Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:01

Jeetje wat gaan jullie hard! Ik ben even een weekendje bij mijn zielige kind geweest (net gecastreerd) en heb niet echt kunnen reageren.

Leuk ook hoe jullie elkaar uitleg en tips geven. Ik herken er veel in. :)

Er was iemand met wat opmerkingen over mijn foto, die kunnen best terecht zijn. Het was even een foto ter demonstratie. Paard op de foto had HKO 4+ en andere ellende, we waren niet echt meer aan het trainen daar (15 min 2x per week voor het idee). Tips hebben ook niet zoveel nut want hij leeft al 4 maanden niet meer.

Misschien is het leuk elke x dagen een foto/filmpje te plaatsen, dat we elkaar tips geven? Opbouwend natuurlijk, en wetende dat het goed les niet kan vervangen maar misschien toch iets voor ons zonder instructie :D

Hopelijk kan ik me straks weer uitleven op ons nieuwe project, dan plaats ik zeker iets!

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:03

Ik heb ook niet echt iets, stukje slechte film :+

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:09

Caeruleus schreef:
Jeetje wat gaan jullie hard! Ik ben even een weekendje bij mijn zielige kind geweest (net gecastreerd) en heb niet echt kunnen reageren.

Leuk ook hoe jullie elkaar uitleg en tips geven. Ik herken er veel in. :)

Er was iemand met wat opmerkingen over mijn foto, die kunnen best terecht zijn. Het was even een foto ter demonstratie. Paard op de foto had HKO 4+ en andere ellende, we waren niet echt meer aan het trainen daar (15 min 2x per week voor het idee). Tips hebben ook niet zoveel nut want hij leeft al 4 maanden niet meer.

Misschien is het leuk elke x dagen een foto/filmpje te plaatsen, dat we elkaar tips geven? Opbouwend natuurlijk, en wetende dat het goed les niet kan vervangen maar misschien toch iets voor ons zonder instructie :D

Hopelijk kan ik me straks weer uitleven op ons nieuwe project, dan plaats ik zeker iets!


Gecondoleerd met je paardje. Mijn opmerkingen waren echt allen maar opbouwend bedoeld. Hopelijk kun je snel weer met ons meepraten over je eigen paardje/ project.

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:14

Oh sorry, zo bedoelde ik het niet :) tips zijn altijd welkom, maar in de specifieke geval gewoon niet zo heel nuttig :+

Voor de geïnteresseerd wil ik wel meer uit de zelfde sessie plaatsen? Dan kunnen we kijken wat jullie er in zien, goed en fout.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:17

is altijd interessant natuurlijk !

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:18

@MarliesV, Ik zag op de site (facebook) van Claudia Wolters dat er nu ook een leslocatie/ instructeur in Rijssen is bijgekomen.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:48

Ik kwam er net achter dat de link naar het rechtricht programma ( uit 2010 ) niet meer werkt . Jammer, ik dacht dat nog eens lekker allemaal door te lezen.....

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:51

Wat vreemd Maris, je zou toch denken dat als je die koopt er altijd bij kunt?

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:51

ijssnuiver schreef:
Wat vreemd Maris, je zou toch denken dat als je die koopt er altijd bij kunt?


Ja , dat dacht ik ook. Maar eens een mailtje versturen om te vragen hoe het zit.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:00


Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:03

TinePine schreef:
Bedoel je die van Marijke de Jong? dit is de link naar het dashboard http://studiepakket-rechtrichten.kajabi ... ssions/new Heb je je inloggevens nog?


Ik heb geen wachtwoord etc, maar een hele link . Maar die doet het niet meer, die zal dan wel vervangen zijn door bovenstaande ?! Ik heb al een mailtje gestuurd naar Marijke inmiddels.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:04

ik heb toen met veel korting de trainingsformule rechtrichten aan kunnen schaffen. Daarin word ook heel duidelijk alle hulpen ed omschreven. Ik vond dat naast mijn opleiding een heel mooi naslagwerk. We krijgen dan natuurlijk les op de opleiding en alle theorie word goed uitgelegd, maar ik vind het erg prettig om af en toe de hulpgeving even terug te kunnen lezen en zien op filmpjes.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:21

wel leuk om ook filmpjes enzo te gaan plaatsen! ik vind het wel leuk als we hier een lekker inhoudelijk topic van kunnen maken :) altijd leerzaam denk ik!

