Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:41

Interessant topic.

Ik ben met mijn haflinger ook bezig met het werken aan de hand. Longeren met dubbele lijnen doen we al een tijd maar om haar rechter te krijgen onder het zadel ben ik adh ook bezig.

Nu loop ik tegen wat puntjes aan (ze loopt heel slecht naast mij mee, zodra ik op schouder hoogte kom stopt of draait ze). Waarschijnlijk liggen deze punten vooral aan mijn manier van communicatie richting haar.

Als iemand een goede instructeur weet in de regio Twente/Salland die aan huis komt dan graag! Heb het idee dat aan deze kant van NL die mensen met een lampje te zoeken zijn helaas.
Ik wil graag iemand die consequent en duidelijk is, ook richting mij. Zodat ik wat handreikingen krijg om mee verder te werken.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:05

Je loopt nu dus meer echt bij het hoofd? En vanaf daar kun je haar niet verder naar voren plaatsen (dus inplaats van jij meer naar de schouder toe je paard meer naar jou toe halen?)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:25

Leuk!

Ik ben sinds een jaar of 2 ook bezig met het werken aan de hand(academische rijkunst/marijke de jong). Met mijn merrie die van heel ver moest komen lichamelijk, zijn we nu bezig met LVO op de voltes en in de rechte lijnen, schouderbinnenwaarts/schouderbuitenwaarts, travers en de renvers. Ook zijn we draf steeds meer aan het meenemen(veel oefenen aan de lange teugel, omdat ze dan in de eerste paar drafpassen wat meer tempo kan nemen en ik de teugels wat langer laat. Maar met het wadh gaat dat ook steeds makkelijker).
Sinds afgelopen zomer heb ik er een jonge pony bij en met hem zijn we met de basis bezig, lvo op de volte/rechte lijnen, schouderbinnen en buitenwaarts en zijn we sinds kort bezig met de travers, iets wat hij heel spannend vind. Ook nemen we de draf veel mee, schakelen we veel tussen stap/draf en halthouden. De jonge pony is lichamelijk compleet in orde, dus ik merk ook dat ik met hem veel sneller door de aangeboden stof heen kan, hij is veel buigzamer in zijn lijf en pikt daardoor alles veel makkelijker op.

Beide paarden werk ik op de kaptoom. Bij het aanleren van de hulpgeving heb ik de leadrope op de middelste ring van de kaptoom gehad en daarna de overgang maken naar een teugeltje(dus op de 2 buitenste ringen van de kaptoom).

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:02

MarliesV schreef:
Interessant topic.

Ik ben met mijn haflinger ook bezig met het werken aan de hand. Longeren met dubbele lijnen doen we al een tijd maar om haar rechter te krijgen onder het zadel ben ik adh ook bezig.

Nu loop ik tegen wat puntjes aan (ze loopt heel slecht naast mij mee, zodra ik op schouder hoogte kom stopt of draait ze). Waarschijnlijk liggen deze punten vooral aan mijn manier van communicatie richting haar.

Als iemand een goede instructeur weet in de regio Twente/Salland die aan huis komt dan graag! Heb het idee dat aan deze kant van NL die mensen met een lampje te zoeken zijn helaas.
Ik wil graag iemand die consequent en duidelijk is, ook richting mij. Zodat ik wat handreikingen krijg om mee verder te werken.


Hoi, Ik heb les van Karin Wittebrood. Zij komt uit Enschede. Wij lessen met 3 tot 4 personen bij ons op stal. Als je vervoer hebt kun je aansluiten of je betaald reiskosten en je plant een les als ze in de buurt is. Kan ze voor of na die tijd naar jou. Wij lessen 1 keer in de 3/4 weken. Morgen heb ik weer les om 12.30 uur, dus als het je leuk lijkt om te kijken....is in Goor

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:11

Caeruleus schreef:
Wat leuk, zo veel mensen die er ook mee bezig zijn! We doen hier in t hoge noorden ons best het aan de hand werken te promoten want echt bekend is het hier nog niet. Goede instructie vinden is dan ook erg lastig. Ik heb wel veel les gehad maar onze instructrice (RianneH en ik hadden vaak samen les) is er helaas mee opgehouden en we kunnen eigenlijk niemand vinden die op hetzelfde niveau les geeft en voor een redelijk bedrag aan huis komt. Daar baal ik best wel van... Kennen Julie nog mensen omgeving Leeuwarden?

