Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:55

Liin schreef:
Ja zo kun je m wel zien ja, schouderbinnenwaarts op de plaats haha.

Maar waar vinden jullie instructeurs? :)


op paardenbegrijpen.nl de site van marijke de jong staan een heleboel instructeurs...

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:16

Dankjewel!
dekoezegtboe: wat heerlijk dat het nu fijn gaat en ook vooruit gaat!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:27

ZusJacobs schreef:
Je loopt nu dus meer echt bij het hoofd? En vanaf daar kun je haar niet verder naar voren plaatsen (dus inplaats van jij meer naar de schouder toe je paard meer naar jou toe halen?)


Klopt. Ik loop wel naast haar maar bij de hals. Zodra ik mezelf wat naar achter plaats of haar naar voren dan staan we stil. Vermoed dat ze het niet snapt. Terwijl ik er wel achter kan met lange teugels maar dan is de verbinding natuurlijk anders.

TinePine bedankt voor je reactie. Helaas geen vervoer. Anders had ik me graag gemeld. Ik blijf rustig verder kijken. Helaas geen stalgenoten die op dit moment ook willen lessen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:53

Ik heb ook geleerd dat de schouderbinnenwaarts op 4 sporen wel goed kan zijn in de aanleerfase, heel duidelijk voorhand van de hoefslag en dan opzij. Maar dit mag niet te lang duren, omdat het dan inderdaad meer wijken is en de kracht van de oefening verloren gaat.
In het grondwerk neem ik wel wijken mee, maar inderdaad ook als gehoorzaamheidsoefeningen.
Het duidelijk ondervragen van het binnenachterbeen doe ik ook wel eens in "stilstand", maar iedem voor het wegzetten van de schouders. Af en toe even als ik denk dat dit nodig is.

@dekoezegtboe: vriendin van mij heeft een kaptoom laten maken bij westeind en die is erg tevreden. Zelf werk ik met de academische kaptoom van Marijke de Jong en daar ben ik ook heel blij mee.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:25

dekoezegtboe schreef:
Ik had altijd al een kaptoom maar daar ben ik toch niet helemaal tevreden over. iemand ervaring met kaptooms van deze zaak?
http://www.westeindruitersport.nl/


Welke bedoel je van hun? Ik heb geen ervaring met die winkel, al hebben ze wel erg leuke dingen zie ik nu, maar wel ervaring met verschillende kaptooms. Het academisch kaptoom met ketting in de neusriem was voor mijn paard een beetje too much. De hulpen kwamen te goed door en haar reactie was daardoor ook veel teveel. Bij haar werkt een weense kaptoom vele malen beter, die heeft een zachte neusriem.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:23

Ik heb ook goede verhalen gehoord over westeind ruitersport. Wil daar ook een kaptoom op maat laten maken tzt, in ponymaat. Ga dan ook voor een weense, met ketting in de neusriem is wat te veel voor ons. Beetje hetzelfde als Fransje, de hulpen komen dan te sterk door.

Mij is ook geleerd om de SBW op 3 sporen te doen. :j

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 01:43

Welkom allemaal! Gezellig!

Wat betreft het aan de hand werken en verschillende technieken. Marijke de Jong is natuurlijk goed aanwezig. Haar technieken vind ik vrij commercieel, maar dat hoeft niet slecht te zijn hoor ;) Ben alleen maar blij dat veel mensen hiermee kennis maken! Zij is toch leerling van Bent Branderup?
Welke richtingen heb je dan nog meer? Ik zit er nog niet zo goed in kwa studie, maar Anja Beran werkt ook veel aan de hand toch? Gevoelsmatig trek ik wat meer naar haar technieken toe, maar zoals ik al zei, mijn kennis moet nog een stuk uitgebreid worden.
Welke klassieke stromingen of instructeurs pakken het adhw nog meer mee?

Zoals ik al eerder aan gaf, door gebrek aan goede instructie probeer ik ook veel zelf. Zeker bij aan de hand werken kan je de tijd nemen om te kijken welke hulpen wat kunnen bereiken. Nog lang niet perfect, maar ik vind het ook fijn om gewoon wat te proberen. En heel fijn dat ik af en toe een heel goed opgeleid paard in de vingers kan nemen om weer even te voelen waar ik heen wil. Tot nu toe voor mij heel goed geholpen, toch kritisch blijven en kijken hoe het paard reageert en zich ontwikkeld.