Ik heb ook het rechtricht pakket gekocht toen dr tijd... ik kom er thuis niet meer in, maar volgens mij had ik alle filmpjes op mijn werk opgeslagen ofzo... ik zal woensdag wel even kijken!

Ik ben nog steeds niet uit mijn kaptoom-twijfels.... zucht...

vandaag wel lekker gewerkt met snow... de stelling en buiging gaan nu op de volte heel goed, nu moet ik ook gaan letten op het tempo... dat is meer werk denk ik dan S&B.... maar het ging best goed! voltes verkleinen en vergroten gaat ook goed... echt tof dat dat werkt door alleen een beetje je heupen te draaien! zo gaaf!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:22

Leuk leuk al die verhalen e.d.! Ik had echt niet verwacht dat er nog zoveel mensen zijn die aan de hand werken, helemaal omdat het soms lijkt als of er een taboe op staat..

Ik zal deze week nog wat filmen als het licht is. Maar dan moet pony wel een goede bui hebben anders lijkt het nog nergens op (nu 20 en haar hengstigheidjes worden echt erger met de leeftijd, heel stroperig -langzaam/traag/kribbig..- word ze daar van. En er is dan echt slecht mee te werken helaas.. :P ).

En anders doe ik het een keertje met mijn shetlanders, maar dat zijn altijd maar kleine stukjes vanwege het anders teveel door de rug moeten lopen..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:27

Het verbaast mij ook hoor, dat er zoveel mensen lekker mee bezig zijn en dat het topic zo hard gaat!

ZusJacobs: dan zit er maar 1 ding op, een klein pennymeisje vinden en die de beginselen van het wadh bijbrengen samen met de shet ;) .

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:20

Is dat rechtricht pakket een beetje de moeite waard als je geen beginner meer bent? Ik heb er wel over zitten twijfelen, maar het kost toch wel vrij veel om 'eens te proberen'. Na 5 jaar rechtrichten en aan de hand werken weet ik natuurlijk nog lang niet alles, maar de basis zit er toch wel in.


Ik heb foto's opgediept van 2010 en 2012, er zit exact 2 jaar tussen. Je kan heel leuk de verschillen zien van 2 jaar oefenen met diverse paarden :) Ga gewoon eens kijken wat je ziet, wat vind je goed, wat klopt niet helemaal, wat zou jij zelf anders doen of herken je juist uit je eigen training.

2010.
Afbeelding
Nu ik deze foto weer zie snap ik ook waarom ik moeite had met de begrenzing op de kaptoom, moet je zien waar de teugel langs gaat :+ Zo haal ik hem juist uit balans bij een ophouding oid. Zit verder ook niet voldoende buiging in voor een SB, hij neigt zelfs naar links.

Afbeelding
Deze vind ik wel mooi, lekker ontspannen (beetje te?). Mag meer activiteit van achter, hij draagt (nog) niet. Was ook altijd een terugkerend probleem bij Zen, je moest van goede huizen komen hem te overtuigen dat voorwaarts ook leuk is.

2012.
Afbeelding
Je kan de rest van het paard niet zien, maar persoonlijk vind ik de hals hier heel mooi. Hij pakt nog iets vast bij de speekselklier maar is verder heel mooi aan het werk.

Afbeelding
Ik zet expres deze er bij, mooi voorbeeld van een paard wat de rug wegdrukt en in een valse knik loopt. Zie de onderhals er in komen, hij zakt net voor de schoft en de achterhand komt omhoog.

Afbeelding
Hier is het al weer veel beter, hij komt omhoog bij de schoft en achter doet weer mee. Komt nog wel iets tegen het bit in, maar uit ervaring weet ik dat dit een pas later al weer weg zou zijn bij Zen.

Jullie beurt :D

Wel een beetje lief zijn hoor ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:40

Het rechtrichtpakket zelf vond ik niet zo boeiend om heel eerlijk te zijn. De TRF, vind ik toch wel de moeite waard, maar die is nog veel duurder als het rechtrichtpakket.