Dat wegvallen over het schouder bedoelde ik met lastig corrigeren op kaptoom. Met hoofdstel kan je mooi het schouder begrenzen, voor mij en paard makkelijker :) Het lijkt me dat als je zelf echt heel handig bent dat ook te doen is op kaptoom, maar zo goed ben ik niet :P


Hoe corrigeer he op de buitenschouder vallen dan? Het begrensen van de schouder doe je met je teugel op de buitenschouder als het goed is. Daar heb je geen bit voor nodig. Als je vanuit de mond en hoofd de schouder probeert te corrigeren gaat er iets niet goed. Er zijn de laatste jaren meer instructeurs bijgekomen, ik denk ook wel in het noorden. Op de site van paardenbegrijpen staan weer meer info hierover sinds kort. Op de foto welke je geplaatst hebt lijkt het ook alsof je heel erg gefocust bent op het hoofd van je paard. Voor het controleren of hij de juiste stelling/buiging en beengebruik heeft moet je daar juist niet zijn ;) Je paardje heeft op de foto niet je juiste nageeflijkheid (let op oorspeekselklier welke in de knel komt nu). Op site van Marijke staat hier ook iets over, maar ik weet niet of je daar toegang toe hebt.
Succes

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:15

ik doe het te weinig puur omdat ik niet weet hoe of waar ik beginnen moet

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:17

In het noorden valt het qua instructeurs nog best tegen vind ik.. Maar wellicht komt dat ook wel door het feit dat ik op Schiermonnikoog woon en het daardoor helemaal lastig is om een instructeur te vinden.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:24

ijssnuiver schreef:
In het noorden valt het qua instructeurs nog best tegen vind ik.. Maar wellicht komt dat ook wel door het feit dat ik op Schiermonnikoog woon en het daardoor helemaal lastig is om een instructeur te vinden.


Op een eiland lijkt mij heel lastig ja met les. Maar misschien als je medestanders kunt vinden dat iemand dan best bereid is 1 keer per maand met de boot over te komen.
Ik heb zelf ook maar 1 keer in de 3 weken les en dan krijg ik altijd genoeg dingen mee waar ik mee kan oefenen. en het studiepakket van Marijke de Jong is ook een hele fijne basis om mee te beginnen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:27

Ik heb het studiepakket en ook de trainingsformulerechtrichten en daarnaast volg ik de opleiding bij www.dressuurnatuurlijk.nl . Maar een beetje extra les is natuurlijk altijd welkom!
Medestanders vinden ben ik mee bezig, maar hoe met de paarden werk is "anders" en daardoor slecht en verkeerd...

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:31

ijssnuiver schreef:
Ik heb het studiepakket en ook de trainingsformulerechtrichten en daarnaast volg ik de opleiding bij http://www.dressuurnatuurlijk.nl . Maar een beetje extra les is natuurlijk altijd welkom!
Medestanders vinden ben ik mee bezig, maar hoe met de paarden werk is "anders" en daardoor slecht en verkeerd...

Kost het veel om met je paard naar de andere kant te gaan? Anders eens in de zoveel tijd met de trailer naar een locatie toe?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:38

De kosten zijn erg hoog, helaas. Maar ben wel op zoek naar iemand, desnoods inderdaad 1x in de zoveel tijd. Wellicht dat het haalbaar is(hangt uiteraard ook van reisafstand/benzine dus en de lestarieven af).
Maar les is gewoon nodig en liever af en toe, dan helemaal niet.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:48

Ja idd, ik ben dus gestart met 9 weken elke week 5 lessen. En dan heb je een goede basis gelegd en nu les ik dus 1x in de maand of minder (en dan vaak wel een week of twee). Heb ik lekker de tijd om vooruit gang te maken.. :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:53

Ja inderdaad. Het liefst zou ik ook minstens wekelijks les hebben en per paard een les per week. Maar dat is momenteel niet haalbaar(tenzij er opeens iemand bereid is om voor 2 paarden naar Schier te komen ;) ). Dus dan is het zoeken naar andere mogelijkheden en 1 daarvan is eens in de zoveel tijd een dagje vaste wal.