Nathalie van der Meide (Dus niet Monique de Rijk :o ) is één van de weinige klassieke instructeurs hier in de omgeving en technisch gesproken geeft ze goed les. Helaas adviseerde zij mij om een ander paard te kopen als ik les van haar wou hebben. Terwijl ik totaal niet op zoek ben naar het hoogst haalbare, zeker niet met dit paard. Ik wil gewoon dat ik mijn paard kan trainen om haar te leren haar lichaam zo goed mogelijk te gebruiken. Miz de essentie van de dressuur, iedereen kent het: dressuur voor het paard, niet het paard voor de dressuur. Erg jammer, want ze zit op reisafstand, maar een afvaller door die opmerking.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:57

Wat een rare opmerkingen van Monique d Rijk :?

Ik heb zelf gewoon de academische kaptoom, en ben eigenlijk wel opzoek naar een bontje (als ik binnenkort weer naar de divoza ga oid neem ik er eentje mee). De kaptoom is prettig, maar echt bedoeld voor ervaren paarden/mensen. Hij is scherp, maar ook erg duidelijk. En voor de beginnende combinatie (onervaren paard/mens e.d) vind ik hem ook net te, gezien er toch nog veel fouten worden gemaakt en het dan zacht moet zijn. Voor de meer ervarene combi's kan hij best zonder bontje (de AC kaptoom), maar ook dan moet het gewoon met een zachte kunnen. (lekker duidelijk verhaal..)

De ackaptoom is trouwens echt van minimini tot full verstelbaar (hij is makkelijker klein te maken dan groot, voor de grote hoofden moet hij verlengt worden).

Ik gebruik het adh werken dus ook naast het mennen/rijden. Met mennen vind ik het zelf erg prettig omdat ik daarin dressuurmatig geen les heb gehad en dus niet veel voor elkaar krijg, zo houd ik ze recht met adh werken en mennen is gewoon voor de fun naar buiten, recht toe recht aan.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:58

RianneH dat zou voor mij ook een afknapper zijn zo´n opmerking. Marijke pakt het commercieel aan, maar ik ben wel blij dat zij er een goede boterham mee kan verdienen waardoor er meer instructeurs opgeleid kunnen worden. Als iemand zich hier niet fulltime voor in kan zetten, omdat je er niet van kunt rondkomen was dat niet mogelijk geweest. Mijn instructuer welke opgeleid is door Marijke is verre van commercieel, dus dat is dan weer prettig ;-)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 02:16

Ik heb ook veel les gehad van een meid die opgeleid is bij Marijke de Jong en ze gaf echt heel fijn les. Jammer genoeg aan de andere kant van Nederland, dus lessen wordt en een duur grapje en een megareistijd voor haar. Zij pakte ook wel wat andere dingen mee, heel fijn :) Hmm.. misschien toch maar weer eens contact op nemen :P

Ik gebruik een bontje van Christ over mijn kaptoom. Werkt heel fijn. Vooral met longeren kan ik zachter werken, maar als het eens nodig is toch duidelijk door komen. Moest er wel de schaar in zetten, anders kwamen de ringen er niet 'uit'.

En die opmerking vond ik erg frappant ja. Maar moet mezelf even corrigeren, als ik even goed na denk is het volgens mij niet Monique de Rijk die deze opmerking maakte. :o Sorry! Zal het zo veranderen. Het was de dame van fijnerijkunst, Nathalie. Stom dat ik ze door elkaar haal, maar in diezelfde periode heb ik contact met beide gehad. Nogmaals, sorry voor Monique!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:12

Kan gebeuren, blijft een rare opmerkingen sowieso..

Ja speciale kaptoombontjes hebben ze nog niet, maar van wat gaatjes knippen gaat zo'n ding niet overlijden :P

Van wie heb je les gehad toen?

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:17

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:19

Echt? :P Volgens mij betaal je daar ook gelijk voor dan..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:41

Dat is inderdaad een aparte opmerking Rianne! Kan me goed voorstellen dat het dan niet meer zo aantrekt om bij haar te gaan lessen..