Wat heb je een onwijs mooi paard om te zien Caeruleus! Dat voorwaarts is hier ook een terugkerende uitdaging. In een iets trager tempo vind ze het makkelijker om te zoeken waar de benen en balans heen moet(wat dus van mij mag bij het aanleren van nieuwe oefeningen). Terwijl met een voorwaarts tempo de energie gaat stromen en ze kan gaan ontspannen in de beweging, iets wat mijn paard erg moeilijk vind.

Ik vind je foto's er over het algemeen goed uitzien, op de eerste foto is de ligging van je kaptoomteugel wat te ver naar voren, maar dat geef je zelf ook al aan. En je ziet hem bijna terugvallen naar de hoefslag toe(voor mijn gevoel zou zijn volgende pas echt bijna op de hoefslag zijn). Op je 2e foto mist inderdaad wat aan draagkracht, als je nu een lijn omhoog zou trekken van het achterbeen. Dan komt die pas bij de lies, ipv zwaartepunt. Verder vind ik het wel fijn om naar te kijken!

Op de foto's van 2 jaar later, zie je een heel ander paard. Hij is meer gegroeid, wat meer/anders in de bespiering.
Die hoofdfoto(om 'm zo maar te noemen), zou van mij iets meer lengte mogen hebben in de hals. Ik heb het idee dat hij wat opkropt.
Die 2e foto, vind ik wel onwijs leuk om naar te kijken. Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar wel een super geconcentreerd plaatje en met de aandacht echt bij jou en een beetje in de looprichting. Met wat voor reden heb je zweepje in je buitenhand? Doe het zelf ook wel eens hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig :D .
De laatste foto zou wat mij betreft nog wat meer draagkracht mogen hebben en een iets mindere stuwfase.
Leuk om eens foto's van anderen te zien :D !

Ik zal eens kijken of ik van de week een stukje kan filmen(helaas is mijn oude minicamera overleden en spiegelreflex kan niet filmen. Dus even creatief zijn ;) ).
Ik heb me onder voorbehoud ingeschreven voor een clinic van Anja Beran. De definitieve inschrijvingen zullen zijn als de data/plaats/kosten bekend zijn. Als het dan haalbaar is gaan we daaraan meedoen!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:58

Ik vond nog wel een paar oude foto's. Deze zijn gemaakt tijdens de "intensieve zomerweek" op de opleiding en zijn van het eerste jaar(dus augustus 2011, dik 1,5 jaar geleden). Ik werk daar nog met enkele een leadrope, maar vrij kort na het maken van de foto's zijn we overgegaan op een teugeltje. Dat gaf al een hele verbetering omdat ik dan ook de buitenschouder kon begrenzen.
Ik zie zelf genoeg op en aanmerkingen, maar oordelen jullie maar :D . Recente foto's moet ik even laten maken. (paard is op een aantal foto's inderdaad wat dun/schraal, maar daar waren we toen ook mee aan het werk).

Afbeelding
De hulp op de kaptoom is veel te ver naar beneden, dwingend ipv uitnodigend. Tegen de looprichting in.

Afbeelding
Hier zie je heel goed dat ik af en toe echt nog moest kijken wanneer een hulp gegeven moest worden(binnenachter in de lucht? Oh dan nu vragen onder te treden ;) ). Om dan vervolgens de voorhand te vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:10

Wat een leuk topic. Sinds 2 jaar werk ik ook regelmatig aan de hand met mijn haflinger. Ik merk dat ze daarvee soepeler van wordt. Ik rijd echter ook 'gewoon; engels en wil zelfs weer gaan starten op wedstrijd. Deze combinatie is lastig.
Ik merk dat het rechtrichten erg veel verzameling traint maar weinig schakelen en voorwaarts. Wie combineert ook verschillende stijlen? Hoe pakken jullie het voorwaarts houden aan?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:15

Aan de hand ben je vaak bezig de stuw eruit te halen omdat een paard wat veel stuwt ten eerste haast niet bij te houden is en het ook veroorzaakt dat het paard sneller op de voorhand loopt. Maar dat betekent niet dat je je paard niet voorwaarts mag rijden. Lastige met wedstrijden is dat ze graag paarden zien die wat meer tempo hebben (vaak zelfs er over), en imo moet je dat los laten en er dus soms maar mee leven dat de punten minder hoog zullen zijn.

