jou ervaring & mening'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meliszakyraa

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: berlicum

jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:01

Hallo bokkers!

Ik zit al een tijdje te denken om hier een topic over te maken om jullie mening te horen.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen over vrijheidsdressuur?

Het lijkt me erg leuk om mijn paardje wat trucjes te leren.
Maar ze is nog geen ander half jaar (1 juli 2013)
Dus denk niet dat het nu al kan of wel?

Ik hoor graag tips en jullie ervaringen!

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:15

Mijn mening (en ervaring)

Heel erg klein beginnen tot een jaar of 3/4

Vrijheidsdressuur is een fysieke en mentale belasting, een jambette kan al belastend zijn :)
Begin dus met een handige en subtiele basis: voerweigeren, targetten, simpele dingen als een pasje achterwaarts en opzij, voetjes geven en bijvoorbeeld met een bal spelen. :)

Fysieke oefeningen kun je doen vanaf 2,5 maar dan nog niet de zware oefeningen (spaanse pas, spagaat, berggeit, buigingen, steigeren etc)

meliszakyraa

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:19

VisibreTeam schreef:
Mijn mening (en ervaring)

Heel erg klein beginnen tot een jaar of 3/4

Vrijheidsdressuur is een fysieke en mentale belasting, een jambette kan al belastend zijn :)
Begin dus met een handige en subtiele basis: voerweigeren, targetten, simpele dingen als een pasje achterwaarts en opzij, voetjes geven en bijvoorbeeld met een bal spelen. :)

Fysieke oefeningen kun je doen vanaf 2,5 maar dan nog niet de zware oefeningen (spaanse pas, spagaat, berggeit, buigingen, steigeren etc)


Ik vindt leuk als ze op commando ' kusje' kan geven.
Want als ze voetje kan geven, naar voren beweegt denk ik zelf dat ze dat steeds gaat doen, en ze is nog jong, en soms doet ze al voorbenen flink naar voren halen maar dat wil ik juist niet.
En stijgeren op commando lijkt me soms vervelend.
Heb jij daar ervaringen mee?

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:24

ik denk dat dingen die niet heel belastend zijn wel kunnen hoor, zoals inderdaad kusje geven, of flemen, zulke kleine dingetjes

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:58

Kusje geven kan wel, maar bedenk dat VD niet alleen het lijf belast, maar vooral ook het koppie. Als je het wil gaan doen: zorg voor korte en simpele sessies, maar pak altijd ook de basis mee.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:04

VD-ITP >> TVG

SymphonyCD
Berichten: 63
Geregistreerd: 31-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:15

meliszakyraa schreef:
VisibreTeam schreef:
Mijn mening (en ervaring)

Heel erg klein beginnen tot een jaar of 3/4

Vrijheidsdressuur is een fysieke en mentale belasting, een jambette kan al belastend zijn :)
Begin dus met een handige en subtiele basis: voerweigeren, targetten, simpele dingen als een pasje achterwaarts en opzij, voetjes geven en bijvoorbeeld met een bal spelen. :)

Fysieke oefeningen kun je doen vanaf 2,5 maar dan nog niet de zware oefeningen (spaanse pas, spagaat, berggeit, buigingen, steigeren etc)


Ik vindt leuk als ze op commando ' kusje' kan geven.
Want als ze voetje kan geven, naar voren beweegt denk ik zelf dat ze dat steeds gaat doen, en ze is nog jong, en soms doet ze al voorbenen flink naar voren halen maar dat wil ik juist niet.
En stijgeren op commando lijkt me soms vervelend.
Heb jij daar ervaringen mee?