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:59

*\o/* Ja ik vind het super om met mijn dames aan de hand te werken.
Doe dit al een tig aantal jaren.

Foto's zal ik even op gaan zoeken.

Cantate is onze vierjarige fokmerrie, zij is nog niet onder het zadel maar ik werk met haar alleen aan de hand.
Ze leert zo super uitgebalanceerd lopen op eigen benen. Zijgangen e.d. zijn voor haar allang geen enkel probleem meer.
Volgend jaar na het afspenen gaat ze pas onder het zadel aan het werk.

Tenna wordt gegymnastiseerd aan de hand, naast het rijden.
Zij is al op leeftijd en wederom drachtig.

Aan de hand werken vind ze echt heel leuk en het maakt haar soepel.

Les heb ik nog steeds, je raakt ook hierin nooit uitgeleerd.


Bij Cantate gebruik ik een kaptoom, bij Tenna een trensbit.
meestal werk ik toch wel 2x in de week aan de hand.

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:11

*\o/*
wat leuk een topic voor werken aan de hand!
ook erg leuk om alles te lezen van iedereen.

Ik ben sinds een jaar een beetje bezig met werk aan de hand.
Heel ver zijn we niet, maar het heeft [***] wel heel erg geholpen al in haar lijf!
Toen ik begon, zag ik haar gewoon telkens al beter in de wei staan. Ze is altijd verkeerd gereden en trok met alles, ook in de wei, een hele holle rug.
Door werk aan de hand heeft ze ineens geleerd altijd haar buikspier aan te spannen.
Ook in de wei!
Wij kunnen de beginselen. Hoofd laag als ik ervoor sta, stelling links en rechts om los te maken. En schouderbinnenwaarts (ze buigt wel soms haar hals te veel, ik gebruik nog geen buitenteugel omdat ze dan in de verkeerde stelling loopt, dit ook omdat ze verkeerd gereden is en ook bit niet helemaal fijn accepteerd. We doen dit dus nog met halster). Ook kan ze in vier spoor zijwaarts (zeg maar een tikje verder als schouderbinnenwaarts). En in een piroutte om mij heen (voorhand blijft redelijk staan, achterhand eromheen) dit was vooral een oefening voor haar buikspier.

Zo nu ga ik jullie verhalen weer lezen!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:33

Liin, wat een aparte oefeningen :) Mag ik vragen van wie je les hebt (gehad)?

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:37

Hoe vaak in de week werken jullie aan de hand? Mijn instructrice werkt bijna iedere dag wel even aan de hand, ik probeer het zelf 2x in de week te doen. Moet ook nog te combineren zijn met het trainen voor de endurance.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:41

Met mijn omaatje werk ik 2 tot 3 keer, soms meer soms minder. Met mijn moeder haar paard (die nu helaas al een maand of 3 kreupel, spierscheuring waarsch.) werkte ik ongeveer 2x per week, maar die is aan de hand minder fijner als erop.

Met mijn kleine pony's in de zomer haast niet, dan men ik alleen. En in de winter heb ik dan een kleine menpauze en train ik ze hoofdzakelijk aan de hand/lange lijnen. Als ik niet 3 paardjes had om te trainen zou ik mijn omaatje vaker trainen, maar om eerlijk te zijn heb ik aan 4 a 5 adh trainingen zelf ook wel genoeg. En mijn pony wordt er snel wat verveeld van en is dan echt moeilijk te stimuleren..