Ik werk zelf met de academische kaptoom zonder bontje en dat bevalt eigenlijk prima. Let er trouwens wel zoveel mogelijk op, dat ik hulpen altijd begin met een plaatje en de intentie. Op die manier kan de hulp al veel kleiner blijven.
Rij op het moment ook op de kaptoom, maar dat is meer omdat ik nog niet zo goed weet wat voor bitloos hoofdstel ik fijn vind om te gebruiken. Ik heb bij mijn paard altijd het gevoel gehad dat ze bleef vechten tegen het bit(maakte niet uit hoe het contact was) en bij het laatste tandartsbezoekje bleek dat ze onwijs weinig ruimte in de mond heeft. Dusdanig weinig ruimte dat het gebit niet eens helemaal recht gezet kon worden en voor het bit dus ook eigenlijk geen ruimte.

salome
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:01

Leuk, eindelijk mensen die ook aan de hand werken, zie je maar heel weinig. Ik doe het ook, eigenlijk al jaren maar wissel af met mennen en dubbel longe. Heb nu les van Petra Rössler, zeer veelzijdig instructeur die eigenlijk het meest les geeft in working equitation, western en dressuur. Heb in het verleden ook les gehad van Rick Dos Santos maar die verdwenen naar Frankrijk en heb sb, traver en renver gedaan met hem. Het blijkt dat ik dat niet goed heb aangeleerd volgens Petra, het paard is te weinig op de achterhand en het buigt te weinig. Dus leer ik alles weer opnieuw en dat valt niet mee, zowel de pony als ik vallen weer in oude gewoontes terug.

Maar het blijft leuk zeker met dit koude weer dan zet ik de pony niet voor de kar. Maar met werken aan de hand wordt je lekker warm. Wil me ook eens gaan oriënteren hier vlakbij in Kootwijkerbroek. Daar is ook iemand gekomen die les geeft in het werken aan de hand. Ziet er wel goed uit op de website.

_Evanne

Berichten: 695
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:25

Hier nog iemand!

Met mijn pony werk ik voornamelijk met de Connected Groundwork(http://www.connectedriding.com/). Nog niet erg bekend in Nederland en België. Er is wel al een Facebookpagina voor NL en BE opgericht; https://www.facebook.com/#!/groups/352055961541257/
Ik heb iedere week les met mijn pony. Ook doe ik soms mee aan een oefendag/lesdag/clinic van de Duitse Petra Sackschewski, nog niet met mijn eigen pony. De laatste keer met een pony van mijn instructrice.

Toen ik mijn pony kocht was hij als een blok beton en zat vast aan alle kanten. Iedere beweging voor hem deed pijn. Als je naar hem keek leek hij als het ware uit 3 of 4 'delen' te bestaan. Nu een kleine vier maanden later lijkt hij alweer bijna een geheel. Het was voor schoppen of geschopt worden en hij was alleen maar bezig met proberen te vluchten. Er was in het begin dus bijna niets met hem aan te vangen. Nu is hij lichamelijk al een stuk verder, soepeler en zelfs al rijdbaar, helaas is hij daar mentaal nog niet klaar voor. Ondertussen zweer ik echt bij de methode van mijn instructrice, welke dus voonamelijk bestaat uit Connected Groundwork. Niet alleen na het zien van de verbetering van Onix(waar mijn stalgenootjes trouwens ook helemaal verbaasd van zijn!), maar ook na het zien van 'weer paard worden' van andere, afgeschreven, 'klaar voor de slacht' paarden.

Een foto van mij en Onix tijdens een les. Hij wordt door mijn instructrice aan nog een touw vastgehouden vanwege zijn heftige vluchtgedrag waarbij hij op/over/tegen een van beide probeert te springen of uithalen. Zo is er nog altijd iemand die hem vast kan houden. Gelukkig is dit gedrag vrijwel over. Nu uit het zich meer in stil gaan staan en de andere kant op willen lopen.
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... ndwork.jpg

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:38

Rianne, wat een rare opmerking! voor mij zou het dan ook niet meer hoeven zeg!