Ik men zelf dus met mijn pony's en voor de wagen moeten ze nou eenmaal stuwen, ik kan ze ook wel verzameld laten draven maar dan komen ze weinig vooruit he ;) Ik vind het verder niet lastig combineren maar juist leuk, doordat je toch verschillende spiergroepen aanspreekt en er afwisseling in houdt.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:24

Het behoud van het voorwaartse en de stromende energie, vind ik prioriteit nummer 1. Terug in tempo is geen probleem, zolang er energie blijft.
Wat Zusjacobs ook zegt, je wil die stuw eruit, een dragende achterhand. Dus kracht ontwikkelen in de achterhand, hiervoor moet(helemaal niet het begin) vaak het gewicht terug plaatsen naar achteren.
Voorwaarts blijven ze dus wel, maar zonder stuw.

Ik probeer er ook veel afwisseling in te houden. Wij rijden regelmatig buiten en dan mogen ze van mij best stuwen, een keer een sprintje trekken en gewoon even lekker niks. Ik merk dat dit de trainingen ook weer goed doet.

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:35

Het was echt een machtig paard IJssnuiver, ik mis hem nog dagelijks. Wilde altijd alles voor me proberen, zelfs toen hij met al die klachten liep; oren er op en gaan. Op de foto's uit 2012 stond hij al een jaar stil, alleen 2x in de week even 15 minuten spelen. Ik denk wel dat het vele aan de hand werken en rechtrichten (niet marijke de jong, maar onze eigen mix) hem nog lang goed hebben gehouden. Toch wel leuk dat je nog verbetering kan zien to de foto's uit 2010 :)
Ik ben heel benieuwd naar foto's van nu, ik weet zeker dat daar veel verbetering in zit! De eerste periode ben je toch meer bezig met, wat moest ik nu ook alweer :? dan met trainen van je paard, haha!

@Brigitte
Persoonlijk vind ik dat je prima kan combineren met aan de hand werken en rijden waarbij je meer voorwaarts wil. Je traint gewoon andere stukjes, wat ik wel eens deed als combinatie was er ook een longeerlijn aan knopen (op de kaptoom). Dan kan je eerst mooi aan de hand werken, als je voelt dat het paard niet meer mee komt kan je even een paar rondjes voorwaarts oefeningen (oa tempowisselingen, en een keertje strekken op een lange zijde) doen, en dan weer rustig verder werken aan de hand.

Bij Zen werkte dat heel goed, die was nogal flegmatiek van nature en als hij te lang 'terug' moest werken viel hij compleet stil. Dan ging hij niet dragen maar gewoon een beetje sloffen, dat wil je ook niet. Hij was dan ook wel heel groot (1.74) en moest dus ook behoorlijk langzaam om in mijn tempo mee te komen. Zeker in het begin kunnen ze dan simpelweg niet zo lang dragen achter, die spieren hebben ze nog niet.
Het is ook een kwestie van uitproberen denk ik, elk paard is anders en bij sommige werkt bovenstaande juist totaal niet. Dan verlies je alles wat je er in hebt gestopt met ahdw, in plaats van dat je verbetering krijgt achter.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:39

Juist helemaal mee eens! (beide)

Ik longeer hier trouwens ook vaak naast het werken aan de hand, dus bijv: Intensief travers/renvers/sb trainen op 1 lange zijde, dan een stukje rechtdoor en dan teugels even naar de middelste en een paar rondjes draven. En dat kan dan best op een wat hoger draf tempo, even die energie naar voren eruit.

Ik weet dat Ylvie ook ongeveer zo traint, dus na een wat moeilijkere oefeningen even voorwaarts neerwaarts lekker draven/stappen.

[Edit] Ik heb clipjes op de teugels dus wissel heel makkelijk.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:14

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:24

Interessant topic!

Ik werk ook graag met mijn paarden aan de hand. Hier eigenlijk altijd in combinatie met longeren, dubbele lange lijnen of grondwerk. Soms met hoofdstel, soms met touw- of stalhalster en soms helemaal in vrijheid, afhankelijk van hoe fanatiek ik met ze bezig wil zijn. Doel is het verbeteren van souplesse, meer balans en rechtrichten.

Wat ik belangrijk vind, is blijven afwisselen. Zowel in tempo (dus af en toe even lekker voorwaarts draven), halshouding en buiging. Leuk om te lezen dat meer mensen die ervaring hebben en ook op die manier werken!