Het steigeren op commando is op zich niet vervelend. Vervelend wordt het pas wanneer ze het ongevraagd gaan doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:23

Mijn veulen kon met zes weken al jambette, en vanaf haar geboorte kusje geven. Heb niet het idee dat het voor haar een ballast is (geweest). Het is echt de manier waarop je het aanleert en onderhoudt, wat het doet met zo'n guppie. Ik heb dit echt uitermate spelenderwijs en vrijwillig van haar kant laten komen, ook nooit uit de wei of halster oid gebruikt. Ze is vanaf het eerste uur opgevoed met wijken voor druk en feit dat ik haar wel eens wat uit de hand voer, maar vragen beslist geen zin heeft, dus qua basis is voor ons al veel vanzelfsprekend. Anders uiteraard wel eerst daaraan werken.



Het is haar echt zo ongedwongen en met een enkele keer vragen per dag geleerd als op het filmpje gezien is. Mn merrie (moeder dus) filmt dit, want eigenlijk was ik met haar aan het trainen. Kusje heeft ze helemaal niet als kusje zijnde geleerd, dat is puur een kwestie geweest van het "veulensnuffelen" belonen op het goede moment, er een commando aan koppelen. En heel vaak op ooghoogte met mams voordoen als kind erbij staat. Inmiddels is ze afgespeend en krijg ik nog elke avond een nachtzoen :D

Een van mijn vorige paardjes kon op 1,5-jarige leeftijd kusje geven, jambette, nee schudden en een rondje draaien. Vooral rondje draaien was favo (helaas niet op het filmpje).



Gewoon goed op de signalen van je paard letten en per keer maar heel kort oefenen. En het allerbelangrijkste; alles positief!

*ik weet dat de afwerking bij de jambette in beide gevallen niet is zoals het hoort, naar mijn inziens hebben de paarden die concentratieboog nog niet om hem vast te houden; bepaalde posities "vast houden" leren ik ze dus pas op latere leeftijd.

meliszakyraa

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: berlicum

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:22

Ze heeft een slechte start gehad, ze was eerst als de dood voor mensen en nu is het de knuffelbeertje van de stal haha.
Ik laat haar nog even haar gang gaan en dan wil ik kijken hoe jk het aan pak :)
Ze staat in den bosch ( berlicum) als iemand in die buurt woont neem contact met me op :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:23

Mijn ervaring/mening is dat VD een onwijse leuke aanvulling en vooral afwisseling is op je training. Maar ik vind 1,5 nog wel wat jong. Vooral mentaal voor ze..

meliszakyraa

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:32

ijssnuiver schreef:
Mijn ervaring/mening is dat VD een onwijse leuke aanvulling en vooral afwisseling is op je training. Maar ik vind 1,5 nog wel wat jong. Vooral mentaal voor ze..


Ja dat denk ik ook ze moet nu goed groeien omdat ze een slechte achterstand heeft gehad

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:34

@Caily, een stampje oke, maar dan moet het wel zodanig aangeleerd zijn dat het geen hinder geeft in de dagelijkse omgang dus GOED op commando staan. Een vastgehouden jambette is gewoon belastend, probeer je been maar even voor je uitgestrekt te houden. (Een correcte jambette is dan ook vanuit de achterhand waarbij het front omhoog komt en het paard de rugspieren aanspant)

Helaas heb ik al wél meerdere paardjes zien 'misgroeien' vanwege te jong belastende oefeningen. Dus laat het gewoon écht nog even liggen...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:12

Zoals je ziet is dit ook echt een stampje en geen belastend iets. Ze pikte dit zelf mee tijdens aanwezigheid van training met mams. Ik vraag het verder zelden nog, momenteel heb ik haar eens in de maand uberhaupt aan het halster, voor de rest lekker in de wei. Wel iedere avond een kusje, voor de rest ga ik haar voorlopig beslist niks vragen/leren.

meliszakyraa

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: berlicum

Re: jou ervaring & mening'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:29

Ik laat haar nog een jaartje lekker in de wei staan en leren goed mee telooen aan het halster en de rest is over een tijd een zorg.
Ze kan al meer dan andere leeftijdsgenoten :)