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:58

Mijn instructrice heeft me hiermee geholpen. Zij geeft hier niet officieel les in maar heeft van verschillende andere instructeurs dingen geleerd. Ook is het bij ons een normaal iets om te doen voor het rijden, eerst wat rondjes werken aan de hand voor je op stapt.
Bij haar paarden deed ze vooral schouderbinnenwaart en travers. En omdat mijn pony ohz niet zo goed weet wat ze moet, zijn we toen begonnen met schouderbinnenwaarts en later ook die andere 2 dingen om nog iets meer haar buikspier te motiveren en te leren hoe ze haar lijf moet bewegen
Ik zou wel graag officieel les willen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit in de buurt van [***] kan?.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:09

De meningen verschillen over het op vier sporen trainen, mij is geleerd dat je juist het binnenachter been (of het buitenachter been bij travers) onder de massa wilt hebben en niet er over heen/naast. Daarom train ik eigenlijk nooit op vier sporen, natuurlijk als het een keertje lastig wordt zetten ze er wel wat pasjes naast e.d. Maar ik werk er niet heen, wat ik wel af en toe mee pak is net wat meer lengtebuiging en ze dus wat naar buiten uit laten wijken, maar dit is meer een gehoorzaamheid oefening en wat extra stretchen. De pirouette om de voorhand heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, je wilt immers dat ze het gewicht op de achter hand nemen en zo lijkt het me dat het meer op de voorhand valt? (omdat de voorhand blijft staan zeg je?)

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:17

Oke, bedankt voor je uitleg.
Het viersporen lopen klinkt opzich logsich. Dit deed ik vooral in het begin veel, omdat ze in schouderbinnenwaarts dee verkeerde spieren gebruikte (god wat is dit lastig uitleggen zo haha) en in vier sporen snapte ze het dan net beter, na een paar pasjes daarvan. Zo als jij zegt dat het niet goed is, zit ook wat in.. ik ga er eens goed naar kijken.
Het draaien, ehm wat ik doe is haar achterhand opzij zetten zeg maar, zodat ze haar achterbeen onder treedt en de buikspied aanspant. Ik noem het een piroute, omdat ik geen idee heb hoe het heet.
Ik lees al wel dat een lesje niet verkeerd zal zijn.
Al is ze wel super opgeknapt door deze oefeningen, maar het kan dan met de goede nog vele malen beter denk ik

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:28

Ja oké ik snap de oefeningen van de pirouette wel, eigenlijk vraag je een extreme schouderbinnen op de plaats :P ?

Over het trainen op 4 sporen, als op die manier je paard het wel snap prima toch, dan kun je het vanzelf uitbouwen naar een op 3 sporen.

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:30

Ja zo kun je m wel zien ja, schouderbinnenwaarts op de plaats haha.

Maar waar vinden jullie instructeurs? :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:40

Via via vaak, maar er is vast iemand die eentje weet bij jouw uit de buurt?

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:54

ja! hier nog iemand!

Ik heb mijn paard nu een jaar op 5 en ik denk dat ik ook wel een keer of 10 ben begonnen met het werken aan de hand, maar iedere keer werd het niets. Ik had er totaal geen gevoel bij en het voelde of ik maar gewoon iets aan het doen was. snow vond er ook geen bal aan.

toen ik op een opleiding een instructrise tegenkwam heb ik bij haar een les afgesproken. zij doet niet alleen werken aan de hand maar van alles. Mijn paard was steeds onverklaarbaar kreupel/kort links achter.

zij stelde voor om te gaan werken aan de hand en het is super! ik vind het bijna een verslaving worden :o
het leuke is dat mijn men-juf al na een maand oefenen resultaat zag bij snowdon voor de kar! toch super!

we zijn nu bezig met stelling en buiging op de cirkel en op de rechtelijn, travers en wijken. Wij zijn nu sinds september bezig.

Ik heb er nu ook echt een gevoel bij en het gaat nu ook echt op gevoel ipv alleen technisch hand hier duwtje daar... en dat voelt gewoon echt geweldig! *\o/*

Ik had altijd al een kaptoom maar daar ben ik toch niet helemaal tevreden over. iemand ervaring met kaptooms van deze zaak?
http://www.westeindruitersport.nl/