@kaptoom, ik heb het er met mijn instructrise over gehad... ik zat ook heel erg te twijfelen tussen een weense of een academische... ik heb er nu een die er tussen in zit :P een van een hard stuk leer, maar zonder ketting er in, maar minder plat dan de weense.
zij heeft ons zien werken en denkt dat wij het beste de academische kunnen nemen. dan kan je nog kleiner en nog zachtere hulpen geven. dat zal ook beter passen bij mijn paard volgens haar...
Snow is echt een paard daamee moet je werken met gevoel en energie en dan zo klein mogelijk... dus wat ijssnuiver zegt eigenlijk :)

@instructie, het maakt ook echt heel erg uit welke instructrise je hebt. Ik heb nu van 4 mensen les gehad, maar die gaven voornamelijk heel technisch les. Nu heb ik les van Miranda van der Schuur van paardenplezier en dat gaat echt super!

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:55

Leuk topic! Ik blijf zeker meelezen!
Wij werken hier ook veel aan de hand met de paarden, en altijd zonder bit.
En ik zag iets over een kaptoom voorbij komen, dit is een heel fijne, vriendelijke (en mooie) kaptoom:
http://www.permicavallo.nl/terreno.php

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:02

hmm ook een interessante site vilar... maar voor de mensen die een weense kaptoom hebben (met een brede band zonder ketting) gaan de paarden daar niet tegen hangen?

Ik zou beide kaptooms wel een keer willen testen voor ik er een koop :\ die mijn paard nu heeft reageerd hij wel goed op, maar hij is net een cm te kort....

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 14:07

Connected riding, dat ziet er interessant uit. Als ik zo even heel snel de foto's bekijk zie ik wel invloeden terug uit Centered Riding en lijkt ook wel dingen mee te nemen van Tellington-Jones. Kan je er meer over vertellen? Is het amerikaans?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:30

Lijkt me ook erg fijne manier van werken, connected riding! Ik had er wel eens van gehoord, maar me er nog nooit echt in verdiept.

Die kaptoom met de brede neusband doet mij een beetje denken aan een stalhalster. Verschil is natuurlijk dat deze netjes de neus omsluit en een stuk stabieler ligt. Maar gevoelsmatig heb ik het idee dat je dan juist groter moet zijn in je hulpen en er wellicht onduidelijkheid ontstaat vanwege het grote inwerkingsgebied. Nou heb ik verder geen ervaring met deze kaptoom, dus een echt oordeel geven kan/mag ik natuurlijk niet!

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:42

Ik volg les bij Monique de Rijk, daar ben ik er blij mee. Wat een inspirerende vrouw.
Het geduld en inzicht die ze je geeft zijn van onschatbare waarde.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:50

RianneH schreef:
En die opmerking vond ik erg frappant ja. Maar moet mezelf even corrigeren, als ik even goed na denk is het volgens mij niet Monique de Rijk die deze opmerking maakte. :o Sorry! Zal het zo veranderen. Het was de dame van fijnerijkunst, Nathalie. Stom dat ik ze door elkaar haal, maar in diezelfde periode heb ik contact met beide gehad. Nogmaals, sorry voor Monique!



Ik kon het me ook al niet voorstellen dat Monique dit gezegd zou hebben, wat goed dat je het even recht zet. Heb je nu nog les van Monique?

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:51

Sinds ik ben overgestapt naar klassiek, werk ik ook aan de hand. In het begin alleen maar, omdat ik met rijden zo vastzat met mijn pony en dit was een goede manier om eerst haar lichaam weer de goede kant op te helpen. Nu doe ik het niet zo vaak meer, ik gebruik het soms om op te warmen of als ik niet zoveel tijd heb even een half uurtje aan de hand werken. Ik heb les van Monique de Rijk, bevalt me super!! Ze heeft me enorm geholpen. Ik kan me ook niet voorstellen idd dat zij het was die die opmerking maakte aangezien zij het liefst alle paarden (en ruiters) helpt met (of zonder) probleem :) Ik heb zelf als doel westernrijden en dat is voor haar ook geen probleem.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:52

Net mijn laatste les gehad van de winter. Instructeur gaat wel door maar dan op locatie met binnenbak. Ik heb vandaag in uur genoeg oefeningen meegekregen om een aantal weken mee aan de slag te gaan. Begin gemaakt met renvers en appuyeren. En travers op de volte. Heb altijd na de les gelijk weer zin om te oefenen. Maar dat moet dan maar tot morgenwachten :-)