Ik vind voor een enkele lijn 1,5m genoeg. Loop daarbij dan achteruit voor het paard uit. Teugels zo’n 2,5m zodat ik niet een enorme lus over houd maar werk ook prima met de standaard 3m.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:16

Zinzi_jewel schreef:
Wat is het boek over wadh wat je niet mag missen??
Had boek gezien van de Bastiaan de recht is dat de €49 waard ?
Ik heb beetje apart paard en om dan les te nemen van n uur waarbij haar emmer overloopt is zonde
Dus wil zelf meer oefeningen leren uit n boek en langzaam grenzen opzoeken met haar

Welke regio woon je? Ik heb een hele fijne instructrice die echt wel rekening houdt met volle emmertjes. Dan meen je gewoon een kortere les :)
Zelf vind ik les toch altijd fijner dan iets uit een boek moeten leren

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:06

Regio Bergeijk/ Eersel

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:34

Je zou eens contact op kunnen nemen met Eva van Pam’s Training, denk dat zij daar ook wel komt :)

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:57

Ik werk zelf aan de hand met de kaptoom van Harry Horse.
De kaptoom van Human & Horse is ook heel fijn (wel duur).

Mijn lijn en halsring komen bij Horsebeads vandaan. Speciaal op maat gemaakt.
Super fijne webshop en je kan alles overleggen.

Ik ben 14 jaar geleden zelf begonnen en heb daarna les gehad van Ellen Schuthof (GLD) en les nu bij iemand die de opleiding zowel bij Bas de Recht als Greetje Hakvoort heeft gevolgd en volg ook nog deels mijn eigen pad :D

Qua zweep gebruik ik gewoon een dressuurzweep van 110/120 maar mijn paard is inmiddels zo opgeleerd dat het meest op stem en lichaam gaat.
We zijn laatst begonnen met meer het werk aan de halsring oppakken wat super leuk is!


Mijn paard is inmiddels 21 en ik merk dat ik het steeds leuker vind om met hem echt naar werken in vrijheid toe te gaan.
Bijzonder ook dat ze gewoon nog steeds bij blijven leren.

Dit filmpje is van vorige week


En deze van dit weekend.
Ik vind het zelf heel mooi om het verschil in een week tijd te kunnen zien

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:23

Weet iemand ook een goede instructeur/trice in wadh die aan huis komt in de regio Liemers? (tussen Arnhem en Achterhoek). Het gemiddelde paardenmens is hier wat traditioneel aangelegd en onbelaste training zou wel goed zijn voor mijn jonkie. Lotte Sanders is hier ooit geweest maar is nu voor haar te ver helaas.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:40


Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:25


Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:11

IngeK schreef:
Weet iemand ook een goede instructeur/trice in wadh die aan huis komt in de regio Liemers? (tussen Arnhem en Achterhoek). Het gemiddelde paardenmens is hier wat traditioneel aangelegd en onbelaste training zou wel goed zijn voor mijn jonkie. Lotte Sanders is hier ooit geweest maar is nu voor haar te ver helaas.

Romy huisman? Weet niet of dit te ver is..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:45

Ik ben instructrice vanuit Human & horse. Maar ik ben bang dat Liemers net te ver is. Je kan mij altijd een pb doen met t adres kan ik exact voor je kijken mocht je interesse hebben.

Je zou Ind Romy huisman kunnen proberen.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:55

Dank allen.